Officiell tråd för Pepparkakshustävlingen

Permalänk
Hedersmedlem

Officiell tråd för Pepparkakshustävlingen

Okej, efter stort intresse av en tävling som denna skapar vi nu en officiell tävling och en tråd till detta. Reglerna som gäller för denna tävling finnes nedan.

[size="4"]Regler:[/size]

• Föremålet skall bakas/byggas under tidsperioden av personen som postar det. Föremål som bakats/byggts på grund av intressekontrollen accepteras.

• Allt skall gå att äta (ja, äta, inte "äta").

• Inga färdigköpta pepparkakshussatser (eller andra modeller) är tillåtna, färdig deg är dock tillåtet.

• Bilden skall helst kunna verifieras att det inte är fusk, en papperslapp eller liknande med ditt nick duger.

• Juldekoration så som tomtar, bomull och liknande är tillåtet.

I övrigt är det sunt förnuft som gäller, tävlingen är till för att ha roligt och det är meningen att Du skall baka hela verket.

[size="4"]Datum (samtliga datum är i december):[/size]

• 1-16: Bak- och anmälningsdagar. Skapa din kreation samt posta en bild på den här.

• Den 16:e görs en omröstningstråd där samtliga bidrag listas, omröstningen är dock stängd.

• 17-24: Omröstningstråden öppnas (17:e) och den är nu öppen för din röst fram tills julafton.

• 25: Koring av vinnare.

Observera att tider, regler med mera kan komma att ändras i efterhand. Ha kul och God Jul på er!

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Jag är lätt på, då blir det att bygga "pepparkaks" dator till helgen då haha

Visa signatur

//Jens

Permalänk
Medlem

Hmm... kan jag klura ut något roligt att bygga är jag med

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Vinner man nått mer än äran?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kappy
Vinner man nått mer än äran?

Jag tycker att man borde vinna en timmes fri surfning i ÖvrigaÄmnen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coltrasten
Jag tycker att man borde vinna en timmes fri surfning i ÖvrigaÄmnen

lol

jag ska iaf vara med

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

jag tycker att man ska vinna en titel (där det står medlem under nicket) där det står tex "vinnare av pepparkakshustävlingen 2005"

Permalänk
Medlem

de hade vatt frekt eller som coltrasten säger en timmes surfning i övriga Ämenen de hade nog vatt det bästa

Visa signatur

//Jens

Permalänk
Medlem

Lite inspiration:
Ett bygge jag och min fätmö skapade till förra årets tävling på skolan. Vi vann alla 3 katigorier

http://skolwebben.tibro.se/~t870317dawi/pepparkakshus

Hoppas det är till någon hjälp.
Dock är det fusk limmat med smältlim då detta var tillåtet i den tävling vi medverkade i.

Lycka till!

*Redigerat av xphaze, det blir väldigt många bilder. *

Visa signatur

Pågående projekt Quiet Dream - Ska bli klar innan DH
Kom förbi plats 50 rad 13 och häsla på!

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga ifall man får göra en dator också?
Tror att det kommer bli bättre än om folk gör hus då vi ändå chattar på ett datorforum

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dadde
Lite inspiration:
Ett bygge jag och min fätmö skapade till förra årets tävling på skolan. Vi vann alla 3 katigorier

http://skolwebben.tibro.se/~t870317dawi/pepparkakshus/28i.JPG
http://skolwebben.tibro.se/~t870317dawi/pepparkakshus/34i.JPG
http://skolwebben.tibro.se/~t870317dawi/pepparkakshus/40i.JPG
http://skolwebben.tibro.se/~t870317dawi/pepparkakshus/49i.JPG

Dock är det fusk limmat med smältlim då detta var tillåtet i den tävling vi medverkade i.

Lycka till!

synd att det inte går att äta limpistolslim annars kunde ju ni vinna här på swec

Redigerat av Thomas: Citera inte IMG-taggar tack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
synd att det inte går att äta limpistolslim annars kunde ju ni vinna här på swec

Ska ju vara nybyggt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

liten fråga: vad menas med
"Föremål som bakats/byggts på grund av intressekontrollen accepteras."

Sen tycker jag det vore roligare om man postade bilden i ett email till dig och den 16de så postas alla i den låsta tråden, blir lite mer överaskning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frasse.org
liten fråga: vad menas med
"Föremål som bakats/byggts på grund av intressekontrollen accepteras."

Sen tycker jag det vore roligare om man postade bilden i ett email till dig och den 16de så postas alla i den låsta tråden, blir lite mer överaskning

För några veckor sedan så postades en tråd som kollade hur många som var intresserade av en sådan här tävling, om man började baka när man såg den tråden är det ok att anmäla det bygget till tävlingen.

Permalänk
Medlem

haha...fick mig många skratt av de slottet synd att man inte har allt för knåda ihop nåt..nåja..får väl tvinga min kvinna till hjälp =P

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk

Hmm, Far är på, bror likaså
Här ska byggas STORT!

Permalänk
Medlem

satt å sökte efter sidor med moddade datorburkar, hamnade på
en med ett pepparkakshus och tänkte då på denna tråden...

http://www.envador.com/cases/GingerbreadPC/

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Medlem

Fråga: kan jag köpa såndär färdig deg på rulle, min deg är dömd att misslyckas.

jag kommer äga er alla! any day of the week!

Visa signatur

Dont be jealous that i've been chatting online with babes all day

Permalänk
Medlem
Citat:

Lite inspiration:
http://skolwebben.tibro.se/~t870317dawi/pepparkakshus/62i.JPG

Lycka till!

Skulle du kunna strippa ner antalet bilder till typ... de två sista eller något? Om du vill kan du annars länka till de andra bilderna, men som det är nu är det jobbigt att behöva ladda bilderna samt scrolla förbi dem varje gång.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sammex
Fråga: kan jag köpa såndär färdig deg på rulle, min deg är dömd att misslyckas.

jag kommer äga er alla! any day of the week!

Svar: Köp så mycket deg du vill.

Permalänk
Inaktiv

" Inga färdigköpta pepparkakshussatser (eller andra modeller) är tillåtna, färdig deg är dock tillåtet." jepp d fick man sammex

Permalänk
Medlem

bygga ett chassi av pepparkaka kanske??? vore rätt cool
Hmm.. känner en idé på inkommande... *3vil giggel*

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag anmäler mig!

Priset hade varit kul med tex en titel eller liknande.

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Medlem

Just det, priset blir att man inte är medlemm längre utan "Pepparkakshus Mästare/Mästarinna"

Tyvärr skulle mitt hus inte bli så bra, för jag är för slö

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

kanske man skulle springa iväg imorgon och köpa deg då...
Blev ju sugen på att bygga ett dator paket i pepparkaka...
Men ja vet inte... får se... vill ju inte avslöja nånting i förväg...

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Woh låter ju ballt.. kanske ska smida mina planer till verk ^_^

Visa signatur

Speldator: AOpen XC-Cube EZ482 | AMD 64 X2 4200+ | 2 GB Kingston HyperX LowLatency | inno3D 7800GTX 256MB | DVD-RW | 200GB Sata

Jobbdator: AMD 64 3400+ | 1 GB Kingston HyperX UltraLowLatency | GeForce 5800 ULTRA 256MB | DVD-RW | 200GB Sata + 300GB extern.

Permalänk
Medlem

Ett tipps bara:
Baka egen deg då köp-deg inte är gjord för peparkakshusbygge utan för småkakor. Receptet för riktig byggdeg är annorlunda

Sorry att jag inte hann ta bort bilderna innan någon moderaror var tvungen att göra det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ett tipps bara:
Baka egen deg då köp-deg inte är gjord för peparkakshusbygge utan för småkakor. Receptet för riktig byggdeg är annorlunda

Sorry att jag inte hann ta bort bilderna innan någon moderaror var tvungen att göra det.

Annorlunda byggdeg? Försöker man prioritera fasthet framför smak då eller? (nyfiken)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Annorlunda byggdeg? Försöker man prioritera fasthet framför smak då eller? (nyfiken)

Precis, Om man är riktigt avancerad så kan man använda olika recept för olika delar på bygget för att öka stabiliteten och bygga riktigt häftiga saker.
Men ska man bygga "vanliga" hus så går la köpdeg rätt så bra. Tror den blir en aning för bräcklig. Men pröva en sats och kolla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har byggt enklare hus med sån deg så de borde inte vara några problem om man inte bygger avancerade saker, men de är väl det som kommer byggas.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Citat:

Precis, Om man är riktigt avancerad så kan man använda olika recept för olika delar på bygget för att öka stabiliteten och bygga riktigt häftiga saker.
Men ska man bygga "vanliga" hus så går la köpdeg rätt så bra. Tror den blir en aning för bräcklig. Men pröva en sats och kolla.

Mitt C++ förra året va gjort på köpdeg, den både smakade gott och höll bra (förutom när jag böjde den).

Personligen tycker det verkar lite fusk att använda specialdeg för byggen, då kan man lika gärna använda någon riktig skum blandning som knappt är ätbar men är seg som faen så den går att forma innan man stoppar in den i ugnen.