***Hardware Malfunction call your Hardware Vendor for support ***System has halted

Permalänk
Medlem

***Hardware Malfunction call your Hardware Vendor for support ***System has halted

Får denna söta bluescreen ->

***Hardware Malfunction
Call your Hardware Vendor for support
***System has halted

Har testat att byta ut grafikkort, minnen, nätagg, hd, diskettstation, cd samt alla pcikort utplockade.

Kör jag på min gammla windows installation får jag bluescreen precis när jag startar upp en två tre gånger i sträck, sen kommer dom lite random över tiden.

Kör jag i en ny installation så när man trycker "Retur" första gången för att köra igång installationen så får jag bluescreen direkt. Då jag ser detta som ett hdproblem så bytte jag ut och kastade i ett raidkort och ny disk, samma problem.

Nu funderar jag på att köpa nytt moderkort då allt utom processor (& moderkort såklart) är utbytt och jag får fortfarande samma problem.

För att komma till frågan, kan det vara processorn bluesceenen beror på, eller borde det fungera fint om jag bara bytar moderkort?

Tack för att du läste allt, hoppas du kan komma med en vettigt svar också

EDIT: det behövdes

EDIT II:

Nytt moderkort är installerat och allt fungerar finfint!

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk

Säker på att det inte är hårddisken som har gett upp? Då du redan har bytt ut samt tagit bort många av de andra tänkbara felkällorna. Ja, förutom moderkortet då.

Microsoft svar på problemet.

Visa signatur

AOpen HX08 Asus M3A79-T Phenom2 960T @ 4.0ghz ATI HD6950 Corsair XMS 4x2gb (5-5-5-15 2T) Dell 2209WA m.m

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Generalen
Säker på att det inte är hårddisken som har gett upp? Då du redan har bytt ut samt tagit bort många av de andra tänkbara felkällorna. Ja, förutom moderkortet då.

Microsoft svar på problemet.

Jag har bytt HD, då inte detta fungerade så tänkte jag att felet kanske låg i överföringen mellan hd och moderkort. Då testade jag att stoppa ett raid kort och satte ytterligare en annan hd på den. Inget fungerar.

En snabb uppstart av knoppix (live cd) i fungerade dock förhållandevis fint. (med hd uttagen)

Jag vet, har läst microsofts sida "Något är fel" står där typ, det kunde jag själv räkna ut.

Enligt deras så är ju typ minne det som verkar vara det mest kritiska. Men jag har två minnesmoduler i och jag har testat att köra med en av dem i sänder och det var ingen skillnad.

Frågan är om det kan vara processorn som gör att jag får denna blåskärm?!

för isåfall är det onödigt att slänga ut nya pengar på ett nytt moderkort.

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag tror det moderkortet... för mig är det alltid det när jag får miljarder bluescreens.

Visa signatur

Asrock P4V88+, Intel P4 Prescott 3.0 GHz, Kingston ValueRAM 512MBx2, Asus V9999/TD 6800 128MB AGP, Samsung 160GB 8MB cache, Integrated Via AC'97 5.1 chipset.

Permalänk

Borde skrivit Microsofts "svar" på problemet. Om du redan testat att byta hårddisk samt kablaget till densamma, då kan det ju inte vara något annat än moderkortet eller processorn.
Jag tvivlar starkt på att processorn kan vara "halvtrasig". Moderkortet vet jag dock kan vara det, har haft ett själv där kondensatorerna började ge upp, vilket resulterade i instabilitet.

Visa signatur

AOpen HX08 Asus M3A79-T Phenom2 960T @ 4.0ghz ATI HD6950 Corsair XMS 4x2gb (5-5-5-15 2T) Dell 2209WA m.m

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Generalen
Borde skrivit Microsofts "svar" på problemet. Om du redan testat att byta hårddisk samt kablaget till densamma, då kan det ju inte vara något annat än moderkortet eller processorn.
Jag tvivlar starkt på att processorn kan vara "halvtrasig". Moderkortet vet jag dock kan vara det, har haft ett själv där kondensatorerna började ge upp, vilket resulterade i instabilitet.

ja, jag funderade på att posta en bild när den började ge bluescreens för ett halvårsen. Dom transistorerna/kondenstatorerna (eller vad det nu är för små batteriliknande saker som sticker upp runtom processorn) har börjat "läcka" något. Kan det bero på att dom/de börjar ge upp? Har dock för mig att någon sa att det inte kunde vara det.

Jaja, tack för hjälpen. Blir till att installera nytt moderkort imorgon

EDIT:

Nytt moderkort är installerat och allt fungerar finfint!

Visa signatur