Seagate Barracuda 120GB SATA

Permalänk
Medlem

Seagate Barracuda 120GB SATA

Tjena!

Har precis skaffat lite datorkomponter och byggt ihop en dator, hade otur och fick en begagnad disk tror jag som inte ville fungera så jag lämnade tillbaks den och fick en ny.
Åkte hem och installerade och allt gick bra men jag tyckte att disken lät lite mycket när den skriver/läser, det liksom knackar i disken och det ljuder låter mest i hela chassit, fruktansvärt irriterande.

En modern SATA disk idag skall väl inte låta något direkt eller? Jag har 5 fläktar i chassit totalt och disken låter värst, om det inte accessar nått data så är den tvärtyst men så fort den läser eller skriver så börjar det knackande ljudet.

Tack!!

Permalänk
Medlem

Är det ett ljud som inte skall vara där så kan det nog vara en diskkrash på gång! Skicka tillbakaden en gång till i sådana fall!

Permalänk
Medlem

har en seagate barracuda 160 gb sata. låter väl rätt så häftigt om man har chassit på bordet med chassisidan öppen när den börjar skriva och läsa.

dom har funkat bra i ett år nu

men har man chassisidan stängd så hör jag den knappt iaf, kan ju bero på att cpufläkten låter som satan

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

Re: Seagate Barracuda 120GB SATA

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svanen
Tjena!

Har precis skaffat lite datorkomponter och byggt ihop en dator, hade otur och fick en begagnad disk tror jag som inte ville fungera så jag lämnade tillbaks den och fick en ny.
Åkte hem och installerade och allt gick bra men jag tyckte att disken lät lite mycket när den skriver/läser, det liksom knackar i disken och det ljuder låter mest i hela chassit, fruktansvärt irriterande.

En modern SATA disk idag skall väl inte låta något direkt eller? Jag har 5 fläktar i chassit totalt och disken låter värst, om det inte accessar nått data så är den tvärtyst men så fort den läser eller skriver så börjar det knackande ljudet.

Tack!!

Ladda ner diagnostikprogram och kolla även om det finns diskhanteringsprogram hos tillverkaren som kan hantera hur högt disken ska låta.

Permalänk
Medlem

Kört Seagate Tools testet och den visar inte några problem, men har sökt lite i trådarna här och det verkar va vissa som har tysta diskar medans andra låter som fan typ...

Vad är skillnaden mellan 7200.7 och 7200.8, jag har fått en 7200.7 disk.

Permalänk
Medlem

jag har också en sådan. om jag inte minns helt fel så blev det någon slags patenttvist mellan seagate och de som uppfann acoustic management (aam?). deras 7200.7 s-ata har inte aam. knäpptyst i övrigt, men knäpper utav bara helvete när den söker speciellt när man läser och skriver flera olika filer samtidigt.

jag vet inte om de får använda aam i 7200.8, men jag tänker satsa på en samsung spinpoint som nästa disk i alla fall verkar vara mycket tyst och bra.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

Så segt då, jag beställde en Samsung Spinpoint först men det va paj, så då fick jag denna i utbyte istället..

Men det blir till att lägga denna på hyllan nästan, jag skulle jue ha en tyst comp... :/

Permalänk
Medlem

Samma med min s-ata seagate. Den första och sista jag har köpt. I fortsättningen blir det hitachi...

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Finns samma fel på IDE seagate diskar?

Permalänk
Medlem

Nej, de är tysta och fina

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-