Permalänk

snabbare adsl2?

godkväll! under min tid jag har haft telia så har jag alltid bytt upp mig till snabbbare uppkopplingar och sitter nu på 24/1 adsl2. men vad kommer nu? kommer telia att släppa högre adsl2 uppkoppling? t.ex adsl2 48/2. någon som vet?

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem

gisses.. vad ska man med 48/2 till?

tycker fortfarande 24/1 är ett skämt

Permalänk
Moderator
Testpilot

Re: snabbare adsl2?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tonasty4u
godkväll! under min tid jag har haft telia så har jag alltid bytt upp mig till snabbbare uppkopplingar och sitter nu på 24/1 adsl2. men vad kommer nu? kommer telia att släppa högre adsl2 uppkoppling? t.ex adsl2 48/2. någon som vet?

Där finns ju en över gräns på hur mycket våra telefonlinjer klarar av. Det man skulle kunna göra är att mer jämna ut förhållandena som VDSL. Alltså typ 15/10 eller liknnande. Mycket snabbare än vad du har nu i nerladdning tror jag inte du ska räkna med från din telefonlinje.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Re: Re: snabbare adsl2?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Där finns ju en över gräns på hur mycket våra telefonlinjer klarar av. Det man skulle kunna göra är att mer jämna ut förhållandena som VDSL. Alltså typ 15/10 eller liknnande. Mycket snabbare än vad du har nu i nerladdning tror jag inte du ska räkna med från din telefonlinje.

Det finns en annan gräns till som inte folk tänker på.

- Vad som är vettigt
- Vad som är stabilt
- Och vem alla ska tanka från...

Permalänk
Moderator
Testpilot

Re: Re: Re: snabbare adsl2?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Det finns en annan gräns till som inte folk tänker på.

- Vad som är vettigt
- Vad som är stabilt
- Och vem alla ska tanka från...

Vad menar du?

Fattar ingenting av det inlägget. Vad hade detta med hastighet att göra?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Re: Re: snabbare adsl2?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Där finns ju en över gräns på hur mycket våra telefonlinjer klarar av. Det man skulle kunna göra är att mer jämna ut förhållandena som VDSL. Alltså typ 15/10 eller liknnande. Mycket snabbare än vad du har nu i nerladdning tror jag inte du ska räkna med från din telefonlinje.

ok. inte för att jag är missnöjd med det jag har nu. förutom att lite mer upload inte skulle vara fel. annars undrade jag bara :). tack för svaren!

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: snabbare adsl2?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Vad menar du?

Fattar ingenting av det inlägget. Vad hade detta med hastighet att göra?

Ja om alla skickar i 1/2MB men ska ladda ner i 48MB hur går det ihop sig om man sitter två och två via MSN exempelvis?

Permalänk
Medlem

Jag hade allt föredrat lite extra uppload än att dubbla vad jag har ner.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: snabbare adsl2?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Ja om alla skickar i 1/2MB men ska ladda ner i 48MB hur går det ihop sig om man sitter två och två via MSN exempelvis?

SEGMENTS BABY!!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wooe
Jag hade allt föredrat lite extra uppload än att dubbla vad jag har ner.

jo jag med. det där med 48/2 var bara ett exempel. om du förstår. hellre 12/24 än då 24/1 isåfall.

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: snabbare adsl2?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zorga
SEGMENTS BABY!!!

och med det menas?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: snabbare adsl2?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zorga
SEGMENTS BABY!!!

Kvittar väll?

Om vi räknar globalt så sänker den ration på hela sveriges bredbands-bild. Det blir helt enkelt upstream-torka. Det finns ingen att tanka av, dom få det finns kvar, dom är helt uppätna eller med i någon sluten FTP-ring för längesen...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
gisses.. vad ska man med 48/2 till?

tycker fortfarande 24/1 är ett skämt

I princip håller jag med dig men de där extra 24mbittarna kan man tex använda om man vill ha kabeltv via telefonnätet. Vad kräver HDTV?

Tonasty4u:

Vad det gäller din fråga tror jag inte att Telia har något nytt på gång ännu men VDSL2 standarden som kommer framöver ska visst kunna klara av 100mbit upp och ner. Formodligen behöver man bo i telefonstationen för att kunna få dom hastigheterna, men man kan iaf inte räkna ut de gamla hederliga kopparledningarna ännu. Även om de suger..

Permalänk
Medlem

Sålänge man inte tankar illegala saker så är det ju oftast från serverhallar med i stort sett obegränsad upload... Så visst kan man använda alla 24 mbit ändå...

Visa signatur

Yo feel teh_flow!

Permalänk
Korsordsguru

Kostar hyffsat mycket för dem som har servrar i serverhallar. Jag skulle våga gissa på 5-10k/månad för en 100Mbps flatfee-lina. Sedan är ju ändå den "tekniken" helt ologisk. Att alla ska tanka av en istället för att alla tankar av varandra och delar med sig, som bittorrent, som fler och fler seriösa sidor som inte har feta linor börjar använda sig av.

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Testpilot

Givetvis är ju det att föredra att man har lika förhållanden vad gäller download/upload. Precis som Bittorrent-filosofin förspråkar så delar man med sig lika mycket som man tar för sig.

Tyvärr så har det ju blivit en trend att ISP:erna ökar downloaden och bibehåller uploaden. 24/1, det är ju fruktansvärt skeva förhållanden. Man får vara en äkta "leecher" om man gillar dom förhållandena.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

då kan vi lika med ta det här med.. varför är det så kass uppload för? varför inte 24/12? förstår inte riktigt varför dom snålar med upploaden så. det är väl samma med BBB´s vdsl2?

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tonasty4u
då kan vi lika med ta det här med.. varför är det så kass uppload för? varför inte 24/12? förstår inte riktigt varför dom snålar med upploaden så. det är väl samma med BBB´s vdsl2?

Någon kass standard som efterföljs. I teorin kan det delas upp lite hur som helst. Alltså du kan lika gärna ha 24MB upload och 1MB download. Ja det är i alla fall så jag har uppfattat det.

http://en.wikipedia.org/wiki/ITU_G.992.5

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

B2 snålar ej med upload på VDSLx tjänster iaf...

Anledningen till att dom "snålar" så mycket är att dom går efter tjänsternas standard, behovet ligger så att konsumenterna vill ha massor av download, ISP vill att k ska ha download för att kunna ta del av en massa tjänster som kostar pengar. Tex streama film, HDTV via bredbandet osv... För detta krävs knappt någon upload... Och dessutom är det i teorin upload som kostar pengar för ISP...

ADSL2+ stödjer upp till runt 3Mbit upload, men så vitt jag vet så erbjuder ej någon operatör det. Det går även att ställa om så att man får 1Mbit ned och 24Mbit upp, men det krävs mer än ett smörjt munläder för att få tillgång till det

Behovet bland kunder är också litet, det är inte många som vill ha massor av upload, utan oftast så vill man ha en fungerande tjänst och "hastighetskriget" är mest för att locka fler kunder...

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk

okej. då förstår jag lite bättre. tack för svaren

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sargan
B2 snålar ej med upload på VDSLx tjänster iaf...

Anledningen till att dom "snålar" så mycket är att dom går efter tjänsternas standard, behovet ligger så att konsumenterna vill ha massor av download, ISP vill att k ska ha download för att kunna ta del av en massa tjänster som kostar pengar. Tex streama film, HDTV via bredbandet osv... För detta krävs knappt någon upload... Och dessutom är det i teorin upload som kostar pengar för ISP...

ADSL2+ stödjer upp till runt 3Mbit upload, men så vitt jag vet så erbjuder ej någon operatör det. Det går även att ställa om så att man får 1Mbit ned och 24Mbit upp, men det krävs mer än ett smörjt munläder för att få tillgång till det

Behovet bland kunder är också litet, det är inte många som vill ha massor av upload, utan oftast så vill man ha en fungerande tjänst och "hastighetskriget" är mest för att locka fler kunder...

intressant, någon erfarenhet av detta munläder?

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lerutis
intressant, någon erfarenhet av detta munläder?

Blir väll tvärtom nästan... DSLAM'en i ditt rum och modemet i stationen

Annars klarar SDSL 2,3Mbps dubbelriktat upp till 3km vad jag vet.. Men det forskas inte så mycket i det tyvär... ADSL2+ är "hetast" just nu liksom..

Permalänk

Verkar inte som VDSL finns kvar i Sverige. Bostream som hade VDSL finns inte kvar. BBB verkar inte satsa alls på VDSL vilket är synd, hittade dock en intervju med VD på BBB där han säger att de har en VDSL på 12/9. Hittar dock inte nått på deras webbplats om det. Skulle ju hellre ha 12/9 än 24/1.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JediSthlm
Verkar inte som VDSL finns kvar i Sverige. Bostream som hade VDSL finns inte kvar. BBB verkar inte satsa alls på VDSL vilket är synd, hittade dock en intervju med VD på BBB där han säger att de har en VDSL på 12/9. Hittar dock inte nått på deras webbplats om det. Skulle ju hellre ha 12/9 än 24/1.

BBB har en tjänst som är 12/9 men den byggs inte ut längre och de har inga kampanjer på den tjänsten längre.
Du får ringa kundtjänst och fråga om de har lediga VDSL platser i din station.

Permalänk
Medlem

Precis som poZ skriver så måste man fråga om tjänsten, dom har kvar den och ger den till kunder som vill i mån om plats och utbyggnad... Det byggs ej ut längre, det läggs ej ut pengar på att utveckla den heller. B2 vill hellre ha en kund med VDSL som är nöjd än en kund med ADSL2+ som ej är nöjd...

För övrigt så har man ej DSLAM'en i sitt hus utan det löses på ett annat sätt... Vet ej vad dom gör rent tekniskt men det går iaf rent tekniskt, kan höra med en polare som vet mer...

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk

haha har gjort en intressant iakttagelse. uploaden stämmer alltid men inte downloaden

Visa signatur

Dator: Intel 3.2Ghz socket 775, 1x 1024mb corsair ddr2, 256mb Sapphire Radeon x600 pci express, Abit aa8xe moderkort. Maxtor 200GB S-ata hårddisk. 4 80mm och 1 120mm fläktar.
Viewsonic 17" tft skärm Tsunami 5.1 ljud

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strider 90
haha har gjort en intressant iakttagelse. uploaden stämmer alltid men inte downloaden

Uploaden stämmer inte alls alltid, vet ingen med BBB som får ut exakt 1mbit upp med deras adsl 1 &2 tjänst dock med telias tjänst brukar uploaden vara mer exakt även över det som står på pappret i vissa fall. Sedan är det som sagt bara 1mbit och det klarar alla teleledningar av medans många börjar sagga ner sig vid mer än 8mbit etc.

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III