kommer XBOX 360 att klå datorn????

Permalänk
Avstängd

Renis> Så, du tror inte folk kommer känna skillnaden bara för att upplösningen är "lägre"? Kom ihåg att du ser på TV varje dag och anser att 'grafiken' på Lost eller nått annat som går på TV är vad som teoretiskt sett kan uppnås av ett TV-spel. Så nej, ditt argument är inte hållbart. Man kommer inte direkt se jaggies på en vanlig PAL-TV. Har sett en HDTV-feed på en 42" HDTV, det ser krispare ut, that's about it. Det är _inte_ som skillnaden mellan 800x600 och 1280x720i typ CS1.

Visa signatur

[AMD 64 3000+] [Kingston Value RAM PC3200 512MB x 2] [MSI Neo-FIS2R] [PowerColor Radeon 9800 Pro 128mb] [Samsung Spinpoint 200GB SATA2] [NEC 2510] [Antec Phantom 500W] [Zalman Reserator + GPU-block] | [ViewSonic G90f+ 19" CRT] [Chieftec Dragon AX-01SL-D Super MidiTower] [Logitech Cordless Desktop MX 3100] [Q-pad White]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Det kommer säljas VGA- och DVI-kablar till xbox360 så det är bara koppla in den till sin skärm om man vill ha högre upplösning. Fast vem vill sitta framför en lite datorskärm och spela? Det fina med konsollspelande är att man slipper datorn.

Xbox 360 har väl endast en analog utgång, det vill säga vga?

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulrik Uppkastare
Xbox 360 har väl endast en analog utgång, det vill säga vga?

Nej, DVI/HDMI kommer senare. Dom har alltså inte färdigställt kabeln för det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Nej, DVI/HDMI kommer senare. Dom har alltså inte färdigställt kabeln för det.

Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men det spelar väl ingen roll ifall de kommer med en DVI-kabel senare då signalen som krysslådan skickar fortfarande är analog. Det går väl inte på något magiskt vis att uppgradera signalen?

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulrik Uppkastare
Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men det spelar väl ingen roll ifall de kommer med en DVI-kabel senare då signalen som krysslådan skickar fortfarande är analog. Det går väl inte på något magiskt vis att uppgradera signalen?

Eh, den har självklart anslutningar i AV-kontakten på baksidan för DVI/HDMI.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Eh, den har självklart anslutningar i AV-kontakten på baksidan för DVI/HDMI.

Men den konverterar väl fortfarande bara upp en vga-signal? I sådana fall blir det väl ingen märkbar skillnad?

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulrik Uppkastare
Men den konverterar väl fortfarande bara upp en vga-signal? I sådana fall blir det väl ingen märkbar skillnad?

'

Alltså. Xbox360 har precis som xbox och ps2 en stor kontakt med massvis av anslutningar. Det finns digitalt ljud, komposit, komponent, VGA och så DVI/HDMI. Men sladden man måste ha för att ansluta från dom DVI-anslutningar som finns i AV-kontakten har dom inte börjat tillverka.

Permalänk

Nej tekniskt sätt är varken xbox 360 lr ps3 bättre än en modernaste PC:n . Eftersom de andvänder andra komponenter så kan man tex inte kolla på mhz:en på en xb360:s cpu och jämföra den sida vid sida med en PC cpu . Det har ju skrivits hur många artiklar som helst om både xbox 360´s och ps3´s hårdvara och även profiler som carmack har uttalat sig lite kristiskt om dem . Men grejen är att man kan göra spel som är lika snygga lr snyggare än till PC eftersom man uttnytthar hårdvaran mycket bättre , doom3 tex blev en väldig lyckad konvertering till xbox och den har bara en 700mhz med 64mb i minne .

Men datorer kommer alltid vara bättre för förr eller senare kommer konsolernas hårdavara begränsa möjligheterna vilket gör att man måste offra en massa saker som man inte behöver göra på en PC . Och det blir nog svårt att ihuvudtaget konvertera/göra riktigt stora minnes krävade spel pga konsolernas relativt låga minne

Visa signatur

Gigabyte GTX 560Ti 1GB OC+ |Intel Core i5 750 2,66GHz / 8MB | Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | ASUS P7H55/USB3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
vad ha AMD Athlon 64 3500+ 90nm och 6800GT till då?

Det är i princip det enda jag gör med, hänger på MSN och lyssnar på musik osså

med 2 gb ram, 7800GTX m.m.

hahha

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
'

Alltså. Xbox360 har precis som xbox och ps2 en stor kontakt med massvis av anslutningar. Det finns digitalt ljud, komposit, komponent, VGA och så DVI/HDMI. Men sladden man måste ha för att ansluta från dom DVI-anslutningar som finns i AV-kontakten har dom inte börjat tillverka.

Jag har inte motsatt mig det faktum att det antagligen kommer att dyka upp en DVI-kabel för eller senare, jag ville bara poängtera att outputen från Xbox 360 (åtminstone på den första sändningen av enheter, det kan mycket väl ändras tids nog) ändå bara är en analog VGA-signal - vilket innebär att det inte kommer bli någon märkbar skillnad ifall man använder en VGA-kabel eller en DVI-kabel.

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulrik Uppkastare
Jag har inte motsatt mig det faktum att det antagligen kommer att dyka upp en DVI-kabel för eller senare, jag ville bara poängtera att outputen från Xbox 360 (åtminstone på den första sändningen av enheter, det kan mycket väl ändras tids nog) ändå bara är en analog VGA-signal - vilket innebär att det inte kommer bli någon märkbar skillnad ifall man använder en VGA-kabel eller en DVI-kabel.

Enligt vad jag läst så har av-utgången på xbox360 både digital och analog utgång.
Dock så skickas det bara med en analog sladd, den digitala kommer att komma senare.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Enligt vad jag läst så har av-utgången på xbox360 både digital och analog utgång.

Hmmm, det vore ju väldigt konstigt ifall detta vore fallet. Varför inte bara släppa en DVI-kabel separat vid launch och blidka alla videofiler?

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk

Nyaste datorerna tar xbox så jävla lätt xbox hårdvaror suger röv

Visa signatur

ati radeon x850xt 1,5gb ram 500gb hdd intelpentium 3.4ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Det kommer säljas VGA- och DVI-kablar till xbox360 så det är bara koppla in den till sin skärm om man vill ha högre upplösning. Fast vem vill sitta framför en lite datorskärm och spela? Det fina med konsollspelande är att man slipper datorn.

Jo, men då får man ju dras med den dåliga upplösningen istället. Det är väl det jag har mest emot konsoler. Sen att spelen är svindyra höjer inte direkt heller köplusten..Sen blir det väl så som många säger att datorn sen drar förbi igen, konsolerna ska ju ha lite livslängd, vilket gör att en PS3 lär ju inte vara så het direkt om en 3år eller nåt om dom följer nuvarande livscykel på sina produkter..Då lär ju datorn vara klart elakare, men det är vad jag tror.

Drexon: Det får du stå för. 640x480 som en vanlig tv levererar kommer aldrig göra konsoler speciellt attraktiva för mej personligen iaf. Och plasmorna har enligt mina personliga önskemål fortfarande för dålig bild i övrigt för att vara intressanta som annat än en leksaksskärm till PC/Konsol i så fall. Och då blir det ju ruggigt dyrt att bara splasha ut en 40k för en plasma för att kunna spela lite på, så jag satsade istället på en Loewe Aconda 32" Standard TV för 25k istället. Jämnförde den med dom Pioneer plasmorna som ligger runt en 35-50k när jag köpte den och även dom nyaste modellerna för iår och dom ligger efter i bild när man kör vanlig TV, DVD är det närmare men ändå inte tillräckligt bra. Så själv är jag inte övertygad. Men vad vet jag?Jag har ju kanske mycket också högre krav än medelsvensson, men dom nöjer ju sig å andra sidan med mp3 formatet för musik i sin 995:- stereo köpt på Siba,så dom ställer väl direkt inte så höga krav. Skulle dock vara riktigt kul att ha en konsoll att leka med när kompisarna kommer över för lite fest, för där sitter den ju galant som festfixare och ruggigt snygg är ju PS3:an=)

Visa signatur

Sys:Intel Q9450@3,2 Ghz, Nividia GTX260 (192), 4Gb Ram DDR2, 750Gb SATA2 Samsung F1 HDD, X-Fi Fatality Ljudkort, Corsair 750w HX.

Permalänk
Avstängd

Som förmodligen redan sagt. Spelmarknaden på konsol >>>>> på PC. Finns helt enkelt bara otroligt mycket mer spel till konsol än PC. Och igen, nej, jag tror inte folk kommer känna så otroligt stor skillnad mellan HDTV-upplösning på spel och vanlig PAL-upplösning. Ta vilket spel som helst på din PC, kör det på 800x600, som redan är mer än vad en TV klarar... det ser förjävligt ut. Samma spel (finns många portar) på TV, underbart, går helt enkelt inte argumentera med "det är lägre upplösning på TV". Som jag sa förut (som blev lite screwed up), du kan i teorin få lika bra "upplösning", eller realism snarare, som ditt ordinarie TV-program du ser på varje dag, är det helt åt helvete?

Visa signatur

[AMD 64 3000+] [Kingston Value RAM PC3200 512MB x 2] [MSI Neo-FIS2R] [PowerColor Radeon 9800 Pro 128mb] [Samsung Spinpoint 200GB SATA2] [NEC 2510] [Antec Phantom 500W] [Zalman Reserator + GPU-block] | [ViewSonic G90f+ 19" CRT] [Chieftec Dragon AX-01SL-D Super MidiTower] [Logitech Cordless Desktop MX 3100] [Q-pad White]

Permalänk

hmm, prismässigt när 360 släpps så köper jag den heldre än en värstingdator optimerad för spel, ska du komma i närheten lär du högst troligt slaska fram 10 000 för datorn medans 360 kommer kosta mellan 3 och 4 tusen. Det fina med det är också att microsoft själva förlorar miljontals kronor på att sälja xboxarna för det priset, Ska man satsa på en ny dator otpimerad för spel vid den tiden är nog 360 ett bra val, såvida man inte har jättemycket emot att sitta i en soffa och spela.

Sen kommer ju det här med tv också. Ska man ha en riktigt bra tv så lär man spendera pengar på det. HDTV behöver du ju inte bara spela på, använda som vanlig tv osv är ju också kvar. skulle då heldre köpa en xbox 360 och en hdtv för 10 000 ist för en dator för 10 000.

vet dock inte priserna på HDTV och så men om det skulle kosta runt 7k

Visa signatur

Dator: a64: 3200+ s939, ABIT AN8-SLI, C3D x800GTO@ 16pipes, 1gb Elixir, 2*200gb S-ata.
Beware Of ONOFF: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54085...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcus_amd
vet dock inte priserna på HDTV och så men om det skulle kosta runt 7k

Det kan du glömma, min 26" som jag har i sovrummet kostar 9000kr.

Permalänk
Medlem

The latest Nintendo Revolution rumor to hit the web is a doozie… “Nintendo may be aiming for a $99 launch price.” Yeah, it’s a dirty rumor, but could it be done?

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _baRRy_
The latest Nintendo Revolution rumor to hit the web is a doozie… “Nintendo may be aiming for a $99 launch price.” Yeah, it’s a dirty rumor, but could it be done?

Nix

Permalänk
Medlem

det kommer nog iaf bli så att till datorn kommer det att tillverkas färre spel än till konsolerna, eftersom the "pirates" finns så är inte så många speltillverkare som nu för tiden vill satsa så hårt på pc-spel, för de tjänar mycket mer på konsolspel...

Visa signatur

<||Datorn: prescott 3.0@3.75||2*512MB kingston valueram (400mhz)||asus P5GD1||Gainward 6600gt "gs"||superpi 1MB: 36sek||>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaZmur
Det kan du glömma, min 26" som jag har i sovrummet kostar 9000kr.

jupp min 32" kostar 14k, hdtv e dyrt

Permalänk
Medlem

Det är klart att en konsoll är snabbare än PC precis när den släpps. Anlednigen är främst att spelen är special-gjorda för just den hårdvara som sitter i konsollen. Det blir en väldigt stor prestandavinst jämfört med om man måste ta hänsyn till kompabiliteten med oändliga tänkbara hårdvarukombinationer i en PC....
Det kommer att ta minst 1.5-2 år innan ens en high end PC med värsting SLI osv för 30000+ kan ens komma i närheten av Xbox eller PS...Så stor är helt enkelt prestandavinsten man får av att spelen är skräddarsydda för hårdvaran...

Dessutom är konsollerna billiga...Och anledningen är att spelen är &%#§-dyra...Principen med gungorna och karusellerna...Köparna lockas av att konsollerna är billiga och får sedan betala skjortan för spelen...

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
Det är klart att en konsoll är snabbare än PC precis när den släpps. Anlednigen är främst att spelen är special-gjorda för just den hårdvara som sitter i konsollen. Det blir en väldigt stor prestandavinst jämfört med om man måste ta hänsyn till kompabiliteten med oändliga tänkbara hårdvarukombinationer i en PC....
Det kommer att ta minst 1.5-2 år innan ens en high end PC med värsting SLI osv för 30000+ kan ens komma i närheten av Xbox eller PS...Så stor är helt enkelt prestandavinsten man får av att spelen är skräddarsydda för hårdvaran...

Dessutom är konsollerna billiga...Och anledningen är att spelen är &%#§-dyra...Principen med gungorna och karusellerna...Köparna lockas av att konsollerna är billiga och får sedan betala skjortan för spelen...

Nja teknisk sett är inte de nya konsolerna bättre än dagens moderna datorer fast det stämmer att de optimerar spelen mycket bättre till konsoler . Men att konsolerna har så många snygga spel beror oftast på att de håller sig till en rätt liten yta med rätt många begränsningar så det flyter (metal gear är ett bra exempel) . Men så fort de kör en motor som har rätt stora miljöer och många realtime händelser ser man stora skillnader mellan pc och konsol . De flesta pc konverteringar man sett genom tiderna visar tydligt det . Dock har spelen man sett än så länge till de nya konsolerna hållit pc standard som tex cod2 , men jag tror att det kommer vara stora skillnader om nåt år då mera krävande spel kommer.

Men det som gör konsoler så prisvärda förutom alla exklusiva spel är att en konsol är billigare än ett nytt high-end grafikkort (även chippat) . Så PC spelande kommer alltid vara för entusiaster medans de flesta vanliga gamers håller sig till konsol . Jag håller mig till båda och är en stolt ägare av en ps2,gamecube och nds

Visa signatur

Gigabyte GTX 560Ti 1GB OC+ |Intel Core i5 750 2,66GHz / 8MB | Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | ASUS P7H55/USB3

Permalänk
Hedersmedlem

LOL

Förstår fortfarande inte idén med att använda konsoller när man kan använda en dator till precis samma saker och tusen gånger mer saker.

Konsollerna håller ju på att gå mot en dator i funktionalitet så varför ha kvar konsoller över huvudtaget? Det är ju bara att koppla in handkontroller till din dator och en TV som skärm om det är det som är tjusningen.

Konsoller finns ju för att företag ska tjäna snuskigt mkt pengar på spelintänkter. Vad går ett nytt PS3-spel på? 500-600kr?
Motsvarande spel till PC kostar ju 200-400kr.

Jag vet själv att jag är väldigt anti, men jag har verkligen svårt att förstå dem som köper konsoller för att spela på...

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk

Här kan man läsa att priserna kommer troligtvis gå upp med den nya konsollen till 750-800kr...

http://www.idg.se/ArticlePages/200509/07/20050907231138_CS/20...

/M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrooge
LOL

Förstår fortfarande inte idén med att använda konsoller när man kan använda en dator till precis samma saker och tusen gånger mer saker.

Konsollerna håller ju på att gå mot en dator i funktionalitet så varför ha kvar konsoller över huvudtaget? Det är ju bara att koppla in handkontroller till din dator och en TV som skärm om det är det som är tjusningen.

Konsoller finns ju för att företag ska tjäna snuskigt mkt pengar på spelintänkter. Vad går ett nytt PS3-spel på? 500-600kr?
Motsvarande spel till PC kostar ju 200-400kr.

Jag vet själv att jag är väldigt anti, men jag har verkligen svårt att förstå dem som köper konsoller för att spela på...

Jag föredrar själv PC. Mest för att jag använder den till betydligt mer än att bara spela spel. Men det är inte svårt att förstå att många hellre köper en konsol för 2000-4000 Kr jämfört med en dator för runt 20000 Kr. Även om spelen är billigare är det många som inte klarar att få fram 20000 och vill kunna spela nu...Och som tycker att billiga PC för kanske 7000-9000 är för kassa för att vara lönt att köpa.

Särskilt när nya konsoller precis har kommit ut får ju den som enbart vill kunna spela betydligt mer för pengarna jämfört med PC...

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan bygga ihop en skaplig (läs "riktigt bra") speldator för 7000-9000kr. För 10 000kr får du en dator som håller ett bra tag...

Och visst är det som du skriver: Man får mer av konsollen än PC precis då en ny konsoll släpps... om man nu enbart ska spela på den.

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av demonclaw
Nja teknisk sett är inte de nya konsolerna bättre än dagens moderna datorer fast det stämmer att de optimerar spelen mycket bättre till konsoler . Men att konsolerna har så många snygga spel beror oftast på att de håller sig till en rätt liten yta med rätt många begränsningar så det flyter (metal gear är ett bra exempel) . Men så fort de kör en motor som har rätt stora miljöer och många realtime händelser ser man stora skillnader mellan pc och konsol . De flesta pc konverteringar man sett genom tiderna visar tydligt det . Dock har spelen man sett än så länge till de nya konsolerna hållit pc standard som tex cod2 , men jag tror att det kommer vara stora skillnader om nåt år då mera krävande spel kommer.

Men det som gör konsoler så prisvärda förutom alla exklusiva spel är att en konsol är billigare än ett nytt high-end grafikkort (även chippat) . Så PC spelande kommer alltid vara för entusiaster medans de flesta vanliga gamers håller sig till konsol . Jag håller mig till båda och är en stolt ägare av en ps2,gamecube och nds

Säg någon dator som kan mäta sig med X360s tripplecore CPU eller grymma GPU Xenos?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
finns ju en artikel om grafikkortet i Xbox360 dne är vassare än allt som finns till PC änsålänge men det pratas om att den typen av grafikkort kan komma till PC också då den har vissa saker som tex x800xt klarar så klara då den inte det så set är svårt att säga men utnyttjas xbox360 rätt kan spelen bli fan så mycke snyggare än på PC då PC måste klara av så mycket mer än en spelkonsoll så är risken att PS3 och xbox360 klår dagens datore ri spel grafik.

men som sagt ingen vet med 100% säkerhet om fallet är så men jag blir lite fundersam då man läser om cpu kraften hos ps2 tex ska ju vara så mycke vassare än nån cpu tillPC

så det åter stå att se men jag köper antingen xbox360 eller ps3 eller båda så småningom har ju ps2 xbox pc nu så vem vet

Och så det där med punkter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaZmur
Säg någon dator som kan mäta sig med X360s tripplecore CPU eller grymma GPU Xenos?

du kan inte enbart kolla på mhz:en och bara dra den slutsatsen att den är bättre eftersom det är en helt annan arkitektur . Carmack har tex sagt att de cpu:er som finns i de moderna konsolerna bara har 50% av prestandan av de moderna PC cpu:erna . Du måste tänka på att en konsol ändå måste vara kostand effektiv för företaget så de gör en sån liten förlust som möjligt (både m$ och sony kommer göra det) vilket leder till att de väljer så billiga komponenter som möjligt .Detta lede till att de valde en multi core cpu vilket gör att de får mycket prestanda för pengarna . Men skulle IBM lansera x360s cpu till MAC så skulle den räknas som en budget processor .

Men grejen är att utvecklarna uttnyttjar konsolernas hårdvara otroligt mycket vilket gör att de kommer få fram hur många snygga spel som helst . Tänk på vad de fått fram på ps2 som bara har en xbox som bara har en 700mhz och 64 mb i minne . Dock tror jag att vi kommer se stora skillnader mellan en konsol och en pc om bara nåt år

Visa signatur

Gigabyte GTX 560Ti 1GB OC+ |Intel Core i5 750 2,66GHz / 8MB | Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | ASUS P7H55/USB3