Permalänk
Medlem

Parallell porten - software

Hejsan..
det är så att jag håller på att bygga en "automatisk drinkblandare"..
kommer att styras från en dator.. och ett antal pumpar som är kopplade till ett reläkort som i sin tur är kopplade till datorn..

nu är det så att jag är inte så duktig på programmering.. inte än iaf.. *s*

det jag undrar över är om nån vet om det finns något program där man kan ha olika "drinkar/profiler" sparade och när man klickar på en profil så kör den en sekvens där den sätter tex pin1 high i 3 sekunder och sen pin2 high i 5 sekunder osv.. ni fattar..

eller om nån har någon hjälp till mig..

Permalänk
Medlem

Jag vet inget program som gör just detta åt dig. Känns som om du får leta en hel del för att hitta det eller skriva själv...
Finns drivrutiner för att kunna accessa LPTn från mjukvara om du programerar C/C++ och kör med windows XP.
Det heter DLPortio och har funkat bra för mig.

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Medlem

Borde inte vara några problem att göra, man skulle kunna ha ett enkelt gui med en lista av drinkar, och när man väljer en drink så styr programmet pumparna till att pumpa i rätt ingredienter. Så får man ju ha nån liten editor så att man kan lägga till nya drinkar genom att ange vilken pump som ska köras hur länge osv...

Hade gärna hjälpt dig om jag haft tid, men det finns gott om duktiga programmerare på detta forum

Permalänk
Medlem

ja i teorin så borde det inte vara svårt alls för nån med programmerings kunskaper..
bara synd att jag inte själv är duktig på att programmera..

så om det finns nån som är det som skulle vilja hjälpa mig så vore jag jätte tacksam..

Permalänk
Medlem

det är nog inte så jätte svårt...

du ändrar ju bara på de olika datapinsen på lpt:n

såg på en sida, en exempelkod...

det är nog inte svårare än att ändra den efter dina behov...

sen om du ska åt högre frekvenser tror jag inte det går så bra med ett relä... jag vet inte hur många ms dina relä tar på sig för att gå till "till läge" men, jag kan inte tro att du klarar högre frekvenser med ett relä.. utan de får du sen fixa bakom reläna sen...

om du vill kan du adda mej på msn så hjälper dig gjärna

msn: limpan456@hotmail.com

har du inte msn kan jag nog hjälpa dig via irc men är inte inne på irc lika mycket..

dra iväg ett pm om du vill att ja ska in på irc annars är de bara att adda mig på msn

Visa signatur

[AMD 2600+] [280 GB] [GeForce FX 5600 Ultra] [1024 Mb DDR]

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=364...

Permalänk

Har du kollat in barmonkey?
http://www.barmonkey.net/
Där ska både källkod, schema och forum finnas för just det du tänker bygga, kanske lite fusk. Men om du kör fast.

Annars ta och köp ett par lysdioder + motstånd, som kopplar till parallelporten, för att se så om allt fungerr så till att börja med.
För många har köpt grejer som de sedan aldrig har hunnit kopplat upp innan de har tröttnat. En 1000lapp försvinner snabbt på småsaker.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Det verkar som om det är löst nu.. *ler*

en kompis som kunde fixa programmet..

men tack så mycket för hjälpen ..