Är detta en lämplig burk för 50%s pel och 50% bild och videoredigering?

Permalänk
Medlem

Är detta en lämplig burk för 50%s pel och 50% bild och videoredigering?

Hej,

just nu sitter jag och funderar över ett nyinköp. Datorn är framförallt tänkt att användas för spel och semi-professionell bildhantering samt för enklare videoredigering (kort för det har jag redan)

Det jag har i åtanke är följande konfiguration:

Moderkort: Asus A8N32-SLI Deluxe nForce4 SLI X16 4DDR-DIMM 3PCI 3PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN Firewire Socket939 ATX (http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASA8N32SLIDL...)

Minne: A-DATA 2x1024Mb (tot 2048Mb/2Gb) Dual DDR PC3200 400MHz 184pin CL3 (http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=1024DDRAD400...)

Grafikkort: Point of View GeForce 7800GTX 256Mb DDR3 TV-out DUAL DVI VIVO SLI-ready RETAIL PCI Express (http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=POVPCX78GTX)

Processor: AMD Athlon64 X2 Dual-Core "Manchester" 90nm 4200+ 2.2GHz 512kb+512kb Boxed (with cpu-cooler!) Socket939 (http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ATH64X2-4200...)

Intern Hd: Maxtor DiamondMax 10 6L250S0 250Gb 7200rpm 16Mb NCQ S-ATA150

Chassi: Q-Tec Miditower G5 ATX 350W - Silver (http://www.webhallen.com/prod.php?id=44410) men slänger ut nätdelen och ersätter den med ett från Hiper: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=HIPTR480WBL

Lite övrigt lull så som dvdrw, minneskortsläsare, MS XP-pro med mera

Slutsumman blir ca 18000. Priset är inte så viktigt, men det är förstås alltid dumt att betala för mycket och man vill ju helst ha så mycket kapacitet som möjligt per krona.

Jag är osäker på en del saker som jag hoppas någon kan ta sig tid att fundera kring:

1) Moderkortet - Jag har på känn att kortet jag valt är lite overkill. Visserligen slukar bild och videoredigering disk, men det är tevksamt om raid-funktionalitet behövs, men finns det några andra större skäl till att ta det valda kortet gentemot de mindre från Asus, tex http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASA8N-SLI

2) Om jag istället för 7800GTX kretsar väljer ett X1900X-baserat kort istället får jag lägga på någon tusenlapp, är det värt det med tanke på att maskinen kommer användas ungefär 50% spel / 50% bild och videoredigering?

3) Är det någon som har erfarenhet av ljudnivå och kvalitet på Q-Tecs chassin? Att PSU-erna inte är de bästa vet jag, men själva lådorna i sig? Jag gillar designen på chassit, men utseendet är inte allt. Är Hiper en vettig PS att sätta in istället?

4) När det kommer till processorn så skiljer det ungefär 600 kr mellan den jag valt och en X2 3800+, är det en märkbar skillnad dessa emellan? Någon som har erfarenhet av redigering med X2-processorerna

Permalänk

Ser bra ut, Dock några viktiga ändringar!
CPU: Du ska inte välja en AMD x2 4200+, därför den är inte prisvärd! Den har samma cashe som en amd x2 3800+ nämligen (512kb+512kb)! , de som skiljer är att x2 4200+ har en högreklockfrekvens, men detta går ändå att klocka upp ganska lätt!

Ta därför en AMD x2 4400+, som är en prisvärd processor, med (1mb+1mb) i cache! Har själv en sådan, och den fungerar ypperligt till videoredigering osv!!

Minne: Mycket bra val, tycker du definitivt ska köra dual channel med två stycken "2x1024mb" i minne!! eftersom du ska hålla på med videoredigering så räcker det inte med en sticka på 1024mb!!! Om du inte ska klocka, så är dessa minnnen väldigt bra och prisvärda!!

Hårddisk: Enligt de tester som jag läst, har tillverkaren Maxtor hamnat efter lite detta kvartal! deras hdd har haft vissa problem osv!! Tycker därför du ska satsa på en samsung eller WD! Dessa två gör mycket bra hårddiskar som går snabbt och tyst!!!

Moderkkort: Detta moderkort har en väldigt bra kylning! Du får dock inte ut all prestande ur detta mobo förän dukör SLI, då han kör båda pci-e portarna i 16X..!!
Så om du vill ha ut de ultimata med detta kort, så får du nog planera ett till Gk till framtiden!! Annars, kan du välja ett billigare mobo!!

Grafikkort: Ett bra val! Märket spelar inte så stor roll, i grund och botten samma, men kan skilja sig på klockhastigheten "på grund av fabriksklockade"
tycker inte att du ska gå in på ATI sidan, om du ska göra med två Gk i framtiden, jag harhört och läst att ATI har problem med sitt crossfire "liknande Nvidias SLI"

Chassi: Tycker du inte ska köpa de där chassit! VArför köpa ett budget chassi till denna monterdata?! Ser också litet ut, måste va bra kylning till dessa saker! Mycket luft utrymme:D!! Sasta på ett större, tystare!!!
Sen finns de där chassit på webhallen, dumt att beställa från två ställen!!

Nättagget: Finns flera bra nätagg, Hört bra tester om Tagan och Hiper! Läst att dessa är mycket stabila!! Men som sagt! Läs lite om dessa först! Båda Hiper och Tagan har nätagg, som du kan ta bort de kablarna du inte använder! Blir snyggare och Bättre luft cirkulation i chassit då!!

Om pengarna räcker till så kan de alltid va bra med lite bättre cpu och gk fläktar!! Men som sagt! tycker att den boxade fläkten på amd procesorerna kyler bra och är någorlunda tyst!!!

Aiight! GL HF!! "rätta mig om jag har fel på nått ställe""

Btw: här är mitt förslag!!
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=164171
PS: La till en raptor, som jag tycker är värt att ha till en sån här dator! la även till en processorfläkt, som fått bra betyg på ett test här på swec!!

Aiight!! Lycka till!!!

Visa signatur

Dator: AMD Athlon X2 4400+ | MSI K8N Diamond | Point Of View Geforce 7800GT | Adata 2x1024Mb | Samsung 250GB Sata2 | Tagan easy connect 480W | Thermaltake Tsunami Dream|: Övrigt: Saitek Eclipse | Mx510 | Qpad XXXL | Icemat Siberia |:±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±Stolt Samsung 970P ägare±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±

Permalänk
Medlem

Ja men glömde grafikkort där va Whisky1988.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3b0
Ja men glömde grafikkort där va Whisky1988.

Nepp! Grafikkortet är med i det paketet:D

Visa signatur

Dator: AMD Athlon X2 4400+ | MSI K8N Diamond | Point Of View Geforce 7800GT | Adata 2x1024Mb | Samsung 250GB Sata2 | Tagan easy connect 480W | Thermaltake Tsunami Dream|: Övrigt: Saitek Eclipse | Mx510 | Qpad XXXL | Icemat Siberia |:±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±Stolt Samsung 970P ägare±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för att du tog dig tid att kika igenom det!!! Självklart skall en raptor vara med och även om systemdisken alltd växer explosionsartat så torde 36 Gb räcka. De delar du föreslår ser kanon ut så jag kommer gå helt på den linjen. Det enda som jag är lite tveksam till är lådan som, visserligen såg bra ut på bild, inte levde upp till det i verkligheten. Så det får nog bli en diskret, men lite tråkig Lian-Li istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whisky1988
Nepp! Grafikkortet är med i det paketet:D

Ditt paket ser jätte bra ut!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsat på ett antec P150. Där får du ett bra chassi/nätagg för en betydligt mindre peng än lianli/P180.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krydda_08
Ditt paket ser jätte bra ut!

Tack Krydda:D Alltid roligt att du håller med mig^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Japp. Jag älskar den där lådan ( Antec Case Performance One P180 SILVER ) Så himla skön

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

hehe:D Jo den har ju fått bra kritik iaf^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag får väl slänga ett getöga till på lådan då

I alla fall, jag satt igår och skulle slänga iväg beställningen men moderkortet var beställningsvara (MSI K8N Diamond nForce4 Ultra 4DDR-DIMM 3PCI 2PCIe SATA-II Raid Audio 2xGB-LAN Firewire Socket939 ATX - http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=MSIK8NDIA) så jag funderar på om ni vet något likvärdigt med motsvarande kapacitet?

Permalänk
Medlem

Moderkortet som du valde från början (Asus A8N32-SLI Deluxe) har ingen inbyggd fläkt, så jag hade valt detta framför MSI. Vill du ha en CPU-fläns med inbyggd lysdiod? du ser den väl ändå inte med det chassit?
Sedan hade jag valt till Artic Cooling kylning till ditt 7800, just för att få ner ljudnivån.

Viktigt när du beställer 3:e-partskylning är att du kollar så den passar.

Visa signatur

Det fanns ett liv före Internet
Barton 2600+@3200+, Zalman CU-Fläns,Win XP PRO, Leadtek NCR18D Pro, 1 GB PC 3200 RAM, Powercolor 9800 Pro Artic VGA Cooler, SB Audigy Player 5.1, IBM 60GB, Plextor 24x, Iiyama 19" 451 VM PRO, Chieftech 340w, BB 8/1, Äntligen en tyst dator

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Jag hade missat det där med lysdioden, den fyller ingen funktion för min del såklart. Bra ide med kylningen till grafikkortet, jag skall kika på det. Annars verkar det bara var Samsung-driven som Datorbutiken inte har på lager, och den är relativt utbytbar, så beställningen kan förhoppningsvis bli av idag

Är det förresten den här kylningen till 7800 du tänkte på H2O? http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ACVGA-NVX1

Permalänk
Avstängd

önskar man hade det där mobbot

Visa signatur

Antec TX1050B 500w - Asus A8N SLI SE - AMD64 3700+ 1mb - Corsair TWINX C2 1GB DDR - POV 7800GT 256GDDR3 - Raptor 36GB - Maxtor 160GB

Permalänk
Medlem

Så, sista kollen innan beställningen går iväg. Jag bytte ut hd:n på grund av att jag ville få så få osäkerheter när det kommer till beställningen som möjligt, det kanske var ett dumt val? Vad tror ni om denna konfiguration?

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=164730

Permalänk

Nej, satsa inte på en Maxtor. Kör på en Seagate eller en Samsung istället.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moatje
Så, sista kollen innan beställningen går iväg. Jag bytte ut hd:n på grund av att jag ville få så få osäkerheter när det kommer till beställningen som möjligt, det kanske var ett dumt val? Vad tror ni om denna konfiguration?

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=164730

nej! Ta inte en Maxtor! Kör på den hårddiksen som jag har med i den länken jag skrev längre upp! dvs Samsung:D!! GL HF

Visa signatur

Permalänk
Medlem

maxtorn kan få problem med nforce 4 chipet, tror att det är det whisky menar.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roVVel
maxtorn kan få problem med nforce 4 chipet, tror att det är det whisky menar.

Precis:D

Visa signatur