Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

BitTorrent -> Uppkopplingen dör.

Hej,

Har fått ett skumt problem så fort jag har något att göra med BitTorrent. Har provat med flertalet klienter (BitTorren++, BitComet och uTorrent), men alla resulterar i samma sak. Så fort jag startar en torrent, ny som gammal, så dör allt annat vad internet heter, utom för just för BitTorrent då såklart. Tar sedan en 2-3 minuter igen innan det att Mozilla vill börja visa sidor igen.

Detta kommer upp från routerns logfiler så fort något händer:

Citat:

2 11/29/2005 20:04:40 192.168.1.34 exceeds the max. number of session per host!
3 11/29/2005 20:04:40 192.168.1.34 exceeds the max. number of session per host!
4 11/29/2005 20:04:39 192.168.1.34 exceeds the max. number of session per host!
5 11/29/2005 20:04:39 192.168.1.34 exceeds the max. number of session per host!

Kan det vara en inställning i routern som öppnar upp fler "sessions" för mitt lokala IP? Jag har försökt letat där inne bland inställningarna men inte hittat något av värde.

Har en dator med Win2k Pro och på Telias 8mb uppkoppling.
Routern är en ZyXEL Prestige 334.

Visa signatur

"Bästa sättet att få ett arbete att verka svårt, är att skjuta upp det" - Winston Churchill

Permalänk
Medlem

Sänk max antal samtidiga anslutningar i bittorrent-klientens inställningar kanske.

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Korsordsguru

Torrents brukar våldta en del (mindre bra) routrar pga. det öppnar så många anslutningar till massa olika datorer.

Grejen är ju att att man skulle kunna sänka antalet anslutningar i klienten, men då kanske man måste gå så lågt att alla torrenter gå väldigt långsamt att ladda ner.

Kolla om det finns någon ny (eller bättre) firmware till routern att köra, eller om det inte går att fixa på något annat sätt, skaffa en ny router.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag och ytterliggare en kompis har exakt samma problem. Samma symptom, det går utmärkt att surfa, ladda ner filer genom andra program men inte genom någon av de 3 BTklienterna vi prövade.

Men ingen av oss har routers emellan datorn och adsl-modemet. Har Telia (har fungerat istort sett smärtfritt i 4 år) och XP, polaren har Win2K. Olika moderkort (bägge dock med integrerat nätverkskort/krets, i mitt fall Gbit och kompisen har ett 100/10).

Provade att ominstallera BT-klienten och uppdatera moderkortdrivrutinerna. Provade också att sänka antal nya och fasta anslutningar. Men inte heller det hjälpte. Efter att ha försökt få kontakt med andra seeds så dör hela nätverksuppkopplingen och den går inte starta om utan att starta om datorn helt. Har fler samma problem? Både jag och kompisen har moderkort från MSI men olika modeller och olika nätverkskretsar.

Permalänk
Medlem

När jag hade detsamma problem med min zyxel fick jag denna rekomendation av supporten...

http://support.zyxel.se/Exceeds_the_max__number_of_ses.2184.0...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Hmm, ganska utförligt för de som har router. Någon som har ett tips på hur man ändrar inställningarna för anslutningar i Windows? Har för mig att det kom en fix samtidigt som SP2 som ökade anslutningarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wolftear
Har för mig att det kom en fix samtidigt som SP2 som ökade anslutningarna.

Finns visserligen en inofficiell patch som löser det, men jag personligen rekommenderar den inte.

Vill du ha den så har bitcomet en länk i sin FAQ.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Har löst problemet och det var patchen som fixade det. Ställde upp från 10 anslutningsförsök åt gången till 25 (fortfarande ganska begränsat, patchen föreslog 50) och då fungerade det utmärkt med bittorrent igen. Tack för tipset var jag skulle leta iller.

Permalänk

Har samma problem men för mig ligger problemet i min USB WG111 v2 från Netgear, är iaf vad jag kommit fram till eftersom jag hade en laptop tidigare med inbyggt trådlöst och då fungerade det fint. Datorn kraschar helt när jag kör igång med att tanka torrents..hel mysko och jävligt störande. HAr försökt med att sänka antalet anslutningar men det hjälper föga, jag kan ladda några minuter längre men datorn dör ändå:(

Den där patchen som skulle finnas på BitComets FAQ, har någon länken till vart den finns för jag kommer inte åt deras sida, kommer inte åt FAQen iaf, länk någon?

Tacksam för svar

PS: hittade den här sidan från p2pforums.com : http://dessent.net/btfaq/#freeze

min USB WG111 fanns dock inte med på listan:(