Programmerare, modellerare och designers sökes till RTS-projekt

Permalänk
Medlem

Programmerare, modellerare och designers sökes till RTS-projekt

Forum för detta projekt: http://tott3.mine.nu/SweCWars/index.php

Visa signatur

Tott3

Permalänk
Medlem

Det skulle onekligen vara intressant. Det skulle dock behövas en ganska fet organisatör bakom, tror jag, för annars kan det bli väääldigt rörigt.

Det har kommit upp på förslag innan, inte minst inför PyWeek då jag, tillsammans med SebastianJ och mOREc gjorde ett spel som heter SwecPower. Det var fler som signade upp, men i princip var det bara vi som gjorde nåt, om jag minns rätt(?).

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Det har redan gjorts minst en gång:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=48437...
Men visst e det en intressant idé..

Edit: de va värst vad snabb du e srekel

Permalänk
Medlem

Jag menar inte online spel, jag menar ett .exe spel som kräver lite mer jobb

Visa signatur

Tott3

Permalänk
Medlem

Spelet till pyweek var inte ett onlinespel.

Permalänk
Medlem

Okej, men typ försöka göra ett MMORPG spel kanske? i 3D eller 2D

Visa signatur

Tott3

Permalänk
Medlem

Hehe. Ett MMORPG är ett onlinespel
Massively Multiplayer Online Role Playing Game

Visa signatur

+++++++[>++++++++++>+++++++++++++++<<-]>-.---------[>>++<<-]>>----.<-.---.>++++.

Permalänk
Medlem

Att ragga upp några o göra ett mmorpg på swec är som att ragga folk utanför shell till att bygga en formel1.

Permalänk
Medlem

Jo jag vet det Ethex, men jag har aldrig spelat det dära PyWeek, trodde det var ett internet spel kodat i php ^^ Och vb det beror ju på vilket shell man leter vid, i närke kan det nog bli lite tärt eller här i timrå där jag bor

Visa signatur

Tott3

Permalänk
Medlem

haha tottii vad offside du verkar vara
Pyweek är inte ett spel, utan en tävling.

jag hoppas på att några orkar ta sig till att göra ett riktigt RTS, det är typ inga hemmapulare alls som gör sådana. Det är alltid en massa tredjepersons, fps, nåt rpg-action a la diablo typ, om man då naturligtvis räknar bort alla småspel som tetris å gud vet vad allt heter.

Ett rts-projekt hade jag kunnat tänka mig att delta i om det hade vart någorlunda erfarna programmerare, samt om jag hade haft mer tid, nästa år kanske

Men gör mig glad och gör ett RTS så kanske jag får vara med och utveckla tvåan

SwecWar var mitt första namnförslag, hihi

Permalänk
Medlem

Nah trodde det va ett spel det va nån som började snacka om det:P men det skulle vara kul om nångra skulle vilja starta ett sådant projekt Typ ett spel som tibia fast med skjut vapen och typ 2000-3000 talet som det skulle kunna usspela sig i hadde varit roligt att se

Visa signatur

Tott3

Permalänk

Du menar ett spel fullt med massor med småbarn som inte vill betala för ett riktigt onlinespel?

Annars är väll iden i sig ganska rolig. Men ett MMORPG är något som inte många slutför. De flesta sånna projekt är dödsdömda.

Permalänk

Jag kan inte göra något, men om ni skulle göra ett RTS, skulle det vara kul om gubbarna följde ett simpelt way-point system.
Som way-point systemet i Red Alert 2.
Fast här när du bygger en gubbe så blir den gubben en commander över en liten grupp gubbar på ca. 4 st.
Alltså så bygger man små grupper istället för en ensam gubbe.
Jag skulle inte kunna göra något av detta men det skulle vara kul att se.'

Visa signatur

Intel Core 2 DUO 3.0ghz, 4.00gb RAM, HIS Raedeon HD 4870

Permalänk
Medlem

Är det någon med genuin erfarenhet som skulle vara sugen på att starta det här? Jag har inte någon erfarenhet av spelprogrammering men jag har ett stort intresse av spel och jag har massvis med ideér. Men skulle vi inte kunna börja med att spåna lite ideér som ni redan har börjat med och sen kolla vart det bär iväg? SweCWars (SCW klingar bra) är väl ett bra namn i alla fall. Det skulle vara kul att se ett spel som tar det bästa från Red Alert och StarCraft. Och som har bra onlinestöd. Men till det behövs servrar och bandbredd. Man behöver inte ha nån ladder till att börja med. Bara ett sätt att kunna spela mot varandra.

Jag är då i alla fall beredd att lägga ner tid på det här projektet. Men då vill jag veta att det finns några duktiga programmerare som också vill vara med. De som känner att de inte vill jobba gratis kan ju alltid se det som ett tillfälle att bredda sina kunskaper och ha något konkret att visa upp.

Jag känner en kille som håller på att utbilda sig till spelutvecklare och han är nog säkert sugen på att få visa upp sina kunskaper.

Visa signatur

4 8 15 16 23 42
Workstation: 2.8 Ghz Prescott | CLUB 3D ATI 9800 PRO | 1024 MB DDRRAM | 120+200+200 GB HDD
En polygon kan aldrig bli snyggare än en pixel.

Permalänk
Medlem

Mjo håller med nevva, det är ju ett tillfälla att se vad alla proggramers här på Sweclockers kan göra och vad dom går för

Visa signatur

Tott3

Permalänk

jag tycker det låter som en utmärkt ide, själv kan jag förmodligen inte bidra med nått stort men kanske rita nåt som kan användas hoppas jag

Visa signatur

foo shizzle'

Permalänk
Medlem

Det största problemet är ju att alla använder olika språk, verktyg m.m ... Kanske skulle bestämma vad man skulle använda först? ..

Själv kan jag kanske lägga ner ett antal timmar på det .. men endast om det är lite seriöst och välplanerat. Inget MMORPG som sagt .. blir bara skit av det hela då ..

För min del så låter ett 3D RTS mest intressant .. funderade egentligen på att skriva ett själv.
Är erfaren inom: C/C++, Windows programmering (Win32), 3D (OpenGL m.m.), Nätverksprogrammering (Socket-programmering, Distribuerade system m.m), Java, spel-scripting (Lua & Python) m.m.

Permalänk
Medlem

MagnusL värkar ju vara duktig i det mesta och nevva kan komma med idéer om hur det hela ska se ut alltid början på ett team tycker jag då ^^

Visa signatur

Tott3

Permalänk
Medlem

MagnusL: Vad kan du inom oGL? Det hade ju varit att föredra att koda i C/C++ och oGL så att man kanske kunde porta det sen till mac/linux också.

Själv skulle jag kunna ta på mig rollen som projektledare. Så att vi har någon som kan dra i tåtarna när det behövs.

Vad är det vi behöver då?
2-3 kodare, ~2 grafiker och en ljudsnubbe. Och så en massa ideér så klart. Känns väl som det är detta vi behöver först. Sen kan vi välja inriktning utifrån kompetensen vi skrapar ihop.

Visa signatur

4 8 15 16 23 42
Workstation: 2.8 Ghz Prescott | CLUB 3D ATI 9800 PRO | 1024 MB DDRRAM | 120+200+200 GB HDD
En polygon kan aldrig bli snyggare än en pixel.

Permalänk
Medlem

Detta skulle behövas skulle jag tro:

2-3 Kodare
2-3 Grafiker
1-2 Ljudkillar
1 Webpage Designer

Säg till om nått saknas

Visa signatur

Tott3

Permalänk
Medlem

en musik/sfx-kille brukar räcka mer än väl, normalt vid spelutveckling har dessa inte ens heltidsanställningar pga att det inte tar så många timmar att fixa lite effekter, musik tar ofta inte heller så lång tid att ordna, framförallt inte för strategispel som ofta har lite mer ambient musik, alltså ofta ganska enkel och intetsägande och ligger i bakgrunden. - Ja, om det nu blir ett rts.
[Jag pratar inte om musik i stil med metal gear solid]

Hemsida lär väl inte vara primärt? Men sure, det kan väl vara skoj att ha en sådan ganska tidigt, men satsa på spelet först och främst.

Annars, hur många personer som behövs brukar vara något man bedömer då man vet vad som ska göras och när det ska vara klart. Men nu kanske ett swecprojekt får fungera på något mindre traditionellt sätt pga omständigheterna...

Permalänk

Jag skulle kanske kunna tänka mig att vara med.. Har programmerat Ogl med C++. Jag har mest gjort en massa små 2d-saker, men har också pillat lite på 3d. Jag har dock aldrig gjort något stort projekt förutom den motor som jag precis har påbörjat.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
en musik/sfx-kille brukar räcka mer än väl, normalt vid spelutveckling har dessa inte ens heltidsanställningar pga att det inte tar så många timmar att fixa lite effekter, musik tar ofta inte heller så lång tid att ordna, framförallt inte för strategispel som ofta har lite mer ambient musik, alltså ofta ganska enkel och intetsägande och ligger i bakgrunden. - Ja, om det nu blir ett rts.

Whatever you say, cowboy "Normalt" vid spelutveckling är allt mellan en och tjugo personer involverade i de olika aspekterna av ljudframställning. Det beror - som du säger - helt på budget och ambition, dock definitivt inte på genre. Vi var, under vissa perioder, tre ljudkillar på The Outforce - ett litet skit-RTS som tog oss fyra år att göra. Dessutom är det skillnad på musik, ljudeffekter och implementation - bara för att man kan det ena behöver man inte kunna det andra.

On Topic: Tips är att ni startar en IRC-kanal, förslagsvis på Quakenet. Jag hänger ofta i #c++.se, där kan man få en del hjälp från duktiga kodare (om man uppför sig snällt och inte bara tigger gratis debugging

Permalänk
Medlem

Om intresse finns så kan frivilliga få hjälpa till med mitt spel HackWare på diverse punkter.
Som tex att komma på hårdvara, uppdatera "världen" med länder + städer, grafik, osv osv
För de som inte vet vad HackWare är så finns information på sidan http://frigolit.jrt.se/product.html?id=2 samt på en tråd som jag skapade för ganska längesen: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=33874...
GMs lär behövas senare också Så om någon vill hoppa på så är det bara att kontaka mig.

Visa signatur

i7-4770K @ 3.5GHz - 32GB RAM - 2x 500GB SSD - 40TB HDD - GTX770

Permalänk
Medlem

Jag tycker det skulle vara kul att göra ett webbaserat RTS-spel. AJAX för att slippa ständiga uppdateringar. Den stora skillnaden mot ett mer traditionellt RTS-lir skulle vara att en match tar mycket längre tid. 2-3 veckor kanske mer.
De befintliga tycker jag är rätt undermåliga vad gäller användbarhet. Iofs har jag heller inte provat på så många liknande spel så rätta mig om jag har fel.
Det vore också kul om man kunde bygga ett någorlunda avancerat "guild"- eller klanläge, med olika poster och ansvarsområden kanske.

Aja, någon förutom mig som tycker det skulle vara kul?

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU

Permalänk
Medlem

teewars?

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en IRC kanal nu som heter #SC.Wars ni kan ju bestämma tid och prata om saken där alla som är intresserade

Visa signatur

Tott3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tottii
Jag gjorde en IRC kanal nu som heter #SC.Wars ni kan ju bestämma tid och prata om saken där alla som är intresserade

#SwecWars ..

Permalänk
Medlem

okok

Visa signatur

Tott3

Permalänk
Medlem

Alltså, 2-3 kodare tycker jag låter väldigt i underkant. Vi var 3 kodare när vi gjorde Violent World, och då skrev vi det i Python och använde OGRE, dvs vi behövde inte skriva någon egen grafikmotor. Fanns heller ingen fysikmotor, och överhuvudtaget var VW relativt sett ett väldigt simpelt RTS. Väljer man C++ framför Python, och dessutom skriver grafikmotorn från scratch kommer saker och ting att ta bra mycket längre tid, om man inte fulhackar enormt eller nöjer sig med en tiondel av de features OGRE (el. motsvarande) har. Nu får man väl göra det om man vill, bara tipsar lite. (vi höll för övrigt på med VW från och med maj t.o.m. okt).

Men det är klart, det är bättre att ha två kodare och köra på det än att inte göra nåt alls för att man vill vara fyra stycken.

Ett tips hursomhelst: fixa nån sorts versionshantering (rätt uppenbart) och nån sorts projekthanteringssystem, typ trac. Vi var som sagt tre, och vi körde med SVN som versionshantering och "todo.txt" som projekthanteringssystem. Ni kan ju tänka er hur bra det var. Visst, det funkade rätt ok för att alla tre visste i princip vad som behövde göras och var i koden man skulle pilla för att fixa det, men vi bor också i samma stad. Vi hade några kvällar fram mot slutet där vi satt tillsammans i en datorsal och kodade och pratade tillsammans, vilket var rätt effektivt. Det är lite skillnad mot att prata över IRC/ICQ. Dock är det, som Teetow sa, nödvändigt att använda just IRC för att kommunicera. Voicechat är ju också coolt, men kan vara lite speciellt...

Att ha nån som kan fixa ljud är bra, men det är ju inte nödvändigt förrns man har kommit en bit in i att göra spelet, imo. Grafiker är lite viktigare, men det går rätt bra att klara sig på placeholder art. Dessutom finns det mycket gratis att hämta på nätet (men kolla licenserna).

För att klargöra, det jag sagt gäller antagligen bara för mindre hobbyprojekt. Gissningsvis hyr inte DICE in alla ljudsnubbar 2 månader innan de ska släppa ett nytt spel, osv.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net