Permalänk
Avstängd

1 mil nätverksslad :S:S

skoja om en mil men funkar det och köra 8 mbit adsl över en 300 meter kabel? jag och några kompisar ska sitta hos en annnan kompis som inte har bredband och då kom vi på en smart idet vafan vi köper en 300 meters kabel och drar från routern till en switch och sen har vi bredband:) funkar det nån som har testat?

Visa signatur

pentium 2 haha 16 gb hårdisk och 64 mb grafikminne och 256 ramminne. hehe

Permalänk
Medlem

Det fungerar inte.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Re: 1 mil nätverksslad :S:S

Citat:

Ursprungligen inskrivet av raggaren
skoja om en mil men funkar det och köra 8 mbit adsl över en 300 meter kabel? jag och några kompisar ska sitta hos en annnan kompis som inte har bredband och då kom vi på en smart idet vafan vi köper en 300 meters kabel och drar från routern till en switch och sen har vi bredband:) funkar det nån som har testat?

beror väl på vilket fiber mode du väljer, en del klarar ju flera kilometer.

Permalänk
Avstängd

fiber mode är vad?

Visa signatur

pentium 2 haha 16 gb hårdisk och 64 mb grafikminne och 256 ramminne. hehe

Permalänk
Medlem

300 meter över vanlig CAT-5 är "glöm det", iaf utan repeaters var 100e meter, och det blir hursomhelst en löjligt dyr affär bara sett ur kabelsynpunkt.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Avstängd

repeaters är en vad? och dom finns och köpa var?

Visa signatur

pentium 2 haha 16 gb hårdisk och 64 mb grafikminne och 256 ramminne. hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore
300 meter över vanlig CAT-5 är "glöm det", iaf utan repeaters var 100e meter, och det blir hursomhelst en löjligt dyr affär bara sett ur kabelsynpunkt.

Komplett har för 700kr. Inte fasligt dyrt på tre personer om du frågar mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deus
Komplett har för 700kr. Inte fasligt dyrt på tre personer om du frågar mig.

Kikade på Komplett, men såg bara små snuttar. Baserat på priset för de snuttarna blir det 12000 kr för 300 meter. Posta gärna direktlänk till det kablage du hittade.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore
Kikade på Komplett, men såg bara små snuttar. Baserat på priset för de snuttarna blir det 12000 kr för 300 meter. Posta gärna direktlänk till det kablage du hittade.

http://komplett.se/k/ki.asp?sku=114909&cks=PRL ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Corpsegrinder
http://komplett.se/k/ki.asp?sku=114909&cks=PRL ?

Ooh, I stand corrected

Hmm, synd att jag redan har all nätverkskabel jag kan behöva, annars hade man nog lagt en beställning.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Avstängd

men tror ni fortafarande att det ska vara 1 mil det ska bara vara 300 meter uppförsbacke ocså om det spelar roll?

Visa signatur

pentium 2 haha 16 gb hårdisk och 64 mb grafikminne och 256 ramminne. hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raggaren
men tror ni fortafarande att det ska vara 1 mil det ska bara vara 300 meter uppförsbacke ocså om det spelar roll?

Max längd är ca 100 meter så det spelar ingen roll. Om ni ska ha längre så får ni sätta en switch eller liknande efter varje 100 meter som förstärker signalen.

Permalänk
Medlem

Jag var med och arrangerade ett LAN en gång, för att få internet drog vi internet från en lägenhet. Uppskattningsvis var det omkring 250-300m från switchen i lanlokalen och switchen i lägenheten.

Inga repeaters, flera kablar som var skarvade med vanliga CAT5-kopplingar. Kommer inte ihåg vad vi fick för hastighet och så, men jag vet att det var förvånansvärt bra. Så för er som tror annat, det GÅR att ha längre TP än 100m.

Ännu en intressant faktor är att kabeln gick utomhus, vintertid. Gynnar knappast uppkopplingen...

Visa signatur

!ERAU QSSI DLRO WEHT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deus
Max längd är ca 100 meter så det spelar ingen roll. Om ni ska ha längre så får ni sätta en switch eller liknande efter varje 100 meter som förstärker signalen.

Jag tror inte på dig kan jag säga.

Det där med att kabeln inte går längre än 100m är bullshit. Den är garanterad att räcka 100m, det skulle inte förvåna mig om den räckte 200m. Dock kanske inte i 100mbit, men 10 kanske.

Visa signatur

Cooler Master HAF 832 | Corsair 650HX | ASUS P7P55D-E PRO | Intel core i5 750@3.71 | Noctua NH-D14 | Corsair XMS3 DDR3 4x2GB | Sapphire hd5870 Vapor-X | Intel X25-M G2 80GB | Nuforce µDAC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laban
Jag var med och arrangerade ett LAN en gång, för att få internet drog vi internet från en lägenhet. Uppskattningsvis var det omkring 250-300m från switchen i lanlokalen och switchen i lägenheten.

Inga repeaters, flera kablar som var skarvade med vanliga CAT5-kopplingar. Kommer inte ihåg vad vi fick för hastighet och så, men jag vet att det var förvånansvärt bra. Så för er som tror annat, det GÅR att ha längre TP än 100m.

Ännu en intressant faktor är att kabeln gick utomhus, vintertid. Gynnar knappast uppkopplingen...

Ni hade isf nåt slags märklig tur. Visst, det kanske går att göra så, men det är ingen garanti. Specifikationerna för ethernet över twistad tråd är 100m. Följer man inte specifikationerna så är det vilda västern, och bara för att det av nån mysko anledning råkade funka för er är ingen som helst garanti att det nånsin kommer att funka igen.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laban
Ännu en intressant faktor är att kabeln gick utomhus, vintertid. Gynnar knappast uppkopplingen...

Vad baserar du det på?
Metall leder i regel ström bättre om den är kall

Permalänk

Re: 1 mil nätverksslad :S:S

Citat:

Ursprungligen inskrivet av raggaren
skoja om en mil men funkar det och köra 8 mbit adsl över en 300 meter kabel? jag och några kompisar ska sitta hos en annnan kompis som inte har bredband och då kom vi på en smart idet vafan vi köper en 300 meters kabel och drar från routern till en switch och sen har vi bredband:) funkar det nån som har testat?

Beror på hur du tänker... Du ställer en "dubbel" fråga... Alltså:

"funkar det köra 8mbit/s adsl över 300 meter kabel" - ja, om du idag inte har allt för långt
mellan ditt telejack och telestationen så kan du förlänga och alltså flytta förstajacket
300 meter hem till din kompis och sätta router och modem där.

"drar från router till en switch" - nej, då har du gått över till ethernet och använder
cat5 eller cat6. Maxlängden här är 100 meter.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Skaffa trådlöst så är det löst
Kanske behöver några antenner men det funkar nog bättre än massa långa kablar och att det troligtvis blir billigare...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raggaren
repeaters är en vad? och dom finns och köpa var?

Vet inte om du har kollat upp svaret eller fick det i postarna här nere men jag såg inget så jag svarar på din fråga.

Repeater är en Hubb fast med bara en ingång och en utgång, som har som uppgift att förstärka signalerna som kommer från en Host.

T.ex. du skickar data från din dator genom en 100 meters kabel och efter det (enligt Specen så kommer [data]signalerna att försvagas efter 100m (någonstans därefter)) men har man då en repeater så omförstärker den signalen och den kan skickas ytterligare 100m+ till!

Visa signatur

"Juste parce que je crois qui pas moyen nécessaire que je fais confiance à tous il dit"

"quod scri´psi scri´psi" - "vad jag har skrivit, det har jag skrivit" (Joh. 19:22 i Vulgata)

Permalänk
Medlem

Testa skärmade Cat-5e kablar?

De borde klara biffen, kanske lite loss och inte 100mbit men de borde räcka för att surfa med behag

Eller som sagt wlan med riktantenner, fast ni kanske inte dirket har nå vidare fri sikt mellan er?
Hur som helst Rock 'N Roll.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siikah
Vad baserar du det på?
Metall leder i regel ström bättre om den är kall

Bruset blir väl lägre vid låg temperatur också. Fast man kan ju förstås lätt tänka sig att de stackars elektronerna fryser och huttrar när de går genom kabeln och därmed ger sämre ström

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Bruset blir väl lägre vid låg temperatur också. Fast man kan ju förstås lätt tänka sig att de stackars elektronerna fryser och huttrar när de går genom kabeln och därmed ger sämre ström

Iom att "e stackars elektronerna fryser och huttrar när de går genom kabeln" borde kyla göra att dom "springer" fortare genom kabeln och ge högre ström.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Iom att "e stackars elektronerna fryser och huttrar när de går genom kabeln" borde kyla göra att dom "springer" fortare genom kabeln och ge högre ström.

slutsatsen e alltså att vid tillräcklig kyla brinner nätverkskort och switchar upp? :-S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTTO
Testa skärmade Cat-5e kablar?

De borde klara biffen, kanske lite loss och inte 100mbit men de borde räcka för att surfa med behag

Eller som sagt wlan med riktantenner, fast ni kanske inte dirket har nå vidare fri sikt mellan er?
Hur som helst Rock 'N Roll.

Ehms, skärmade är sämre än oskärmade när det gäller längre dragningar..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Detta ämne är diskuterat till leda på forumet - använd sökfunktionen innan du skapar en tråd!

När jag ändå har börjat skriva så ska jag passa på svara på den frågan som diskuteras mest här i tråden, nämligen hur långa TP-nätverkssladdar man kan ha i ett vanligt ethernetnätverk!

Jag ska förklara detta på ett så jävla simpelt sätt att samtliga som läser detta kommer att begripa! Jag ska inte använda någon komplicerad fackterminologi som kan förvirra, alltså undviker jag ord så som bandbredd, frekvens, koppar, kilobit, megabit, gigabit, skärmad etc.! Med andra ord, frågar någon efter denna post hur lång sladd man kan ha, utan att specificera vilken typ av sladd och vilken hastighet frågan gäller, alternativt på något annat sätt utveckla frågan i någon intressant riktning, bevisar denna person inte bara att hon/han inte har hittat forumets sökfunktion, utan dessutom att hon/han är dum i huvudet, alternativt analfabet. Samma gäller om någon skulle svara att max sladdlängd är 100 meter. För vi börjar där. Det där om 100 meter är nämligen totalt nonsens.

Läser man manualer till nätverksprodukter står det ofta att maximal sladdlängd är 100 meter för att det ska fungera. Då kan man fråga sig varför det står just 100 meter. För att kunna svara på den frågan måste vi veta något om sladd. Vi ska inte gå på djupet här utan nöjer oss med att konstatera 2 saker. Dels konstaterar vi att sladd leder electricitet. Dels konstaterar vi att olika sladdar leder electricitet olika bra. D.v.s. vi konstaterar vi att det är trögt för electricieteten att komma fram i en sladd. Ju längre sladden är, desto svårare är det för electriciteten att komma fram och desto svagare är den när den väl kommer fram. Sen kan vi ta något litet om sladdnamn. Olika sladdar har olika namn, typ cat3, cat4, cat5e, cat6 är vanliga sladdar. Det som skiljer dessa sladdar åt är att de leder electriciet olika bra. Nog om sladd!

Nu pratar vi om nätverksstandarder. Dom vi ska tala om är Ethernet, Fast Ethernet och Gigabit Ethernet (dessa är olika snabba nätverksstandarder, använd Google om du vill veta mer om dem). Det viktiga här är att olika standarder skickar data över sladden med olika hög fart. Eftersom datat ska komma fram olika snabbt ställer de olika standarderna olika krav på hur bra sladden måste leda electricitet. Poängen här är att Gigabit Ethernet måste ha en sladd som leder electricitet bättre än Fast Ethernet för att kunna fungera med en sladdlängd x. Fast Ethernet måste ha en sladd som leder electricitet bättre än Ethernet för att kunna fungera med en sladdlängd x.

Nu ska vi ta och klargöra vad dessa max 100 meter sladd man ofta hör talas om kommer ifrån. Jo, när man ska sälja en nätverksprodukt så vill man att den ska funka för kunden, för annars blir kunden sur och lämnar tillbaka produkten. Om kunden själv får välja sladd att använda väljer kunden nog den billigaste kunden kan hitta. Typ en gammal sladd från ett trasigt strykjärn som kunden har i garderoben. Det finns en risk att detta inte funkar. Vad man gör då är att man skriver i manualen vilken sladd kunden måste använda. På en Gigabit Ethernet produkt brukar man t.ex. skriva att man ska använda en sladd som minst leder electricietet så bra som cat5e. Dessutom brukar man skriva att den max får vara 100 meter lång. Det beror på att om man räknar ut hur lång cat5e-sladd man kan ha innan electriciteten har försvagats så mycket på vägen genom sladden att den inte går att använda för Gigabit Ethernet så kommer man fram till typ 160 meter. Sen lägger man på lite säkerhetsmarginal och säger 100 meter.

Nu har den uppmärksamme läsaren troligen redan ställt sig frågan, om jag då istället för en cat5e-sladd tar en sladd som leder electricitet bättre än en cat5e-sladd (detta är t.ex. en cat6-sladd), kommer jag då kunna ha längre sladdlängd än med cat5e. Svaret på denna fråga är JA DET KAN DU! På samma sätt kan du ta en sladd som leder electricitet sämre än cat5e (detta är t.ex. cat3 som f.ö. ofta hittas i telefoniistallationer) om du ser till att den är kort!

Så för att svara på trådskaparens fråga: Utan att räkna på det (jag minns knappt formlerna) så kan jag lova dig att om du kör Ethernet över en 300 meter lång cat6-kabel så kommer det att fungera utmärkt. Jag misstänker starkt att man om man Googlar så kan man hitta nån som har lagt upp en sladdlängdskalkylator i JavaScript på webben. Om det inte finns (osannolikt) så borde nån lägga upp det. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Ehms, skärmade är sämre än oskärmade när det gäller längre dragningar..

Hoppsan där ser man på, my bad then, tänkte på störningar från diverse UFO'n och högspänningsledningar.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTTO
Hoppsan där ser man på, my bad then, tänkte på störningar från diverse UFO'n och högspänningsledningar.

Iallafall vad jag lärt mig så får signalen det svårare att färdas över en skärmad än en oskärmad vid längre installationer.
Båda har dock en standardiserad "maxlängd" på 330ft/100m

Enda gången STP är rekommenderat är egentligen vid installationer där det är extrema störningar (maskinhallar o dyl.)

Kan ju vara fel förstås

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yrtynm
Detta ämne är diskuterat till leda på forumet - använd sökfunktionen innan du skapar en tråd!

... blabla ...

Så för att svara på trådskaparens fråga: Utan att räkna på det (jag minns knappt formlerna) så kan jag lova dig att om du kör Ethernet över en 300 meter lång cat6-kabel så kommer det att fungera utmärkt. Jag misstänker starkt att man om man Googlar så kan man hitta nån som har lagt upp en sladdlängdskalkylator i JavaScript på webben. Om det inte finns (osannolikt) så borde nån lägga upp det. Lycka till!

Detta är tyvärr fel. Det har inte primärt med kabelns elektriska egenskaper att göra, utan timingegenskaper för signalerna, som leder till längdgränserna.

Se t ex. http://www.duxcw.com/faq/network/cablng.htm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yrtynm
Detta ämne är diskuterat till leda på forumet - använd sökfunktionen innan du skapar en tråd!

När jag ändå har börjat skriva så ska jag passa på svara på den frågan som diskuteras mest här i tråden, nämligen hur långa TP-nätverkssladdar man kan ha i ett vanligt ethernetnätverk!

[...blalblabla...]

Så för att svara på trådskaparens fråga: Utan att räkna på det (jag minns knappt formlerna) så kan jag lova dig att om du kör Ethernet över en 300 meter lång cat6-kabel så kommer det att fungera utmärkt. Jag misstänker starkt att man om man Googlar så kan man hitta nån som har lagt upp en sladdlängdskalkylator i JavaScript på webben. Om det inte finns (osannolikt) så borde nån lägga upp det. Lycka till!

Nu handlar det som sagt inte om hur långt datapaketen kan färdas i en kabel för de kan säkert komma bra mycket mer än 300m utan att paketen måste komma fram inom en viss tidsgräns osv för att det inte ska bli kaos av allt ihop.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yrtynm

Nu har den uppmärksamme läsaren troligen redan ställt sig frågan, om jag då istället för en cat5e-sladd tar en sladd som leder electricitet bättre än en cat5e-sladd (detta är t.ex. en cat6-sladd), kommer jag då kunna ha längre sladdlängd än med cat5e. Svaret på denna fråga är JA DET KAN DU! På samma sätt kan du ta en sladd som leder electricitet sämre än cat5e (detta är t.ex. cat3 som f.ö. ofta hittas i telefoniistallationer) om du ser till att den är kort!

Det som styr längden på en kabel är inte hur bra/dåligt den leder elektricitet utan hur fort paketen färdas i kabeln OCH att det bara får finnas ett paket i kabeln samtidigt.

Max längden är lika lång som minsta ethernet paketet är långt så att det fyller hela kabeln.

För en mera teknisk förklaring se länken 2 inlägg ovan.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D