Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Tror du verkligen den klassas som DOA? Den är iaf 2-3 veckor gammal.

Nu skrev jga ingen lapp och lade i men jag utgår att dom har det inlaggt i RA nummret vad felet är. Det stod ju iaf inget i det där informationsmailet om att man skulle ha en sån lapp.

Men jag hoppas nog att jag får tillbaka den jag hade och inte får en ny, för den jag hade funkade skit bra (förutom problemet med värmen då) och hade inga döda pixlar eller liknande. Får man en ny finns det ju risk för det.

det ska stå nånstans på lappen. inte doa. utan det står express . ups express eller nåt. (att den kommer fram fort som fan). om det står nåt annat så är det dessvärre nog inte doa. och om det klassas som en doa så lär du får en ny varesig du vill eller inte. vet inte om du kan prata till att dom ska laga den men knappast troligt.

Edit: Kicken : jag har laddat ned 33 sidor av tråden ifall du inte vill ta dig besväret. nåt annat sätt vet jag nog inte.

Visa signatur

Bärbar Acer Aspire 5021WLMi 1.25 GB Minne (Infineon 1Gb & Orginal 256 MB)
Hjälp min sida att bli ännu mer utökad, klicka på annonserna. http://www.acer5020.info.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrDuM
det ska stå nånstans på lappen. inte doa. utan det står express . ups express eller nåt. (att den kommer fram fort som fan). om det står nåt annat så är det dessvärre nog inte doa. och om det klassas som en doa så lär du får en ny varesig du vill eller inte. vet inte om du kan prata till att dom ska laga den men knappast troligt.

Edit: Kicken : jag har laddat ned 33 sidor av tråden ifall du inte vill ta dig besväret. nåt annat sätt vet jag nog inte.

Aha, ok.

Nä på min lapp stod det "UPS standard" så det är nog ingen DOA då. Men hoppas dom fixar det fort för det.

Hur lång tid tror ni UPS tar på sig att skicka ner den till tyskland?

Konstigt nog var det inte UPS själva som hämtade paketet, utan "Budexpressen". Anlitar UPS dom eller?

Hur lång tid borde det ta innan man kan få någon inmormation om var det befinner sig när man söker på UPS hemsida? Dom hämtade det som sagt 15.00. Hittar inget mer än att det är betalt på UPS hemsida.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Aha, ok.

Nä på min lapp stod det "UPS standard" så det är nog ingen DOA då. Men hoppas dom fixar det fort för det.

Hur lång tid tror ni UPS tar på sig att skicka ner den till tyskland?

Konstigt nog var det inte UPS själva som hämtade paketet, utan "Budexpressen". Anlitar UPS dom eller?

Hur lång tid borde det ta innan man kan få någon inmormation om var det befinner sig när man söker på UPS hemsida? Dom hämtade det som sagt 15.00. Hittar inget mer än att det är betalt på UPS hemsida.

imorrn så borde du få svar åtminstonde om du söker på "kollit". det ska stå vart den befinner sig. när du har sett att den har kommit fram till tyskland så kan du ringa acer support för mer info. står på lappen vilket nummer.

Visa signatur

Bärbar Acer Aspire 5021WLMi 1.25 GB Minne (Infineon 1Gb & Orginal 256 MB)
Hjälp min sida att bli ännu mer utökad, klicka på annonserna. http://www.acer5020.info.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrDuM
imorrn så borde du få svar åtminstonde om du söker på "kollit". det ska stå vart den befinner sig. när du har sett att den har kommit fram till tyskland så kan du ringa acer support för mer info. står på lappen vilket nummer.

Japp, nu är status "Origin scan - Goteborg".

Skickar dom tillbaka den med samma kollinr eller får man ett annat med mail eller nåt?

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av pr0z
[B]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Låter ska nog dra ner till 1.25V med, går den stabilt i det? Hur mkt tappade du i grader? Har du provat köra 3DMarks 03/05 efter att du undervoltat, så den går stabilt? Vad ligger den i fulload nu?

Vet faktiskt inte, har ej testat. Men man märkte att fläkten körde mindre samt att temperaturen sjönk när man skrev.

Återkommer med detta

pr0z vad hade du för orginal volt på din?

1.45V

Okej, men det låter ju lovande... Konstigt att det är samma Volt på processorna...
Okej, skulle vara intressant att få veta ;). Du kan ju testa med det där "stress" programmet som DrDrum har en länk till på sin sida. Annars funkar ju 3DMarks 03/05 oxå bra. Antar att du vet att du kan mäta tempen med programmet mobilemeter, finns också på DrDrum:s sida.

Fick inte min dator idag, postens fel skulle jag gissa, dom brukar vara sega här :P.
Men det är ju ingen stress direkt... är fortfarande livrädd för dödapixlar... *ber* :).

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Undervoltning

Någon som har lust att göra en undervoltningsguide för som är lite mer utfårlig än den på hemsidan för oss som inte äe så hemma på området? det skulle uppskattas mycket!

Visa signatur

Acer 5021

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Okej, men det låter ju lovande... Konstigt att det är samma Volt på processorna...
Okej, skulle vara intressant att få veta ;). Du kan ju testa med det där "stress" programmet som DrDrum har en länk till på sin sida. Annars funkar ju 3DMarks 03/05 oxå bra. Antar att du vet att du kan mäta tempen med programmet mobilemeter, finns också på DrDrum:s sida.

Fick inte min dator idag, postens fel skulle jag gissa, dom brukar vara sega här :P.
Men det är ju ingen stress direkt... är fortfarande livrädd för dödapixlar... *ber* :).

Jo mobilemeter var bland det första jag la in, den ligger mellan 52 grader idle till 66 grader efter 30 minuters spelande.

Jo jag var också riktigt skraj för döda pixlar - men det gick ju fint.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Undervoltning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av epsom
Någon som har lust att göra en undervoltningsguide för som är lite mer utfårlig än den på hemsidan för oss som inte äe så hemma på området? det skulle uppskattas mycket!

Den som finns på hemsidan är bra. men ändå inte helt utförlig. får väl ta på mig att göra en med bilder (printscreens som visar mycket enklare hur man gör.

Visa signatur

Bärbar Acer Aspire 5021WLMi 1.25 GB Minne (Infineon 1Gb & Orginal 256 MB)
Hjälp min sida att bli ännu mer utökad, klicka på annonserna. http://www.acer5020.info.se

Permalänk
Medlem

Kommer tillochmed ihåg det i huvudet.

1. Installera programet RM Clock Utility

2. Klicka dig bort till fliken Performance/Management eller vad den nu hette.

3. I den fliken ska du kunne klicka på en knapp som heter add - där kan du lämpligen lägga till de 3 inställningarna. Om du har en 5021a (8x - 1.25V, 6x - 1.05V, 4x - 0.95V).

4. För att då dessa att fungera måste du där det står "Performance profile" eller liknanade väla antingen Minimal (Kör alltid på 4x = sval dator), Maximal (Alltid på 9x = Varm dator), eller Automatic Management eller liknande (Datorn klockar sig vid behov, behövs det mycket CPU går den upp i 8x ochsåvidare.) Detta kan ändras både för batteridrift eller nätadapter.

5. Klicka nu på apply, bli inte rädd om dator startar om sig ibland, då är det bara att öka volten lite, börja på standard och testa dig nedåt med 0.05V per gång.

Notera när jag nämner 4x-8x menar jag multipliern dvs 800MHz - 1600MHz.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack Proz!
Slapp döda pixlar och har heller inte hittat något annat fel än.
Men hur ändrar man så att datorn inte thorttlar mellan 800Mhz och 1800Mhz?
Samt vars ändrar man så att när man fäller ner (stänger) skärmen så den inte går in i viloläge?

Mkt tacksam för svar!

EDIT: Tittade i DrDrums FAQ, men förstår ändå inte hur man gör så att datorn går i konstant 800Mhz eller 1800Mhz.. det blir ingen effekt om man ändrar i "justera energiegenskaper".... pendlar fortfarande oberonde av inställning?

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Tack Proz!
Slapp döda pixlar och har heller inte hittat något annat fel än.
Men hur ändrar man så att datorn inte thorttlar mellan 800Mhz och 1800Mhz?
Samt vars ändrar man så att när man fäller ner (stänger) skärmen så den inte går in i viloläge?

Mkt tacksam för svar!

EDIT: Tittade i DrDrums FAQ, men förstår ändå inte hur man gör så att datorn går i konstant 800Mhz eller 1800Mhz.. det blir ingen effekt om man ändrar i "justera energiegenskaper".... pendlar fortfarande oberonde av inställning?

I profilen Alltid på kör CPUn alltid på 1800mhz sålänge den inte går över 82 grader och då klockar ner sig vilken profil du än har inställd. När du har den inställd på profilen bärbar dator går den upp och ner mellan 800 och 1800mhz beroende på vad som behövs.

Att den inte går i vänteläge när du stänger skärmen finns att ändra under "skrivbord-egenskaper-skärmsläckare-engergiegenskaper (eller liknande). Där finns en del andra saker att ändra också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
1.11 är ju den nyaste på deras hemsida iaf?

i biosen står det iaf 1.12
kan ochså passa på att säga att jag sitter och kör winxp x64 nu och det flyter på fint,allt käns mycket snabbare när man har många fönster öppna . enda som inte funkar är mobilemeter och deamon tools. men det fins andra progam undertiden tills DT v4 kommer (som har 64 bits stöd),mobilemeter klarra jag mig utan eftersom det man vill veta står i rmclock.
ps får 2221 p i 3dmark05 så x64 ska inte skrämma er

Visa signatur

Tb 800 512 ecc ram 200 gb hdd
POWER BY MATROX
och en acer 5024 som är lite bättre;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Tack Proz!
Slapp döda pixlar och har heller inte hittat något annat fel än.
Men hur ändrar man så att datorn inte thorttlar mellan 800Mhz och 1800Mhz?
Samt vars ändrar man så att när man fäller ner (stänger) skärmen så den inte går in i viloläge?

Mkt tacksam för svar!

EDIT: Tittade i DrDrums FAQ, men förstår ändå inte hur man gör så att datorn går i konstant 800Mhz eller 1800Mhz.. det blir ingen effekt om man ändrar i "justera energiegenskaper".... pendlar fortfarande oberonde av inställning?

om du kör underklockat så är det rmclock som även styr klockhastigheterna nu. så där måste du ändra din profil. maximal så körs den alltid på max. däremot vet jag inte om den stannar vid 82 grader då.. min gick upp till 84 när jag hade den på.

Visa signatur

Bärbar Acer Aspire 5021WLMi 1.25 GB Minne (Infineon 1Gb & Orginal 256 MB)
Hjälp min sida att bli ännu mer utökad, klicka på annonserna. http://www.acer5020.info.se

Permalänk
Medlem

Nyss dog min 5021, och den vill inte starta.
det lyser ingen som helst lampa eller nånting.
nån som det hänt samma sak för ?
hur lång tid tar det ungefär att få den lagad ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luxer
Nyss dog min 5021, och den vill inte starta.
det lyser ingen som helst lampa eller nånting.
nån som det hänt samma sak för ?
hur lång tid tar det ungefär att få den lagad ?

om du har haft den en mindre tid kanske du kan få den som en DOA. tar en vecka eller nåt. annars kan de ta längre tid.

Men först.
1. elen är ansluten?
2. ta ut och in batteriet
3. du har inte ström avbrott ?

Visa signatur

Bärbar Acer Aspire 5021WLMi 1.25 GB Minne (Infineon 1Gb & Orginal 256 MB)
Hjälp min sida att bli ännu mer utökad, klicka på annonserna. http://www.acer5020.info.se

Permalänk
Medlem

Undervoltade min 21 idag. Ruggig temperatur skildnad rciktigt nöjd ty nu kan man köra den i 1600 utan att fläken går igång på högfart. (tycker fläkten är för hög) ska bli najs å se om nån bateriprestanda skildnad uppnås

Nån som vet om prosessorn sitter på vänster sida btw?

edit: tack för den fina guiden!
Värdena som stod på www.acer.info.se funkade väl fårutom det för 800mhz (4*) vilket var får lågt för datorn varpå den hängde sig.

Visa signatur

Acer 5021

Permalänk
Medlem

Tackar för den underbara voltguiden:D

Har 48 i idle och 64 grader i maxload efter 5h i Prime.
Aja snart 2048 i ram med:) Love my 5021.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av epsom

Nån som vet om prosessorn sitter på vänster sida btw?

]

Inte en aning men varmt blir det där så det lär vara antingen hdd, cpu eller graffet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrDuM
om du har haft den en mindre tid kanske du kan få den som en DOA. tar en vecka eller nåt. annars kan de ta längre tid.

Men först.
1. elen är ansluten?
2. ta ut och in batteriet
3. du har inte ström avbrott ?

tog ur batteriet då funka det, men jag hann skicka en felanmälan till acer, men dom kommer väll inte och hämtar den då ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luxer
tog ur batteriet då funka det, men jag hann skicka en felanmälan till acer, men dom kommer väll inte och hämtar den då ?

Nej då.

Du måste få en fraktsedel skickad till dig och lite annat skit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luxer
tog ur batteriet då funka det, men jag hann skicka en felanmälan till acer, men dom kommer väll inte och hämtar den då ?

som GiiX säger så är det lugnt. men det funkar utan problem nu då? även med batteriet i ? se till så att det blir laddat ordentligt så det inte är nåt fel med det. för att vara på säkra sidan.

Visa signatur

Bärbar Acer Aspire 5021WLMi 1.25 GB Minne (Infineon 1Gb & Orginal 256 MB)
Hjälp min sida att bli ännu mer utökad, klicka på annonserna. http://www.acer5020.info.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrDuM
om du kör underklockat så är det rmclock som även styr klockhastigheterna nu. så där måste du ändra din profil. maximal så körs den alltid på max. däremot vet jag inte om den stannar vid 82 grader då.. min gick upp till 84 när jag hade den på.

Tack DrDrum, det stämde nog ändå, det tog bara lite tid innan den ställde om sig :D.
Skriver från min 5024 nu, är helnöjd... men ska ta och läsa lite om att undervolta nu, ska nog göra det.

Måste bara kommentera att din hemsida är guldvärd ;).

EDIT: Såg att nån frågade om BIOS-versionerna igen.. det ligger 1.12 inlagt på min 5024... dom kanske inte har uppdaterat på deras drivrutinshemsida än då?

EDIT2: Vågar inte undervolta, behöver mer utförlig beskrivning (kanske med bilder) om jag skall våga mig på det. Vore väldigt bra... Nån som kan hjälpa mig med hur jag skall gå till väga? Har laddat hem RMclock, och kolla lite på flikarna och på inställningarna, men vågar inte ändra något... Vore väldigt tacksam om någon vänlig själ, skulle kunna guida mig? (Det är en 5024WLMi).

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Tack DrDrum, det stämde nog ändå, det tog bara lite tid innan den ställde om sig :D.
Skriver från min 5024 nu, är helnöjd... men ska ta och läsa lite om att undervolta nu, ska nog göra det.

Måste bara kommentera att din hemsida är guldvärd ;).

EDIT: Såg att nån frågade om BIOS-versionerna igen.. det ligger 1.12 inlagt på min 5024... dom kanske inte har uppdaterat på deras drivrutinshemsida än då?

EDIT2: Vågar inte undervolta, behöver mer utförlig beskrivning (kanske med bilder) om jag skall våga mig på det. Vore väldigt bra... Nån som kan hjälpa mig med hur jag skall gå till väga? Har laddat hem RMclock, och kolla lite på flikarna och på inställningarna, men vågar inte ändra något... Vore väldigt tacksam om någon vänlig själ, skulle kunna guida mig? (Det är en 5024WLMi).

om du har msn eller google talk så kan du pma det till mig så kan jag lägga till dig så kan jag guida dig.. har inte gjort i ordning den kompletta guiden än så jag kan hjälpa dig.

Visa signatur

Bärbar Acer Aspire 5021WLMi 1.25 GB Minne (Infineon 1Gb & Orginal 256 MB)
Hjälp min sida att bli ännu mer utökad, klicka på annonserna. http://www.acer5020.info.se

Permalänk
Medlem

Yay! Har beställt min 5024a idag =D
Någon som vet hur lång tid Dustin brukar ta att leverera?

Permalänk
Medlem

Tjena!

Jag kanske blir ägare till skaran av vad som verkar vara grymma datorer 21/24, fasiken att man inte köpte tidigare alla butiker har ju höjt priserna :S.

Har en fråga är det blåtand på 5021 modellen?

/Mashi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mashi
Tjena!

Jag kanske blir ägare till skaran av vad som verkar vara grymma datorer 21/24, fasiken att man inte köpte tidigare alla butiker har ju höjt priserna :S.

Har en fråga är det blåtand på 5021 modellen?

/Mashi

Nej det finns ingen blåtand. Inte på någon av modellerna.

Kan även meddela nu att jag har gjort klart den utförliga undervoltningsguiden. Den finns att läsa på hemsidan. Hoppas den hjälper. Mer information än det som står kan jag inte bidra med.

http://www.acer5020.info.se

Visa signatur

Bärbar Acer Aspire 5021WLMi 1.25 GB Minne (Infineon 1Gb & Orginal 256 MB)
Hjälp min sida att bli ännu mer utökad, klicka på annonserna. http://www.acer5020.info.se

Permalänk
Medlem

På energeimätaren där det står "Återstående batterikraft totalt:". Är det så mycket batteriet har kvar av sin ursprungliga styrka? Jag har haft min ett par dar nu och den är redan nere på 97%?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arnie
På energeimätaren där det står "Återstående batterikraft totalt:". Är det så mycket batteriet har kvar av sin ursprungliga styrka? Jag har haft min ett par dar nu och den är redan nere på 97%?

Den visar hur mycket du har kvar av din senaste laddning. dom sista procenten kan ta lite extra tid att få för den laddare långsammare då.

Visa signatur

Bärbar Acer Aspire 5021WLMi 1.25 GB Minne (Infineon 1Gb & Orginal 256 MB)
Hjälp min sida att bli ännu mer utökad, klicka på annonserna. http://www.acer5020.info.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrDuM
Den visar hur mycket du har kvar av din senaste laddning. dom sista procenten kan ta lite extra tid att få för den laddare långsammare då.

Igår stod den på 98% och jag har inte använt den på batteri sen dess...knepigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arnie
Igår stod den på 98% och jag har inte använt den på batteri sen dess...knepigt.

hmm jadet är ju lite skumt

men btw. någon som vet om det är farligt att ha datorn brevid badkaret när man badar.. se på film och så. ? mycket fukt här inne kanske.

Visa signatur

Bärbar Acer Aspire 5021WLMi 1.25 GB Minne (Infineon 1Gb & Orginal 256 MB)
Hjälp min sida att bli ännu mer utökad, klicka på annonserna. http://www.acer5020.info.se