Permalänk
Medlem

BTX Vs. ATX, är ATX dött?

Är det värt att satsa på en dator baserad på ATX.
Eller ska man vänta på att BTX slår till ordentligt?

Permalänk
Hedersmedlem

Frågan är om BTX kommer att slå någonsin. Det var ett grepp från Intel i försöken att kyla de allt varmare processorerna men nu när Prescott är nedlagd..

Vänta in BTX är inget jag skulle orka göra iaf.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Om du ska vänta på att BTX slår igenom får du nog vänta länge.

Storyn so far som jag förstått det:

intel> "Vi vill flytta runt grejerna lite så vi kan kyla våra 100W+ processorer lättare"
alla andra tillverkare> "gäsp..."
intel> "hallå?"

Permalänk
Medlem

Men är det inte en fördel även för AMD att kunna få den tystare och kunna överklocka mer?

Permalänk
Medlem

Minimal fördel är det kanske, men AMD64 har inga värmeproblem nu så vem orkar krångla med att byta standard?

Permalänk
Hedersmedlem

Visst finns det fördelar med BTX men även nackdelar. En av de stora nackdelarna som togs upp när BTX var på tapeten var att själva layouten för grejorna på moderkortet är ganska låst och minnet var placerat för långt bort ifrån CPUn t.ex. Något som inte funkar nu när det verkar som integrerad minnescontroller är det som gäller.

Jag tycker ATX funkar ganska bra och det finns ingen direkt anledning att byta system, än iaf.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

En annan nackdel är att det stackars grafikortet får varmluften från processorn på sig, inte så kul för grafikortstillverkarna som har minimal plats för kylning.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

Det finns väl ATX moderkort som har börjat placera komenterna efter BTX stadarden. Tror DFI har något sådan moderkort.

Permalänk
Medlem

Coolermaster Stacker-chassit har väl stöd för både atx och btx.. köp det så känner du dig säker

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

ATX är vida överlägset BTX i min mening (ok, kanske inte så enorm skillnad men ser ingen fördel med BTX i alla fall). Processorn är ju en av de allra lättaste delarna i datorn att kyla.