Permalänk
Medlem

Projekt: ITX-Tower

Tanken är att ha en liten burk att bara ha en massa backup på. Tänkte mig någon raid-uppsättning.

I vilket fall ska det hela inte vara så stort, så det kommer byggas med ett mini-ITX.

Tornet kommer ha yttermåtten 20x20cm och vara ca 35cm högt.
Hårddiskhållandet kommer att ske med en enligt mig ruggigt smart konstruktion.
Det hela kommer byggas med aluminiumprofil från Clas Ohlson.

Lite 3D-bilder av innerdelen:
Baksida

Framsida

Tänkte ett tag att jag skulle ha ett kontrollerkort i pci-platsen och kunna köra totalt 10 diskar :bgrin: men jag tror jag kommer långt med 6 :wink:
(2 på sata och 4 på ide)
Funderar på att köra spegling på 2 sata-diskar och raid-5 på 4 ide-diskar.

Såhär långt har jag kommit hittills:
(Klicka för större bild)

Arbetsplats med inköpt material.

Har kommit igång lite med "pelarna".

Kommit lite längre.

Här börjar det likna något.

Ah! Vad skådar mitt chassiöga?

Här är undersidan. Ska sitta hjul här.

Här har jag tagit upp hål för att få in moderkortet. Har även pillat dit
skruvarna att fästa moderkortet i. Det tog lite tid. Noga med det!

Fick lov att såga bort lite mer än jag tänkt på baksidan då moderkortet hamnade aningen längre bak än jag först menade.

Satt dit 4 hjul istället för ben.

Kolla in markfrigången

Har gjort skenor till diskarna. Till höger en disk med vingar

Vingarna var lite för stora... Fick vingklippa

Har fixat till överdelen. Stabilt nog för ett gäng diskar! Och inte väger det mycket heller. 720g närmare bestämt

Fläktarna ditsatta. Papst tystaste ska det va. 16,5dB eller vad det stog. Om de håller måtten kommer nog visa sig.

Den fina diskfastsättaren i öppnat läge. Lägg märke till spåren i skenorna...

Diskfastsättaren i stängt läge. Nu far inte diskarna omkring

Och såhär ser det ut nu.

Visa signatur

=-D

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt, vad kör du för ITX-bräda? Backup sa du, men lite skyffel-prestanda är ju kul ändå faktiskt

Visa signatur

"..make the move over to a rackmount case, because rackmount cases get you chicks.."
-- Routermonkey

Permalänk
Medlem

Hur mycket har bygget kostat?

Edit: Svaret på andra frågan stod i texten en bit ner...

Permalänk
Medlem

ITX-brädan: En EPIA-SP13000, alltså 1300MHz. Placerar en 512a PC3200 på den.

Materialet har kostat ca 360kr

ITX-brädan: 2000:-
Diskar: 2500:- (Hade lite, köpte lite beg.)
Fläktar: 320:-

Tror det var allt

Visa signatur

=-D

Permalänk
Medlem

Ser riktigt spännande ut faktiskt!

Dock blir jag lite lätt svettig när man ser alla dina reparerade maxtor-diskar... min personliga erfarenhet av såna har tyvärr inte varit den bästa direkt

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Permalänk
Medlem

mycket nice!!

Visa signatur

| P4 Prescott 3.0@3.4Ghz | XP-120, Papst 26db | Abit AI7 | 1024mb ram | Inno3D 7800gs 480/1500 | Maxtor 160gb, 40gb pata, & 200gb, 320gb sata | Antec Sonata med Acousti Pack | Logitech Z-4 | G15 | MX-1000 |

Permalänk
Medlem

Ser fint ut, hur ska den se ut på utsidan?

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk

Grymmt läcker!
Hur stora är diskarna?

Visa signatur

"Söker ständigt hjälp :("

Permalänk
Medlem

Utseendet på utsidan har jag inte riktigt bestämt ännu, men det kommer förmodligen bli ganska plain.

Diskarna:
4x 160G IDE (Ska va i raid-5 (tot 480G))
1x 200 SATA (Ska bli en till, raid-1 (spegling))

Visa signatur

=-D

Permalänk
Medlem

Utsida? Strunta i sidoplåtar, den blir ju mycket coolare sådär.
Har länge haft funderingar på något liknande jag med, skulle isåfall ha 4 SATA-diskar i en RAID5:a. men tyvärr har jag ingenstans att hålla till och bygga chassi... sen är jag inte speciellt händig heller.

Permalänk

Nice, något sånt skulle jag vilja ha som linux lekburk/server.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt.

Permalänk
Medlem

Ritningarna/skissarna var ju inte så jätte snygga men själva bygget blev snyggt. GJ

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk
Medlem

Tur att du uppväger dina skiss-skills med gott hantverk!

Snyggt!

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

en blandning av ITX-klustret och Mashies lilla storage

snyggt

EDIT: lägger till länkar...

Mashie's "Udat"

http://www.mashie.org/casemods/udat1.html
(raid5 storage)

miniITX Cluster
http://mini-itx.com/projects/cluster/

(aliminium lookalike)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

Vad är det för specs på den övriga hårdvaran?

Visa signatur

"Söker ständigt hjälp :("

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Satellite
Vad är det för specs på den övriga hårdvaran?

Hmm... Vilken hårdvara syftar du på då? ITXet, minnet, diskarna... Specs på nätagget kanske: Silent-X 250W

Sen vad är det för fel på 3d-ritnigen? Det är ingen skiss. Skissar gör jag på papper. Visst skulle jag kunna göra så det skulle kunna se snyggare ut, men orka! Vill ju bygga färdigt istället

Visa signatur

=-D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av relaxia
Hmm... Vilken hårdvara syftar du på då? ITXet, minnet, diskarna... Specs på nätagget kanske: Silent-X 250W

Sen vad är det för fel på 3d-ritnigen? Det är ingen skiss. Skissar gör jag på papper. Visst skulle jag kunna göra så det skulle kunna se snyggare ut, men orka! Vill ju bygga färdigt istället

Minnen, processor, moderkort o grafikkort

Visa signatur

"Söker ständigt hjälp :("

Permalänk
Medlem
Citat:

Har gjort skenor till diskarna. Till höger en disk med vingar

En Raptor i dubbel bemärkelse!

(Battlestar Galactica humor)

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Sattelite: På ett mini-ITX (moderkortet) är cpu, grafik, ljud, nätverk integrerat. Det enda som behövs läggas till är RAM. Mobot är då endast 17x17cm stort. Standard för mini-ITX.
Kan citera ett tidigare inlägg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av relaxia
ITX-brädan: En EPIA-SP13000, alltså 1300MHz. Placerar en 512a PC3200 på den.

Så nu vet du vad ett mini-ITX är

aac_ripper Där satt den

Visa signatur

=-D

Permalänk

"Vingarna var lite för stora... Fick vingklippa" hahaha

Snyggt bygge hittils.

GJ

Visa signatur

amd64@vatten, no more. Mini-itx.
Min kompis är överkluckad.

Permalänk
Medlem

Skitfint, tycker dock du borde fixa någon slags gummiupphängning, kanske såna man spänner på skynken på lastbilar med och sätta diskarna i dom, sen ljuddämpa hella chassit.

GJ!

Permalänk
Medlem

Är inte riktigt med på varför jag skulle göra det. Har funderat på dämp-anordning för diskarna, men kommit fram till att det inte kommer behövas. Maskinerit kommer inte stå vid sängen precis.

Visa signatur

=-D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av relaxia Sen vad är det för fel på 3d-ritnigen? Det är ingen skiss. Skissar gör jag på papper. Visst skulle jag kunna göra så det skulle kunna se snyggare ut, men orka! Vill ju bygga färdigt istället

Tänkte främst på den här: http://www.rlx.se/bild/itxtower05.jpg :D:D

men huvudsaken själva bygget blev snyggt och bra, och det blev de ju.

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk
Medlem

Riktigt läckert. Snygg lösning med lås för diskracken.

Permalänk
Medlem

Hur har du gjort låsanordningen för diskarna? Har du bild på det?

Snygg som fan iaf

Permalänk

en fråga är det ihopp sat så du inte får upp det eller har du typ en sper eller något?

Visa signatur

3.0 pentium 4 | 250 160 300 GB = 710| ati radeon 9600 pro 128 | 2x-512 Twinmos dual | logitech MX 518 | Logitech random tangetbord | sen random bild skärm från skolan |

Permalänk
Medlem

faler2 Låsanordningen för diskarna?
Syns det inte hur jag gjort? Ett litet spår i varje skena som låsskenan kan glida in i.

sudda_robbin vaddå ihoppsatt? Konstruktionen är popnitad ihop, så den är ganska ihoppsatt. Diskarna kan jag ju ta ut.

Visa signatur

=-D

Permalänk
Avstängd

enkelt men funkionelt. snyggt

Visa signatur

Kinkiga moderatorer och tråkiga forumsdelar, snart lämnar jag swec.

Permalänk

Hur presterar ett sånt kort gämför med ett m-atx med en amd2800+sempron? för det går på 1000:- medans itx går på 2000:- Sen så funkar shuttels silent x agg på m-atx och itx kort? Blev sugen på att uppgradera min linux burk och ha som fil server....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2