boottid, hur kan ubuntu och gentoo skilja så mkt?

Permalänk
Medlem

boottid, hur kan ubuntu och gentoo skilja så mkt?

Har kört ubuntu nu nåt år för jag tröttnade på gentoo, men i helgen installerade jag gentoo igen (typ 20 timmars kompilering).

Det som förvånade mig mest var själva bootprocessen är så mkt snabbare i gentoo, vad är det egentligen som skiljer?

Permalänk
Medlem

Mindre tjänster, bättre optimerat, annan placering på disken, mm mm.
Finns ganska mycket som påverkar, dock kan jag säga att ubuntu startar snabbare än red hat

Någon annan kanske kan ge en mer specifik orsak?

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Debian/Ubuntu och Redhat/Fedora mfl. är några riktiga segisar när det gäller uppstart. Misstänker de har rikigt invecklade uppstartsscript.

Slackware, Gentoo, och ett par till går riktigt kvickt.

Permalänk
Medlem

Ubuntu startar upp en massa grejer per default. Gentoo startar däremot upp väldigt lite(innan man har spammat loss med rc-update ) och startar därför snabbare.
Iaf om vi snackar Ubuntu 5.10(Breezy). 6.04(Dapper) bootar mycket snabbare än föregångaren, och ungefär lika snabbt som min senaste Gentoo-installation.

Permalänk
Medlem

Har med kärnan att göra också. Om du kompilerar en egen kärna till just din dator så går det också snabbare.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

http://pinit.sourceforge.net/

FYI, typ Kan bli intressant det där, hehe.

Permalänk
Medlem

InitNG är ju rätt fint också

Visa signatur
Permalänk

Dra in en kärna avsedd för din processor och t ex libc-686 så kommer det rulla på bra lite snabbare.

Permalänk
Medlem

allt är kompilerat för min cpu!

Permalänk
Medlem

Vad är det som tar tid? Att ladda själva kerneln eller starta alla tjänster?
Ubuntu startar ju minst dubbelt så många tjänster som Gentoo default så skillnaden är väl inte så konstig.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

GeexBox startar rätt j-a snabbt

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk

Antalet tjänster och hurvida disten kör initscript parallellt är det som gör mest inverkan på boottiden. Gentoo är ju hyffsat tunt direkt efter install medans en standardubuntu är fullt användbar som desktop, blir liksom lite skillnad i antalet tjänster

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Ah, jag var ju tvungen att ta tiden på hur lång tid det tar att boota upp Gentoo då jag personligen tycker det går lite långsamt: 31 sekunder från det att jag valt i Grub tills jag får login-rutan:

[qoute]#rc-update -s
acpid | default
alsasound | default
apache2 | default
bootmisc | boot
checkfs | boot
checkroot | boot
clock | boot
consolefont | boot
domainname | boot
hostname | boot
keymaps | boot
lm_sensors | default
local | default nonetwork
localmount | boot
modules | boot
mysql | default
mysqlmanager | default
net.eth0 | default
net.lo | boot
netmount | default
rmnologin | boot
urandom | boot
xdm | default[/qoute]

Permalänk
Medlem

Antar att Ubuntu liksom debian kör discover vid boot för att hitta vad man har för maskinvara och ladda in rätt moduler, och det är inte helt toksnabbt...
Kompilerar man in stöd för den hårdvara man har direkt i kerneln så går det snabbt, specar man alla moduler manuellt går det också snabbare, men ny maskinvara hittas inte automatiskt.