Permalänk

Hög cpu usage på AMD X2

Jag vet inte vad felet är men jag har uppmärksammat att jag har otroligt hög cpu använding vid liten belastning. Jag har en AMD X2 4200+ på en DFI ultra-D mobbo med uppdaterat bios. Jag har även cpu drivisarna nyaste samt windows hotfixen för dålig x2 prestanda. Jag har sp1 & sp2.

Det mesta tar mycket cpu men jag kan ta ett exempel. När jag startar counter strike och tabbar ut i windows så tar det ganska exakt 50% av cpu:n. Och tabbar jag in igen så tar det 100%. Någon som känner till detta och har en lösning?

Ställer jag in så hl.exe bara använder ena coren så ligger användingen på maximum som är 50% hela tiden. Så kan jag inte minnas att det var i början och jag vet inte vad jag har gjort nu för att det ska bli såhär. Jag har även formaterat om ett par gånger utan framgång.

Hjälp uppskattar enormt.

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt många trådar som dyker upp om detta nu helt plötsligt..

Det är normalt att ett spel belastar CPUn (eller kärnan den körs på) till max. Så är det alltid och det är inget onormalt med det.

CS är gammalt och buggar en del när man kör det på ett dual-system, men begränsar man spelet till en kärna ska det funka bra vad jag förstått.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

ett spel kräver väl mer eller midnre välldigt hög proritering av processorn då den i princip utför arbete åt den processen hela tiden så 100% betyder ju inte att processorn igäntligen är maxxad rent beräknigsmäsigt men att den mer eller mindre utför nåt jobb varge cykel.

Sedan brukar ju spel vara bra på att dra mycket CPU för ju mer kraft som fins ju mer fps och liknande försöker spelet ju pumpa ut då det itnealltid fins nån limit och fins det så är den ju rätt hög oftast.

Permalänk

Tack så mycker för era svar. Jag blev bara undrom att det plötligt belastade så mycket då jag inte kan minnas att det gjorde det i början. Och som sagt kan jag juh sätta processen på ena kärnan då funkar det juh bra.

Om någon har ett tips om detta går att lösa med hjälp av någon patch eller liknande så vore jag tacksam. Eller om det finns ngt program där man kan ställa in så att en viss process bara körs på ena kärnan redan vid start skulle vara toppen.