Permalänk

Bygga HTPC - Vad behöver jag?

Jag tänkte sätta ihop en enkel och billig HTPC för första gången, men trots att jag läst vad jag kunnat hitta i ämnet så är det fortfarande många frågetecken som behöver redas ut.

Det som datorn ska klara är att:
*Streama Radioseven från internet (över mitt befintliga W-lan)
*Spela upp diverse videoformat (DivX, Xvid, mov, osv)
*Spela in från TV - Gärna med någon vettig Time shift funktion (både DVB-T och DVD alltså)
*Ta emot DVB-T och gärna vara utbyggbar så man kan skaffa kort till de kodade kanalerna
*Spela upp min Mp3 samling som ligger på en annan dator i hemnätet - Även de filmer som ligger på den andra datorn då alltså
*Gärna klara enklare surfning via TVn

Problemet är att jag inte får färg på TVn när jag kopplar mitt nuvarande R9800Pro till den via Scart med en S-Vhs adapter. Tvn har ingen S-Vhs ingång. Därför befarar jag att jag kommer att få samma problem med en HTPC och jag är inte intresserad av någon sunkig bild via RCA-kabel.

Som tankarna går nu så siktar jag på en AMD Sempron 2600+ och ett moderkort med inbyggt ljud och kanske även video (om det är någon vits). Ljudkortet måste ha digitalutgång. Helst via koax.
Jag har redan en 160gigs HD över och sen en 512 Mb sticka med minne till det hela.

Jag vet inte vilket OS jag ska köra. Funderar på Medio eller XP Media Center, men är öppen för förslag. Det viktiga är att det är windowskompatibelt.

Självklart måste datorn ha fjärr och trådlöst tangentbord.

Ljudnivån eller storleken/utseendet på lådan är inte det viktigaste. Bara det är billigt.

Frågan är vilket TV-kort jag ska använda mig av?

Kom gärna med så mycket idéer och förslag som möjligt till allt jag nyss skrivit. Jag är öppen för allt utom de som vill bygga en åt mig. Sånt gör jag själv, så lär jag mig lite samtidigt.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Avstängd

med detta tvkort kan du senare uppdatera till betalkanaler.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=29208

Meedio TV stödjer detta kort efter 22 aug i år.

om du nöjer dig med overlay/VMR7 kan du köpa detta moderkort med inernt grafik och spdif (digitalt ljud)

http://www.webhallen.com/prod.php?id=27123

ett billigt chassi blir svårare, de flesta för HTPC kostar en slant...

Visa signatur
Permalänk
Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Avstängd

dina länkar är kassa ....

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Avstängd

chassit kostar bara 1695 på webhallen, behöver du verkligen två DVDer? jag tycker det ser lite dumt ut, smaksak dock... sedan skulle jag tagit passivt nättagg och större disk (TV tar mycket plats)...

bra socket val finns många tysta kylare, jag har socket 754 och denna kylare http://www.webhallen.com/prod.php?id=35284, men det är mycket mörkligt att en passiv kylare får plats (då den där öådan är lite högre än HV5 för att vanlgia ATX agg ska passa)...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
chassit kostar bara 1695 på webhallen, behöver du verkligen två DVDer? jag tycker det ser lite dumt ut, smaksak dock... sedan skulle jag tagit passivt nättagg och större disk (TV tar mycket plats)...

bra socket val finns många tysta kylare, jag har socket 754 och denna kylare http://www.webhallen.com/prod.php?id=35284, men det är mycket mörkligt att en passiv kylare får plats (då den där öådan är lite högre än HV5 för att vanlgia ATX agg ska passa)...

jag kan inte se vad han länkar till? visar bara produktgruppen såsom, alla moderkort, alla processorer etc. etc.

Kör du Firefox?

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk

Jag kör Firefox, men ni måste tillåta SHGs popup-fönster för att det ska funka. Produktbeskrivningarna kommer nämligen i dom.

->CyberVillain
Behöver jag 2 DVD-spelare? You tell me. Jag vet inte.
Hur är det egentligen, måste man ha speciellt nätagg till ett mATX-chassi?

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Avstängd

nej du behöver iten ha två DVD. det är mest en utseende fråga. jag tycker inte det ser specielt bra ut. mATX chassin betyder att moderbordet är mATX. men sedan finns det chassin som använder mATX nätagg. Som min Dign HV5...

HV7 stödjer mATX moderbord men ATX psuer... denna PSU skulle jag köpt om jag hade ATX PSU stöd... http://www.webhallen.com/prod.php?id=36227

Visa signatur
Permalänk

Ja, det är nog inte så dumt, men det är ungefär 800 kr mer än jag vill lägga på en PSU.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stoffe (AMDGuru)
Ja, det är nog inte så dumt, men det är ungefär 800 kr mer än jag vill lägga på en PSU.

hehe, nej men ta ett med tyst 120mm fläkt då

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Handla inte hos shg.

Citat:

+ Snabb leverans, lågt pris

- Den i särklass sämsta paketeringen jag varit med om...
* Inget emballage över huvud taget, inte ens hopknycklat papper
* Kartongen som hade varit lagom för att leverera enbart moderkortet i
var surprise, surprise, för liten för båda produkterna. Vad göra? jo vik
upp sidorna på kartongen, lägg på en kartongbit högst upp för att det
inte skall bli något hål och tejpa, tejpa, tejpa.

Citat:

Emballaget var nog det sämsta jag sett, någonsin. Tunn vit kartong, tejpad till vansinne med nån slags svart tejp, och fylld med lite strimlat papper, det såg ut som de bara tagit reklamen ur brevlådan och använd den som förpackningsmaterial, istället för packningschips eller s.k. 'bubbelplast'.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk

Tack för synpunkterna kring SHG. Vad säger du om själva produkterna då?

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem

SHG är ingen dålig affär, varje gång jag handlat därifrån så har det varit snabb leverans och bra packat, testa att handla där själv istället för att gå på vad en annan skriver.

Permalänk
Medlem

Jag ser inget grafikkort. men det kanske är mina ögon som lurar mig. Men, vad för grafikkort ska du ha?
för övrigt ser det bra ut!

Visa signatur

Fractal Design S | Corsair HX 650W | ASUS B350-Plus | AMD Ryzen 7 1700 | EKWB Liquid 360 | Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Corsair VENGEANCE LPX 16GB 3000MHz DDR4 | 3x Intel SSDs | Acer XF240H | Logitech G400s & Corsair K70 Lux RGB | Sennheiser HD 555 & Modmic

Permalänk

Bra att du är observant. Tänkte köra med ett gammalt GF2. Hoppas det funkar?

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem

Ok. Det borde gå! men jag kan inte uttala mig om det blir bra bild. Jag skulle tro att det blir bättre bild med ett nyare och bättre grafikkort, kan någon backa upp mig?

Visa signatur

Fractal Design S | Corsair HX 650W | ASUS B350-Plus | AMD Ryzen 7 1700 | EKWB Liquid 360 | Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Corsair VENGEANCE LPX 16GB 3000MHz DDR4 | 3x Intel SSDs | Acer XF240H | Logitech G400s & Corsair K70 Lux RGB | Sennheiser HD 555 & Modmic

Permalänk
Avstängd

yepp.. ett nyare kort med DX9.0 avlastar CPUn mer samt att bildkvaliten blir bättre...

Visa signatur
Permalänk

Okej, ska lägga det på minnet. Men jag kommer nog inledningsvis att använda GF2-kortet för att hålla kostnaden nere.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem

Bästa moderkortet

Hej

Jag ska bygga en HEPC.. Jag vill veta vilket som är det ALLRA bästa moderkoret.. Atx eller miniAtx ska det vara. Det ska vara RIKTIGT bra.. Gör inget om det är dyrt..

Vill veta vilka som är absolut bästa..
Tack