Permalänk
Medlem

6800gt throttlar vid OC, tror jag.

Finns något jag kan göra åt att kortet throttlar vid minsta lilla OC? Jag kan överklocka tilll ex 400/1100 utan prob. men i 3Dmark05 går poängen radikalt ner. GPUn ligger på 50-53 grader idle och 67 grader vid idogt FEAR-spelande.

Värmen verkar inte stiga även efter OC. I Rivatuner enableade jag "tvinga ej throttling", vilket resulterade i kaos i 3D mark på en gång, så det stängde jag av omedelbart.

Utan OC: 4950 poäng
Med OC 400/1100 3800 poäng

Permalänk

Skriv in en 1a på enableperflevelforcing i rivatuner så kan du välja att alltid köra performence 3d inne där du klockar, ha lite extra koll på temperaturena bara

http://img376.imageshack.us/img376/4302/riva8cc.jpg
http://img464.imageshack.us/img464/3204/riva27gi.jpg

Permalänk
Medlem

Ja det var det jag provade och då fick jag en mängd artefakter i 3d mark, trots att jag inte har värmeproblem, vågade inte gå igenom hela 3d mark.

Permalänk
Avstängd

köp vatteblock till kortet da!
67 grader låtr lite mycket nästan.

Permalänk
Medlem

Inte är 67 grader mycket vid full load, verkar som de flesta har det på sitt 6800gt vad jag läst här. Den varnar ju först vid 120 grader... eller har jag fel?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreasG
Inte är 67 grader mycket vid full load, verkar som de flesta har det på sitt 6800gt vad jag läst här. Den varnar ju först vid 120 grader... eller har jag fel?

sorry läste om ditt första inägg nu, hur kunde jag missa det.

Iaf temperaturn låter kanske lite hög men inget som borde framkalla artifacts mitt ligger på 49c i idle och 71c vid full load (original msi kylare) när jag kör det i 425/1180 och har inga synliga artifacts, mitt kort börjar ge synliga artifacts vid ca 75c men det är nog olika från kort till kort sen tror jag inte att man kan lita till 100% på temp givaren men den borde ju stämma skapligt.

Permalänk
Medlem

Mitt 6800GT börjar ge roliga artefakter runt 90°C och något högre så krashar allt. (Vi talar grova bildförskjutningar vid POST osv )

Under 70 är lugna puckar.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Men vad kan det vara som spökar då...

Bytte ut kylpastan till Arctic silver och fick ner tempen typ 2 grader. Efter lite mer undersökning har jag lyckat med HELA 362/1022 som max och fått 5120 i 3dmark 05.

Får jag helt enkelt nöja mig, tro? Jag får väl upp klockningen lite mer om jag byter till 12v men ljudet gör det inte värt det för några få poäng till.

Det är ju inte värt att lägga ner så mycket pengar på bättre kylning. Tänkte att det här skulle bli mitt sista grafikkort innan uppgradering till pci-e om nåt år.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreasG
Ja det var det jag provade och då fick jag en mängd artefakter i 3d mark, trots att jag inte har värmeproblem, vågade inte gå igenom hela 3d mark.

kortet varnar vid 125 grader 67 grader är inget

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
köp vatteblock till kortet da!
67 grader låtr lite mycket nästan.

67 är lugnt. Mitt låg över 85, då kan man börja oroa sig lite mer. Skickade sedan in det till Komplett av lite olika skäl. De testade kortet helt inneslutet så core låg på över 100C. Kan inte vara så hälsosamt däremot

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk

mitt 6800gt kort låg på 110c me orginal fläkt på =( altså seriöst jag testa me fingret på kortet och brände mej =/ jag köpte d begagnat.

men satte på en Zalman VF700-CU sen så låg tempen på 48c och 62c full load. men jag mistänker att orginal kylarn var fel satt. hehe

Visa signatur

P4. 3.0GhzE. Moder:Abit-Ai7. PC3200 1gb. POW 6800gt 256MB 436/1200. HD-160gb. Altec Lansing 621.

Permalänk
Medlem

Som de flesta redan påpekat, 67 grader i load är helt normalt. Det är något annat som spökar. Har du kollat att alla pipsen är ok? Andra divisar? Nytt Bios kan vara något att ta med i tankarna.

Btw:
Får 6482p i 3DMark05 med kortet i sign.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

en gång i tiden kunde ajg klocka mitt 6800GT extremt mycket, men nu går det max till 375, minnena går dock till samma som innan
tror det beror på att det blivit lite värmeskadat(fläkten har fastnati nån sladd flera gånger väldigt länge)

kanske blivit lite för varmt nån gång?

Permalänk
Medlem

Svarar mig själv här om det är fler med samma problem. Tydligen finns det ett kompabilitetsproblem mellan 6800 serien och nforce3 korten, måååånga som har problem med överklockning och små frysningar på några sekunder i spel.

Överkclockningen har jag till slut lyckats lösa genom att stänga av Fastwrite både i bios OCH i Rivatuner, att bara stänga av den i ena fungerar inte, samt att som ovan inlägg tvinga bort thorttlingen i Riva. Med detta kan jag stabilt klocka mitt kort 405/1100 (hittills) på 5v med Zalmanfläkten, dvs tyst. Jag har dock kvar frysningarna i FEAR. Ska prova att voltmodda kortet någon dag.