Permalänk
Medlem

AGP: 6800LE vs X800GT

Sitter här i valet om vilket grafikkort som ska öka min prestanda, inte världens största budget (fattig student) ~2000kr.

1. Sapphire X800GT 256mb DDR3 (shg.biz) - 2136kr

2. LeadTek 6800LE WinFast A400 128mb (microstore.se) - 1495kr

Det som talar för X800GT är: 256mb, DDR3, bättre frekvenzer
Det som talar emot: priset, samt att det går att klocka 6800LE till ett 6800GT? samt att jag föredrar nvidia

Jag vill givetvis köpa det bästa om det är värt det i förhållande till priset. Så finns det något annat jag missat e jag inte blyg att titta på de möjligheterna.

Tacksam för svar!

Visa signatur

Stationär Compucase 400W .:. AMD64 3700+ San Diego .:. Gainward 7900GT .:. MSI K8N NEO4 .:. WD 250bg SATA 16mb .:. 1024 PC3200 .:. 20" TFT (hp 2035) .:.
Bärbar Acer TravelMate .:. 2,8ghz .:. 256 ram .:. 40gb .:. ATI Mobolity Radeon 9000 IGP .:.
Jobbedator IBM T60 .:. 2,16ghz dual 2 core .:. 2gb ram .:. 100gb .:.

Permalänk
Medlem

LeadTek 6800LE WinFast A400 128mb får 5000p i 30mark 05 med mitt ;).
Då med 12/6 och klockar se sign. mycket prisvärt om man lyckas.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

De låter positivt med tanka på vi har snarliknande system, nästan!

Varifrån beställde du ditt gfx?

Visa signatur

Stationär Compucase 400W .:. AMD64 3700+ San Diego .:. Gainward 7900GT .:. MSI K8N NEO4 .:. WD 250bg SATA 16mb .:. 1024 PC3200 .:. 20" TFT (hp 2035) .:.
Bärbar Acer TravelMate .:. 2,8ghz .:. 256 ram .:. 40gb .:. ATI Mobolity Radeon 9000 IGP .:.

Permalänk
Medlem

Tänk också på att X800GT är garanterad prestanda medan ett 6800LE om du har otur inte går att klocka eller modda nästan alls.

Permalänk
Medlem

Ska de inte mycke till för att man inte ska klara att modda ett LeadTek 6800LE? tänker mest på att alla borde ju byggas med samma kärna och då borde det bara vara kunskapen som begränsar möjligheten att modda/klocka?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror jag knep det sista på microstore nu

Hoppas det blir bra med ett sådant. Funderade på det och ett 6600GT.
6800 verkar i regel få lite bättre på testerna och sen kan man hoppas på att det ska gå att låsa upp.

Har även lite planer på att köpa en Thermaltake CL-G0009 så småningom också. Antar att det blir finfint med en sådan.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Glemmy: står ej i lager! stod de samma när du beställde?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WilloW
Glemmy: står ej i lager! stod de samma när du beställde?

Nej, första gången jag kollade efter att jag fått tipset från dig stod det 2 i lager.
Efter ett tag stod det 1 i lager.
Då tänkte jag att det var bäst att beställa, så jag la en beställning. Nu finns de inte i lager längre

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem

Jämmer och elände! Hoppas dom beställer nya snabbt då så jag med får mitt!

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Jämmer och elände! Hoppas dom beställer nya snabbt då så jag med får mitt!

De tillverkas inte längre, så det är nog rätt så kört tyvärr

Jag beställde iofs mitt från www.overclockers.co.uk , kostade 1450:- inkl frakt, men dels så har kronan sjunkit i värde mot pundet och dels är det ju ett risktagande, blir ju dyrt att skicka tillbaks det om det skulle gå sönder.....

www.mad-moxx.de har också leadtek 6800le agp kvar, de är billigare, men eftersom de säljer moddade 6800les, kan man ju gissa att alla som går att låsa upp redan är utplockade, de tar heller inte VISA....

Permalänk
Medlem

www.inet.se har 35st i lager.
dock 265kr dyrare av någon anledning.

edit:
Jämmer och elände!
De hade fel lagerstatus på sidan, så när jag kom dit fanns det inget.
De sa dock att det skulle dröja några dagar så får de in nya.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
www.inet.se har 35st i lager.
dock 265kr dyrare av någon anledning.

edit:
Jämmer och elände!
De hade fel lagerstatus på sidan, så när jag kom dit fanns det inget.
De sa dock att det skulle dröja några dagar så får de in nya.

Har du fått ditt kort?
Jag drog en rövare: går de så går de...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jasgripen
De tillverkas inte längre, så det är nog rätt så kört tyvärr

Jag beställde iofs mitt från www.overclockers.co.uk , kostade 1450:- inkl frakt, men dels så har kronan sjunkit i värde mot pundet och dels är det ju ett risktagande, blir ju dyrt att skicka tillbaks det om det skulle gå sönder.....

www.mad-moxx.de har också leadtek 6800le agp kvar, de är billigare, men eftersom de säljer moddade 6800les, kan man ju gissa att alla som går att låsa upp redan är utplockade, de tar heller inte VISA....

Kan man skicka mot postförskott på de här sidorna? Det var ju väldigt billigt! En fråga till, vad ligger pund på idagsläget?

Vad betyder "Vorkasse" - tyska, är det postförskott?

Visa signatur

-| C2D E6300 @ 2.5ghz | Gigabyte Ga-945P- S3 | 1024mb Corsair TwinX2 6400 | Hiper 530 530w | Sapphire x1900xt @ 685/820 | 19" Samsung Syncmaster 940BF 2ms | 250gb Sata2 Seagate NL 7200rpm | Hiper Alu tangentbord | Zen v plus 2gb |-

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du fått ditt kort?
Jag drog en rövare: går de så går de...

Nej, jag har inte fått mitt kort.
Mailade dem i fredags kväll och frågade men har fortfarande inte fått något svar.
Nu har de höjt priset med 15% på kortet dessutom.
Men det som står på orderbekräftelsen borde ju gälla, så det ska nog inte vara några problem.
Hoppas på att det kommer imorgon. Annars blir jag lite irriterad.

Vad för rövare har du dragit?

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Nej, jag har inte fått mitt kort.
Mailade dem i fredags kväll och frågade men har fortfarande inte fått något svar.
Nu har de höjt priset med 15% på kortet dessutom.
Men det som står på orderbekräftelsen borde ju gälla, så det ska nog inte vara några problem.
Hoppas på att det kommer imorgon. Annars blir jag lite irriterad.

Vad för rövare har du dragit?

Har du beställt från Mircostore? Jag beställde i söndags, men jag vet inte om jag vill ha det nu, efter som det forfarande står att det är 3dagar tills dom får in det. Det gjorde det även i söndags. Så jag funderar på att beställa från något annat ställe i stället. För jag vill ju få det innan helgen, så jag kan spela lite på det innan skolan börjar. Såg också att dom höjt priset men jag ska få det för 1500kr som det stod när jag beställde.

Visa signatur

-| C2D E6300 @ 2.5ghz | Gigabyte Ga-945P- S3 | 1024mb Corsair TwinX2 6400 | Hiper 530 530w | Sapphire x1900xt @ 685/820 | 19" Samsung Syncmaster 940BF 2ms | 250gb Sata2 Seagate NL 7200rpm | Hiper Alu tangentbord | Zen v plus 2gb |-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teuby
Har du beställt från Mircostore? Jag beställde i söndags, men jag vet inte om jag vill ha det nu, efter som det forfarande står att det är 3dagar tills dom får in det. Det gjorde det även i söndags. Så jag funderar på att beställa från något annat ställe i stället. För jag vill ju få det innan helgen, så jag kan spela lite på det innan skolan börjar. Såg också att dom höjt priset men jag ska få det för 1500kr som det stod när jag beställde.

Jag skulle tro att just 3 dagar bara är en godtyckligt vald tidsrymd som sätts automatiskt när lagret tar slut. Tror inte det kommer dröja 3 dagar från och med nu, utan jag skulle tro att de redan fått grejerna, alt. får dem imorgon.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Citat:

Ska de inte mycke till för att man inte ska klara att modda ett LeadTek 6800LE? tänker mest på att alla borde ju byggas med samma kärna och då borde det bara vara kunskapen som begränsar möjligheten att modda/klocka?

Nix du har lite fel där. 6800LE är ett 6800GT/Ultra som inte alla pipes har fungerat riktigt tillfredsställande på. Därför kan man inte sälja det som ett GT/Ultra, utan man låser ned ett antal pipes , klockar ned det, byter beteckning och får ett "nytt" kort.

Är pipes:en enbart strypta i BIOS kan man flasha med ett moddat BIOS som inte stryper ner antalet pipes. Har man nu tur så kan man nu använda några av de nedlåsta pipes:en, men det finns inga garantier eftersom alla kort är olika. På vissa kort kan man använda nästan alla pipes och på andra kan man inte använda fler pipes än de som finns tillgängliga från början.
Man får med andra ord ha lite tur när man köper detta kort. Skall du köpa detta kort så räkna inte med att kunna låsa upp något, så blir allt annat en stor framgång. Dessutom kan man ju alltid klocka kortet om flashningen skulle misslyckas (fast inte med samma goda resultat som om du dessutom öppnat pipes)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Aha okej, ja det vore ju jättebra om det vore så! Hoppas dom skickar det nu då, jag skicka ett jätteargt mail till dem. Men dom är proffisionella så jag antar att dom skickar det ändå..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Nix du har lite fel där. 6800LE är ett 6800GT/Ultra som inte alla pipes har fungerat riktigt tillfredsställande på. Därför kan man inte sälja det som ett GT/Ultra, utan man låser ned ett antal pipes , klockar ned det, byter beteckning och får ett "nytt" kort.

Är pipes:en enbart strypta i BIOS kan man flasha med ett moddat BIOS som inte stryper ner antalet pipes. Har man nu tur så kan man nu använda några av de nedlåsta pipes:en, men det finns inga garantier eftersom alla kort är olika. På vissa kort kan man använda nästan alla pipes och på andra kan man inte använda fler pipes än de som finns tillgängliga från början.
Man får med andra ord ha lite tur när man köper detta kort. Skall du köpa detta kort så räkna inte med att kunna låsa upp något, så blir allt annat en stor framgång. Dessutom kan man ju alltid klocka kortet om flashningen skulle misslyckas (fast inte med samma goda resultat som om du dessutom öppnat pipes)

aha! tack för en utförlig förklaring, nu har man fått grepp om de!

Drog bara en snabb slutsats innan för att de skulle kunna ha varit så

Visa signatur