Permalänk
Komplett.se
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Gillar Komplett väldigt mycket, men de gjorde mig lite besviken sist och har sedan dess inte handlat där. Det är bara en liten löjlig grej, men stör mig på sånt. Vad som hände var att jag anmälde ett garantiärende åt dem, men blev bara hänvisad att själv kontakta tillverkaren. Är inte bara Komplett som brukar göra så, men jag tycker att om nån tillverkare ska blandas i, är det affären man köpt produkten i som får stå för den kontakten.

Hej!

Vi råder våra kunder att kontakta tillverkaren själv då de har egen garantiservice. Det går givetvis alltid att skicka produktern till oss, men då skickar vi den bara vidare till den instans som man rådde kunden att kontakta i första hand - alltså ett onödigt extra led. Detta medför längre väntan på ersättning för kund och är således ingen önskvärd situation. Som sagt - om man absolut vill skicka in till oss går det bra, men förbered er på längre väntetid.

PS. Vi ersätter givetvis frakterna till andra servicepartners (om de inte redan har en gratisfraktslösning) vid uppvisande av kvitto.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unit01
Jaha, vad händer med kunderna som inte kan stå på sig så väl som romulus?
Antar att komplett inte tar så väl hand om de. Hela detta verkar som minsta möjliga skada efter att bomben slagit ner. Få allt att se bra ut hos sweclocker nissarna så tvivlar ingen av de.
Oavsett hur detta löste sig så verkar det vara mer marknadsföring bakom än faktisk kundservice.
Visst är det skoj att komplett skickar någon som kan hjälpa till ordna något för sweclockers folket. Men att han / hon gör något bra åt några på swec och sedan kör över resterande visar nog inte så mycket på kundservice.

Tvister mellan Komplett och kund förekommer med jämna mellanrum - det är inget som magiskt kommer att försvinna även om vi troligtvis har färre tvister än de absolut flesta andra i samma bransch. Det blir automatiskt så att någon känner sig särbehandlad eller har orimliga förväntningar på oss eller på konsumentsskyddslagar i stort (ni skulle bara veta ). I tvister är det en självklarhet att kunden själv måste driva sitt ärende - vi kan inte driva det åt dem eller vika oss varje gång. Det kan tyckas hårt men så är det bara. Det finns goda konsumentsrättsorganisationer i Sverige som kan ta kunds parti om man känner att man behöver hjälp, men vanligen krävs inte det utan vi vill givetvis lösa problemet på bästa möjliga sätt. Vi har varit uppe i ARN ett par gånger - vissa gånger har vi haft rätt - andra gånger kunden. Vi har dock alltid rättat oss efter beslut som fattats där.

Vi tycker givetvis att man skall kunna lösa tvister INNAN det går så långt som ARN, därav pejlar vi läget ex. här i Sweclockers forum, men finns även på en hel del andra "konsumenträttslokationer" på nätet. Här kan man, som nämnts innan i tråden, se "the other side of the story" från konsumenters, läs många av våra egna kunders, perspektiv. Tycker inte själv att detta skall vara något negativt - men vi kan givetvis hålla oss undan denna delen av forumet om det ses som ett PR-trick och resten av organisationen skulle bestå av sadistiska ockrare som aldrig gör något annat än felbehandlar kunder. Vårt deltagande här är en extraservice för våra sweclockers-vänner och jag hoppas att det så kan förbli.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dartan
Vad var lösningen? Kan vara intressant att höra, att låta lösningen gå obemärkt förbi skapar ju bara mer osäkerhet vilket medför tveksamhet vad ev beställning.

Vissa vill veta specifika detaljer i efterhand, men det har även funnits en önskan att man skall försöka lösa personliga tvister utanför forumdelen när dialog väl etablerats. Skall jag vara helt ärlig vet jag inte vad som skedde med detta fallet då jag själv inte varit involverad ner på detaljnivå - men r0mulus kan säkert ge dig ett utlåtande via PM eller direkt här i forumet om han känner sig manad att göra det.

Så - nu skall jag dra ut och leka "trick or treat" med en jättelik pumpa på huvudet :D. Trevlig lördagkväll allihopa!

Mvh
Sebastian
Komplett.se

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Ja de var ju bra de löste sig och själv tycker jag de är mycket bra när ni är här och skriver de mesta brukar ju lösas då (gäller ju såklart även dustin datorbutiken m.fl som figurerar på forumet)

Och vissa gånger kan de ju vara en liten skitsak som förstoras upp rejält Och finns som sagt alltid två sidor av myntet.

I detta fallet verkar de väl vara vissa informationsled som har brustit rejält så de hela blev en stor grej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastian/KPS
Hej!

Vi råder våra kunder att kontakta tillverkaren själv då de har egen garantiservice. Det går givetvis alltid att skicka produktern till oss, men då skickar vi den bara vidare till den instans som man rådde kunden att kontakta i första hand - alltså ett onödigt extra led. Detta medför längre väntan på ersättning för kund och är således ingen önskvärd situation. Som sagt - om man absolut vill skicka in till oss går det bra, men förbered er på längre väntetid.

PS. Vi ersätter givetvis frakterna till andra servicepartners (om de inte redan har en gratisfraktslösning) vid uppvisande av kvitto.

Grejen var den att fläkten på moderkortet hade pajjat och jag fick meddelandet av er att ringa till Asus support för att få en ny. De hade ingen e-mail och jag hade ingen möjlighet ringa de närmaste dagarna och bad er därför uttryckligen att ringa och fixa det åt mig. Fick som svar att det var en omöjlighet. Inte riktigt det svar man hoppas få från ett företag man vet håller bra support annars.

Fortsatte då att köra utan fläkt och det har fungerat smärtfritt sedan dess, så har inte brytt mig om att ringa efter nån fläkt. Brinner moderkortet så skickar jag in alltihop åt er så kanske ni fixar garantiärendet då.

Permalänk
Medlem

Jag vill nämna att ibland har jag sett smått petiga fall som diskuterats på andra forum och i vissa fall har det varit extrema och oseriösa handlare på marknaden.
Vissa företag är inte ens intresserade av att lösa problemet.

Det jag och Komplett kom överens om är mellan oss. Självklart anser jag inte att en kund ska behöva gå så långt som jag gjort för att få till en ordentlig utredning på vad som hänt, men ibland händer det.
Nu finns det självklart folk som haft det riktigt tufft om vi kollar exempelvis DataPrince.
Läs och gråt vänner:
http://www.svartalistan.com/gamla/d-1.htm

Visa signatur

If you make it idiot proof, someone will find a better idiot.
----------------------------------------
Linux is like a Wigwam. No Gates, No Windows and an Apache inside.

Permalänk
Komplett.se
Citat:

Grejen var den att fläkten på moderkortet hade pajjat och jag fick meddelandet av er att ringa till Asus support för att få en ny. De hade ingen e-mail och jag hade ingen möjlighet ringa de närmaste dagarna och bad er därför uttryckligen att ringa och fixa det åt mig. Fick som svar att det var en omöjlighet. Inte riktigt det svar man hoppas få från ett företag man vet håller bra support annars.

Fortsatte då att köra utan fläkt och det har fungerat smärtfritt sedan dess, så har inte brytt mig om att ringa efter nån fläkt. Brinner moderkortet så skickar jag in alltihop åt er så kanske ni fixar garantiärendet då.

Förstår att man kan bli lite frustrerad i ett så "lättlöst" ärende. Vad jag förstår det som (jag jobbar inte på returavdelningen men snappar upp det mesta här och där) så fanns det inte fläktar nog för Asus att skicka till oss (antar att detta gäller ett nforce4-kort som haft problem med kvaliteten på fläktar) heller. Vanligtvis brukar MK-tillverkare kunna skicka fläktar till oss så att vi lätt kan maila ut dem till våra kunder om de känner sig säkra på att montera fast en ny. Om fläkten som du säger var defekt så hade du kunnat returnera hela moderkortet till oss för utbyte/åtgärd eftersom detta i allra hösta grad är ett garantiärende. Inte alltid så kul däremot eftersom jag vet hur kul det är att ta ut allt och montera ur moderkortet....

Mvh
Sebastian
Komplett.se

Visa signatur

Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Citat:

Förstår att man kan bli lite frustrerad i ett så "lättlöst" ärende. Vad jag förstår det som (jag jobbar inte på returavdelningen men snappar upp det mesta här och där) så fanns det inte fläktar nog för Asus att skicka till oss (antar att detta gäller ett nforce4-kort som haft problem med kvaliteten på fläktar) heller. Vanligtvis brukar MK-tillverkare kunna skicka fläktar till oss så att vi lätt kan maila ut dem till våra kunder om de känner sig säkra på att montera fast en ny. Om fläkten som du säger var defekt så hade du kunnat returnera hela moderkortet till oss för utbyte/åtgärd eftersom detta i allra hösta grad är ett garantiärende. Inte alltid så kul däremot eftersom jag vet hur kul det är att ta ut allt och montera ur moderkortet....

Mvh
Sebastian
Komplett.se

Kan utan problem montera en ny fläkt själv. Så att skicka in moderkortet var aldrig aktuellt. Däremot antar jag att då man ringer till Asus support så uppger man serienumret på moderkortet eller liknande och får därefter en ny fläkt utskickad. Vad jag tyckte var dåligt var att jag inte kunde ge er de nödvändiga uppgifterna så att ni kunde ringt och fixat en fläkt åt mig. Kunde själv inte ringa på grund av supportens öppettider och mina arbetstider de närmsta dagarna.

Moderkortet i fråga är just ett Nforce4, Asus A8N-E.

Permalänk
Medlem

Hej Sebastian! Jag är lite fundersam om RMA. Det är så att jag har skickat tillbaka ett moderkort (DFI UT Lanparty SLI-D) till er som inte fungerade så bra. Köpte sen ett annat moderkort som fungerar bra. Är nyfiken på hur det blir med pengar. Sätts pengarna för moderkortet in på mitt konto? Är ju inte intresserad av att få tillbaka ett moderkort eftersom jag redan har ett

Är förövrigt mycket nöjd med Komplett! Snabba leveranser, och den enda gången jag ringde till support så var det ett schysst bemötande.

Permalänk
Komplett.se

Hej Mart|n!

EDIT: Verkar som att jag varit ute och snurrat lite här i mitt första inlägg. Pengar tillbaka får du om det inte finns lämplig ersättningsvara - inte annars. Hör gärna direkt med kundtjänst vad som gäller här så att det blir rätt för dig.

PS. Kul att du är nöjd med oss

Mvh
Sebastian
Komplett.se

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r0mulus
Jag vill nämna att ibland har jag sett smått petiga fall som diskuterats på andra forum och i vissa fall har det varit extrema och oseriösa handlare på marknaden.
Vissa företag är inte ens intresserade av att lösa problemet.

Det jag och Komplett kom överens om är mellan oss. Självklart anser jag inte att en kund ska behöva gå så långt som jag gjort för att få till en ordentlig utredning på vad som hänt, men ibland händer det.
Nu finns det självklart folk som haft det riktigt tufft om vi kollar exempelvis DataPrince.
Läs och gråt vänner:

Om lösningen är mellan dig och komplett ser jag ingen större anledning att från början diskutera det här. Meningen är väl att alla ska kunna läsa och lära av en sån här affär?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Tycker mig se en tendens att antalet negativa trådar ökat senaste tiden med syfte att personer som representerar ett företag här skall lösa något som istället kan lösas via telefonkontakt.

Självklart vill företag slippa publicitet som Varning för...Fy fan för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hej Mart|n!

EDIT: Verkar som att jag varit ute och snurrat lite här i mitt första inlägg. Pengar tillbaka får du om det inte finns lämplig ersättningsvara - inte annars. Hör gärna direkt med kundtjänst vad som gäller här så att det blir rätt för dig.

PS. Kul att du är nöjd med oss

Mvh
Sebastian
Komplett.se

Hejsan! Ok. Mjae, ett nytt moderkort är ju inte direkt intressant. Men typ tillgodokvitto hade ju gått bra. Får väl ta o ringa imorgon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Om lösningen är mellan dig och komplett ser jag ingen större anledning att från början diskutera det här. Meningen är väl att alla ska kunna läsa och lära av en sån här affär?

ilstallione: Du har rätt. Jag ber om ursäkt.

Överenskommelsen var egentligen inget speciellt.
Jag förklarade att jag egentligen inte ville ha någon kompensation för allt som hänt. Det enda jag ville slippa var att gå back i den här affären.
Det jag önskade var att kunna skicka tillbaka hela paketet, som fortfarande var oöppnat, utan att behöva stå för frakten och samtidigt få tillbaka den summa jag fått betala, 8675:-.

Komplett accepterade och pengarna kommer förhoppningsvis att hamna på mitt konto i veckan och de betalar även för frakten tillbaka. Paketet skickades i lördags så det kommer förhoppningsvis fram på Måndag eller Tisdag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Gillar Komplett väldigt mycket, men de gjorde mig lite besviken sist och har sedan dess inte handlat där. Det är bara en liten löjlig grej, men stör mig på sånt. Vad som hände var att jag anmälde ett garantiärende åt dem, men blev bara hänvisad att själv kontakta tillverkaren. Är inte bara Komplett som brukar göra så, men jag tycker att om nån tillverkare ska blandas i, är det affären man köpt produkten i som får stå för den kontakten.

Har råkat ut för samma sak när mina hörlurar från KOSS gick sönder. Tycker inte det var så farligt eftersom det bara var att leta rätt på supporten hos företaget här i Sverige, skicka in lurarna och två veckor senare var allt klart.

Självklart är det omöjligt och inte försvarbart att en återförsäljare ska stå för, som i mitt fall, livstids garanti. Vill man få nåt gratis får man slita lite för det

Har handlat hos komplett många gånger och också stött på problem, senast med mitt grafikkort från gainward som var trasigt precis som det andra och tredje(!) kortet jag fick. Jag fick mycket bra hjälp av alla inblandade hos supporten. Trasiga komponenter säger mer om tillverkaren än återförsäljaren

Permalänk

Har handlat för många tusenlappar hos komplett! Säkert beställt därifrån 20ggr iaf! Aldrig varit problem! Alltid snabb leverans, bra support och bra priser! Tack!

Visa signatur

Amd 64 Powwa!

Permalänk
Medlem

jag brukar handla grejjer när allt finns i lager i butiken, det brukar fungera bässt.

få se vilken butik jag ska handla kompisens dator, det är massor av delar som ska inhandlas...kanske blir det komplett eller datorbutiken.hmm måste komma på det innan måndag.

för min egen del så har jag handlat hos komplett oxå och det har fungerat fläckfritt, tack för det ska ni ha!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Bara jag som stör mig när veckans erbjudande inte innehåller datorprodukter eller väldigt få. Visst de säljer andra saker, men jag ser det som en datorbutik i första hand och förväntar mig sådana erbjudanden.

Permalänk

Har för mig att veckans erbjudande inte är något speciellt utan bara någon vara de plockat ut för att pusha på. Priserna är de samma även efter att veckan slutat.

Permalänk
Medlem

Känns som tråden tjänat sitt syfte då allt är utrett och avklarat.. Kanske dags att låsa tråden?
Pengarna hamnade nämligen på mitt konto idag och jag känner att det här är ett avslutat kapitel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Yepp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av meat4u
. Trasiga komponenter säger mer om tillverkaren än återförsäljaren [/B]

Permalänk
Medlem
Citat:

Citat:

Jaha, vad händer med kunderna som inte kan stå på sig så väl som romulus?

I tvister är det en självklarhet att kunden själv måste driva sitt ärende - vi kan inte driva det åt dem eller vika oss varje gång.

Citat:

Hela detta verkar som minsta möjliga skada efter att bomben slagit ner. Få allt att se bra ut hos sweclocker nissarna så tvivlar ingen av de.

Vårt deltagande här är en extraservice för våra sweclockers-vänner och jag hoppas att det så kan förbli.

Mycket träffsäkert inlägg av Unit01 och det hedrar dig att du är rakryggad och bekräftar det uppenbara även om det lindades in i en massa fluff.

Citat:

- men vi kan givetvis hålla oss undan denna delen av forumet om det ses som ett PR-trick och resten av organisationen skulle bestå av sadistiska ockrare som aldrig gör något annat än felbehandlar kunder.

men vad är anledningen till detta välbalanserade utspel? Är detta ett sakargument eller ett sympati & känslo-fiskeri?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av r0mulus
Läs och gråt vänner:

http://www.svartalistan.com/gamla/k-1.htm

Permalänk
Komplett.se

Hej igen!

Soulfly - du har, precis som du redan angivit i tråden, haft en tvist med oss. Jag kan inte annat än att tycka det är tråkigt att så skett men det färgar givetvis dina inlägg en del. Nu är jag inte insatt i ditt ärende så det är lite svårt för mig att kontrollera det i efterhand. Men men - jag skall svara på dina frågor.

Orsaken till varför jag befinner mig på Sweclockers forum är för att vara lättilgänglig om någon har en fråga eller ett problem som kan vara lättlöst - även utanför vanliga supporttider.

Det finns alltså två alternativ här och inget mellanting.
1. Jag stannar kvar här och svarar på frågor och hjälper till med eventuella problem.
2. Jag drar mig ur denna forumdelen.

Det är klart att jag finns här för Kompletts bästa (vi vill ha nöjda kunder), det är väl inget att sticka under stol med? Ser personligen inget fel i det utan det är en extratjänst som vi gladeligen ställer upp med. Mig veterligen så uppskattas vår närvaro här, om än kanske inte av alla - inklusive dig. Vi strävar efter att så många som absolut möjligt skall vara nöjda med oss, men 100% klarar vi aldrig av vad vi än gör.

Ja - vi, som många andra större företag, finns med på svarta listan. Vad som separerar oss från en del andra är att vi svarar på alla ärenden. Ett inlägg på svarta listan säger egentligen ingenting i en förstafas, då det inte sker någon utredning från svarta listans sida om ärendets genuitet innan publikation. Det är upp till var och en att sätta sig in i ärendet (efter avslutande och kommentarer från båda parter) om man skall kunna bilda sig en rättvis uppfattning om ärendet.

Mvh
Sebastian
Komplett.se

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

<...snip...>

Mig veterligen så uppskattas vår närvaro här, om än kanske inte av alla - inklusive dig.

<...snap...>

Mvh
Sebastian
Komplett.se

Hej!

Jag har inget emot att du är här, tvärtom berikar din närvaro denna forumdel!

Jag är här för att diskutera, dela med mig och ta del av mina/andras erfarenheter/synpunkter och i detta fall handlar diskussionen om något du representerar vilket jag gissar ligger bakom din defensiva hållning. Jag lägger mig inte i dina val-alternativ och de kommer inte heller att påverka min närvaro här eller sakdiskussionen; jag kan bara beklaga om du skulle dra dig ur på grund av att diskussionen råkar handla om ett företag som du representerar.

Mitt ärende var ett krav som ni drev och som snabbt lades ner av nästa krav-instans (6 mån senare). Jag tog upp det här för att ge r0mulus tips.

mvh,

//Soulfly

Permalänk
Komplett.se

Hej igen!

Bra då är vi eniga om detta!

Vill även klargöra att jag är representant för Komplett.se i dessa forumen. Min "defensiva ställning" är därmed helt naturlig då jag representerar företaget som en enhet - inte som en privatperson som råkar jobba på Komplett.

Att jag drar mig ur diskussioner här finns det ingen risk för. Ibland får man ros ibland får man ris - båda lika lärorika och nyttiga för oss för att kunna bli ännu bättre.

Mvh
Sebastian
Komplett.se

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sebastian>>

Tack för ditt svar. Med "dra dig ur" syftade jag nog snarare till forumet än diskussionen.

Jag har några förbättringsförslag till er:

1. Tydligare fakturor som berättar vad som krävs och inte bara refererar till andra fakturanummer/ordernummer som man kanske aldrig hört talas om. Detta gäller speciellt betalningskrav.

2. Visa kunderna att ni ivf bryr er att hitta orsaken till problem som uppstår och kanske inte bara kategoriskt slå ifrån er (samt utan att behöva posta på swec).

3. Att göra eran reklambroschyr med ett strävare papper för att utöka användningsområden och återvinningsmöjligheterna. Dessutom sparar vi miljön på en massa blek-medel.

Permalänk
Medlem

Citat: "3. Att göra eran reklambroschyr med ett strävare papper för att utöka användningsområden och återvinningsmöjligheterna. Dessutom sparar vi miljön på en massa blek-medel.
"

Är du skojig eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulfly
Sebastian>>

Tack för ditt svar. Med "dra dig ur" syftade jag nog snarare till forumet än diskussionen.

Jag har några förbättringsförslag till er:

1. Tydligare fakturor som berättar vad som krävs och inte bara refererar till andra fakturanummer/ordernummer som man kanske aldrig hört talas om. Detta gäller speciellt betalningskrav.

2. Visa kunderna att ni ivf bryr er att hitta orsaken till problem som uppstår och kanske inte bara kategoriskt slå ifrån er (samt utan att behöva posta på swec).

3. Att göra eran reklambroschyr med ett strävare papper för att utöka användningsområden och återvinningsmöjligheterna. Dessutom sparar vi miljön på en massa blek-medel.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Eftersom tråden inte längre handlar om det trådskaparen avsett så låser jag tråden. Dessutom verkar saken utagerad.

*Låst*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)