Permalänk

Luft i vattnet

Hej gott folk

Försöker få min första vattenkylning att fungera. Problemet är att jag inte får ut all luft ur systemet. Det är en massa småbubblor som far runt. När jag lägger örat mot radiatorn hörs ett porlande ljud, så jag antar att det finns en del luft där. Jag använder tank.
Har ni nån lösning på mitt problem? Blir galen.

Permalänk

Är radiatorn mobil, dvs kan du röra på den. I så fall kan du ju vrida o vända på den så att bubblorna kommer ur, (medans pumpen är på) borde ju hamna i tanken till slut sedan.

Visa signatur

Dfi LP Ultra-d - A64 3200+ LBBWE 0529 APAW - 512 Twinmos Speed - Hitachi DS 160Gb - C3D x800 gto@16p@ 550/520 - Hiper 480W type-R

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tigerman#1
Är radiatorn mobil, dvs kan du röra på den. I så fall kan du ju vrida o vända på den så att bubblorna kommer ur, (medans pumpen är på) borde ju hamna i tanken till slut sedan.

Jo, man tycker det. Jag kan ju lirka med den nu när jag testkör men inte sen när jag kör "skarpt" i datorn

EDIT: Jag har testat att vrida runt lite på radiatorn nu utan någon förändring. Jag vet inte om det har nånting med med min tank att göra. Det är en sån här:

Jag upptäckte oxå en pytteliten läcka. Kan det vara problemet?
Jag kör systemet i denna ordningen:

Pump -> CPU -> GPU -> Radiator -> Tank

Permalänk

Läcker det så kan det komma in luft där. Men annars så ska det bara vara att köra med tanken öppen så pumpen får tid på sig att pumpa runt vattnet och så luften försvinner.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Läcker det så kan det komma in luft där. Men annars så ska det bara vara att köra med tanken öppen så pumpen får tid på sig att pumpa runt vattnet och så luften försvinner.

EDIT: Har fixat läckaget men bubblorna är kvar. Kan det inte vara så att tanken är för liten? När man kollar ner i den porlar vattnet på jäkligt mycket och det ser ut som att det "blandar sig med luft". Alla luftbubblor följer med ner genom tanken och ut igenom den igen.

Permalänk

Kan mycket vara det problemet, hade ett liknande och det löste sig när jag satte mynningen under vattnet i tanken, då löste det sig.

Visa signatur

Dfi LP Ultra-d - A64 3200+ LBBWE 0529 APAW - 512 Twinmos Speed - Hitachi DS 160Gb - C3D x800 gto@16p@ 550/520 - Hiper 480W type-R

Permalänk

Mitt system fick också luft i sig i början, men jag bytte ordning och kör numera i denna ordning; Pump -> Radiator -> CPU -> GPU(kommer snart) ->tank.

Fungerar perfekt nu!

Visa signatur

"Abit AV8-3rd Eye Amd 64 3500+@2700Mhz 2 x Kingston HyperX 2-2-2-5-1 512Mb Club 3D Ati Radeon X800XT PE 256 MB 200gb S-ATA Maxtor DiamondMax"

Permalänk
Medlem

Efter 5-10 min körning borde ju Luften åka ut?

Visa signatur

A64@2.5@7700CU | 2*1GB Twinmos DC | MSI K8N Neo2 Plat. | MX518 | VX724

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mulan
Efter 5-10 min körning borde ju Luften åka ut?

Jo man tycker ju det. Har haft igång det i över 2h nu utan förändring. Men jag ska testa att ändra ordningen.

Permalänk
Medlem

det kan finnas luffickor som bara går ut om man vrider och vänder på radiatorn (om det nu är den) mitt tips är att alltid bygga ihop vattenkylningen utanför datan. Då kan man alltid få ut luften. om det finns luft i den ska man fylla den fullt så det finns vatten som kan ta upp luftens plats.