Arctic Cooling NV Silencer 5 på ett 7800GT

Permalänk

Arctic Cooling NV Silencer 5 på ett 7800GT

Hej,

Jag har sökt på forumet utan resultat så därför ställer jag nu frågan i en egen tråd.

Jag har ett 7800GT som jag vill byta kylningen på till en NV Silencer 5, rev3.

Min fråga är då vilket som är att föredra av dessa alternativ.

1. Koppla silencer´n till kontakten på grafikkortet.

2. Koppla silencer´n till en fläktkontakt på mitt moderkort. Jag har här möjligheten att ställa spänningen till fläkten via BIOS, jag kan mata 6,5V - 12V. Om ni anser detta alternativ vara bättre, vilken spänning (av erfarenhet) föreslår ni?

Tack på förhand

//Peter

EDIT: Om tråden ligger i fel forumdel så ber jag om ursäkt och ber en moderator flytta den.

Visa signatur

AMD Athlon 64 Venice 3500+ @ 2600MHz | Corsair XMS C2 2GB PC3200 DDR @ 217MHz | Sapphire X800XL @ 420/1060MHz| Abit AN8 SLI nForce4 | Lian Li PC7 SE med dämpmatta
CPU-kylare Zalman 9500 | GPU-kylare Zalman VF700 | CPU Temp Idle = 26, Full Load = 49

Permalänk
Medlem

Om du kan köra den via mobot och trixa med volten så är väl det helt ok, kan ju vara så att du kan köra den på högre volt via mobot än från grafkortet och ändå få den att gå "tyst".

Visa signatur

Geekier than you

Permalänk
Medlem

vill du kunna styra den via bios så koppa den på mobot annanrs på graffekortet bara, ditt val
sen får man ett fläktkontroller med till nv silencern

Permalänk

Ok, tack för tipsen båda två.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
vill du kunna styra den via bios så koppa den på mobot annanrs på graffekortet bara, ditt val
sen får man ett fläktkontroller med till nv silencern

Fläktkontroller till silencern har jag då inte fått med till min, eller är den inbyggd på nåt sätt?

//Peter

Visa signatur

AMD Athlon 64 Venice 3500+ @ 2600MHz | Corsair XMS C2 2GB PC3200 DDR @ 217MHz | Sapphire X800XL @ 420/1060MHz| Abit AN8 SLI nForce4 | Lian Li PC7 SE med dämpmatta
CPU-kylare Zalman 9500 | GPU-kylare Zalman VF700 | CPU Temp Idle = 26, Full Load = 49

Permalänk
Medlem

eller fläktkontoller kanske man inte ska kalla det men man kan köra den på olika hastigheter via en switch, iaf på dom äldre versionerna

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
eller fläktkontoller kanske man inte ska kalla det men man kan köra den på olika hastigheter via en switch, iaf på dom äldre versionerna

Ok, jag tror inte jag har den funktionen på min silencer men jag ska kolla efter när jag kommer hem.

Har en fråga till när jag ändå har skapat en tråd. Bör jag köra med den kylpastan som redan sitter förapplicerad eller ska jag byta ut mot "Arctic Silver 5" som jag har en tub liggande där hemma? Kanske t.o.m är Arctig Silver 5 som ligger förapplicerad eftersom kylaren är från Arctic Cooling....nån som vet?

Tack på förhand

//Peter

Visa signatur

AMD Athlon 64 Venice 3500+ @ 2600MHz | Corsair XMS C2 2GB PC3200 DDR @ 217MHz | Sapphire X800XL @ 420/1060MHz| Abit AN8 SLI nForce4 | Lian Li PC7 SE med dämpmatta
CPU-kylare Zalman 9500 | GPU-kylare Zalman VF700 | CPU Temp Idle = 26, Full Load = 49

Permalänk
Medlem

har du en tub Arctic Silver 5 hemma så kör med den?

Permalänk
Medlem

Nej för fan, kör inte med AS 5 på allt. Om du tar bort kyltejpen till minnena så kommer det bli ett glapp mellan minnena och kylarn, jag vet då jag gjort det misstaget (skickade iväg min på reparation idag, hoppas jag får ny!!)

Den passiva kylningen på baksidan skulle du nog kunna köra AS på samt gpun, det gjorde jag (endast gpun, har ett 6800gs) .. Blev dock inte riktigt nöjd med tempsen, vet inte om det beror på att jag klantade mig vid installationen så kylarn inte riktigt fick kontakt med kortet

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k_k
Nej för fan, kör inte med AS 5 på allt. Om du tar bort kyltejpen till minnena så kommer det bli ett glapp mellan minnena och kylarn, jag vet då jag gjort det misstaget (skickade iväg min på reparation idag, hoppas jag får ny!!)

Den passiva kylningen på baksidan skulle du nog kunna köra AS på samt gpun, det gjorde jag (endast gpun, har ett 6800gs) .. Blev dock inte riktigt nöjd med tempsen, vet inte om det beror på att jag klantade mig vid installationen så kylarn inte riktigt fick kontakt med kortet

Tack för tipset men jag menade bara GPU´n, minnena låter jag vara som det är. Anläggningsytan till GPU´n är på min silencer redan förapplicerad med en kylpasta....det är denna jag funderar på att byta ut mot AS5. Jag vet att tidigare versioner av silencer inte har haft nån förapplicerad kylpasta till GPU-kylningen.

//Peter

Visa signatur

AMD Athlon 64 Venice 3500+ @ 2600MHz | Corsair XMS C2 2GB PC3200 DDR @ 217MHz | Sapphire X800XL @ 420/1060MHz| Abit AN8 SLI nForce4 | Lian Li PC7 SE med dämpmatta
CPU-kylare Zalman 9500 | GPU-kylare Zalman VF700 | CPU Temp Idle = 26, Full Load = 49

Permalänk
Medlem

Jag la som sagt på as 5, när jag kollade efter att jag kört 3dmark så var tempen uppe i 80 grader vissa perioder vilket är på tok för högt.. Vet inte om det har med cirkulationen i burken..

Den är jäkligt tyst iaf,, nästa ljudlös

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k_k
Jag la som sagt på as 5, när jag kollade efter att jag kört 3dmark så var tempen uppe i 80 grader vissa perioder vilket är på tok för högt.. Vet inte om det har med cirkulationen i burken..

Den är jäkligt tyst iaf,, nästa ljudlös

Ok, låter bra att den är så tyst. Har du provat att montera om din silencer då....kanske blir bättre temps....hur många chassifläktar har du?

//Peter

Visa signatur

AMD Athlon 64 Venice 3500+ @ 2600MHz | Corsair XMS C2 2GB PC3200 DDR @ 217MHz | Sapphire X800XL @ 420/1060MHz| Abit AN8 SLI nForce4 | Lian Li PC7 SE med dämpmatta
CPU-kylare Zalman 9500 | GPU-kylare Zalman VF700 | CPU Temp Idle = 26, Full Load = 49

Permalänk
Medlem

Tog bort kyltejpen så när jag skulle montera fläkten så diffa den 2mm så jag sket i att sätta på fläkten igen.

Har en chassiflält som blåser ut allt luft, behöver en i fronten oxå. Tempen i burken ligger på 30 ungefär

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

man får inte med fläktkontroll till den men om du kopplar in den till grafikkortet så kan du styra den i rivatuner..

Visa signatur

hopp så!!

Permalänk
Medlem

Hur gick det med installationen gambler? Vad får du för temps oklockat/klockat?

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp