Verifying DMI Pool Data

Permalänk
Medlem

Verifying DMI Pool Data

Tjenare...

Jag brukar vara den som fixar datorer häromkring och nu har jag fått låna en kompis dator eftersom den inte vill starta. Problemet är att den stannar på Verifying DMI Pool Data...

Sökte lite på Google och fick fram massor av olika anledningar. Jag chansade på att felet var att filerna som skulle bootas var helt pajjade, och försökte boota Windows XPs installations-cd.

Då fick jag meddelandet "Boot from ATAPI CD-ROM: Tryck ned valfri tangent om du vill starta med CD-skivan....." som väntat, men det går inte att trycka på valfri tangent, ingen tangent fungerar

Vad ska jag göra?

// Marcus

Visa signatur
Permalänk

kolla byglingen av diskarna,, verifying DMI Pool Data är när den läser in MBR eller nåt sånt från diskarna och det funkar bevisligen inte

Permalänk
Gäst

Re: Verifying DMI Pool Data

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arood
Tjenare...

Jag brukar vara den som fixar datorer häromkring och nu har jag fått låna en kompis dator eftersom den inte vill starta. Problemet är att den stannar på Verifying DMI Pool Data...

Sökte lite på Google och fick fram massor av olika anledningar. Jag chansade på att felet var att filerna som skulle bootas var helt pajjade, och försökte boota Windows XPs installations-cd.

Då fick jag meddelandet "Boot from ATAPI CD-ROM: Tryck ned valfri tangent om du vill starta med CD-skivan....." som väntat, men det går inte att trycka på valfri tangent, ingen tangent fungerar

Vad ska jag göra?

// Marcus

Citat:

När jag startar datorn, stannar den med meddelandet "Verifying DMI Pool Data"

Hämtat ur Kompletts FAQ

Skadad bootsektor på disken. Skapa en ms-dos formaterad diskett och starta om datorn med denna diskett instoppad. När disketten laddat färdigt skriver du följande i prompten: "sys c:", tar ut disketten och startar om datorn. Hjälper inte detta så gör du om proceduren men skriver "fdisk /mbr".
Hårddiskinställningarna fel. Kontrollera så att Hårddisken identifieras i BIOS. Använd även tillverkarens diagnostikprogram för att testa disken.
Bootsekvensen fel inställd. Gå in i BIOS och kontrollera din bootsekvens. Lägg CD-rom först, HD på andra plats och floppy sist (Se manual för info).
BIOS skadat eller felinställt. Uppdatera till senaste om du har möjlighet.
Kontakter som glappar eller skadade flatkablar. Undersök dem.
Defekt hårddisk eller defekt hårdvara.

Permalänk
Medlem

Gjorde en MS-Dos formaterad disket... men det gick inte att skriva sys c:

C: fanns inte ens... Så jag tror nog det är hårddisken det är fel på.

När jag ska boota XPs installations-cd svarar inte tangentbordet, även fast jag vet att det ska funka :/

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arood
Gjorde en MS-Dos formaterad disket... men det gick inte att skriva sys c:

C: fanns inte ens... Så jag tror nog det är hårddisken det är fel på.

När jag ska boota XPs installations-cd svarar inte tangentbordet, även fast jag vet att det ska funka :/

Är det en Ntfs-disk så kan den inte läsas i dos =(,, om datorn slutat fungera utan att du har ändrat bygling eller tagit bort/lagt till fler diskar/cd-/dvs-spelare så ska du nog köra hårddisktillverkarnas diagnostikprogram. Tangentbordsproblemet har jag ingen aning om =/

Permalänk
Medlem

är det ett USB tagenbord eller ett PS/2? När jag har instalerat om Windows eller reparerat så funkar inte mitt USB tagentbord ibland.

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk
Avstängd

Vän,

Testa att dra ur alla hårddiskar och CD/DVD-spelare. Starta om datorn. Får du samma fel? Om du inte ser samma meddelande, så har du lokaliserat felet.

Hawken: Det brukar vara en inställning i BIOS huruvida man ska kunna använda ett USB-tangentbord innan något OS laddats in.