Permalänk
Medlem

Digitalkamera mellan 3000-4000 ?

Behöver hjälp, min sambo ska köpa digitalkamera, och eftersom hon inte är lika prylfixerad som mig så får inte kameran vara för dyr heller...

så, vilken är den bästa kameran man kan få för mellan 3000-4000 kr ?

tipsa gärna med länkar till vart man kan köpa den också...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| CM Stacker | Asus P5K | Intel C2D E6600 @ 3.28GHz - 1.375 volt | 2 x OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 4096MB KIT | Raptor WD1500ADFD | Leadtek Winfast 8800GTS TDH 640MB | Xfi- Platinum | Dell 3007WFP*HC lcd | Hiper 580w | Zalman CNPS9500 | Logitech Z-5450 |

Permalänk

Själv är jag lite prylfixerad och skulle valt: Olympus m:robe MR-500i
Inte bästa kameran men den duger gott.

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=64496&sid=1003456&SpaceCo...

Visa signatur

Celeron D 320 2400Mhz @ 2700 (Zalman CNPS7000B-AlCu LED) | 2x512Mb DDR PC3200 (Revoltec RAM Freezer) | Sapphire Radeon 9550 256Mb

Permalänk

Nej för tusan... satsa på en bra kamera, och inte nån jävla hybrid som har sämre optik än min mobiltelefon.

Kolla in Canons kameror i det prissegmentet. www.cyberphoto.se och sen är det bara att kolla där. Jag hade valt en Canon Ixus om jag vore som du!

Visa signatur

In Flames we trust

Permalänk

Jag skulle nog kollat efter en Panasonic med anledning av att de har bildstabilisator. Har dock ingen egen erfarenhet av dem.

Permalänk
Medlem

Canon Ixus 40 eller Panasonic FX-8 (bildstabilisering kan vara både trevligt och användbart) kan ju vara vettiga alternativ.
Om hon inte måste få plats med kameran i aftonklänningen så är Canon A510 och A520 samt Nikon coolpix 5900 och 7900 vettiga alternativ.

Permalänk
Medlem

Jag har själv en Panasonic FX7 som jag är RIKTIGT NÖJD med. Fx8 är en uppdatering av fx7:an med plats för större batteri och lite extra bildinställningar har jag för mig. Så ta en sån om den inte är för dyr. Köpte min Fx7 för 3090 inklusive frakt från scandinavianphoto.se

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha tagit Casio Exilim EX-S500 har dock bara vart och känt på Casio Exilim EX-S100.
Men schyssta specs och relativt bra pris i mina ögon, sen framförallt tjockheten.
Den har stor betydelse för mig. Min Razr, en EX-S500 och en iPod Nano=perfekt!

Visa signatur

| FD Define R2 | MSI Z390-A PRO | Intel i3-9350KF | Gainward GTX 980 Phantom | Corsair Vengeance LPX 2x8GB | Crucial MX300 275GB | OCZ Vertex 460A 120GB | Corsair RM750X V2 | 3x AC F12 PWM | BenQ XR3501 | SteelSeries Siberia 800 | Mionix Zibal 60 | Func MS-3 R2 |

Permalänk
Medlem

Re: Digitalkamera mellan 3000-4000 ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roteca
Behöver hjälp, min sambo ska köpa digitalkamera, och eftersom hon inte är lika prylfixerad som mig så får inte kameran vara för dyr heller...

så, vilken är den bästa kameran man kan få för mellan 3000-4000 kr ?

tipsa gärna med länkar till vart man kan köpa den också...

Canon Ixus 700/750 helt klart

Permalänk
Musikälskare

Ixus 700

kolla min sida för bilder, har tagit alla med den kameran

www.nordfoto.se

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Canon Ixus 40, mycket trevlig kamera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Ixus 700

kolla min sida för bilder, har tagit alla med den kameran

www.nordfoto.se

fina bilder
men 256Mb på 7Mpix kan inte vara så många bilder

jag har Ixus 40 med 512 mb får plats med 188 bilder i bästa läge

Canon har kommit med Ixus750 som jag är j*vligt sugen på
om jag inte köper en 350D då ska jag sälja min ixus40 o köpa en ixus750

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Canon Ixus 40, mycket trevlig kamera.

har en själv
den är liten o snabb men bild kvalitén är inte den bästa
ixus 700 tar grymt mkt bättre bilder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2HOT4U
fina bilder
men 256Mb på 7Mpix kan inte vara så många bilder

jag har Ixus 40 med 512 mb får plats med 188 bilder i bästa läge

Canon har kommit med Ixus750 som jag är j*vligt sugen på
om jag inte köper en 350D då ska jag sälja min ixus40 o köpa en ixus750

har en själv
den är liten o snabb men bild kvalitén är inte den bästa
ixus 700 tar grymt mkt bättre bilder

Många säger att ixus 50 ger sämre bilder pga att den har 5Mpix jämfört med isxu 40. Hur står sig då Ixus 700 som har 7M pixlar då. Gör den ännu sämre bilder eller?
Är det stor skillnad i storleken mellan Isux 40/50 och Isux 700.

Permalänk
Medlem

IXUS 700 har bättre optik och större bildsensor. Man får ju plats med det då den är lite större.
Gör man inte stora förstoringar av bilderna så får man dock titta noga för att se skillnad. Det är framför allt kanskärpan som är sämre på IXUS 40/50.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Många säger att ixus 50 ger sämre bilder pga att den har 5Mpix jämfört med isxu 40. Hur står sig då Ixus 700 som har 7M pixlar då. Gör den ännu sämre bilder eller?
Är det stor skillnad i storleken mellan Isux 40/50 och Isux 700.

Ixus 700 har större sensor 1/1.8"
Ixus 40/50 har 1/2,5"

Permalänk
Medlem

Ixus-kamerorna har en närgräns på ca 3cm medans den där Casion har 17cm,, gansk stor skillnad.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

Har lite svårt att bestämma mig mellan dom här 3 modelerna.
Canon Ixus 40, Panasonic FX-8, Canon Ixus 750.
När det gäller storleken på kameran så är den ganska liten skillnad, men vilken hade ni valt om man är ute efter bra bildkvalitet?

Priset mellan den dyraste Ixus 750 och den billigaste Ixus 40 är närmare 1600:- är det värt. Vill inte ha brusiga bilder. Tyckte att flashens bilder var väldigt fina.

Vad föreslår ni?

Tack.

Permalänk
Medlem

Canon Ixus!

Edit: tagen med min Ixus 30

Dessa är tagna med min Ixus 30: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=47745...

Visa signatur

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=47745...
| Shuttle SN25P | AMD Athlon64 Venice 3500+ | 2gb Corsair TWINX 3200 | HIS Radeon X850XT | WD Raptor 74gb | WD Caviar 160Gb | Hyundai L90D+ 19" TFT | Glatt humör |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Har lite svårt att bestämma mig mellan dom här 3 modelerna.
Canon Ixus 40, Panasonic FX-8, Canon Ixus 750.
När det gäller storleken på kameran så är den ganska liten skillnad, men vilken hade ni valt om man är ute efter bra bildkvalitet?

Priset mellan den dyraste Ixus 750 och den billigaste Ixus 40 är närmare 1600:- är det värt. Vill inte ha brusiga bilder. Tyckte att flashens bilder var väldigt fina.

Vad föreslår ni?

Tack.

Jag skulle tagit Panasonicen.

Permalänk
Medlem

Har Ixus 40/750 bildstabilisering?

Ser även att det finns Panasonic DMC-FX9 är det värt extra slanten för den eller räcker det med FX8
Ser att FX9 har 6M FX8 har 5Mpixel.
Sen en detalj som jag inte fattar. Vad innebär SD Card & MM-card. SD card vet jag men MM-card vad är det för nåt?

Det jag är lite orolig över är att Cyberphoto skrev om FX8-an att bildkvalitet är av medelklass.
Citat"Slutsats
Storlek i miniklass, bildkvalitet i medelklass och utseende i toppklass. Den stora skärmen och bildstabiliseringen är två stora plus som lyfter kameran ytterligare."

Permalänk
Medlem

Ixus är flerfaldigt vinnare i massor av test.

Permalänk
Medlem

Dualcore:
IXUS:arna har inte bildstabilisering.
Ta några av testbilderna härifrån http://www.dcresource.com/ som är på samma motiv, med de olika kamerorna. Sedan tar du och beställer kopior i motsv A4-format härifrån http://www.frontweb.se/ sedan tittar du på bilderna och ser om du tycker att någon av bilderna ser dåliga ut eller om bildkvaliteten räcker för dig. Jag tror inte att du kommer bli besviken på någon av dem.

jeeq:
Detdär med en miljon flugor...
En kameran behöver inte bara rätt för mig bara för att den är rätt för tusen testare.

Edit:
De seriösa kameratestarna ser dessutom inte ut några vinnare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeeq
Ixus är flerfaldigt vinnare i massor av test.

... som t.ex?

Visa signatur

The people who start wars never fight then. The people who fight wars never like them…

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Dualcore:
IXUS:arna har inte bildstabilisering.
Ta några av testbilderna härifrån http://www.dcresource.com/ som är på samma motiv, med de olika kamerorna. Sedan tar du och beställer kopior i motsv A4-format härifrån http://www.frontweb.se/ sedan tittar du på bilderna och ser om du tycker att någon av bilderna ser dåliga ut eller om bildkvaliteten räcker för dig. Jag tror inte att du kommer bli besviken på någon av dem.

jeeq:
Detdär med en miljon flugor...
En kameran behöver inte bara rätt för mig bara för att den är rätt för tusen testare.

Edit:
De seriösa kameratestarna ser dessutom inte ut några vinnare.

Vad ska man köra på för kamera för 4000kr Cyberfoto har iaf sagt gott om Sony DSC-T7 något att ha?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk

Jag har en Panasonic FZ20, o e grymt nöjd!
Kolla efter uppföljaren, FZ30 som visst skall vara på intågande!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Dualcore:
IXUS:arna har inte bildstabilisering.
Ta några av testbilderna härifrån http://www.dcresource.com/ som är på samma motiv, med de olika kamerorna. Sedan tar du och beställer kopior i motsv A4-format härifrån http://www.frontweb.se/ sedan tittar du på bilderna och ser om du tycker att någon av bilderna ser dåliga ut eller om bildkvaliteten räcker för dig. Jag tror inte att du kommer bli besviken på någon av dem.

Tack för hjälpen alla. Beställde en Ixus 40 tror att jag kommer att vara nöjd ändå. Skulle det visa sig vara fel så får man sälja och köpa en annan.

Permalänk
Medlem

Du skulle ha köpt en FX9. Den har dubbelt så högupplöst skärm och mer än dubbelt så bra batteritid som FX7 och för att inte tala om OIS. Det är den optimala kameran för 3700kr helt enkelt!

"6 megapixel, 3x optisk zoom, Leica-lins, O.I.S., 2,5" skärm med 207 000 pixlar, SecureDigital, lång batteritid (270 bilder)"

Det blir lätt min nästa kamera om inte panasonic kommer ut med nån ny vill säga, för det är panasonic som gäller!

Visa signatur

Officially known as WixlunD