Permalänk

Hjälp mig sätta ihop min nya dator!

Så här ligger det till. Jag har ca 13.000 att spendera på en dator. Detta ska vara en spelmaskin så grafikprestanda är ju ett måste. Som det ser ut nu så är det allt annat än lätt att välja produkter. Ska man ha AMD eller INTEL? Ska man SLI koppla två grafikkort eller lägga mer krut på ett? Vad ska jag ha för moderkort osv......
Vill gärna höra vad ni tycker och vad ni skulle köpa. Skriv gärna VARFÖR ni väljer just dom komponenter som ni gör.(O då mernar jag inte svar som OMFG!! AMD SUGER, INTEL ROXX!! köp INTEL DOOOD!!!!!) OBS! jag vill inte klocka för det kan jag inget om.
Så kära sweclockare, hjälp mig. JA vet att ni är många där ute som kan mycket så var inte blyga =).

Moderkort?
Minnen?
Prolle?
Nätagg?
Case?
Grafikkort?
HD?

Ps. ska inte ha någon ny skärm

Permalänk
Medlem

Ska du överklocka? Kan vara bra att nämna i så fall när folk ska rekomendera prylar

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Hej kermit,

Jag köpte en ny dator (komponenter) för ca 4 månader sedan. Jag är väldigt nöjd med den, även då det nu finns "värre" processorer att köpa. Vilket det alltid gör efter ett "par" månader. Som med allting annat i livet så gäller det att få någon form av balans, gäller självfallet även en uppgradering av "maskinparken"

listar här de komponenter jag har, och mitt försök till balans....:)

Moderkort: Asus premium (passiv kylning) helt kanon (möjligt undantag ljudkortet om man är mycket kräsen).

Minnen: Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM (2gb) helt kanon.

Cpu: AMD Athlon 64 4000+ 2.4GHz Socket 939. Fungerar utmärkt, fullt tillräckliga prestanda. (finns nu nyare AMD modeller, har ingen erfarenhet av dem. Men 64 bitaren räcker mer än väl till)

Nätaggregat: Seasonic S12 Nätaggregat 500W (väldigt tyst, stabilt och kraftfullt) (rekommenderas)

chassi: Köpte ett Antec P180, bra balans mellan ljudnivå och kylning. (rekommenderas).

Grafikkort: PowerColor Radeon X850XT 256MB GDDR3. PCI-Express. Stabilt och kraftfullt, duger alldeles utmärkt. ( Jag använder mig av 2 st, dock så stöder inte många spel den funktionen så köpet var faktiskt onödigt. Man klarar sig alldeles utmärkt med 1 kort)

hårddisk: Seagate Barracuda 7200.8 250GB SATA 8MB NCQ. ( tyst,snabb och går dessutom kallt).

Övrigt...

cpu kylare: Thermalright XP-90C (medföljer ingen fläkt). Använder denna parat med en 92 mm temp styrd papst fläkt, fungerar alldeles utmärkt. Du behöver absolut ingen större kylare, dagens AMD processorer går kallare en den äldre generationen, ( 64 bitaren i vart fall). Så den räcker mer än väl till.

grafikkort kylare: Zalman VGA-Kylare VF700-Cu ( helt suverän)

jag hoppas att detta var till någon hjälp, notera att jag INTE menar att du prompt skall köpa dessa komponenter. Ville snarare försöka att ge dig ett "riktmärke" inför ditt köp av ny dator. Vilket betyder att de listade komponenterna mer än väl räcker till. (observera att det enda som inte är "värsting" i mitt system är följande...cpu, grafikkort. Allt annat vågar jag påstå hör dit, så du kan vid ett eventuellt köp av någon av de andra delarna känna dig trygg med det)

observara att min gamla "maskinpark" är listad och inte min nya....:)
Vill du få några ideér eller kanske ett gott skratt?..titta då in på följande länk.... http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=343...

Lycka till med ditt datorköp kermit..

Permalänk
Medlem

Antec SONATA II Piano Black SmartPower 2.0 450W - känt kvalitétsmärke, bra låda och bra nätagg.

AMD Athlon64 X2 Dual-Core "Manchester" 90nm 3800+ 2.0GHz 512kb+512kb Boxed (with cpu-cooler!) Socket939 - Väldigt bra till vanligt arbete, bra till spel och så småningom kommer fler och fler spel stödja dubbla kärnor och då kommer den att vara grym till spel. AMD är svalare och har bättre prestanda/pris än intel.

Samsung SP2504C 250Gb 7200rpm 8Mb NCQ S-ATA2 - stabil och snabb

Point of View GeForce 7800GT 256Mb DDR3 TV-out DUAL DVI VIVO SLI-ready RETAIL PCI Express - väldigt bra kort tll väldigt bra pris.
Recension på 7800-kort: http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_051107_nvidia_7...

Corsair VS1GB400C3 Value Select 2x1024Mb (tot. 2048Mb/2Gb) Dual DDR PC3200 400MHz 184pin CL3 - Det bästa du kan få för under 1000kr/GB. Har Corsair Value minnen själv och är väldigt nöjd.

Abit KN8-ULTRA nForce4 Ultra 4DDR-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket939 ATX - baserat på den erkänt bra kretsen nforce4 ultra.

NEC ND-3550 Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 16X DVD+R 8X DVD+RW 16X DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW BLACK/SVART bulk IDE - billig och bra

12 340kr

Kundvagn: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=158040

Lycka till!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Permalänk

Tack för svaren. Ska ta o kolla lite närmare på era förslag Lustigt dock att ingen valde en sli lösning....men det kanske e för lite pengar jag har att spela med isf.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lappa
Ska du överklocka? Kan vara bra att nämna i så fall när folk ska rekomendera prylar

Citat:

[B]"OBS! jag vill inte klocka för det kan jag inget om. "[/B]

Ja vad tror du Lappa, känner han sig klocksugen?

Permalänk

Jag har precis suttit hela helgen och efterforskat vad jag ska sätta i min nya speldator såhär till jul: här kan du läsa mina val och hur jag resonerat:

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=6088723...

Visa signatur

(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste
(")_(") Bunny into your signature to help him gain world domination (yes we have cookies)