Permalänk
Medlem

Hjälp! Datorkrasch! Behöver råd!

Fick troligen ett virus i förrgår för datorn började sega väldigt mycket. Startade om datorn men då stod den bara och tuggade där det står "windows XP home" och det är en liten laddningtabell (innan man kommer till användarkontona).

Tänkte att jag installerar om windows så löser det sig nog och nu kommer det verkliga problemet. Det gick inte att installera om windows utan redan när den kopierar filerna till windowsmappen innan installationen har börjar sa den "det gick inte att kopiera filen ndistapi.sys, ndiswan.sys osv. Oftast lyckas jag inte en komma fram till windowsinstallationen utan den hoppar helt enkelt över momentet och säger något som jag ine minns just nu, återkommer med det.

De flesta av gångerna syns det inget alls på skärmen (men den säger inte "no signal") när jag sätter igång datorn.

Jag har provat att sätta i en helt fungerande disk med installerat windows men den hänger sig. När den har startat om ett par gånger frågar den om man vill använda felsäkert läge, oavsett vad man väljer ställer den sig bara och tuggar en stund innan den startar om sig.

Har verkligen inte en aning om vad det kan vara som är problemet, har laddat alla originalinställningar i bios utan resultat. Har även plockat loss och satt tillbaka batteriet på moderkortet utan resultat.

Någon som har varit med om liknande eller har en aning om vad det kan vara för fel? Inför mina ögon kan det vara ungefär vad som helst då jag inte är särskilt insatt i felsökning.

Edit: rubrik ändrad

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

Din disk kan vara på väg att ge upp. Försök att felsöka den, antigen via tillverkarens hemsida online lr ladda ner nåt diagnostikprogram.

Visa signatur

HTPC: Silverstone SST LC13| Hiper Type-R 480W| AMD Athlon X2| Asus M2NPV-MX| 2x2048 Corsair| OCZ SSD SATA 64Gb | Ljudnivå: Väldigt låg
SpelPC: P180 | XFX Core Edition 550W |AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition| MSI 870A-G54 AM3 |Corsair 4GB | XFX RADEON HD6850 | Samsung SATA2 250GB | 3 Nexus 120mm |

Permalänk
Medlem

Jo men det fungerar ju inte även om jag byter disk. Har inte orkat pröva originaldisken i denna datorn än men ska göra det om jag inte kommer nånvart med det.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

Nollade du BIOS, dvs gjorde en clear CMOS lr ändrade du bara inställningar i BIOS? Testa reset av CMOS och försök igen.

Edit: Såg att du skrivit att du plockade batteriet. Kolla alla kontakter oxå så att de sitter som de ska

Formaterade du disken innan du installerade OS:et igen?

Visa signatur

HTPC: Silverstone SST LC13| Hiper Type-R 480W| AMD Athlon X2| Asus M2NPV-MX| 2x2048 Corsair| OCZ SSD SATA 64Gb | Ljudnivå: Väldigt låg
SpelPC: P180 | XFX Core Edition 550W |AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition| MSI 870A-G54 AM3 |Corsair 4GB | XFX RADEON HD6850 | Samsung SATA2 250GB | 3 Nexus 120mm |

Permalänk
Medlem

Formaterade den partitionen jag hade windows på innan och skulle installera det på igen.

Den konstiga är ju att det inte fungerar med en helt fungerande disk med windows installerat heller.

Nu lyckas jag dessutom inte få nån bild alls på skärmen (som jag beskrev i första inlägget), den vägrar.

Edit: Fick upp NTLDR saknas en del innan också (antagligen nu också bara att jag slipper se skiten)

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

Kan vara nätagget som har gett sig och i värsta fall tagit med sig andra komponenter i fallet så prova med ett annat nätagg för att se om så är fallet.

Permalänk
Medlem

Känns inte som att det kan vara det, datorn började lagga när jag letade på nån osäker sida (trodde mitt virusskydd skulle klara av det) och sen gick det inte att komma in i windows igen.

Har ett gammalt nätagg till en Dell P2:a liggandes, tror ni det räcker för att driva min dator i sign. (bara för att testa om det är det som krånglar)? Är det samma typer av kablar till modekort och dyligt?

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jojej
Känns inte som att det kan vara det, datorn började lagga när jag letade crack på nån osäker sida (trodde mitt virusskydd skulle klara av det) och sen gick det inte att komma in i windows igen.

Har ett gammalt nätagg till en Dell P2:a liggandes, tror ni det räcker för att driva min dator i sign. (bara för att testa om det är det som krånglar)? Är det samma typer av kablar till modekort och dyligt?

Låter som du får ev formatera och installera på nytt och gör dig själv en tjänst att aldrig prata om något som har med warez eller liknande "pirateri" för då låses tråden av en moderator snabbare än du hinner säga Rumpelstiltskin :D.

Men innan du formaterar försök att starta upp Windows i felsäkert läge och sedan låta antivirusprogramet leta rätt på otrvligheterna och när det hittat dom och tagit bort det uppdatera Windows så fort som möjligt för att slippa sådana här otrevlia script eller prova en annan webläsare som Firefox exempelvis.

Permalänk
Medlem

Lyckas inte ens installera windows i nuläget =(

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=53800...

Där har du en detaljerad beskrivning av allt som har hänt och vad jag har försökt lösa det med.

Edit: Finns det verkligen ingen som vet vad det kan bero på? Om jag ska börja felsöka, vad byter jag ut först? Hur höga är oddsen att problemet löser sig om jag byter moderkort och processor?

Var kan man lämna/skicka in datorn för felsökning och hur mycket brukar det kosta? Bör jag försöka detta?

Mvh!

Edit: Löste sig tack vare flickvännens käre far Vet dock inte hur han lyckades, känns som att jag redan hade försökt allt

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz