Permalänk
Medlem

Skillnader i färg IE/Fx

Tjena killar (och eventuella tjejer)

Har ett litet problem här. googlade lite och hitta bara en massa svammel så jag frågar er istället. Känns stabilare.

Hur kommer det sig att färger visas olika i IE och Fx?
Har en logo jag rita upp i PS. skitsnygg om man frågar mig ;), problemet är bara att i Fx när jag lägger in bgcolor med samma färgkod som bakgrunden i bilden så blir det rätt, men när IE använder samma css så blir bakgrunden ljusare än bakgrunden på bilden, även fast det skall vara samma färg?

Vet inte varför problemet dykt upp just nu då det aldrig vart några bekymmer tidigare dock...

och på ett annat ämne. i vilka format stödjer IE alpha-kanaler? Helst skulle jag velat fixa lite snygga gradients i loggan men IE vägrar ju funka med transparens i .png...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

kan inte svara på varför det blir olika färger, men här hittar du en "fix" för alphakanals PNG i IE; http://homepage.ntlworld.com/bobosola/

Visa signatur

as far as we can tell, the massacre went well...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jovnas
kan inte svara på varför det blir olika färger, men här hittar du en "fix" för alphakanals PNG i IE; http://homepage.ntlworld.com/bobosola/

thnx
**edit:
funkade inte... *sob sob*

övrigt:

körde lite prtsc och jämförde. Av någon mystisk anledning så är bildbakgrunden i PS #333333. Men i browsern så visas den som #323232... Det roliga är att det är bilden som visas fel, inte bakgrunden i browsern, som håller #333333 precis som den skall...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Testpilot

Det är för att blden är i PNG-formatet, IE klarar inte av att visa dom i rätt färger. Har haft samma problem själv när jag ska ha bilder som är samma färg som bakgrunden och det slutar alltid med att jag gör om bilden till GIF

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

är det 24bitars png? IE har sämst stöd...

Visa signatur

Server 1 - P2 233MHz 224MB RAM. | | Server 2/Laptop 1 - P3M 933MHz 256MB RAM. | | Laptop 2 - P4HT 3.2GHz 1024MB RAM. | | Laptop 3 - PM 1.86GHz 512MB RAM. | | Stationär 1 - P4 1.7GHz 256MB RAM. | | Stationär 2 - P2 400MHz 512MB RAM.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Det är för att blden är i PNG-formatet, IE klarar inte av att visa dom i rätt färger. Har haft samma problem själv när jag ska ha bilder som är samma färg som bakgrunden och det slutar alltid med att jag gör om bilden till GIF

men jag får samma fel även om jag kör med gif's...
Testade byta färkodning i PS till både web-standard och europa-varianten men samma fel fast i lite andra toner... :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Innox
är det 24bitars png? IE har sämst stöd...

Yupp, 24 ftw
Håller med, IE känns som det är gjort för att bara jävlas med folk... fattar inte varför det skall vara så svårt för MS att få in i huvudet att folk skulle bli gladare om de bara körde med samma grejjer som alla andra... men ändå sitter folk med det så man måste ju fixa det... *morr*
Funderar på att bara lägga in en redirect så att om man går in på sidan hamnar man hos Fx-nerladdningen istället... borde vara en rätt tydlig vink...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Det är för att blden är i PNG-formatet, IE klarar inte av att visa dom i rätt färger. Har haft samma problem själv när jag ska ha bilder som är samma färg som bakgrunden och det slutar alltid med att jag gör om bilden till GIF

bruka bli så för mig med tillslut orka inte ha massa fula små haxx

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Yupp, 24 ftw
Håller med, IE känns som det är gjort för att bara jävlas med folk... fattar inte varför det skall vara så svårt för MS att få in i huvudet att folk skulle bli gladare om de bara körde med samma grejjer som alla andra... men ändå sitter folk med det så man måste ju fixa det... *morr*
Funderar på att bara lägga in en redirect så att om man går in på sidan hamnar man hos Fx-nerladdningen istället... borde vara en rätt tydlig vink...

Nu är det ju så att IE inte har uppdaterats på alltför många år. Och jag tror inte någon av webbläsarna när IE6 släpptes hade särskilt bra stöd för png24. De andra läsarna har däremot uppdaterats sen dess.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Nu är det ju så att IE inte har uppdaterats på alltför många år. Och jag tror inte någon av webbläsarna när IE6 släpptes hade särskilt bra stöd för png24. De andra läsarna har däremot uppdaterats sen dess.

sant. men då kommer ju frågan varför inte ie uppdaterats... jag menar transparent är ju knappast någon nyhet inom digital bildbehandling...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
thnx
**edit:
funkade inte... *sob sob*

skumt... använder det, bland annat, på denna sida; http://www.wow-aof.se/forum/

kod på sidan;

<!--[if IE]> <script type="text/javascript" src="templates/subSilver_aof/pngfix.js"></script> <![endif]-->

bilderna brukar "flimra till" med en ljus bakgrund innan skriptet gör sitt... (om man använder IE, that is.)

har inte testat om det funkar med "if lt IE 7." som anges på sidan jag länkade till tidigare.

Visa signatur

as far as we can tell, the massacre went well...