Permalänk

ubuntu och dess minimikrav

Hallå. Har letat både här på sweclockers.se och på ubuntu.com, untuntulinux.se men verkar inte finna det nånstans. Så kan nån säga vad jag behöver ha för dator? eller vart jag hittar infon. Jag har en gammal burk som står tills över här, en gammal hink men vore ju roligt att höra minimikraven för att kalas ska kunna funka.
Detta gäller alltså Ubuntu 5.10
Tack.

Permalänk
Medlem

PII / PIII får man väll ha iaf... och en 128M minne.. men de klart, mindre går ju, om man orkar.

Permalänk

installed desktop:
128mb ram
1.8gb disk space

for a server:
64 mb ram
350 mb disk space

your computer must also be configured to boot from a cd

Live CD:
128 mb ram
your computer must also be configured to boot from a cd

Detta stod på insidan av ubuntu-fodralet (32mbits-verisonen)

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk

Så att en p2 300, 20gb hdd, 128mb, borde alltså funka?

Permalänk
Medlem

Ja, men med Gnome som fönsterhanterare kommer det att gå väldigt segt. Har du inte lust att slänga in mer RAM rekommenderar jag en annan fönsterhanterare som tex xfce. Då kallas disten Xubuntu.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk

kör bara

sudo apt-get install xubuntu-desktop

så förvandlas ubuntu till xubuntu

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carbonara
kör bara

sudo apt-get install xubuntu-desktop

så förvandlas ubuntu till xubuntu

Men glöm inte att installera server-install istället för vanlig om du ska köra xubuntu-desktop.
Det måste man inte, men annars får man massa gnome-skit som ingen vill ha

Permalänk

Jag kör ubuntu 5.10 på en Pentium I 233mhz med 64mb ram. Funkar skitbra, har inte testat något grafiskt på den dock. Men den klarade win XP, så det skulle nog funka=)

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Eller så kör du en server-install och installerar alla nödvändiga xorg-paket + fluxbox. (xorg-common, xorg-xserver, xorg-xserver-core, x-window-manager om jag inte minns fel)

/me like.

EDIT:
Fluxbox - Du får en fönsterhanterare.
XFCE - Du får en fönsterhanterare och massa desktopprogram.
mao fluxbox om du vill ha det minimalt och xfce om du vill ha det mindre minimalt men ändå lättanvänt.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk

Okej, tack för hjälpen. Ska pröva mig fram lite

Permalänk
Medlem

Jag installerade nyaste ubuntu på en gammal mopeddator jag har stående här hemma, en Celeron 466 med 512MB ram och nåt kasst integrerat grafikkort. Standardinstallationen med Gnome gick som sirap.

Permalänk
Medlem

Fick precis mina 10 skivor jag hade beställt med ubuntu:D
Ska testa live versionen först, och sedan kasta ut xp om jag blir nöjd.
Sedan får man väl ställa sig på skolan och försöka övertyga nån annan om distens överlägsenhet:p

Visa signatur

Sugen på en tråkig ordvits?
Fråga mig!

Permalänk
Medlem

Fluxbox är så minimalistiskt så det är inte värt att köra ens
XFCE däremot tycker jag är perfekt, och det flyter på perfekt på en gammal bärbar 233MHzare. Med andra ord finns det inget behov av något så "light" som Fluxbox. Att gå "lightare" än XFCE är bara att göra det onödigt krångligt, imho.

Men om du vill undvika basprogram såsom textredigerare med mera så kan du installera xfwm4- och xfce4-paketen istället för xubuntu-dekstop. Då får du bara fönsterhanteraren xfwm, som XFCE använder, och skrivbords-miljön XFCE, utan några extra program (med Fluxbox gäller samma sak, inga applikationer).
För nybörjade rekommenderar jag dock xubuntu-desktop, för då får man alla nödvändiga program såsom textredigerare, ordbehandlare, osv. Att inte installera xubuntu-desktop utan xfwm4 och xfce4 är för folk som vill skräddarsy sitt system (som jag).
Ett plus med XFCE är dess panel, som det finns massvis med plugins för (man får en hel del bra plugins med xubuntu-desktop. T.ex. väderplugin som visar nuvarande väder där du bor,
cpu-belastnings-plugin och massa annat mys.
Utan xubuntu-desktop får man givetvis inte dessa plugins, utan får kompilera dem själv.

Givetvis finns inget sådant i Fluxbox. Gillar man ett enfärgat skrivbord med otroligt ful plastig taskbar, då är det Fluxbox man ska ha

Om någon vill ha hjälp med XFCE hjälper jag gärna, jag har använt det ett tag nu (både genom xubuntu-desktop och utan) och börjar komma in i det ganska bra tycker jag

edit: Splish: Glöm nu inte att live-versioner nästan garanterat är segare än riktig install, i och med att allting laddas in i RAM-minnet och körs

Permalänk
Medlem

Det funkade faktiskt perfekt på en intel 1.4Ghz med 256mb ram och ett geforce 2 32mb. Den datorn jag ska köra den riktiga installation på är en p4 3.4gzh, 1024ram och ett geforce 6800ultra. Så om live funkar på första så lär riktiga funka på andra datorn:p

Jag testade även en install på en intel 450mhz med 96mb ram och nått sunkigt graffe. Intstallen funkade perfekt med när den ska köra login grejen blir skärmen helt konstig och allt slocknar sedan. Jag misstänker strul med grafikkortet.

Till trådskaparen: Så länge allt är kompitabelt så lär en vanlig install funka bra.

Visa signatur

Sugen på en tråkig ordvits?
Fråga mig!

Permalänk
Medlem

Hejsan,
Fick hem några cd med ubuntu 5.10 idag och drog in det med server och försökte med att installera XFCE men den hittat värken det eller fluxbox. Någon som vet vad man ska skriva för att ta hem XFCE till ubuntu 5.10 genom apt-get? Eller måste jag ladda hem och installera dom från source?

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk

om du bara ska ha xfce skriver du

sudo apt-get install xfce

ska du däremot ha hela paketet, hela ubuntu konfigurerat för xfce så är det;

sudo apt-get install xubuntu-desktop

Vill du ha fluxbox är det

sudo apt-get install fluxbox

-----------------------------------------------

Om detta inte funkar så måste du redigera /etc/apt/sources.list

skriv;

nano /etc/apt/sources.list och ta bort alla #-tecken framför alla adresser, e.g.

#deb http://security.ubuntu.com/ubuntu breezy-security main restricted

till

deb http://security.ubuntu.com/ubuntu breezy-security main restricted

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem

Jag har kört debian med gnome på en 166MHz 64Mb lappis. Det gick, men mycket trögt.

Permalänk

jag har kört slackware med KDE på en 450mhz 128mb ram, det gick utmärkt. När jag körde det i fedora gick det väldigt dåligt, hade jag mer än 3 fönster uppe så "hängde" sig datorn en bra stund

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zadazi
Hejsan,
Fick hem några cd med ubuntu 5.10 idag och drog in det med server och försökte med att installera XFCE men den hittat värken det eller fluxbox. Någon som vet vad man ska skriva för att ta hem XFCE till ubuntu 5.10 genom apt-get? Eller måste jag ladda hem och installera dom från source?

Du kan söka efter paket med apt-cache search

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iswoop
Du kan söka efter paket med apt-cache search

Japp, fick inte upp en enda träff. =(
Ska testa att bytta FTP källan senare.

Sedan uppstog det en sak som jag tyckte var skumt!
Det är ang. root och sudo. jag använde kommandot "sudo passwd root" och bytte root passet till "hejsan" och då funkade det med "su" passwd "hejsan" men när man skulle göra något som användaren "Zadazi" och du behöve komma åt root grafisk så funkade inte passwdet "hejsan" utan jag fick använda passwordet "Zadazipswd" för att komma in som root. o.O!
Hur fixar jag så att det är samma root passwd till hela systemet? Allså så jag både kan logga in och använda sudo med samma passwd. ^^

Tack på förhand.

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk

Sudo och SU är olika saker. Sudo är ett kommando som läser av en conf-fil som heter sudoers, och som jag inte minns var den ligger.

I sudoers-filen står alla "root-rättigheter" som din användare har, i ubuntu är de väldigt många.
Att du lägger till ett root-konto ändrar inte din sudoers-fil utan din användare har fortfarandde samma rättigheter som tidigare.

EDIT: Du behöver inte ens ett root-konto. Skriv "sudo -s" istället för "su" så blir du som root fast som din användare

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carbonara
Sudo och SU är olika saker. Sudo är ett kommando som läser av en conf-fil som heter sudoers, och som jag inte minns var den ligger.

I sudoers-filen står alla "root-rättigheter" som din användare har, i ubuntu är de väldigt många.
Att du lägger till ett root-konto ändrar inte din sudoers-fil utan din användare har fortfarandde samma rättigheter som tidigare.

EDIT: Du behöver inte ens ett root-konto. Skriv "sudo -s" istället för "su" så blir du som root fast som din användare

okej. tackar för infon. =]

Fattar fortfarande inte hur man får hem xfce(xubuntu-desktop).
För när man kör apt-cache search xfce / xubuntu får man upp massa fel medelande om att den inte kan komma ått server "http://archive.ubuntu.com/ubuntu/ ......"(flera gånger säger den det)
Får samma medelande med apt-get install med.

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk

och du har prövat att ändra /etc/apt/sources.list

Edit: apt-get update

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carbonara
och du har prövat att ändra /etc/apt/sources.list

Edit: apt-get update

Japp.. Man får endå felmedelanden. =/

installerade den utan apt så det funkar bra nu. =]

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carbonara
om du bara ska ha xfce skriver du

sudo apt-get install xfce

ska du däremot ha hela paketet, hela ubuntu konfigurerat för xfce så är det;

sudo apt-get install xubuntu-desktop

Vill du ha fluxbox är det

sudo apt-get install fluxbox

-----------------------------------------------

Om detta inte funkar så måste du redigera /etc/apt/sources.list

skriv;

nano /etc/apt/sources.list och ta bort alla #-tecken framför alla adresser, e.g.

#deb http://security.ubuntu.com/ubuntu breezy-security main restricted

till

deb http://security.ubuntu.com/ubuntu breezy-security main restricted

För det första så heter paketet xfce4, och för det andra så bör man inte avkommentera allting i sin sources.list så där (bland annat för att backportsen till Breezy inte är klara).

Lägg hellre till "universe multiverse" efter "restricted" på de två första raderna (exkluderat "deb cdrom:"-raden)

Då ska du kunna installera xfwm4 och xfce4, och om man vill det, fluxbox. För dig rekommenderar jag dock redan nämnda xubuntu-desktop-paketet.

Glöm inte att skriva sudo apt-get update efter att du ändrat i sources.list, annars gäller inte uppdateringen.

edit: det är för att du ändrar sources.list fel som du får fel-meddelandena. Ett annat tips är att använda "sudo aptitude search <paket>" istället, då det ger mycket mer lätthanterlig output.

Permalänk
Medlem

Om man inte har ont om hårddiskutrymme så kan man enligt min mening först installera Ubuntu med Gnome på vanligt sätt, och sedan dra hem Xubuntu-desktop via Synaptic. Då får man med alla mysiga Gnome-program som är förinstallerade i Ubuntu och gör livet lite enklare.

Jag blandar friskt program avsedda för Gnome, Xfce och KDE. De funkar precis lika bra i Xfce som i sin "naturliga" miljö.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Om man inte har ont om hårddiskutrymme så kan man enligt min mening först installera Ubuntu med Gnome på vanligt sätt, och sedan dra hem Xubuntu-desktop via Synaptic. Då får man med alla mysiga Gnome-program som är förinstallerade i Ubuntu och gör livet lite enklare.

Jag blandar friskt program avsedda för Gnome, Xfce och KDE. De funkar precis lika bra i Xfce som i sin "naturliga" miljö.

Givetvis blandar även jag program avsedda för KDE, Gnome och Xfce. Till exempel använder jag GAIM och använder amaroK då och då, när jag inte använder MPD.

Däremot är jag inte mycket för att installera ubuntu-desktop först, och sedan xubuntu-desktop. Det skapar väldigt mycket skit avsett enbart för Gnome som man inte använder i Xfce och som bara är i vägen. Det är dock bara vad jag tycker, och om man inte vet vilka program man vill använda så man kan installera dem manuellt så antar jag att man kan göra som du säger.

Permalänk

Byter istället ut den datorn jag sitter på nu och använder den till linux. en Amd athlon xp 2200+ 1.8ghz, 120gb, 512mb ram, geforce 3 64mb.
Får väl hoppas det funkar bättre. Pallar inte med och sitta när det ska hålla på och sega och va tung-rott som fan. bättre med den här burken då.

Permalänk
Medlem

jag har kört ubuntu 6.10 på en pIII (733mhz) med 128sd ram och en 4.8 gb maxor hdd med cd-rom 4x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av beweer
jag har kört ubuntu 6.10 på en pIII (733mhz) med 128sd ram och en 4.8 gb maxor hdd med cd-rom 4x

Kul för dig, men tråden är ett år gammal.