Permalänk
Medlem

Får 0.5Mbit men har 24Mbit glocalnet.

Ja vad kan vara fel, imorse när jag mätte med tp-test så låg jag på 16 Mbit och nöjde mig med det. Nu ska jag vara glad om jag kommer upp i 0.5Mbit. Ringde deras support och enligt dom så är jag uppkopplad med 16Mbit och enligt inställningssidan för mitt modem, speedtouch 510v5 så är uppkopplingen också på 16Mbit.

Men jag har bara 0.5mbit hur jag än gör! Har två datorer, finns innbyggd router i modemet och använder en Netgear FS605 switch, har provat även utan switchen och får ändå samma resultat. I morse fungerade allt bra, även igår då jag fick 24 inkopplat. Har faktiskt inte gjort något som kan påverka saker och ting.

Vad kan felet bvara, tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Felet kan vara det att glocalnet verkar ha världens mest ostabila servrar. Eller så är det helt enkelt något fel på dina ledningar, eller din telestation.

Permalänk
Medlem

Prova att starta om modemet.

Visa signatur

Trasig -->DELL XPS1530

Permalänk
Medlem

Har testat att starta om modemet. Inget hjälper, hade 16 Mbit i morse, seedan lämnar jag datorn och kommer tillbaka några timmar senare då har jag 0,5Mbit utan att ha rört den. Är fortfarande såhär.

Permalänk
Medlem

hur har du 0.5Mbit?
har du testa ta nått från tex sunet?
har du testa tptest?
hur har du testat?

har du fråga vad du ska göra från supporten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blattis
hur har du 0.5Mbit?
har du testa ta nått från tex sunet?
har du testa tptest?
hur har du testat?

har du fråga vad du ska göra från supporten?

Har testat med tp-test hela dagen både med version 5 och version 3. Får samma hela tiden, runt 500Kbit, ibland mindre. Har testat mot alla servrarna. Har provat tanka från sunet. Börjar "bra" med att jag kan tanka i runt 40kb/sec därefter så lägger det sig mellan 10-20 kb/s.

Supporten såg bara att jag var uppkopplad med 16Mbit och tyckte det var märkligt, de sa bara åt mig att starta om modemet, prova utan switchen o.s.v... Jag gjorde allt det där utan resultat. Kan det ha med min dator att göra? Jag har inte gjort något alls med den, jag var borta några timmar och när jag kommer tillbaka så var det såhär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banan
Har testat med tp-test hela dagen både med version 5 och version 3. Får samma hela tiden, runt 500Kbit, ibland mindre. Har testat mot alla servrarna. Har provat tanka från sunet. Börjar "bra" med att jag kan tanka i runt 40kb/sec därefter så lägger det sig mellan 10-20 kb/s.

Supporten såg bara att jag var uppkopplad med 16Mbit och tyckte det var märkligt, de sa bara åt mig att starta om modemet, prova utan switchen o.s.v... Jag gjorde allt det där utan resultat. Kan det ha med min dator att göra? Jag har inte gjort något alls med den, jag var borta några timmar och när jag kommer tillbaka så var det såhär.

de kan va din dator, men de borde inte vara de,
ring supporten igen och förklara ditt problem en gång till, säg att du har starta om modemet koppla bort eventuell router osv,

de kan va bra att testa med en annan dator först oxå. så har du tillgång till en dator ltie snabbt så vore de ju bra, kanske en bärbar?

de är bara att tjata på dom. för här är de ingen ISP support iaf,

GL

Permalänk
Medlem

Jo jag ska ringa igen, men dom är så sega det är starta om modemet starta om modemet, som om det skulle lösa alla världens problem. Är rejält lack på Glocalnet och vill skälla och ha mig men sedan så förstår jag ju att det inte är personen som sitter i supporten som ska ha alla skit egentligen. Jaja , någon ska ha det iallafall!

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande problem som dig. Dock har jag telia som leverantör och bara 0,5Mbit uppkoppling då jag ligger för långt ifrån telestation för att få något annat.

Då jag startade modemet så låg jag på 490kbit med tptest och efter ett tag rasadet det ner till mellan 4 och 70kbit. Dock kom hastigheten tillbaka när jag startade om modemet.
För min del så kontaktade jag telia och de mätte upp ledningarna och jag hade ett väldigt lågt motsånd i mina tele ledningar. Det visade sig att när jag kopplad ur alla telefonerna så fungerade det utmärkt, nu ligger jag på stadiga 490kbit download och 490kbit upload.

Så prova med att koppla ur telefonerna och starta om modem datorer etc. och test hur det fungerar, om all funkar då så koppla in en efter en telefon så vet du ju snart vilken som inte fungerar.

// Marcus

Permalänk
Medlem

Dagen efter så fixade det sig igen, låg på stadiga 13 Mbit... Sedan så har jag lämnat datorn och nu när jag kommer tillbaka så är det likadant igen... 0,6Mbit är det högsta värde jag fått idag. När jag hade 8Mbit så hade jag aldrig detta problemet utan då låg jag på stadiga 7Mbit alltid.

Edit: Nu kom jag hem igen, när jag lämnade datorn innan idag och skrev inlägget så hade det spårat ur igen från att ha varit bra... Vet ni vad...? Nu ligger jag på 13Mbit igen. Supporten snackar om virus och brandväggar men jag har uteslutit allt sådant, det ligger på deras sida, inte min. När det segar sig så ligger tcp down endast på 5 % av udp down... nu ligger den på 97 procent som den ska.

Blir att ringa supporten igen.