Varning för Komplett.se

Permalänk
Medlem

Varning för Komplett.se

Mina erfarenheter från Komplett har tidigare varit mycket bra. Supporten har fungerat när jag behövt lämna tillbaka produkter på garanti. Det är något jag haft problem med förr när det gäller andra butiker. Jag har beställt jäkligt mycket från dom tidigare och det har kanske klickat någon gång med lite försenad produkt, men jag har ett otroligt stort tålamod... normalt.
Nu har jag ett litet problem med Komplett ASA (www.komplett.se) där de vägrar följa §11 (Fullgörelse) från SFS nr: 2005:59.

http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?%24%7BOOHTML%7D=SFST_DOK...

Bakgrund:
Jag beställde dator med fler produkter 20050926. Vid denna tidpunkt saknades två produkter, ASUS Wireless CardBus och ASUS SpaceLink Wireless. Dessa väntades vid den tidpunkten att komma in 2005-10-01.
Jag valde vid beställningen att få hem hela beställningen i samma leverans för att slippa extra fraktavgift.

Jag bevakar ordern på deras hemsida och ser att leveransdatum skjuts fram vid ett flertal tillfällen. Jag ringer flera gånger och frågar efter status. Vid ett samtal, vecka 41, frågar jag om orsak till försening och får som svar att ”de är på väg från Asien. Vet inte när de kommer fram”.

Veckan efter, 20051021, får jag ett email som förklarar att ordern har skickats till plock och kommer att levereras på Söndagen 20051023 och sedan ska jag troligtvis ha mina produkter 20051024.
Jag har ännu inte mottagit någon leverans 20051026 och ringer samma dag till Komplett och frågar efter status. Enligt information är två produkter försenade, ASUS WLAN Router och Samsung SpinPoint M40 40Gb Hårddisk. Vid beställning fanns dessa på lager.
Jag får även höra att dessa inte kommer in förrän 20051101.
Jag har vid det här laget tröttnat på att vänta och därför avbeställer jag hela ordern. Jag får hjälp av supporten som bekräftar muntligt att den är avbeställd.
Jag beställer sedan ett identiskt paket från en annan butik.

20051027 skickas ett email som talar om att ordern har skickats. Detta trots att jag avbeställt dagen innan. (Helt plötsligt finns varorna inne.. Expressleverans?)
Jag ringer upp Komplett 20051028 och förklarar att jag redan avbeställt då de varit för långsamma och att jag därför har köpt varorna från annat håll (www.itbutikken.se). De hävdar bestämt att jag ändå måste betala för varorna och, om jag inte är nöjd, frakta tillbaka allt till egen kostnad. Detta kommer att kosta mig ca 2600:- ("Frakt + Administrationsavgift").
Jag hänvisar till §11 (nämns ovan) och ber om att få häva köpet utan att behöva stå för några kostnader. Detta accepteras inte av Komplett. De hävdar att de 30 dagarna börjar räknas när de bekräftat och informerar om att ordern har levererats. Jag ”har vetat under hela perioden att produkterna är försenade och därför finns ingen rätt att häva köpet”.

För att citera Support och Säljchefen där:
"Vi kan ju inte leverera om varan inte finns inne?"
(Nä, just därför avbeställer jag?)

Komplett menar även att deras system inte klarar av att stoppa en leverans när den väl skickats till plock.
Lagen (§11) tar inte hänsyn till vilka rutiner eller system en butik har. Den säger att jag har rätt att avbeställa en produkt om den inte levererats inom 30 dagar efter beställning. Jag ringde och avbeställde innan de ens hade hunnit skicka varorna.

Nu har samtalet stannat vid att de bjuder på frakten tillbaka för alla produkter utom datorn. Jag tvingas betala 3355:- för datorn och 560:- för frakten, totalt 3915:-. Den kommer jag inte ifrån, enligt dem.
Jag är inte alls nöjd med detta resultat och har vänt mig till KO och ARN. De bryter nämligen mot lagen på detta sätt.

Jag vill dessutom varna alla här för att alltid kolla sina produkter på hemsidan när man beställer därifrån. Se till att de inte hamnat på plock om man ändrat sej. Och ALLTID be om en skriftlig bekräftelse på allt de säger i telefon, inklusive namn på den man pratat med.

Visa signatur

If you make it idiot proof, someone will find a better idiot.
----------------------------------------
Linux is like a Wigwam. No Gates, No Windows and an Apache inside.

Permalänk
Medlem

Ehm, du har alltså beställt ett paket med beräknat leveransdatum den 1:a november. Så när du får ett mail om att sakerna skickats den 27:e oktober så vill du avbeställa för att de varit för långsamma?

Det kan mycket väl vara så att Kompletts system inte klarar att avbeställa när ordern skickats till plock men du kan ju alltid skicka tillbaka sakerna när du fått dem, inte en chans att det kostar dig 2600kr. Finns det inte en lag om distansavtal med 14 dagars ångerrätt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Ehm, du har alltså beställt ett paket med beräknat leveransdatum den 1:a november. Så när du får ett mail om att sakerna skickats den 27:e oktober så vill du avbeställa för att de varit för långsamma?

Det kan mycket väl vara så att Kompletts system inte klarar att avbeställa när ordern skickats till plock men du kan ju alltid skicka tillbaka sakerna när du fått dem, inte en chans att det kostar dig 2600kr. Finns det inte en lag om distansavtal med 14 dagars ångerrätt?

Oj.. Skrev lite fel. I början var det 2005-10-01 prylarna skulle trilla in. Sen skjöts det upp hela tiden. Grejerna skickades inte förrän jag först hade hunnit avbeställa. Dagen efter skickade de och påstår att jag ska betala för allt.

Distansavtalet gäller inte Komplett, enligt dom själva. Kunden får stå för frakten åt båda hållen. Om man dessutom ändrat en konfiguration (Typ, som jag gjorde, Väljer bort OS vid köp av dator) så räknas det som en Tjänst, inte en Order, och då tar de helt plötsligt ut en administrationsavgift om man avbeställer. Avgiften går på 1500:-.
Den här delen har jag aldrig nånsin hört talas om och jag vägrar tro att den ens existerar förrän jag ser det svart på vitt att man får göra så.

Till historien hör att de inte började bygga på datorn förrän 2005-10-18.

Lagen jag refererar till i första inlägget:
Fullgörelse

11 § Näringsidkaren skall fullgöra sin prestation inom skälig
tid. Om konsumenten och näringsidkaren inte skriftligen har
avtalat annat, skall prestationen fullgöras senast inom 30
dagar från den dag då konsumenten gjorde sin beställning.

Om näringsidkaren inte kan fullgöra sin prestation i tid och
detta inte beror på konsumenten eller något förhållande på hans
eller hennes sida, har konsumenten rätt att häva
hemförsäljningsavtalet. Näringsidkaren skall informera
konsumenten om detta. Häver konsumenten avtalet, skall
näringsidkaren betala tillbaka vad konsumenten har betalat.
Detta skall ske snarast och senast inom 30 dagar från den dag
då näringsidkaren tog emot konsumentens meddelande om att
avtalet hävts.

Vid hemförsäljningsavtal om ett kulturevenemang, ett
idrottsevenemang eller någon liknande fritidsaktivitet utomhus
kan konsumenten och näringsidkaren skriftligen avtala att
näringsidkarens återbetalningsskyldighet enligt andra stycket
inte skall gälla, om fritidsaktiviteten måste ställas in på
grund av vädret och inte kan flyttas till ett annat tillfälle.

Kompletts försäljningsvillkor:
http://www.komplett.se/k/k.asp?action=custserv&topic=cond

Försäljningsvillkor
All handel och verksamhet inom Komplett.se följer svensk lagstiftning.

Köp/säljvillkor
Villkoren gäller i de fall Svensk eller annan lag inte föreskriver andra regler, vilka strider mot våra villkor. Privatkonsumenter lyder under Konsumentköplagen samt Distansavtalslagen. Företag lyder under Köplagen. Köplagen är dispositiv vilket innebär att våra egna avtal kan avtala annat än vad lagen föreskriver. Vidare information om gällande lagar kan ni finna via denna länk: http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/forstasida_lista2.asp...

Åldersgräns
För att få beställa via www.komplett.se måste du vara över 18år eller ha målsmans medgivande.

Priser
Alla priser är angivna i svenska kronor exklusive frakt. Kunden kan själv välja om priserna skall presenteras med eller utan moms. Moms tillkommer alltid. Det pris som gäller vid beställningstillfället gäller även vid leveranstillfället, detta oavsett om priserna ändrats upp eller ner. Fraktkostnaden baseras på produkternas totala vikt och presenteras i kundvagnen.

Beställning
Beställningar sker endast via vår webbutik www.komplett.se. Order via telefon, mail eller fax accepteras endast i de fall detta avtalats. Beställare under 18 år skall ha målsmans tillstånd och detta före köp genomförs. Beställningar som utan medgivande görs i annan persons namn och som medför ekonomisk eller annan skada för Komplett.se polisanmäls.

Betalningssätt
För privatpersoner gäller alltid kontant betalning, dvs. postförskott eller kortbetalning. Vi accepterar varken avbetalning eller förskottsbetalning. Aktiebolag, stat, kommun, landsting, handelsbolag, enskild firma, ekonomisk förening samt kommanditbolag kan efter ansökan, erhålla fakturabetalning. Ansökan sker via denna länk. Antalet kreditdagar är antingen 20 eller 30 dagar/netto vilket meddelas efter kreditkontroll. Stat, kommun och landsting erhåller alltid, efter godkänd ansökan, 30 dagar netto. Order som har lagts innan kreditansökan är klar kan inte levereras mot faktura. Vid försenad betalning utgår dröjsmålsränta med 12% på utstående belopp, från förfallodagen räknat. Val av betalningssätt sker i "Kassan". Fraktkostnad tillkommer på samtliga order om inte annat avtalats. Order vilken redan är fakturerad kan inte i efterhand omfaktureras i annat namn oavsett om det gäller privatperson eller företag.

Leveranser
Alla leveranser sker normalt med svenska Posten och utförs i enlighet med deras gällande regler för respektive fraktsätt. Fraktkostnaden presenteras i "Kassan" i samband med beställning. Information gällande regler för respektive fraktsätt finner ni via www.posten.se. Det är köparens ansvar att adresser som angivits vid beställning äger sin riktighet. Godssökning av kolli är möjligt via "Konto" på www.komplett.se eller via http://www.posten.se. Kollinummer presenteras på leveransbekräftelsen samt via "Konto". Det åligger kunden att, inom skälig tid från avsändandet, följa upp och hämta ut beställda produkter. Skälig tid kan variera mellan 10-20 dagar beroende på fraktsätt. Komplett.se förbehåller sig rätten att neka leveransen av samtliga produkter med anledning av exempelvis kraftiga prissvängningar, oförutsedd lagersituation, ogynnsam konkurrenssituation etc.

Leveranstider
Lagerförda produkter packas och avsänds normalt samma eller nästkommande arbetsdag. Leveranstiden är normalt 1-3 arbetsdagar från det att produkterna lämnat vårt lager. Bekräftade datum anger när tillverkaren/leverantören meddelat att produkten skall ankomma vårt lager. Preliminära/obekräftade datum som presenteras på www.komplett.se skall anses som vägledande och kan förändras. Då det anges att en produkts efterbeställes betyder att vi måste beställa hem produkten. Presenteras en produkt t.ex. med (3dagar) betyder det att produkten normalt levereras till oss inom 3 dagar från vi beställt. Det är alltså inte en angivelse på när kunden kan räkna med att få produkten. Vid beställning av produkter som skall produceras, t ex PC, tillkommer ca 5 dagars produktionstid till angivna datum. I de fall köparen anser att leveransen dröjer på sådant sätt att kunden inte längre önskar motta ordern är det på köparens ansvar att nämnda order avbeställs i enlighet med de föreskrifter som återfinns i dessa köpvillkor. Avbeställning kan ske så länge orderstatusen anges som "Öppen". Alla order lagda via www.komplett.se registreras normalt för samlad leverans, dvs. allt levereras så snart alla beställda produkter finns i lager. Delleverans av order sker endast på kunds begäran och medför ytterligare fraktkostnad för kund.

Förändring och avbeställning
Förändringar av order är möjliga så länge ordern inte gått till plock och pack, dvs. status "Öppen". Förändringar gällande avbeställning, av en eller flera produkter, är möjligt via "Konto". Önskar ni lägga till en produkt på en öppen order måste ni avboka hela ordern och registrera ny order. Tillägg och avbokning kan även ske via mail men detta medför en risk att ordern hinner effektueras under den tid det tar för oss att hantera ditt mail, om så är fallet anses avbokningen/tillägget inte som inkommen i tid, varför detta sätt avrådes. Avbeställning av order med status "Öppen" är möjlig utan kostnad för kund. Status "Släppts för plock" eller "Levererad" innebär att ordern inte längre går att avboka. Du som kund är i de fall avbokning inte skett i tid, skyldig att motta försändelsen, och kan sedan i tillämpliga fall använda "Ångerrätten". Avbeställning av beställningsvara, vilken köpts in speciellt för kundens räkning är inte möjlig.

Garantier
Garanti ges av producenten, distributören eller försäljaren och gäller alla fel på produkten som inte är uppkomna av användaren genom oaktsamhet eller med vilje. Samtliga produkter i vårt sortiment omfattas av minst ett (1) års garanti om inget annat anges, med undantag för plomberad programvara, förbrukningsartiklar (t.ex. bläckpatroner) samt vissa typer av komponenter såsom fläktar. I de fall en tillverkare/leverantör tillhandahåller längre garantitid än ett år omfattas givetvis produkten av denna garantitid. Vissa leverantörer tillhandahåller egen serviceorganisation gällande garantiärenden, information gällande detta finner ni via denna länk

Reklamationer
Konsumentköplagen föreskriver två års reklamationsrätt för privatpersoner, oavsett vilken garantitid som gäller på en produkt. Reklamation skall göras inom skälig tid från det att felet upptäckts. Vid reklamation efter det att garantitiden utgått skall köparen kunna påvisa att det uppkomna felet fanns på produkten redan vid leveranstillfället.

Returer
Det är kundens ansvar att ansöka om RMA-nummer via returmodulen, som återfinns via funktionen "Konto" på www.komplett.se. Alla returer till Komplett.se måste ovillkorligen vara märkta med erhållet RMA-nummer. Kunden ansvarar för att produkten emballeras enligt de rekommendationer som anges i RMA-bekräftelsen. Bekräftelsen sänds till mailadressen som kunden registrerat på sitt kundnummer. Produkter vilka levereras från oss i ESD-emballage (antistatskyddat) skall även returneras till oss i ESD-emballage. Vidare skall produkten insändas i stötskyddande emballage, vilket normalt innebär ytterlåda fylld med stötdämpande material vari produkten placeras. Vadderade kuvert är normalt inte att anse som stötskyddande emballage. PC skall återsändas i det emballage vilken produkten var förpackad i vid leverans ifrån Komplett.se, eller emballage med motsvarande funktionalitet. Kund ombesörjer och betalar returfrakten i samband med returer. Gäller returen ett garantiärende ersätter vi kunden för fraktutlägg motsvarande Postens postpaket, detta gäller endast i de fall returen faller under normalt garantiärende. Vid garantiärenden står Komplett.se frakten tillbaka till kunden. Returer gällande garanti, eller reklamation, där produkten inte är behäftad med garantifel eller där otillräcklig felbeskrivning inte medföljt kommer att återsändas till kunden och en avgift på 200:- exkl. moms (250:- inkl. moms) kommer att utgå. Detta för att täcka våra kostnader för felsökning och hantering. Kostnaden för frakter tillkommer. RMA-nummer är giltiga i 14 dagar från registreringsdatum. Retur vilken insänds utan RMA-nummer kommer att returneras utan åtgärd. Även försändelser mot postförskott eller som kräver avhämtning kommer att lämnas utan åtgärd. Vi förbehåller oss rätten att ersätta defekt produkt med likvärdig eller bättre i de fall identisk produkt inte finns. Observera att erhållande av RMA-nummer inte är att likställa med godkänt returärende. Vid retur av lagringsmedia eller produkt innehållande lagringsmedia, kan inte Komplett.se ställas till ansvar för ev. förlust av, på mediet sparad, information.

Ångerrätt (Gäller endast privatpersoner)
Privatpersoner har i enlighet med Distansavtalslagen rätt att ångra ett köp inom 14 kalenderdagar från den dag man mottog produkten eller en väsentlig del av den. Produkten måste återsändas i "väsentligt oförändrat" skick. Detta gäller även produktens eventuella emballage och programvaror. Produkten får naturligtvis inte ha varit använd om ångrat köp ska medges. Vid köp av en tjänst börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås. I de fall en tjänst, efter överenskommelse med kunden, påbörjas inom tiden för ångerrätten mister kunden rätten att åberopa denna lag. Ex. komponerar kunden en egen PC via PC-byggaren på Komplett.se, är produktionen att likställa med tjänst, vilken påbörjas så fort samtliga valda delar finns i lager. I samband med att kunden slutför sin PC-byggarorder godkänner han/hon att vi påbörjat tjänsten snarast möjligt och kan därför inte åberopa ångerrätten på detta köp, dvs. PC-n. Begäran om ångrat köp skall registreras via returmodulen under "Konto" på www.komplett.se. Återsändande av en produkt vilken returneras med hänvisning till Distansavtalslagen sker på kunds bekostnad. Återbetalning av kostnader för transport eller annan utförd tjänst medges ej. Produkten skall återsändas emballerad enligt våra rekommendationer, vilka erhålles via returbekräftelsen. Denna bekräftelse skickas till er, hos oss, registrerade mailadress. Ångrat köp kan i vissa fall medges även om kriterierna i lagen inte uppfylls. I dessa fall står köparen för samtliga fraktkostnader. Återbetalning motsvarar normalt 50-80 % av produktens värde. Återbetalning av ångrade köp skall vara utfört inom 30 dagar från den dag då vi mottagit produkten.

Ej uthämtade försändelser
I de fall kunden väljer att inte lösa ut beställd försändelse debiteras kunden kostnad för motsvarande frakt, tur och retur, samt postförskottsavgift. Olika avgifter gäller beroende av beställd vara enligt: Komponenter Hämtas inte en beställning ut från Posten debiteras fraktkostnad tur och retur samt en administrativ avgift på f.n. 150 kr exkl. moms. RMA-nummer är inte ett sätt att avboka en order. Detta görs genom Konto-sidorna under fliken order. Komplett PC Om du inte hämtar ut din PC som du har beställt eller inte returnerar den i enlighet med lagen kommer kostnader påfölja. Detta är kostnader som uppstår i samband med produktion, installation, testning, re-engineering och ligger mellan 1500:- till 2500:- SEK inkl moms.

Support
Komplett.se tillhandahåller teknisk support. Teknisk support omfattar hjälp vid felsökning, enklare installationshjälp av programvaror, samt allmän produktinformation och rådgivning före köp. För djupare teknisk support äger vi oss rätten att hänvisa kunden till respektive tillverkares supporttjänst. I de fall ett antal produkter köps utan montering omfattar supporten endast teknisk information per enskild produkt och inte på det slutgiltiga systemet. Supporten gäller alltså inte t ex inkompatibilitet mellan komponenter såvida kunden inte beställt produkterna inkl. montering.

Skadade försändelser.
Om en produkt/försändelse skadats i transporten skall detta snarast anmälas till Posten, normalt via utlämningsstället. Vid utvändigt synliga skador skall detta anmälas vid mottagandet, dolda skador skall reklameras inom 5 dagar från mottagandet. Underlåtelse att anmäla transportskada inom denna tid förverkar reklamationsrätten på produkten, då det inte i efterhand kan bevisas hur skada uppstått. Kopia på Posten skriftliga reklamation faxas till 031-710 20 01, varpå vi normalt lägger ny order till kunden. Ärendet regleras sedan mellan oss och Posten.

Informationsförlust
Komplett.se kan inte hållas ansvariga vid förlust av lagrad information eller programvara. Det är kundens skyldighet att ta erforderlig backup på all data innan installation av ny hårdvara, programvara eller annan utrustning sker. Vid retur av lagringsmedia eller produkt innehållande lagringsmedia, kan inte Komplett.se ställas till ansvar för ev. förlust av, på mediet sparad, information.

Tryckfel etc.
Vi reserverar oss för tryckfel, fel i information samt för fel i varuspecifikationer. Alla bilder är att se som illustrativa och behöver inte återge produktens exakta utseende och beskaffenhet.

Tvist
Tvister där köparen är privatperson har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Tvist mellan företag avgöres som regel i domstol.

Force majeure
Skulle Komplett vara förhindrad att leverera eller företa omleverans alternativt om en sådan leveransplikt blir orimligt betungande som följd av arbetskonflikt eller andra omständigheter som parterna inte kan råda över så som brand, krig, mobilisering eller oväntade militära inkallningar av motsvarande proportioner, rekvisitioner, beslag, valutarestriktioner, uppror och upplopp, transporthinder, varubrist, brist på bränsle, samt förseningar av leveranser från underleverantörer eller producenter som följd av liknande omständigheter som tas upp i denna punkt, är Komplett fri från allt ansvar med undantag av reklamationer och kreditering av saknade produkter.

Copyright
Allt innehåll på dessa sidor är att betrakta som Komplett AB, dotterbolag till Komplett ASA, eller underleverantörers egendom. Informationen är skyddad genom bl.a. upphovsrätt, marknadsförings- och varumärken. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn samt information om produkter gällande bl.a. produktens vikt, bilder och grafik, design, layout och annat innehåll ovillkorligen ej får kopieras eller användas utan explicit medgivande (skriftligt) från Komplett ASA.

Förändring av försäljningsvillkor
Komplett.se förbehåller sig rätten att ändra i nuvarande försäljningsvillkor.

Visa signatur

If you make it idiot proof, someone will find a better idiot.
----------------------------------------
Linux is like a Wigwam. No Gates, No Windows and an Apache inside.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Verkar som om någon i plocken rört ihop det och börjat plocka, men inte rapporterat in det. Så kundtjänsten visste antagligen inte om det när du ringde. Sen skickade dom helt enkelt grejerna... Synd att dom är så envisa och inte vill ge dig rätt, det tycker jag att du har.

Skulle aldrig i livet betala nästan 4000 spänn för något som var deras fel från början.
Stå på dig. Be dom undersöka vad som hänt själva. Något fel har det ju självklart blivit hos dom.

Permalänk
Medlem

Jag har haft något liknande frakt-fall hos komplett.se . I mitt fall skickade de två produkter när jag beställde en, varav den ena gick i retur och de krävde mig på frakten. Min uppfattning med komplett.se är att när de väl bestämt sig för att frakten är din är de väldigt envisa och det spelar ingen roll vad du än säger, hänvisar till eller gör; oavsett om de har rätt eller fel. Istället för att försöka reda ut problemet rent tekniskt medan informationen var färsk (i ditt fall kanske hur det kunde skickas till plock utan att alla varor fanns - i mitt fall hur två produkter kunde skickas ut) och ivf ge sken av förbättringsprocess eller att de lyssnar valde de att hela tiden enbart upprepa sitt krav-mantra.

Jag kontaktade KO + juridiskt kunnig för rådgivning i olika steg (så jag var hyffsat säker på att jag hade rätt) i härvan samt hela tiden bestred då nya krav kom. Det slutade när jag bestred ärendet hos Intrum Justitia och de i princip omgående avslutade ärendet.

Mina tips är
1. sök rådgivning för att se till att du (med stor sannolikhet) har rätt
2. var tydlig och bestrid skriftligen (email)
3. spara all konversation
4. vända dig till, i min mening, en mer seriös leverantör nästa gång. Även om man får rätt till slut tar det massor av onödig energi.

Kostnader för tid och rådgivning fick jag tyvärr aldrig igen (faktiskt mer än själva kravet).

Permalänk
Medlem

Hmm...detta låter inte alls bra. Hade kanske tänkt beställa lite saker från dem men nu tror jag att jag avstår och väljer gtek istället, fasten de har lite mindre utbud innom vissa områden. De verkar helt klart ha fel och det verkar mycket irriterande att de inte ger med sig. Detta låter som ett fall för Sverker och Plus!

Visa signatur

[workstation] Mac Pro 2x2.66GHz Dual-Core Xeon, ATI Radeon X1900 XT 512MB, 11GB 667MHz FB-DIMM, 2x 500GB RAID0 & 250GB HDD | OS 10.6
[server] Antec PlusView 1000AMG, Asus P5E-VM DO, Intel Core 2 Duo E5200, 4GB RAM, 4x 1TB RAID5 & 160GB HDD | Windows Server 2008
[netbook] AAO ZG5 8.9", Intel Atom N270, 1GB RAM, 120GB HDD | Windows XP

Permalänk
Medlem

Tack för ert stöd och alla tips.
Jag kommer inte ge mej för jag är helt säker på att jag har rätt i det här fallet.
Vad gäller Roger, Sälj/Supportchefen, så försökte han hela tiden hitta på någon ny orsak till att jag skulle betala. För att slippa problem med anmärkningar har jag betalat, men kommer överklaga och nämnde att det här kommer att gå till KO, ARN och dessutom längre än så.
Jag överdrev inte när jag sa det. Jag har skickat kopia på min anmälan... till AB, Expressen, www.svartalistan.com, Sverker och även spridit det till alla jag känner. De kommer inte komma undan så billigt.
Att jag dessutom är yrkesman i branschen gör att jag kan nå ut till många andra tekniker som lägger ner mycket pengar på datorprylar.
Jag har helt enkelt fått nog av otacksamt folk som försöker köra över hederliga och lojala kunder.

Visa signatur

If you make it idiot proof, someone will find a better idiot.
----------------------------------------
Linux is like a Wigwam. No Gates, No Windows and an Apache inside.

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft problem med Komplett men det här får en att fundera. Stå på dig! och den där avgiften på 1500kr vad är det egentligen? Är det bara för att man väjer bort OS? Varför plockade du inte ihop en dator själv istället för att välja deras "paket"-lösning?

Det finns annars en kille här på forumet från Kompett. Testa vända dig till honom. Tror han kan hjäpa dig lösa detta pus att du borde få kompensation.

Permalänk
Medlem

Tack för att du talar om detta. Kommer ALDRIG mer beställa från Komplett då för att slippa saker som dessa. Tack!

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Inte Core 2 Duo E8400 | Geforce 8800GT 1GB | Corsair Dominator 4GB | Hiper 580W

Permalänk
Komplett.se

Hej, följande information är delvis hämtad från de loggar som kundtjänst använder sig av vid avbokningar, ändringar av order etc. Som alltid finns det "two sides of the story"...

När kunden lade sin order 26/9-2005 fick han information om att vissa produkter inte fanns i lager och att det bara fanns preliminära (osäkra) leveransdatum på dessa alltå ingen utlovad leveranstid.
När kunden slutförde sin order fick han två olika val:

Alt1: Leverera de produkter som finns i lager och skicka restade varor i en senare leverans

Alt2: Leverera när alla produkter finns i lager.

Kunden valde alternativ 2

21/10 har alla varor kommit in och datorn går till produktion. 26/10 ringer kunden och vill avbeställa ordern. Han får då information om att datorn har gått till produktion och att den inte längre är möjlig att avbeställa utan kostnad, vilket är helt i enlighet med de villkor som framgår på www.komplett.se, distansavtalslagen samt konsumentköplagen.

Ångerrätt (Information tagen från www.komplett.se )
Vid köp av en tjänst börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås. I de fall en tjänst, efter överenskommelse med kunden, påbörjas inom tiden för ångerrätten mister kunden rätten att åberopa denna lag. Ex. komponerar kunden en egen PC via PC-byggaren på Komplett.se, är produktionen att likställa med tjänst, vilken påbörjas så fort samtliga valda delar finns i lager. I samband med att kunden slutför sin PC-byggarorder godkänner han/hon att vi påbörjat tjänsten snarast möjligt och kan därför inte åberopa ångerrätten på detta köp, dvs. PC-n

Ångerrätt (information ur distnasavtalslagen)
5 § Avser distansavtalet en vara som skall tillverkas eller
väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller
som annars skall få en tydlig personlig prägel, får konsumenten
och näringsidkaren skriftligen avtala att det inte skall finnas
någon ångerrätt.

Avbeställning (information ur konsumentköplagen)
37 § Om köparen avbeställer varan innan den har avlämnats, har säljaren
inte rätt att hålla fast vid köpet och kräva betalning. I stället har
han rätt till ersättning enligt 41 §.

41 § Häver säljaren köpet eller avbeställer köparen varan enligt 37 §
har säljaren rätt till ersättning för

1. särskilda kostnader som han har haft för att ingå och fullgöra
avtalet till den del han inte kan tillgodogöra sig dessa på annat sätt,

2. särskilda kostnader till följd av hävningen eller avbeställningen,
samt

3. förlust i övrigt med ett belopp som är skäligt med hänsyn till priset
för varan, tidpunkten för hävningen eller avbeställningen, omfattningen
av nedlagt arbete och omständigheterna i övrigt.

Summering

Kan inte se att vi i någon del i detta ärende har avvikit från de försäljningsvillkor och de lagar som reglerar handel (distansavtals-/konsumentköplagen)

I enlighet med distansavtalslagen 5 § har kunden ingen möjlighet att hävda ångerrätten vad gäller PC´n. Detta framgår även i de försäljningsvillkor som finns på www.komplett.se.

Avbeställning av varor kan göras fram till dess att varan avlämnats men säljaren har rätt att fakturera kunden för den merkostnad avbokningen orsakat. I detta fall skulle det t.ex innebära produktionskostnad + demontering + återpackning.

Kunden har alltså i detta ärende 2 möjligheter.
Alt1: Ångra köpet på ordern och ersätta Komplett.se för merkostnaderna.
Alt2: Behålla varorna

Vidare kommentarer rörande ärendet kommer inte att framföras i detta forum.
I det fall kunden önskar vidare information är han välkommen att kontakta Roger på rem@komplett.se

Vill även tillägga att det är tråkigt att detta ärende skall dras så långt, men så blir det ibland.

Mvh
Sebastian
Komplett.se

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Eftersom r0mulus verkar ha beställt en montering så anser jag att sebastians förklaring gör att jag inte kan anse att komplett har gjort fel.

Liknande villkor kommer du att hitta hos samtliga andra leverantörer som erbjuder montering.
Har monteringen påbörjats så får du (r0mulus) helt enkelt betala för de kostnader som uppstått.

My 50 cent....

Visa signatur

God is just an imaginary friend for grownups.
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastian/KPS
21/10 har alla varor kommit in och datorn går till produktion. 26/10 ringer kunden och vill avbeställa ordern. Han får då information om att datorn har gått till produktion och att den inte längre är möjlig att avbeställa utan kostnad, vilket är helt i enlighet med de villkor som framgår på www.komplett.se, distansavtalslagen samt konsumentköplagen.

Mvh
Sebastian
Komplett.se

Det där är faktiskt inte sant på någon punkt.
Jag ringer 26/10 och frågar status. Varför är grejerna försenade och vart ligger allt nu?
Jag får som svar (fråga Daniel) att Det saknas 2 varor i beställningen.
Daniel kan heller inte svara på hur det isf kommer sej att de hamnat på plock? Hur kommer det sej att de varor som för tillfället saknas faktiskt fanns på Lager när beställningen lades, men inte efter att den skickas till Plock?

Här har Daniel inget svar. Han talar istället om att de väntade varorna kommer in 1/11.
Jag säger då att Eftersom beställningen inte är komplett just nu vill jag avbeställa. Jag har inte tid att vänta så länge på en beställning.

Daniels svar:
Du får isf välja att avbryta ordern på hemsidan.

Detta gick inte så bra. Jag frågar Daniel ifall han kan fixa det åt mej istället? Från era system?
Svar: Så, nu är ordern avbeställd

Okej, så jag kommer inte få hem något nu?
Nej, svarar Daniel.

Hur kan det isf vara mitt fel att det har gått så fel?
Är Komplett såpass småsinta att de inte vågar gå ut med sanningen?
Eller är det Daniel som inte berättat hela sanningen om hur samtalet egentligen gick till?

Edit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastian/KPS
Han får då information om att datorn har gått till produktion och att den inte längre är möjlig att avbeställa utan kostnad

Jag förstår inte vart det kommer ifrån. Denna information fick jag inte förrän 28/10. Däremot finns den informationen att läsa på er hemsida under Försäljningsvillkor. Hursomhelst hör inte det till historien då jag blivit försäkrad om att ordern faktiskt blivit avbeställd.
SlutEdit

Med detta som bakgrund känner jag att det är riskfritt att skicka en beställning hos en annan butik. Därav dubbel uppsättning av allt.

Angående §37 och §41 går dessa paragrafer inte att tillämpa då ordern måste levereras inom skälig tid och enligt §11 som jag nämnt i mitt andra inlägg i den här tråden heter det att skälig tid är 30 dagar.
Denna leverans hade inte ens påbörjats när de 30 dagarna hade gått och jag har därför rätt att avbeställa utan att det ska kosta mej ett öre.

Visa signatur

If you make it idiot proof, someone will find a better idiot.
----------------------------------------
Linux is like a Wigwam. No Gates, No Windows and an Apache inside.

Permalänk

Det låter som om någon oduglig support-personal som inte har skrivit in det hela i datorerna kanske? Isf. så är det komplett som ska stå för kostnaderna. Men har dom påbörjat en byggnation av en dator så är det du som ska betala det. (Men inte frakten tillbaka självklart).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Men om vi kollar på själva orsaken till att det här dykt upp från början

Jag får uppgiften att allt är avbeställt, trots att det bevisligen inte var avbeställt.
Hade jag vetat det hade jag inte beställt på annat håll. Då hade jag fått vänta ändå.
Hur kan man säga att en order är avbeställd när det inte är sant?
Någon hos Komplett har gjort ett fel utan att sedan förklara hur det egentligen legat till... Kanske inte vågat?

När jag pratade med Roger i telefon förklarade han att
"Det här kan inte stämma för Daniel har skickat ett email till mig och frågat angående beställningar ute på Plock och jag har svarat på hans mail och sagt att det inte är möjligt. Han borde veta att det inte går och därför informerat dig om det?"

Jag är hemskt ledsen, men han berättade aldrig det. Han sa klart och tydligt i telefon att ordern var avbeställd. Hade han sagt det hade allt det här bråket aldrig skett.
Då hade det inte spelat någon roll att det låg i Plock trots att två varor saknades, att det inte gick att avbeställa eller att jag aldrig mer skulle handla på Komplett. Jag hade aldrig gått såhär långt om jag fått den informationen.
Jag hade bara varit en av de där tysta besvikna kunderna som hade knipit igen och bara gått till en annan butik.
Men nu är det inte så och jag har hamnat med en identisk beställning från IT-Butikken som redan har levererats och hämtats ut. Jag är över 8000:- fattigare just nu tack vare att en kille gjort fel och att Komplett inte har nog med servicekänsla att svälja stoltheten och säga
Förlåt, vi har tydligen gjort ett fel men vi bjuder på frakten och hoppas att ni återkommer till oss som kund.
(Kan lova att hade jag fått höra ovanstående redan vid första samtalet hade jag varit nöjd kund och fortsatt handla hos er trots misstaget)

Visa signatur

If you make it idiot proof, someone will find a better idiot.
----------------------------------------
Linux is like a Wigwam. No Gates, No Windows and an Apache inside.

Permalänk
Medlem

Stå på dig! Du ska fan inte behöva betala den otroliga mersumman då de inte kan leverera inom skälig tid eller har dålig kommunikation med supporten.

Permalänk
Medlem

Gå till konsumentverket, de kanske anvisar till ARN som någon har sagt tidigare

Permalänk
Komplett.se

r0mulus - du kommer bli kontaktad av oss innan veckan är slut så att vi kan reda ut det här en gång för alla. Du verkar bestämt ha en annan version av händelseförloppet än den som kommunicerats mig och då är det inte mer än rätt att vi tar det här till nästa (mer utredande) nivå. Vi är definitivt inte omöjliga att ha att göra med som många på sweclockers kan intyga, men står hårt vid vår sak om vi anser oss ha rätt. Om vi djupforskar i ditt ärende och sedan återkommer så är det nog den bästa lösningen.

EDIT - vill även tillägga att detta inte handlar om att svälja stoltheten, för den bryr vi oss mindre om - utan snarare att handla efter vad vi anser vara rätt och vad vi anser vara fel. Om vi i ditt ärende handlat felaktigt (vilket vi nu skall kontrollera än mer utförligt) så skall vi givetvis förse dig med en lösning som gör dig nöjd (eller iaf mindre förbannad ) samt givetvis även förse dig med en ursäkt för det inträffade.

Mvh
sebastian
Komplett.se

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r0mulus
För att slippa problem med anmärkningar har jag betalat, ...

Det där höll jag också på att göra innan jag rådfrågade KO. Bestrider du kraven skriftligen varje gång kommer du inte få någon betalningsanmärkning. Det kan gå ända upp till rättegång utan att att du får någon... Betalningsanmärkning får du om du inte bryr dig om att varken bestrida eller betala hos kronofogden.

Det blir jobbigare nu för dig eftersom det är du som driver kraven istället för dem. Fördelen är att du riskar mindre (tror jag). Stå på dig! Nu verkar det kanske som om Sebastian kan hjälpa dig, frågan är isf om denna smidighet gäller allmännt eller bara om man skriver på ett större forum?

I ditt fall ställer jag mig två frågor:

Hade du avbeställt produkten om du den 26/10 fått reda på att den höll på att byggas ihop?

Kan ett företag skicka grejorna "till produktion" utan alla varor tidigt och på så sätt hålla kunden "vid vite" bindande hur länge som helst?

Permalänk
Medlem

Jag vill nämna en undersökning som gjorts och som faktiskt stämmer mycket väl.
De har kartlagt kunder till två typer av företag.

Fall 1:
En kund handlade i en butik och hade aldrig problem med produkterna. De felade aldrig och allt fungerade jättefint.
Vi vet alla att någon gång händer det till slut att man får en vara som är trasig, vilket även hände i det här fallet. Det tog mycket lång tid att få hjälp och inte ens då kom de fram till en acceptabel lösning.

Fall 2:
En kund handlade i en butik och fick ofta fel prylar eller saker som inte fungerade, men detta ordnades ofta mycket fort. Servicen var utmärkt och blev det fel lyckades de snabbt rätta till detta med en lösning kunden var nöjd med.

Undersökningen visade att det gick bättre för företaget i Fall 2 då kunden visste att man fick hjälp ifall något gick fel.

Kontentan är att det är tillåtet att göra fel, så länge man hittar en lösning på problemet som uppstår.

Jag fick ett samtal från Komplett igår.
Vi pratade igenom den här incidenten och kom överens om en lösning båda var nöjda med. Jag tackar er här för ert stöd och Komplett för att ni till slut skötte det här på ett mycket professionellt och smidigt sätt.
Jag vill inte gå till persongrepp eller skylla på någon speciell. Vi är inte mer än människor och alla har rätt att göra fel ibland. Det enda jag begär i framtiden är att om någon gör en miss vågar berätta det och att kommunikationen fungerar. Då kan man även hitta en lösning på problemet som båda parter är nöjda med.
Komplett tog i detta fall på sig att utreda vad som hänt och vi fann en lösning tillsammans.

Visa signatur

If you make it idiot proof, someone will find a better idiot.
----------------------------------------
Linux is like a Wigwam. No Gates, No Windows and an Apache inside.

Permalänk

Trevligt att allt löste sig på ett bra sätt för samtliga inblandade.

Permalänk
Medlem

bra för komplett.. handlar för MÅNGA tusenlappar där och hoppas fortsätta efter detta.

JAg måste säga att de verkar snabbare på leveranser och tidigare än konkurenterna ibland.

hur som helst, bra för dig att det ordnade sig.

Permalänk
Medlem

Kul att det löste sig. Och bra att du stod på dig rOmulus.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Bra att det löste sig!

Handlat några ggr från komplett, funkat utmärkt, förutom nu i veckan då jag inte fick mitt chassi jag beställt (tillsammans med endel andra datorprylar)...

Hänt en gång förut för mig tom, men då vare från datorbutiken, varför ska detta hända mig för

Visa signatur

RHCE

Permalänk

*kjam*
Fortsätt så här komplett, kundservice är mycket viktigt!
En förlorad kund är ofta sämre än lite förlorade pengar.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Skönt att det ordnade sig till slut r0mulus. Men tråkigt att det har tagit så lång tid.

Bra initiativ av Sebastian/KPS dock. Sådant vill man se mera av när man hamnar i dispyt med en online butik.

Permalänk
Medlem

Gillar Komplett väldigt mycket, men de gjorde mig lite besviken sist och har sedan dess inte handlat där. Det är bara en liten löjlig grej, men stör mig på sånt. Vad som hände var att jag anmälde ett garantiärende åt dem, men blev bara hänvisad att själv kontakta tillverkaren. Är inte bara Komplett som brukar göra så, men jag tycker att om nån tillverkare ska blandas i, är det affären man köpt produkten i som får stå för den kontakten.

Permalänk
Medlem

Jaha, vad händer med kunderna som inte kan stå på sig så väl som romulus?
Antar att komplett inte tar så väl hand om de. Hela detta verkar som minsta möjliga skada efter att bomben slagit ner. Få allt att se bra ut hos sweclocker nissarna så tvivlar ingen av de.
Oavsett hur detta löste sig så verkar det vara mer marknadsföring bakom än faktisk kundservice.
Visst är det skoj att komplett skickar någon som kan hjälpa till ordna något för sweclockers folket. Men att han / hon gör något bra åt några på swec och sedan kör över resterande visar nog inte så mycket på kundservice.

Permalänk
Medlem

Vad var lösningen? Kan vara intressant att höra, att låta lösningen gå obemärkt förbi skapar ju bara mer osäkerhet vilket medför tveksamhet vad ev beställning.

Permalänk
Hedersmedlem

SKulle också vilja veta hur komplett löst det och vad de gjort för att undvika liknande i framtiden.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.