Permalänk

Bygge av gammal högtalarlåda

Halloj!

Ja då tänkte jag lägga upp lite bilder på ett litet vardagsprojekt som jag håller på med. Har man hundra högtalarlådor så kände jag en vacker dag att en sån kan man offra till ett chassi bygge.

Var nu snälla och klaga inte allt för mkt för det är ett nybörjarprojekt.

Här är en liten snabbskiss jag gjorde för att ni ska få en uppfattning om hur allt ska se ut på ett ungefär. O.B.S! Ni får gärna komma med förslag på gravyr och annat roligt som jag ska ändra på

Här har jag nu tagit bort fronten med högtalarna och slipat ner ev. skador.

Våldat bort baksidan.

Här har jag kapat till listerna som ska sitta på ovansidan.

En snabb överblick på hur det kommer att se ut.

Så, nu var allt spacklat och klart för putsning.

Här har jag börjat lagt på lite grundfärg som jag sedan ska slipa ner lite och lacka över. Jag var tvungen och göra det förts för jag såg inte så bra annars om jag missat och spackla nånstans.

Det oerhört snyggt frostade plexiglaset som jag slipat med mina bara händer Man får hoppas att det inte syns allt för väl sedan

Fler bilder kommer när jag kommit lite längre..

Tjao

Update!!

Ja nu har jag alltså jobbat lite till på mitt lilla bygge. Det var ett tag sen men det beror mest på att skotern lockar mer en solig dag..

Här så har jag fyllt igen hörnen på listerna innifrån för att få dom stabilare..

Så här blev Plexit efter att jag kapat ut det. Det gråa ut i kanterna är papp som jag var tvungen att ha p.g.a. att man får nöja sig med med det man får, och det jag fick var en för kort plexibit från skolan..

Jag borrade 6st hål för själva fästningen av plexit. sen har jag även börjat lite smått med graveringen på det..

En liten förhandsvisning på hur det ser ut för tillfället..

Sen var det dags att börja mäta ut för fläktarna som jag ska ha i kanterna..

Så, ett färdigslipat hål.

Borrat hål för fläkten..

Här har jag kapat ut en bit perforerad plåt som jag hade tänkt använda som fläktgaller..

Men för att få fast den plåten var jag tvungen att använda min intelligens.. Aha, en plastförpackning med potatissallad.. (y) Den blev perfekt..

Så, bara att limma fast o vänta på torkning..

Så här blev det.. ska lacka lådan sen så det vita bakom gallret kommer inte att synas sen..

Nu var hålet för cd-läsaren utkapat åsså..

Men tyvärr så vart det ett litet missöde.. :/ Får fundera på hur jag ska fylla igen det.. men de orkar ja inte nu..

Så det var allt för denna ggn.. Kommer mer sen..

Tjao

Permalänk

hehe gött.. försök plasera en stor 12 eller 14 cm fläkt bakom tyger och kör den på 5-7 v så kommer de se ut lite som en stor bas hagtalare..

edit läste igen att du skulle ha pleix.. ehhe trött ida

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jajamen.. svårt att basa sen bara..

Visa signatur

Nu sitter man här igen då..

}E4300{}p5n-e SLI{}8800gts 320mb{}2x1024 corsair XMS2{}Hiper type M{}160+500gb seagate{

Permalänk

tycker det skulle varit snyggare ifall du haft lådan ståendes.. haft högtalar galler o så i fronten som fönster.. så d skulle sett ut som en högtalare men är ett chassi

men självklart så ska du ju bygga som du vill eftersom det är ditt bygge..
blir nog snyggt i slutändan, vissa byggen har en tendens att se lite skumma ut först men när dom väl är klara är dom snygga.. säger inte att det här bygget ser skumt ut, enda jag inte gillar är att den ska vara liggande.. eller ska den stå?

Visa signatur

Det finns inget som e är dåligt gjort..
Bara mindre bra :)

Permalänk

Att skicka in ocu ut luft på samma sida bredvid varandra låter som en riktigt dålig ide. Sätt hellre ett passivt luftintag på motsatt sida av chassit så att luften passerar och kyler datorns komponenter.

Med din lösning riskreas bara luften att skickas runt, runt medans varm luft i lådan stannar kvar. Inte bra!

Permalänk
Medlem

Hade varit häftigt om du satte lysdioder i en cirkel där högtlaren egentligen ska sitta bakom plexit...

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas brandin
Att skicka in ocu ut luft på samma sida bredvid varandra låter som en riktigt dålig ide. Sätt hellre ett passivt luftintag på motsatt sida av chassit så att luften passerar och kyler datorns komponenter.

Med din lösning riskreas bara luften att skickas runt, runt medans varm luft i lådan stannar kvar. Inte bra!

tänkte på det jag med.. det han kan göra är att skicka luften i ett rör eller något från den fläkten till fronten.. så att kalla luften cirkulerar, iofs kommer den varma luften ut och dras in igen.. hmm neee att ha fläktarna sådär var ingen bra ide..

Visa signatur

Det finns inget som e är dåligt gjort..
Bara mindre bra :)

Permalänk
Medlem

Du kan ju sätta krökar från tex avoppsrör som pekar på olika håll.

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem

ser inga bilder. har provat i både firefox och explorer...

HILFE HILFE SCHLANGEMAN

Visa signatur

Nikon D70s | 18-70/3.5-4.5G | 70-300/4-5.6G
Stolt medlem i filmteamet Kickass
www.kickassproduktioner.se|http://www.barbapappa.net/billman/

Permalänk

_holy man_ : Man kan ju göra som man vill om man vill ha den ståendes. Enda problemet då är att man inte kan ha en fläkt i varje kant.. har tänkt på det jag med men var inte säker på om det skulle se snyggt ut..

Permalänk
Medlem

Hundra högtalarlådor? Snackar vi bokstavligen då lr?
Aja... hade varit lite coolt med dioder bakom plexit sen. Blir nog snyggt till slut

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exsmex
Hundra högtalarlådor? Snackar vi bokstavligen då lr?
Aja... hade varit lite coolt med dioder bakom plexit sen. Blir nog snyggt till slut

Precis vad ja hade tänkt.. Får se bara vart jag ska sätta dom.. endera borrar ja hål i listen och sätter dom i den så att det lyser från sidan eller så gör jag som Derfpa sa och gör en rund ring av dom så att det ser ut som högtalare. fast då kommer man inte att kunna gravera och det är kul

Permalänk
Medlem

Låt den vara liggande och gravera som du gjort på skissen. Men sätt en 120mm i varje ände på det ist..

Visa signatur

Nu sitter man här igen då..

}E4300{}p5n-e SLI{}8800gts 320mb{}2x1024 corsair XMS2{}Hiper type M{}160+500gb seagate{

Permalänk

Blir nog så.. synd bara att den inte kommer kunna stå då.. men men.

EDIT: Jag behöver lite förslag på vad jag ev. ska gravera i mitten av plexit. Har ni bild på en snyggare ram så kan ni även skicka den om ni vill..

Permalänk
Medlem

så där ja.. uppdaterat o klart danne.. jobba på ..

Visa signatur

Nu sitter man här igen då..

}E4300{}p5n-e SLI{}8800gts 320mb{}2x1024 corsair XMS2{}Hiper type M{}160+500gb seagate{

Permalänk
Medlem

Som någon sa så kan man ha halvrör pekande åt olika håll för fläktarna. Dessutom kommer luften innuti sugas ut igen (när den blåsts in), som folk redan konstaterat. Det här med kylning kanske inte riktigt är din grej? Varför tror du man aldrig har sett en liknande kylning på ett riktigt chassi förr?

Förresten, det där gallret kommer stoppa en hel del luft.

Och, hade jag varit du hade jag istället satt en inblåsfläkt på baksidan och två galler på sidorna som var målade svarta (som sidan), för att smälta in och fortfarande kyla bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Som någon sa så kan man ha halvrör pekande åt olika håll för fläktarna. Dessutom kommer luften innuti sugas ut igen (när den blåsts in), som folk redan konstaterat. Det här med kylning kanske inte riktigt är din grej? Varför tror du man aldrig har sett en liknande kylning på ett riktigt chassi förr?

Förresten, det där gallret kommer stoppa en hel del luft.

Och, hade jag varit du hade jag istället satt en inblåsfläkt på baksidan och två galler på sidorna som var målade svarta (som sidan), för att smälta in och fortfarande kyla bra.

Halvrör^^.. inte helrör då? ;P

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Som någon sa så kan man ha halvrör pekande åt olika håll för fläktarna. Dessutom kommer luften innuti sugas ut igen (när den blåsts in), som folk redan konstaterat. Det här med kylning kanske inte riktigt är din grej? Varför tror du man aldrig har sett en liknande kylning på ett riktigt chassi förr?

Förresten, det där gallret kommer stoppa en hel del luft.

Och, hade jag varit du hade jag istället satt en inblåsfläkt på baksidan och två galler på sidorna som var målade svarta (som sidan), för att smälta in och fortfarande kyla bra.

Hade tänk mig en fläkt på baksidan åsså.. jag bad ju faktiskt om råd och de fick ja ju för ett bra tag sen.. så det är planerat..anledningen till att ja inte kapat ut den än är att jag inte riktigt vet hur komponenterna kommer hamna än så ja valde o vänta.. det enda ja inte vet än är vad jag ska vända valvrören åt för håll..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lowrider89
Hade tänk mig en fläkt på baksidan åsså.. jag bad ju faktiskt om råd och de fick ja ju för ett bra tag sen.. så det är planerat..anledningen till att ja inte kapat ut den än är att jag inte riktigt vet hur komponenterna kommer hamna än så ja valde o vänta.. det enda ja inte vet än är vad jag ska vända valvrören åt för håll..

Det är väl inte särskilt svårt? Vänd dom bort från varandra, helt enkelt. T.ex. kan du ha en för varje utblåsfläkt som pekar åt vänster och höger (bort från inblåsfläkten), och låta inblåsfläkten vara.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Det är väl inte särskilt svårt? Vänd dom bort från varandra, helt enkelt. T.ex. kan du ha en för varje utblåsfläkt som pekar åt vänster och höger (bort från inblåsfläkten), och låta inblåsfläkten vara.

Så här tänkte du lr?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lowrider89
Så här tänkte du lr?

http://www.badanka.com/upload/uploaded/namnl%F6s.JPG

Från början var det bara att man skulle rikta luften som blåstes ut åt olika håll. Om du inte gör det kan jag tänka mig att det räcker om du har en fläkt och galler på sidorna istället. Förstår du?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Från början var det bara att man skulle rikta luften som blåstes ut åt olika håll. Om du inte gör det kan jag tänka mig att det räcker om du har en fläkt och galler på sidorna istället. Förstår du?

Nja inte riktigt. kalla mig gärna dum men så e d.. kan du inte rita en bild i paint ist..

Permalänk
Medlem

Här. Inte den bästa bilden, men du fattar nog delen med gallret. Jag ska visa en till bild... ge mig lite tid bara, så kommer du säkerligen förstå.

Permalänk
Medlem

Re: Bygge av gammal högtalarlåda

Citat:

Men för att få fast den plåten var jag tvungen att använda min intelligens.. Aha, en plastförpackning med potatissallad.. (y) Den blev perfekt..

Har du gått inteligenskurs?(den brukar vi köra med bland mina kompisar)
Ontopic, ser bra ut

Permalänk

liten UPDATE:

Ja nu var det ett tag sen igen då men e man skoterfrälst så e man..
Ni får ursäkta vissa suddiga eller mörka bilder..

Här har jag iaf spacklat igen lite av hålet som vart för stort så d e klart..

Så här ser d ut med en cd-läsarfront i.. ( Det är INTE den fronten ja ska ha.. )

Så här ser d ut utan..

Så har man slaktat brors chassi åsså.. här e den moderkortsplatta som jag ska ha..

Men den är ju så klart inte bara tt stoppa dit utan den måste kapas först..

Så där ja.. Kapat o klart..

Här har jag kapat hål i chassit och satt i plåten.. Även den ska lackas svart senare..

En till bild..

Nästa steg blir nu att mäta ut för nätagget.. men det måste jag skaffa mig ett först för bzerkagget jag har är för stort..

Så till nästa ggn, ha d gött..
Tjao!

Permalänk

hehe lycka till

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
hehe lycka till

Tack.

En liten fråga till alla här.. Skulle det se allt för konstigt ut att ha agget på utsidan? Vet nämligen inte om de kommer att ta upp föt mkt plats inne i lådan och ist. blocka luftflödet.. Isf, vart ska det sitta tycker ni?

Permalänk

Ser ut att bli riktigt trångt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TBonnevier
Ser ut att bli riktigt trångt.

Jo jag har insett det jag med.. Så jag blir nog tvungen att ha agget på utsidan Men men, man får vara kreativ ist. och hitta på en bra lösning för att det ska bli snyggt ändå.. Nån som e d? kom gärna med förslag..

Permalänk
Medlem

Går det inte att ha agget i botten då? (under mobot)

Visa signatur

Elektriker och musiker =)