VoodooPC HTPC med 8 TB

Permalänk
Medlem

Produktbilden visar inte den nya datorn utan VoodooPC's nuvarande HTPC lösning Aria.
Om man väljer färgen på bilden så börjar priserna på €3366.50
Ganska duktigt dyrt.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem

För ynka 60k lär det där bli en storsäljare.

Visa signatur

I was at another crime scene at that time officer.

Permalänk
Avstängd

Beror nog på vad som sitter i den. Det borde gå att sätta ihop en riktigt bra htpc idag med 8tb för hälften.

Permalänk
Medlem

vad kostar bara chassi+display då?

hitttade bara: http://www.pcb.se/ItemInfo?itemId=151191557

inget pris från dist givet..

/ verkar ju sådär ändå: http://www.pcpro.co.uk/reviews/71629/uneed-dign-x15e.html?sea...

7-8000 borde det landa på i pris antar jag.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Oj, en annan som tycker 200GB diskar är överdrivet:)

Visa signatur

[ICARUS][b][ATHLON 64 X2@2500MHz][EPOX 9NDA3+][4x512MB CORSAIR XMS][GF 6800ULTRA@450/1250][THERMALTAKE TSUNAMI]
[NEMESIS][PENTIUM 4E@3500MHz][ASUS P4C800-E DELUXE][2X512MB TWINMOS DUAL][GF 6800LE@12x1,6,405/860][CT DRAGON]
[/b]

Permalänk
Medlem

Dags att köpa skraplotter och börja hoppas.
Man kan aldrig få för lite utrymme

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gagoff
Dags att köpa skraplotter och börja hoppas.
Man kan aldrig få för lite utrymme

?

Permalänk
Medlem

Vore roligt om dom fick en snilleblixt och körde raid 0

Permalänk
Medlem

Teoretiskt sett kan ju två hårddiskar låta mer än dubbelt så mycket som en disk eftersom dB-kurvan är logaritmisk (rätta mig om jag har fel), hur mycket kommer inte de 16 hårddiskarna att låta!! Vikten sen!

Visa signatur

HTPC: Antec Fusion Black | AMD Athlon X2 5600+ | MSI K9AGM2-FIH AMD 690G | Sapphire Radeon HD3850 Ultimate Edition 512MB DDR4 | 4GB DDR2 PC6400 | Samsung 500GB | Pioneer BDC-202BK Blu-Ray Combo drive | Hauppauge Win-TV-PVR 150 MCE | Logitech diNovo Edge | Logitech MX Air | Logitech Cordless Rumblepad 2 | PHILIPS 42" 1920x1080p | Vista x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lenco
?

Skraplotter, som i "vinna massa pengar för att köpa en dyr HTPC"
Man kan aldrig få för mycket utrymme, t.ex en HTPC med 8TB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BErgSTen
Teoretiskt sett kan ju två hårddiskar låta mer än dubbelt så mycket som en disk eftersom dB-kurvan är logaritmisk (rätta mig om jag har fel), hur mycket kommer inte de 16 hårddiskarna att låta!! Vikten sen!

Inte en hörbar fördubbling, Två 30dBa diskar ger en fördubbling med 3dBa och blir 33dBa medans ca 10dBa är en hörbar fördubbling så är 3dBa en dubbling av lufttrycket. Det kommer låta, men inte 16 gånger så högt som örat uppfattar det.

Permalänk
Medlem

8TiB är ju kalas att spela in hela fotbolls VM i HDTV ju

Permalänk
Medlem

Håller med tidigare. Jag skulle antingen bygga en sådan htpc själv om jag skulle vilja ha en sådan. Men eftersom man vill se film med lite buller hade det varit smartare med någon typ av klient till en fileserver. Angående laglig data så är det fullt möjligt att fylla upp utrymmet med videoinspelningar eller kopior från dvd-skivor som man äger (går diskutera om det är lagligt, verkar vara olika beroende på bolag).

Permalänk

Varifrån får ni att man måste vara laglig bara för att man köper en PC som kommer innehålla Vista från början?

Självklart byter man ut Vista till Windows XP eller liknande, och man har kvar all funktionalitet utan att ett företag väljer vad man får och inte får göra.

Förövrigt, på sin höjd en av hundra som inte piratkopierar kan andvända upp ens en hdd på 200GB...
Det enda som finns att fylla det med idag är egentligen tv-material (inte så många som har HTPCs idag) och egna filmer (Nej, alla har ingen dv-kamera).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Varifrån får ni att man måste vara laglig bara för att man köper en PC som kommer innehålla Vista från början?

Självklart byter man ut Vista till Windows XP eller liknande, och man har kvar all funktionalitet utan att ett företag väljer vad man får och inte får göra.

Varifrån får du att man får begränsad funktionaltet och att ett företag väljer vad du ska göra om du kör Vista?

Du får mer funktionalitet eftersom XP inte kommer få alla DRM funktioner så kommer mycket att inte fungera på XP. Men allt som fungerar på XP kommer att fungera i Vista.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Förövrigt, på sin höjd en av hundra som inte piratkopierar kan andvända upp ens en hdd på 200GB...

Med tanke på att det i princip bara är en av hundra som vet skillnaden på internet explorer och internet så är det inte särskilt förvånande

Permalänk
Medlem

ja tack, tar en sådan

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

8 TB är ju ingeting. Många sitter ju hemma med iaf 1-2 tb just nu. Kan ju användas som server och då är 8 tb ingeting om man hoostar material som tar upp mycket plats, som media etc. Om det används till warez så är 8tb ingeting om man laddar mycket och har minst 8 mbit lina. Jag fyllde ju min 280 GB HDD på några dagar.

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BErgSTen
Teoretiskt sett kan ju två hårddiskar låta mer än dubbelt så mycket som en disk eftersom dB-kurvan är logaritmisk (rätta mig om jag har fel), hur mycket kommer inte de 16 hårddiskarna att låta!! Vikten sen!

3 dB för varje fördubbling. 4 diskar låter alltså 6 dB mer, 8 diskar 9 dB mera och 16 diskar låter alltså 12 dB mer är en ensam hårddisk. Örat uppfattar ca 10 dB som dubbelt så högt så det blir väl lite mer än "dubbelt så högt" jämfört med en hårddisk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Kan du räkna ut hur många timmar av hdtv-inspelning 8 TB räcker till? Skulle du också kunna förklara varför Visa är en nackdel i sammanhanget?

Inte tror jag väl att du bara skitsnackar utan att kunna redogöra för det du säger.

1. Den är töntigt dyr. Har du råd? Inte jag.. Det tar nog ett bratag innan en vnlig knegare får råd medn en sådan apparat.

2. Hur många har en hdtv (tv) hemma? Dom är rätt dyra dom med. Jag förmodar att man inte kommer att använda den till PC´n.

3. Utrymme. 8Tb.. ska man spela in program man missar när man inte är hemma? Jobbar man utomlands? Hinner man inte ens titta på TV mer än en gång i veckan?

4. Min uppfattning om Vista är grundat på allt jag läst om det de senaste åren. bla dx10 och allt detta med kopieringsskydd och annat.

5. Undra hur länge den kommer hålla. Hur många hårddiskar vet du som inte börjar balla ur efter ca ett år. Du kan nog gissa hur kul det är att se på tv som överröstas av en massa hårddiskar.

Strömförbrukning, Värmeutveckling ect ect

Jag skulle förmodligen kunna komma på fler anledningar.. men orka

Visa signatur

2600k@ 4,4 Vattenkylt med en Noctua 120mm @ 7v. 16 gig Corsair Dominator. GTX 1050 Ti Passivtkylt. Corsair RM550 80 Gold. Corsair M4 ssd 256 gig. Asus Sabertooth p67. (Takfläkten låter mer än själva datorn).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo
8 TB är ju ingeting. Många sitter ju hemma med iaf 1-2 tb just nu. Kan ju användas som server och då är 8 tb ingeting om man hoostar material som tar upp mycket plats, som media etc. Om det används till warez så är 8tb ingeting om man laddar mycket och har minst 8 mbit lina. Jag fyllde ju min 280 GB HDD på några dagar.

Antingen skämtar du eller också lever du i en annan dimension.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLoz
1. Den är töntigt dyr. Har du råd? Inte jag.. Det tar nog ett bratag innan en vnlig knegare får råd medn en sådan apparat.

Håller med, särskilt i och med att den kommer sjunka i värde så mycket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLoz
2. Hur många har en hdtv (tv) hemma? Dom är rätt dyra dom med. Jag förmodar att man inte kommer att använda den till PC´n.

HDTVs är inte så dyra idag. Visst är de dyrare än vanliga TV apparater men det handlar mycket om prioriteringar.
Köper man en HTPC av det där slaget har man nog garanterat än rätt fräck HDTV också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLoz
4. Min uppfattning om Vista är grundat på allt jag läst om det de senaste åren. bla dx10 och allt detta med kopieringsskydd och annat.

DX10 har ju ingenting med det här att göra. Och kopieringsskydden ser jag inte varför de skulle begränsa TV tittande mer än det gör idag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLoz
5. Undra hur länge den kommer hålla. Hur många hårddiskar vet du som inte börjar balla ur efter ca ett år. Du kan nog gissa hur kul det är att se på tv som överröstas av en massa hårddiskar.

Jag har haft två diskar ur den ökända 75GXP serien och de dog runt sin ettårsdag. En annan disk var trasig när jag fick den. Men bortsett från det så tror jag att livslängden för de håddiskarna jag hanterat varigt runt 5 år. Och då är det ofta för att man inte har så mycket respekt för hårddiskar som är fem år gamla. De låter och erbjuder varken prestanda eller utrymme så det är mycket hanteringen som gjort att dom dött (de som har dött då).
Men visst, hårddiskar är inte pålitliga, därför anser jag att man kan kosta på sig att köra dessa i åtminstone en raid 5 array om man skulle köpa den där datorn. Då klarar man av att en hårddisk går sönder.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLoz
Strömförbrukning, Värmeutveckling ect ect

Sant, men det är knappast någon mainstream produkt.

Det jag är mer orolig för är ljudnivån. 16 hårddiskar.. Designen på lådan är ju gjord så för att man ska kunna ha den framme. Men ljudet lär ju få en att villja gömma den nånstans, och då ser man ju inte ens det dyra chassit med skärmen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Håller med, särskilt i och med att den kommer sjunka i värde så mycket.

HDTVs är inte så dyra idag. Visst är de dyrare än vanliga TV apparater men det handlar mycket om prioriteringar.
Köper man en HTPC av det där slaget har man nog garanterat än rätt fräck HDTV också.

DX10 har ju ingenting med det här att göra. Och kopieringsskydden ser jag inte varför de skulle begränsa TV tittande mer än det gör idag.

Jag har haft två diskar ur den ökända 75GXP serien och de dog runt sin ettårsdag. En annan disk var trasig när jag fick den. Men bortsett från det så tror jag att livslängden för de håddiskarna jag hanterat varigt runt 5 år. Och då är det ofta för att man inte har så mycket respekt för hårddiskar som är fem år gamla. De låter och erbjuder varken prestanda eller utrymme så det är mycket hanteringen som gjort att dom dött (de som har dött då).
Men visst, hårddiskar är inte pålitliga, därför anser jag att man kan kosta på sig att köra dessa i åtminstone en raid 5 array om man skulle köpa den där datorn. Då klarar man av att en hårddisk går sönder.

Sant, men det är knappast någon mainstream produkt.

Det jag är mer orolig för är ljudnivån. 16 hårddiskar.. Designen på lådan är ju gjord så för att man ska kunna ha den framme. Men ljudet lär ju få en att villja gömma den nånstans, och då ser man ju inte ens det dyra chassit med skärmen.

hur många kanaler sänder äns i HD - format... som jag har för mig så är det 0... bara franska kanaler som sänds just nu i HD format

Visa signatur

][ AMD XP 64 3500+ "Newcastle" @ 2.2 GHz socket 939 ][ MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra ][ 2048mb ram ][ Leadtek Geforce 6800GT 256mb ][ 600gig Hdd ][ Tagan 480W ][ 2* 19 TFT Hansol H950 + mus o skit...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rocky
Då Vista är släppt, efter alla förseningar, efter alla problem.

Så lär det ju finnas större hårddiskar än 500gb.

Tycker det inte hänt så mycket på hd marknaden de senaste åren, de flesta behöver ju inte tokstora diskar utan 250G verkar de flesta klara sig mer än väl med.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Jag har hört att det finns 2 st tyska kanaler som sänder. Men vad vet jag inte.

Var det inte tal om att Vista skulle upptäcka "illegala" filer på hårdisken, såsom filmer o "ljudfiler"? Och sedan på något sett förhindra en att använda dom. Det var tal om att skärmen skulle stängas av eller liknande.

En annan grej med att Vista är installerat från början är ju priset.
Tex WinXP media center kostar ca 1400:-. Då kan man ju fundera på vad vista varianten kommer att kosta, och jag tror knappast att den kommer va billigare. Dom kunde ju tagit nån linux variant så dom fått ner priset lite.

Visa signatur

2600k@ 4,4 Vattenkylt med en Noctua 120mm @ 7v. 16 gig Corsair Dominator. GTX 1050 Ti Passivtkylt. Corsair RM550 80 Gold. Corsair M4 ssd 256 gig. Asus Sabertooth p67. (Takfläkten låter mer än själva datorn).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DunderMannen
hur många kanaler sänder äns i HD - format... som jag har för mig så är det 0... bara franska kanaler som sänds just nu i HD format

Flera stycken förutom gamla Euro1080 så sänder Canal Digital numera en HD-kanal, SVT ska sända fotbollsvm i HDTV. Sen är väl inte produkten vänd mot den svenska marknaden, USA har många HDTV-kanaler.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLoz
Var det inte tal om att Vista skulle upptäcka "illegala" filer på hårdisken, såsom filmer o "ljudfiler"? Och sedan på något sett förhindra en att använda dom. Det var tal om att skärmen skulle stängas av eller liknande.

Att skärmen skulle släckas kan jag bara koppla till HDCP som kräver HDCP kompatibla skärmar och grafikkort. Har man inte det så får man antingen se en lågupplöst 480p version av filmen eller inget alls (svart skärm).

Och det berör ju bara folk som köpt filmer lagligt..

Att upptäcka illegala filer är bara BS.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLoz
En annan grej med att Vista är installerat från början är ju priset.
Tex WinXP media center kostar ca 1400:-. Då kan man ju fundera på vad vista varianten kommer att kosta, och jag tror knappast att den kommer va billigare. Dom kunde ju tagit nån linux variant så dom fått ner priset lite.

Köpte min version av MCE för under 1200 för ett tag sen.
Media center följer med vissa Vista versioner, kostar kanske mer än 1200 eftersom de är lite utav de 'finare' versionerna som har mecia center inbyggt men skillnaden lär ju inte påverka budgeten av den här datorn märkbart i alla fall

Permalänk
Medlem

Smaklös. Typisk smaklös skryt-grej för nyrika.
Och med 16 diskar, hur länge skulle den klara sig innan en disk krashade? Och hur lätt kommer det att bli att fixa?
Ush vilket slöseri