Permalänk
Medlem

Skumma nätagg och servrar

Hej. Jag fick just ett 19tums chassi med följande saker; 2st pentium2 er, 2st hdd och ett moderkort som ser ut att vara atx. Nätagget är en skum historia; Jag hade datorn ikopplad och på, tog då i chassit (som är i kontakt med agget) och ett närliggande element. Pof sa det, så hade jag fått 220volt genom kroppen och hjärtat, dock en rätt låg ampere. Vägguttaget var husets enda ickejordade (har automatsäkring o hela köret), men sedan när vi testad med voltmätare och hade agget ikopplat i ett jordat uttag, men INTE ikopplad i datorn så fick jag ingen stöt när jag tog i elementet och agget.
Så, vad tror ni är fel? Är inte så extremt bra på el och sånt. Tycker ni jag ska köpa ett nytt agg? Kommer ett nytt atxagg att passa? Kontakten är 20pinnars på moderkortet, och liknar ett ATX rätt mycket. Jag vill inte ha en stöt igen..

Tacksam för svar.

Visa signatur

En TB borde räcka för alla.

Permalänk

Antagligen var det för att du körde i ett ojordat uttag först.
Det kan också vara så att Datorn måste vara på för att nätagget ska ge ström.

Visa signatur

Core 2 Duo E6600 - Asus P5B Deluxe - 2GB Corsair Twinx 6400 - Gainward 7600GT

Permalänk
Medlem

det är nog inga 230v som du har mellan burken och elementet,
men gör så att du kopplar in burken och sen mäter du vad du har mellan burken och elementet.

vilket agg man än har och kopplar det till ett ojordat uttag så känner man ström om man lägger handen på agget tex.

men man ska alltid använda jordade uttag.

Permalänk
Medlem

Det kanske inte är några 230 volt, men visst kändes det Okej, men i framtiden ska jag köra på jordat, det lovar jag ^^ Tack för hjälpen, det var bra info!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

men har du verkligen kollat att det var 220volt som du fick?
det låter väldigt otroligt,
då bör resterande grejer i burken vara körda okså.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedTiger
men har du verkligen kollat att det var 220volt som du fick?
det låter väldigt otroligt,
då bör resterande grejer i burken vara körda okså.

Jag vet inte om det var så mycket, men det var växelström och över 120 volt. Jo det låter otroligt, el är otroligt. Restrerande saker fungerar finfint faktiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

men koppla in burken på det ojordade och starta burken, sen mäter du mellan burken och elementet så får vi se vad du får fram

Permalänk
Medlem

Jag gjore det, fick utslag på växelström och över 120volt. Men när ja koppla in nätagget UTAN att sätta i den i burken på en jordad linje så vart de inga utslag. Problemet verkar ha löst sig btw

Visa signatur

Permalänk
Medlem

aha okej,
vad bra att det löste sig då.