Permalänk
Medlem

Min historia om BBB

Hur får man upp hastigheten på bbb 24mbit , vi får bara ut 10 mbit

Permalänk
Medlem

Du kan få UPP till 24mbit, om du läser avtalet så står det att du kan få upp till det, men det finns ingen garanti för att du får hela hastigheten. Finns tyvärr inget du kan göra, alla hastigheter dom uppger är bara vad man max kan få, men inget förbinder dom till att garantera dig den hastigheten. Har själv gnällt på BBB ett par gånger utan resultat.
Jag betalar för 10mbit, men dom kör ju 100mbit utan extra kostnad just nu och då kommer jag upp i 19.2mbit/s.

Visa signatur

AMD 3200+, 1024mb Ram, Sapphire Radeon 9800 PRO Atlantis, Arctic Cooling Copper Silent 2TC, Logitech Z-2200 2.1 THX

Permalänk
Medlem

OK, men en annan fråga då.
där är så man kan koppla upp 5 st datorer i själva modemet. När vi har 2 datorer inkopplade så får min dator bara ut 2 mbit max och den andra just nu ca 15?

vad kan vara fel. eller det kanske ska va så?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rekan_83
Du kan få UPP till 24mbit, om du läser avtalet så står det att du kan få upp till det, men det finns ingen garanti för att du får hela hastigheten. Finns tyvärr inget du kan göra, alla hastigheter dom uppger är bara vad man max kan få, men inget förbinder dom till att garantera dig den hastigheten. Har själv gnällt på BBB ett par gånger utan resultat.
Jag betalar för 10mbit, men dom kör ju 100mbit utan extra kostnad just nu och då kommer jag upp i 19.2mbit/s.

http://www.idg.se/ArticlePages/200603/13/20060313133355_CS/20...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _W_
där är så man kan koppla upp 5 st datorer i själva modemet. När vi har 2 datorer inkopplade så får min dator bara ut 2 mbit max och den andra just nu ca 15?

jadu gissa? din dator är knas... kanske kabeln...

Visa signatur

P4 3.0ghz, 1GB pc3200, Abit Ic7-G mobo, 200gb maxtor SATA, Geforce 2gts :(, Aspire 520w, Skitskärm 17" suddig o jvlig ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _W_

Om den ena datorn får ut 2Mbit och den andra 15Mbit måste du väl fatta att felet ligger hos dig?
15Mbit av 24Mbit-tjänst är inte märkvärdigt dåligt.

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org - Årets idiot 2004

Botten upp, resten i håret!

Bahnhof 100/100/Mb/s villafiber

Permalänk
Medlem

Hoppar in lite

Min lillebrors BBB funkade bra från början , fick 15 av 24 så det var ok !

Men sen började skitet ner till 400kbs och sen upp till max 8 och så har det varit ett antal månader nu.

Om man sedan ringer till bbb och säger attt enligt konsomentverket så skall dom sänka priset till en längre hastighet alltså till 8 mbit .

Men nu är det så att deras 100mbit 10mbit 24mbit 8mbit kostar lika mycket enligt dom så dom kan inte sänka priset.

Surt!

Men gör som min lillebror han motsäger sig fakturan hela tiden

/Niklas

Visa signatur

Quad 2.4@3.5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av esko
Hoppar in lite

Min lillebrors BBB funkade bra från början , fick 15 av 24 så det var ok !

Men sen började skitet ner till 400kbs och sen upp till max 8 och så har det varit ett antal månader nu.

Om man sedan ringer till bbb och säger attt enligt konsomentverket så skall dom sänka priset till en längre hastighet alltså till 8 mbit .

Men nu är det så att deras 100mbit 10mbit 24mbit 8mbit kostar lika mycket enligt dom så dom kan inte sänka priset.

Surt!

Men gör som min lillebror han motsäger sig fakturan hela tiden

/Niklas

Motsäger han sig fakturan ska han inte heller ha en tjänst eller hur...

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Medlem

jo , jag fattar oxå att felet ligger i min dator, men vad kan man göra. har stängt av inbyggda brandväggen i windows.

vad mer kan man göra?

Permalänk

hehe samma problem här, jag får bara ut 11.4 mb/s av min 24,,

Visa signatur

Asus

Permalänk
Medlem

själv så får jag 24Mbit emn jag VEt att jag inte får mer en max 12Mbit.. men det blir ändå blligare än Telias 8Mbit... får bara hoppas det inte strular allt för mycket.

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tarang
Motsäger han sig fakturan ska han inte heller ha en tjänst eller hur...

Han motsäger sig fakturna så tjänsten inte funkar som den skall , internet är dåligt det brusar i telefonen med nu.

Så enligt mig o konsomentverket så skall man inte betala hela summan då tjänsten inte funkar
eller?!

/Niklas

Visa signatur

Quad 2.4@3.5

Permalänk
Medlem

esko
En mer logisk sak om man köper en tjänst man inte tycker lever upp till avtalet är ju att man gör en felanmälan till företaget i fråga, och begär kompensation när problemet är löst och det visade sig bero på tjänsteleverantören. Om det dock framkommer att allt levereras enligt avtal och inga fel förekommit från tjänsteleverantörens sida så skall ingen kompensation utgå.

Men att man istället tar saken i egna händer och motsäger sig fakturan eller dylikt är fel, då skall man självklart inte få tjänsten under den tiden. Man kan inte själv besluta om man skall betala eller ej.

Det man kan göra dock om man är i en tvist med tjänsteleverantören är att betala till <insert myndighet> (kommer inte ihåg vilka det var=) ) och ha pengarna innestående där tills tvisten är löst, dvs tjänsteleverantören får inga pengar förens ärendet är utrett. Men betala måste man. Är inte säker på hur exakt det funkar.. oh well..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cDk
esko
En mer logisk sak om man köper en tjänst man inte tycker lever upp till avtalet är ju att man gör en felanmälan till företaget i fråga, och begär kompensation när problemet är löst och det visade sig bero på tjänsteleverantören. Om det dock framkommer att allt levereras enligt avtal och inga fel förekommit från tjänsteleverantörens sida så skall ingen kompensation utgå.

Men att man istället tar saken i egna händer och motsäger sig fakturan eller dylikt är fel, då skall man självklart inte få tjänsten under den tiden. Man kan inte själv besluta om man skall betala eller ej.

Det man kan göra dock om man är i en tvist med tjänsteleverantören är att betala till <insert myndighet> (kommer inte ihåg vilka det var=) ) och ha pengarna innestående där tills tvisten är löst, dvs tjänsteleverantören får inga pengar förens ärendet är utrett. Men betala måste man. Är inte säker på hur exakt det funkar.. oh well..

Okej är men vad du menar, nu ligger det hos konsumentverket , så vi får se.. bara tråkigt...

/Esko

Visa signatur

Quad 2.4@3.5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av esko
Han motsäger sig fakturna så tjänsten inte funkar som den skall , internet är dåligt det brusar i telefonen med nu.

Brusar det i telefonen?
Jadu. Ta en titt på ditt modem och din splitter först. Testa med en polares modem/splitter eller byt ut allt och testa.

Brus uppkommer om det är fel på splittern eller om du inte har modemet i första jacket.

Jag var med om att min splitter gick sönder när jag hade telia. Det gick att surfa men inte bra och det blev problem om man lyfte luren. Det brusade även då. Jag ringde tillverkaren (zyxel) av modemet och de skickade en ny med fraktlapp så jag kunde skicka tillbaka den gamla gratis och efter det så fungerade det perfekt.

Du ska betala hela summan om problemet ligger hos dig ja.
Bruset du hör är data. Den ska filtreras bort med hjälp av splittern, även kallat filtret.

Edit:
Så här kan en splitter se ut:
http://www.netsuperstore.se/catalog/images/splitter.jpg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Brusar det i telefonen?
Jadu. Ta en titt på ditt modem och din splitter först. Testa med en polares modem/splitter eller byt ut allt och testa.

Brus uppkommer om det är fel på splittern eller om du inte har modemet i första jacket.

Jag var med om att min splitter gick sönder när jag hade telia. Det gick att surfa men inte bra och det blev problem om man lyfte luren. Det brusade även då. Jag ringde tillverkaren (zyxel) av modemet och de skickade en ny med fraktlapp så jag kunde skicka tillbaka den gamla gratis och efter det så fungerade det perfekt.

Du ska betala hela summan om problemet ligger hos dig ja.
Bruset du hör är data. Den ska filtreras bort med hjälp av splittern, även kallat filtret.

Edit:
Så här kan en splitter se ut:
http://www.netsuperstore.se/catalog/images/splitter.jpg

Hej

Det ingår igen splitter i det modemet (det stora gråa) och bbb tekniker har varit där och bytat ut modem alla kablar mm 2 gånger och dom kan inte hitta något fel just nu, dom säger att det kan vara att det e fuktigt/kallt i marken ? vet inte om jag tror mycket på det. Men efter ett samtal med dom idag så kommer han inte att behöva betala internet till problemet e löst, bara telefon kostnaderna. Så vi får vänta o se vad som händer , Felet ligger inte hos han säger teknikern då han och jag har provat med våra laptops och får samma värde.

Så just nu är det bara och vänta tills det blir varmt i marken eller något .....

/Esko

Visa signatur

Quad 2.4@3.5

Permalänk
Medlem

Det stora grå (xavi 5222) har filtret inbyggt.

"dom säger att det kan vara att det e fuktigt/kallt i marken ? vet inte om jag tror mycket på det" -Nej han ljuger säkert för dig, det har han mycket att vinna på! /ironi.

Jo väderförhållanden och kabelns omgivning kan påverka...

Permalänk

tycker dena tråd börjar bli lite mycket bråk i ( en moderator borde låsa den )

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.