GTA:San Andreas får datorn att starta om

Permalänk

GTA:San Andreas får datorn att starta om

När jag spelar GTA:SA så kraschar spelet ganska ofta och datorn startar om. Kör man sedan igång spelet igen kraschar det oftast på nytt på samma ställe (t.ex. när ett visst ljud spelas upp, eller då en filmsekvens ska starta el.dy.). Ibland har man dock tur och man kommer förbi det "kritiska stället" och man kan spela vidare. Men då kraschar det någon annanstans istället... detta gör spelet ospelbart eftersom man sällan hinner klara något uppdrag och spara innan det kraschar.

Har senaste patchen, senaste drivrutinerna... har provat att installera om spelet, tagit bort gamla save-filer, temperaturer i datorn är ok... inget hjälper.

Det är bara detta spel som får datorn att krascha och starta om...

Någon som har en aning om vad som är fel?

EDIT: Självklart har jag köpt spelet!

Permalänk

Re: GTA:San Andreas får datorn att starta om

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frasse013
När jag spelar GTA:SA så kraschar spelet ganska ofta och datorn startar om. Kör man sedan igång spelet igen kraschar det oftast på nytt på samma ställe (t.ex. när ett visst ljud spelas upp, eller då en filmsekvens ska starta el.dy.). Ibland har man dock tur och man kommer förbi det "kritiska stället" och man kan spela vidare. Men då kraschar det någon annanstans istället... detta gör spelet ospelbart eftersom man sällan hinner klara något uppdrag och spara innan det kraschar.

Har senaste patchen, senaste drivrutinerna... har provat att installera om spelet, tagit bort gamla save-filer, temperaturer i datorn är ok... inget hjälper.

Det är bara detta spel som får datorn att krascha och starta om...

Någon som har en aning om vad som är fel?

Utgår självklart från att du har köpt spelet..

Permalänk

Re: Re: GTA:San Andreas får datorn att starta om

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Parcheesi
Utgår självklart från att du har köpt spelet..

Ja, självklart!

Permalänk

Måste vara något med din dator, troligvis ditt nätaggregat som sjunger på sista versen Bara att inhandla ett nytt!

Visa signatur

Rebelution Stick Figure
Q9300 | 9800GTX 512MB | Corsair Dominator 4096MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasermannen
Måste vara något med din dator, troligvis ditt nätaggregat som sjunger på sista versen Bara att inhandla ett nytt!

Att föreslå att det "troligtvis" är nätaggregatet som håller på att paja är ju en ren gissning, utan någon som helst koppling till problemet.

Förmodligen är det mjukvarurelaterat om du inte upplever liknande problem med andra spel eller applikationer.

Visa signatur

EPoX EP-8RDA+[¤]Athlon XP 2100+[¤]TwinMOS PC3200 m/Winbond[¤]Radeon 9700[¤]Antec 480W[¤]Vattenkylning[¤] 3D Mark 2001 SE

Permalänk

Samma sak händer för mej i Maffia. Skulle inte tro att det är nätagget då nyare och mer krävande spel fungerar utmärkt.

Omstarten sker då spelet ska startas.

Permalänk
Medlem

Thallid tipsade om att man kunde sänka ljuddaccelerationen i direct X, då försvann problemet med omstarter, åtminstånde för mej.

Permalänk

Ska prova det

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E-dwarf
Thallid tipsade om att man kunde sänka ljuddaccelerationen i direct X, då försvann problemet med omstarter, åtminstånde för mej.

Ska prova det...

Tror inte det är nätagget i mitt fall heller, det är bara någon månad gammalt och det är som sagt bara i GTA som problemet uppstår.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frasse013
Ska prova det...

Tror inte det är nätagget i mitt fall heller, det är bara någon månad gammalt och det är som sagt bara i GTA som problemet uppstår.

att det bara är en månad behöver inte betyda att det inte är skräp

måndagsex, för låg watt, överspecat, qtek osv osv

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jockos
att det bara är en månad behöver inte betyda att det inte är skräp

måndagsex, för låg watt, överspecat, qtek osv osv

Tror fortfarande inte att det är nätagget, det är ett Antec 380W, och det funkar bra annars...

Skulle det kunna vara något fel på spelfilerna från DVD:n? Verkar iofs kanske inte så troligt då den inte verkar vara skadad eller så (om det nu skulle kunna göra någon skillnad). Men är det en möjlighet?
Tror ni att det går att klaga i affären där jag köpte spelet om jag inte hittar någon lösning? T.ex. be att få en ny DVD? (Har aldrig funderat på det förut då detta är första gången något sånt här händer mig...)

Irriterar mig verkligen att inte kunna spela detta utmärkta spel! Särskilt som jag lagt ut 400 spänn på det...

Permalänk
Medlem

Testat att sänka ljudaccelerationen?

Permalänk
Medlem

Min dator startade om av sig själv när det var klockat, kommer inte ihåg om det var grafikkortet eller moderkortet(?).

Permalänk
Medlem

Har du klockat?

Permalänk
Medlem

Re: Re: GTA:San Andreas får datorn att starta om

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Parcheesi
Utgår självklart från att du har köpt spelet..

ett otroligt givande och intressant svar...:S

Visa signatur

[Intel Quad 9450 @ 3.30] [Asus Rampage Formula] [2x2048 Crossair PC6400]
[Powercolor HD 4870 Crossfire] [Corsair TX750]
[Seagate Barracuda 320 GB]

Permalänk

Om det inte funkar med att sänka ljudaccelerationen så kan ni testa att dra hem de senaste drivrutinerna till ljudkortet. Det funkade för mig (nForce2 integrerat).

Permalänk
Medlem

Testa att sänka din AGP till 4X, det var felet på mitt 9800pro och du hade ju 9600 så det kan vara samma där :)... Detta gör du lätt i BIOS

Permalänk

Har testat runt lite nu, och det verkar fungera om jag sätter ljudaccelerationen till "Ingen acceleration".

Tack för hjälpen!

Permalänk

Jag hade problem med ljuddrivrutinerna till GTA SA, fick bluescreen lite slumpartat. Jag installerade om drivrutinerna till ljudkortet, genom "diskett finns" funktionen i Lägg till hårdvara i kontrollpanelen och då funkade det helt plötsligt.