Styra en dator från en annan

Permalänk
Medlem

Styra en dator från en annan

jag undrar om nån kan tipsa om program man behöver för att sitta vid en dator och 'gå in' på sin egna? och även så undrar jag om man måste vara uppkopplad till internet när man gör detta?

Permalänk
Medlem

det finns program för vnc eller om du har winXP pro så finns remote desktop. Inom ett lokalt nätverk så behöver du inte vara uppkopplad via internet men annars så måste du det (om du ska koppla upp två datorer via internet så måste de vara anslutna till nätet)

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
det finns program för vnc eller om du har winXP pro så finns remote desktop. Inom ett lokalt nätverk så behöver du inte vara uppkopplad via internet men annars så måste du det (om du ska koppla upp två datorer via internet så måste de vara anslutna till nätet)

okej, men om datorerna står brevid varan men den ena inte hr internet så funkar de altså? om man har xp home eller va de heter, funkar inte remote desktop då?

Permalänk
Medlem

remote desktop funkar bra via LAN och Internet.
Men jag gillar VNC bättre, "lättare" att få det att funka etc
Eller lättare... båda är väl lika. Är nog mest smaken som avgör

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Medlem

Fast jag tyckte iofs att VNC var jävligt krångligt också. Får testa remote desktop..

EDIT: Såg "gotomypc" som verkade jäkligt "tight".

Visa signatur

IBM R40

Permalänk
Medlem

Remote administrator är rätt så bra.

Visa signatur

P1@66mhz | 3.5"floppy drive | T-Bord med gula lampor som lyser(blinkar om man pepprar på en del knappar)

Permalänk
Avstängd

VNC är ett mycket bra program om man ska fjärrstyra. Microsofts inbyggda är helt OK, men inte alls lika bra som VNC.

OBS: Om du sitter bakom brandvägg eller router måste du öppna port 5900.

VNC's hemsida : www.realvnc.com

Visa signatur

. C++
. PHP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ashim
VNC är ett mycket bra program om man ska fjärrstyra. Microsofts inbyggda är helt OK, men inte alls lika bra som VNC.

OBS: Om du sitter bakom brandvägg eller router måste du öppna port 5900.

VNC's hemsida : www.realvnc.com

Real VNC är relativt segt. Använder både det och RAdmin och RAdmin är absolut att föerdra.
Testar du båda kommer du också att föredra Remote Administrator.

Visa signatur

P1@66mhz | 3.5"floppy drive | T-Bord med gula lampor som lyser(blinkar om man pepprar på en del knappar)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snisk
Real VNC är relativt segt. Använder både det och RAdmin och RAdmin är absolut att föerdra.

När jag använder RAdmin på min HTPC och har winamp igång, så skränar det i högtalarna, tror ni det hjälper att byta remote program, eller det är något annat som spökar?
Ska jag satsa på gigabit istället?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svampbob
Ska jag satsa på gigabit istället?

jösses vad kör du för bitrate på dina låtar?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Jag kan ju lägga till en fråga här eftersom många verkar insatta i detta. Hur gör jag för att nå min dator? Vilka portar behöver jag öppna mm.?

Jag har min dator med VNC-server installerad bakom en router. Måste det vara fast ip på den? jag skriver alltså: ip:5800 i internet explorer. Hur vet routern vilken dator jag vill styra?

Visa signatur

IBM R40

Permalänk
Medlem
Citat:

okej, men VNC funkar altså till alla windows? och Remote Administrator funkar bara till windows xp pro? inte till xp home?

Permalänk
Medlem

RAdmin fungerar till win 9x 2000 xp 2003

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag VNC men jag undrar hur fasen man gör nu? man tycker väll på 'run vcn viwer' sen står de att man ska skriva i en server, vad skriver man i i det fältet

Permalänk
Medlem

Det är IP't till den dator som har servern igång.

Visa signatur

IBM R40

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pixi
Nu har jag VNC men jag undrar hur fasen man gör nu? man tycker väll på 'run vcn viwer' sen står de att man ska skriva i en server, vad skriver man i i det fältet

IPt till servern som sagt. Du kan även skriva in det som ett argument till vncviewer.exe i genvägen ifall du ändå bara tänker koppla upp dig mot en enda server.

Citat:

Det finns en mängd olika varianter av VNC. Dessutom har man en hel del inställningsmöjligheter som man kan leka med. Standardinställningarna är ofta optimerade för låg nätbelastning och kan kanske kännas lite sega.

VNC är dessutom gratis till skillnad från RAdmin.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Video/Ljud över VNC eller Remot Administrator

Sitter hemma med en HTPC och en stationer dator. Båda är uppkopplade genom en router.
I vardagsrummet så har jag TV kort i HTPC och skulle gärna vilja se på TV även i sovrummet.

Har provat både VCN och Remot Administrator och på båda två så får jag bara svart ruta när jag startar WinPRV (Tv programet).
Så varken ljud eller bilden överförs genom VNC och Remote Admin.
Finns det nåt annat program som är likt dom men kan samtidigt överföra både bild och ljud?

Att kolla på filmer och lyssna på musik är ju inga problem då kör jag genom vanligt nätverk (routern). Men att streama Live TV från TV kortet i HTPC till stationer funkar inte.
Så kan man få överhuvudtaget överföring av Video/ljud men nån slags Remote Desktop program.

Vill även säga att både VNC fungerar klockrent dock är Remote Administrator mycket snabbar, VNC känns sägare.

Tack.

Permalänk
Medlem

Re: Video/Ljud över VNC eller Remot Administrator

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Sitter hemma med en HTPC och en stationer dator. Båda är uppkopplade genom en router.
I vardagsrummet så har jag TV kort i HTPC och skulle gärna vilja se på TV även i sovrummet.

Har provat både VCN och Remot Administrator och på båda två så får jag bara svart ruta när jag startar WinPRV (Tv programet).
Så varken ljud eller bilden överförs genom VNC och Remote Admin.
Finns det nåt annat program som är likt dom men kan samtidigt överföra både bild och ljud?

Att kolla på filmer och lyssna på musik är ju inga problem då kör jag genom vanligt nätverk (routern). Men att streama Live TV från TV kortet i HTPC till stationer funkar inte.
Så kan man få överhuvudtaget överföring av Video/ljud men nån slags Remote Desktop program.

Vill även säga att både VNC fungerar klockrent dock är Remote Administrator mycket snabbar, VNC känns sägare.

Tack.

ne video samt många spel går inte att överföra via ett fjärrstyrnings program. Tvekar att det finns något som pallar med det. I ditt fall så skulle jag använda mej av VLC och streama bild och ljud från den ena datorn till den andra. Problemet blir ju att du måste ha ett fjärrstyrningprogram också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Re: Video/Ljud över VNC eller Remot Administrator

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
ne video samt många spel går inte att överföra via ett fjärrstyrnings program. Tvekar att det finns något som pallar med det. I ditt fall så skulle jag använda mej av VLC och streama bild och ljud från den ena datorn till den andra. Problemet blir ju att du måste ha ett fjärrstyrningprogram också.

Det roliga är när jag drar igång nån film genom VNC eller Remote Administrator så får jag bilden fast den går sägt och uppdateras långsamt. Då är filmen i Divx format och spelas upp med Windows Media player. Men när jag slår på WinPRV så får jag bara en svart ruta och inget ljud heller.

Permalänk
Hedersmedlem

Svart ruta får du för att filmen spelas i overlay på datorn som spelar upp den. Hackande bild får du när du inte spelar upp i overlay. I vilket fall är dessa program inte gjorda för att streama okomprimerade bilder i ~25FPS.
Vill du streama bild får du sätta upp nån form av server som skickar komprimerad data som mottagaren får koda av och spela upp.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

har vnc nu, men man måste vara uppkopplad till internet på båda datorerna för att de ska funka va?

Permalänk
Medlem
Citat:

har vnc nu, men man måste vara uppkopplad till internet på båda datorerna för att de ska funka va?

Ja det är väl klart? Om du inte har dem på samma nätverk. Då skriver du det interna IP't till den datorn du ska ansluta till.

Visa signatur

IBM R40

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av termnial
Ja det är väl klart? Om du inte har dem på samma nätverk. Då skriver du det interna IP't till den datorn du ska ansluta till.

altså inte om jag har två datorer i amma hus men den ena inte har nått internet? då går de altså inte?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

altså inte om jag har två datorer i amma hus men den ena inte har nått internet? då går de altså inte?

Datorerna måste kunna nå varandra via nån sorts TCP/IP-anslutning.

Visa signatur