Problem..[Windows visar konstig klockfrekvens]

Permalänk
Medlem

Problem..[Windows visar konstig klockfrekvens]

Har ett AMD Athlon +3200 står att det är 2.0ghz när jag trycker egenskaper på den My Computer står det 994mhz. Kan det vara nåt virus som snattar eller vad?

Visa signatur

i7 930 4.0 GHz - ASUS P6T SE - Corsair 12GB 1600Mhz - Gigabyte Geforce 670 OC

Permalänk
Medlem

Har du Cool'n'Quiet aktiverat i BIOS?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Var kollar man det
I början på bios meny lr.. Vid uppstart!?

Händer inget speciellt om man stänger av det?

Visa signatur

i7 930 4.0 GHz - ASUS P6T SE - Corsair 12GB 1600Mhz - Gigabyte Geforce 670 OC

Permalänk
Medlem

Cool'n'Quiet är en teknologi som gör att cpu:n kan klocka sig utefter vad som krävs för stunden.
sitter du & skriver dokument drar prollen ner för lägre värme, ström mm.
Har det i min Acer Ferrari 3400. förlänger batteritiden en bra stund.

du hittar det i bios under advanced el power --> Jumperfree conf/cpu config --> Enable Cool'n'Quiet? Yes/No..

tyckte också det var lite smått märkligt jag startade min maskin...
kollar "system", 800Mhz på en A64 3000+..

EDIT: stänger du av Cool'n'Quiet så går prollen på 100%, och då ökar värme mm.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Men nu är det så att tror min dator ligger runt 35-36 Grader om jag drar av cool'n'quiet hur varm kommer dne bli, skadlig nivå eller bara ett snäpp. Har en extra fläkt som är kopllad till en molex. Även om datorn visar 994mhz blir den hälften så seg då eller visar den bara så.

Var kommer man in i Bios är det i början :D?

Visa signatur

i7 930 4.0 GHz - ASUS P6T SE - Corsair 12GB 1600Mhz - Gigabyte Geforce 670 OC

Permalänk

Jag vill inte vara elak men om du inte hittar in i Bios kanske du inte ska vara där och rota. Fråga nån du känner som kan med det om han/hon vill hjälpa dej. Jag tror inte att du känner av att datorn klockar ner, den ökar farten igen så fort den behöver det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FiskeN9
Men nu är det så att tror min dator ligger runt 35-36 Grader om jag drar av cool'n'quiet hur varm kommer dne bli, skadlig nivå eller bara ett snäpp. Har en extra fläkt som är kopllad till en molex. Även om datorn visar 994mhz blir den hälften så seg då eller visar den bara så.

Var kommer man in i Bios är det i början :D?

Jag skulle rekommendera att ngn annan fixa det åt dig.
Så att du inte kommer åt ngt så din maskin går sönder.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

för att komma in i bios trycker du delete knappen när datorn startar. men som tidigare inlägg, ändra inte på något som du inte är 150 % säker på va de e. finns nämligen en hel del roliga saker i bios som kan försöra din dator.

Visa signatur

Petar i el-uttag. [img][/img]

Permalänk

sätt på några krävande program och kolla sedan vad frekvensen står på.
prime95 torture test eller liknande.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos