Citat:
Ursprungligen inskrivet av rool
Ehm, du har alltså beställt ett paket med beräknat leveransdatum den 1:a november. Så när du får ett mail om att sakerna skickats den 27:e oktober så vill du avbeställa för att de varit för långsamma?
Det kan mycket väl vara så att Kompletts system inte klarar att avbeställa när ordern skickats till plock men du kan ju alltid skicka tillbaka sakerna när du fått dem, inte en chans att det kostar dig 2600kr. Finns det inte en lag om distansavtal med 14 dagars ångerrätt?
Oj.. Skrev lite fel. I början var det 2005-10-01 prylarna skulle trilla in. Sen skjöts det upp hela tiden. Grejerna skickades inte förrän jag först hade hunnit avbeställa. Dagen efter skickade de och påstår att jag ska betala för allt.
Distansavtalet gäller inte Komplett, enligt dom själva. Kunden får stå för frakten åt båda hållen. Om man dessutom ändrat en konfiguration (Typ, som jag gjorde, Väljer bort OS vid köp av dator) så räknas det som en Tjänst, inte en Order, och då tar de helt plötsligt ut en administrationsavgift om man avbeställer. Avgiften går på 1500:-.
Den här delen har jag aldrig nånsin hört talas om och jag vägrar tro att den ens existerar förrän jag ser det svart på vitt att man får göra så.
Till historien hör att de inte började bygga på datorn förrän 2005-10-18.
Lagen jag refererar till i första inlägget:
Fullgörelse
11 § Näringsidkaren skall fullgöra sin prestation inom skälig
tid. Om konsumenten och näringsidkaren inte skriftligen har
avtalat annat, skall prestationen fullgöras senast inom 30
dagar från den dag då konsumenten gjorde sin beställning.
Om näringsidkaren inte kan fullgöra sin prestation i tid och
detta inte beror på konsumenten eller något förhållande på hans
eller hennes sida, har konsumenten rätt att häva
hemförsäljningsavtalet. Näringsidkaren skall informera
konsumenten om detta. Häver konsumenten avtalet, skall
näringsidkaren betala tillbaka vad konsumenten har betalat.
Detta skall ske snarast och senast inom 30 dagar från den dag
då näringsidkaren tog emot konsumentens meddelande om att
avtalet hävts.
Vid hemförsäljningsavtal om ett kulturevenemang, ett
idrottsevenemang eller någon liknande fritidsaktivitet utomhus
kan konsumenten och näringsidkaren skriftligen avtala att
näringsidkarens återbetalningsskyldighet enligt andra stycket
inte skall gälla, om fritidsaktiviteten måste ställas in på
grund av vädret och inte kan flyttas till ett annat tillfälle.
Kompletts försäljningsvillkor:
http://www.komplett.se/k/k.asp?action=custserv&topic=cond
Försäljningsvillkor
All handel och verksamhet inom Komplett.se följer svensk lagstiftning.
Köp/säljvillkor
Villkoren gäller i de fall Svensk eller annan lag inte föreskriver andra regler, vilka strider mot våra villkor. Privatkonsumenter lyder under Konsumentköplagen samt Distansavtalslagen. Företag lyder under Köplagen. Köplagen är dispositiv vilket innebär att våra egna avtal kan avtala annat än vad lagen föreskriver. Vidare information om gällande lagar kan ni finna via denna länk: http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/forstasida_lista2.asp...
Åldersgräns
För att få beställa via www.komplett.se måste du vara över 18år eller ha målsmans medgivande.
Priser
Alla priser är angivna i svenska kronor exklusive frakt. Kunden kan själv välja om priserna skall presenteras med eller utan moms. Moms tillkommer alltid. Det pris som gäller vid beställningstillfället gäller även vid leveranstillfället, detta oavsett om priserna ändrats upp eller ner. Fraktkostnaden baseras på produkternas totala vikt och presenteras i kundvagnen.
Beställning
Beställningar sker endast via vår webbutik www.komplett.se. Order via telefon, mail eller fax accepteras endast i de fall detta avtalats. Beställare under 18 år skall ha målsmans tillstånd och detta före köp genomförs. Beställningar som utan medgivande görs i annan persons namn och som medför ekonomisk eller annan skada för Komplett.se polisanmäls.
Betalningssätt
För privatpersoner gäller alltid kontant betalning, dvs. postförskott eller kortbetalning. Vi accepterar varken avbetalning eller förskottsbetalning. Aktiebolag, stat, kommun, landsting, handelsbolag, enskild firma, ekonomisk förening samt kommanditbolag kan efter ansökan, erhålla fakturabetalning. Ansökan sker via denna länk. Antalet kreditdagar är antingen 20 eller 30 dagar/netto vilket meddelas efter kreditkontroll. Stat, kommun och landsting erhåller alltid, efter godkänd ansökan, 30 dagar netto. Order som har lagts innan kreditansökan är klar kan inte levereras mot faktura. Vid försenad betalning utgår dröjsmålsränta med 12% på utstående belopp, från förfallodagen räknat. Val av betalningssätt sker i "Kassan". Fraktkostnad tillkommer på samtliga order om inte annat avtalats. Order vilken redan är fakturerad kan inte i efterhand omfaktureras i annat namn oavsett om det gäller privatperson eller företag.
Leveranser
Alla leveranser sker normalt med svenska Posten och utförs i enlighet med deras gällande regler för respektive fraktsätt. Fraktkostnaden presenteras i "Kassan" i samband med beställning. Information gällande regler för respektive fraktsätt finner ni via www.posten.se. Det är köparens ansvar att adresser som angivits vid beställning äger sin riktighet. Godssökning av kolli är möjligt via "Konto" på www.komplett.se eller via http://www.posten.se. Kollinummer presenteras på leveransbekräftelsen samt via "Konto". Det åligger kunden att, inom skälig tid från avsändandet, följa upp och hämta ut beställda produkter. Skälig tid kan variera mellan 10-20 dagar beroende på fraktsätt. Komplett.se förbehåller sig rätten att neka leveransen av samtliga produkter med anledning av exempelvis kraftiga prissvängningar, oförutsedd lagersituation, ogynnsam konkurrenssituation etc.
Leveranstider
Lagerförda produkter packas och avsänds normalt samma eller nästkommande arbetsdag. Leveranstiden är normalt 1-3 arbetsdagar från det att produkterna lämnat vårt lager. Bekräftade datum anger när tillverkaren/leverantören meddelat att produkten skall ankomma vårt lager. Preliminära/obekräftade datum som presenteras på www.komplett.se skall anses som vägledande och kan förändras. Då det anges att en produkts efterbeställes betyder att vi måste beställa hem produkten. Presenteras en produkt t.ex. med (3dagar) betyder det att produkten normalt levereras till oss inom 3 dagar från vi beställt. Det är alltså inte en angivelse på när kunden kan räkna med att få produkten. Vid beställning av produkter som skall produceras, t ex PC, tillkommer ca 5 dagars produktionstid till angivna datum. I de fall köparen anser att leveransen dröjer på sådant sätt att kunden inte längre önskar motta ordern är det på köparens ansvar att nämnda order avbeställs i enlighet med de föreskrifter som återfinns i dessa köpvillkor. Avbeställning kan ske så länge orderstatusen anges som "Öppen". Alla order lagda via www.komplett.se registreras normalt för samlad leverans, dvs. allt levereras så snart alla beställda produkter finns i lager. Delleverans av order sker endast på kunds begäran och medför ytterligare fraktkostnad för kund.
Förändring och avbeställning
Förändringar av order är möjliga så länge ordern inte gått till plock och pack, dvs. status "Öppen". Förändringar gällande avbeställning, av en eller flera produkter, är möjligt via "Konto". Önskar ni lägga till en produkt på en öppen order måste ni avboka hela ordern och registrera ny order. Tillägg och avbokning kan även ske via mail men detta medför en risk att ordern hinner effektueras under den tid det tar för oss att hantera ditt mail, om så är fallet anses avbokningen/tillägget inte som inkommen i tid, varför detta sätt avrådes. Avbeställning av order med status "Öppen" är möjlig utan kostnad för kund. Status "Släppts för plock" eller "Levererad" innebär att ordern inte längre går att avboka. Du som kund är i de fall avbokning inte skett i tid, skyldig att motta försändelsen, och kan sedan i tillämpliga fall använda "Ångerrätten". Avbeställning av beställningsvara, vilken köpts in speciellt för kundens räkning är inte möjlig.
Garantier
Garanti ges av producenten, distributören eller försäljaren och gäller alla fel på produkten som inte är uppkomna av användaren genom oaktsamhet eller med vilje. Samtliga produkter i vårt sortiment omfattas av minst ett (1) års garanti om inget annat anges, med undantag för plomberad programvara, förbrukningsartiklar (t.ex. bläckpatroner) samt vissa typer av komponenter såsom fläktar. I de fall en tillverkare/leverantör tillhandahåller längre garantitid än ett år omfattas givetvis produkten av denna garantitid. Vissa leverantörer tillhandahåller egen serviceorganisation gällande garantiärenden, information gällande detta finner ni via denna länk
Reklamationer
Konsumentköplagen föreskriver två års reklamationsrätt för privatpersoner, oavsett vilken garantitid som gäller på en produkt. Reklamation skall göras inom skälig tid från det att felet upptäckts. Vid reklamation efter det att garantitiden utgått skall köparen kunna påvisa att det uppkomna felet fanns på produkten redan vid leveranstillfället.
Returer
Det är kundens ansvar att ansöka om RMA-nummer via returmodulen, som återfinns via funktionen "Konto" på www.komplett.se. Alla returer till Komplett.se måste ovillkorligen vara märkta med erhållet RMA-nummer. Kunden ansvarar för att produkten emballeras enligt de rekommendationer som anges i RMA-bekräftelsen. Bekräftelsen sänds till mailadressen som kunden registrerat på sitt kundnummer. Produkter vilka levereras från oss i ESD-emballage (antistatskyddat) skall även returneras till oss i ESD-emballage. Vidare skall produkten insändas i stötskyddande emballage, vilket normalt innebär ytterlåda fylld med stötdämpande material vari produkten placeras. Vadderade kuvert är normalt inte att anse som stötskyddande emballage. PC skall återsändas i det emballage vilken produkten var förpackad i vid leverans ifrån Komplett.se, eller emballage med motsvarande funktionalitet. Kund ombesörjer och betalar returfrakten i samband med returer. Gäller returen ett garantiärende ersätter vi kunden för fraktutlägg motsvarande Postens postpaket, detta gäller endast i de fall returen faller under normalt garantiärende. Vid garantiärenden står Komplett.se frakten tillbaka till kunden. Returer gällande garanti, eller reklamation, där produkten inte är behäftad med garantifel eller där otillräcklig felbeskrivning inte medföljt kommer att återsändas till kunden och en avgift på 200:- exkl. moms (250:- inkl. moms) kommer att utgå. Detta för att täcka våra kostnader för felsökning och hantering. Kostnaden för frakter tillkommer. RMA-nummer är giltiga i 14 dagar från registreringsdatum. Retur vilken insänds utan RMA-nummer kommer att returneras utan åtgärd. Även försändelser mot postförskott eller som kräver avhämtning kommer att lämnas utan åtgärd. Vi förbehåller oss rätten att ersätta defekt produkt med likvärdig eller bättre i de fall identisk produkt inte finns. Observera att erhållande av RMA-nummer inte är att likställa med godkänt returärende. Vid retur av lagringsmedia eller produkt innehållande lagringsmedia, kan inte Komplett.se ställas till ansvar för ev. förlust av, på mediet sparad, information.
Ångerrätt (Gäller endast privatpersoner)
Privatpersoner har i enlighet med Distansavtalslagen rätt att ångra ett köp inom 14 kalenderdagar från den dag man mottog produkten eller en väsentlig del av den. Produkten måste återsändas i "väsentligt oförändrat" skick. Detta gäller även produktens eventuella emballage och programvaror. Produkten får naturligtvis inte ha varit använd om ångrat köp ska medges. Vid köp av en tjänst börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås. I de fall en tjänst, efter överenskommelse med kunden, påbörjas inom tiden för ångerrätten mister kunden rätten att åberopa denna lag. Ex. komponerar kunden en egen PC via PC-byggaren på Komplett.se, är produktionen att likställa med tjänst, vilken påbörjas så fort samtliga valda delar finns i lager. I samband med att kunden slutför sin PC-byggarorder godkänner han/hon att vi påbörjat tjänsten snarast möjligt och kan därför inte åberopa ångerrätten på detta köp, dvs. PC-n. Begäran om ångrat köp skall registreras via returmodulen under "Konto" på www.komplett.se. Återsändande av en produkt vilken returneras med hänvisning till Distansavtalslagen sker på kunds bekostnad. Återbetalning av kostnader för transport eller annan utförd tjänst medges ej. Produkten skall återsändas emballerad enligt våra rekommendationer, vilka erhålles via returbekräftelsen. Denna bekräftelse skickas till er, hos oss, registrerade mailadress. Ångrat köp kan i vissa fall medges även om kriterierna i lagen inte uppfylls. I dessa fall står köparen för samtliga fraktkostnader. Återbetalning motsvarar normalt 50-80 % av produktens värde. Återbetalning av ångrade köp skall vara utfört inom 30 dagar från den dag då vi mottagit produkten.
Ej uthämtade försändelser
I de fall kunden väljer att inte lösa ut beställd försändelse debiteras kunden kostnad för motsvarande frakt, tur och retur, samt postförskottsavgift. Olika avgifter gäller beroende av beställd vara enligt: Komponenter Hämtas inte en beställning ut från Posten debiteras fraktkostnad tur och retur samt en administrativ avgift på f.n. 150 kr exkl. moms. RMA-nummer är inte ett sätt att avboka en order. Detta görs genom Konto-sidorna under fliken order. Komplett PC Om du inte hämtar ut din PC som du har beställt eller inte returnerar den i enlighet med lagen kommer kostnader påfölja. Detta är kostnader som uppstår i samband med produktion, installation, testning, re-engineering och ligger mellan 1500:- till 2500:- SEK inkl moms.
Support
Komplett.se tillhandahåller teknisk support. Teknisk support omfattar hjälp vid felsökning, enklare installationshjälp av programvaror, samt allmän produktinformation och rådgivning före köp. För djupare teknisk support äger vi oss rätten att hänvisa kunden till respektive tillverkares supporttjänst. I de fall ett antal produkter köps utan montering omfattar supporten endast teknisk information per enskild produkt och inte på det slutgiltiga systemet. Supporten gäller alltså inte t ex inkompatibilitet mellan komponenter såvida kunden inte beställt produkterna inkl. montering.
Skadade försändelser.
Om en produkt/försändelse skadats i transporten skall detta snarast anmälas till Posten, normalt via utlämningsstället. Vid utvändigt synliga skador skall detta anmälas vid mottagandet, dolda skador skall reklameras inom 5 dagar från mottagandet. Underlåtelse att anmäla transportskada inom denna tid förverkar reklamationsrätten på produkten, då det inte i efterhand kan bevisas hur skada uppstått. Kopia på Posten skriftliga reklamation faxas till 031-710 20 01, varpå vi normalt lägger ny order till kunden. Ärendet regleras sedan mellan oss och Posten.
Informationsförlust
Komplett.se kan inte hållas ansvariga vid förlust av lagrad information eller programvara. Det är kundens skyldighet att ta erforderlig backup på all data innan installation av ny hårdvara, programvara eller annan utrustning sker. Vid retur av lagringsmedia eller produkt innehållande lagringsmedia, kan inte Komplett.se ställas till ansvar för ev. förlust av, på mediet sparad, information.
Tryckfel etc.
Vi reserverar oss för tryckfel, fel i information samt för fel i varuspecifikationer. Alla bilder är att se som illustrativa och behöver inte återge produktens exakta utseende och beskaffenhet.
Tvist
Tvister där köparen är privatperson har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Tvist mellan företag avgöres som regel i domstol.
Force majeure
Skulle Komplett vara förhindrad att leverera eller företa omleverans alternativt om en sådan leveransplikt blir orimligt betungande som följd av arbetskonflikt eller andra omständigheter som parterna inte kan råda över så som brand, krig, mobilisering eller oväntade militära inkallningar av motsvarande proportioner, rekvisitioner, beslag, valutarestriktioner, uppror och upplopp, transporthinder, varubrist, brist på bränsle, samt förseningar av leveranser från underleverantörer eller producenter som följd av liknande omständigheter som tas upp i denna punkt, är Komplett fri från allt ansvar med undantag av reklamationer och kreditering av saknade produkter.
Copyright
Allt innehåll på dessa sidor är att betrakta som Komplett AB, dotterbolag till Komplett ASA, eller underleverantörers egendom. Informationen är skyddad genom bl.a. upphovsrätt, marknadsförings- och varumärken. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn samt information om produkter gällande bl.a. produktens vikt, bilder och grafik, design, layout och annat innehåll ovillkorligen ej får kopieras eller användas utan explicit medgivande (skriftligt) från Komplett ASA.
Förändring av försäljningsvillkor
Komplett.se förbehåller sig rätten att ändra i nuvarande försäljningsvillkor.