Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nelo
Dumt att skriva dubbelt så bra.

Men betydligt bättre än din amd som du tjatar om. Intel m är både kallare och bättre än din amd!

Kallare ja .. men testerna jag sett så är amd bättre på vissa saker och intel vissa saker.. men det skiljer inte mycket.. skit samma egentligen =P nu släpper vi den här skiten.. så less på AMD VS INTEL .. usch finns inget värre

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

japp det gör vi

Visa signatur

Stationär:p4 3.6 ghz, 2 gigram, getforce 6800. Laptop: Intel M740 1.7 ghz, 1 gig ram, geforce 6800 go 256MB

Permalänk
Medlem

Tack för att ni smutsade ner tråden med meningslöst tjafsande...

Det är ingen här som har lyckats modda sin A6Ja? Designen är ju trots allt mer Toyota än Mercedes. Efter att ha insett att det inte går att få tag på en bra Core Duo 14.1" dator med bra grafikkort och DVI-port så blir det nog en A6Ja istället. Är den jobbig att bära med sig?

Edit: Vågar man köpa den från Dialect IT Service? De säljer ju den dyrare modellen där för endast 14 764 kr jämfört mot Webbhallen för 16 595 kr. Enligt Pricerunner så har de en skuld hos Kronofogden över 10 000 kr...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bupp2
Tack för att ni smutsade ner tråden med meningslöst tjafsande...

Det är ingen här som har lyckats modda sin A6Ja? Designen är ju trots allt mer Toyota än Mercedes. Efter att ha insett att det inte går att få tag på en bra Core Duo 14.1" dator med bra grafikkort och DVI-port så blir det nog en A6Ja istället. Är den jobbig att bära med sig?

Lägg ner nu.. Tycker du inte om att diskutera så hör du nog inte hemma här.. =O

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Lägg ner nu.. Tycker du inte om att diskutera så hör du nog inte hemma här.. =O

Ska vi ta och diskutera Mac vs PC också? Eller något annat intressant som bara slutar i pajkastning? Det är som att diskutera mammor "Min mamma är bättre än din", "Nej min är bättre" och resultatet blir aldrig lyckat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bupp2
Ska vi ta och diskutera Mac vs PC också? Eller något annat intressant som bara slutar i pajkastning? Det är som att diskutera mammor "Min mamma är bättre än din", "Nej min är bättre" och resultatet blir aldrig lyckat.

Väx upp nu.. Vår diskussion var inte riktigt AMD vs intel .. snarare prestanda på Proccessor 1 vs proccessor 2 ..

Vilket kan vara intressant då man köper ny dator nästa gång.. vad vi kom fram till (tror jag) var iaf att Pentium M har bättre prestanda på samma klockfrekvens än Turion64.. med undantag då förstås.. Fast Turion64 har ju ett bättre pris.. Så det beror ju helt på vad man ska använda datorn till o.s.v.

64 kan man anse är mer "framtidssäkert" men å andra sidan vet man inte hur länge det dröjer innan det blir någon stor förändring.

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Intressant. Nån skrev precis "nu släpper vi den här skiten.. så less på AMD VS INTEL .. usch finns inget värre". Vill inte skita ner tråden ytterligare. Vill du fortsätta denna diskussion så kan du PM'a mig.

Permalänk
Medlem

EDIT: ångrar mitt eget inlägg... det var för tråkigt

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bupp2
Tack för att ni smutsade ner tråden med meningslöst tjafsande...

Det är ingen här som har lyckats modda sin A6Ja? Designen är ju trots allt mer Toyota än Mercedes. Efter att ha insett att det inte går att få tag på en bra Core Duo 14.1" dator med bra grafikkort och DVI-port så blir det nog en A6Ja istället. Är den jobbig att bära med sig?

Edit: Vågar man köpa den från Dialect IT Service? De säljer ju den dyrare modellen där för endast 14 764 kr jämfört mot Webbhallen för 16 595 kr. Enligt Pricerunner så har de en skuld hos Kronofogden över 10 000 kr...

Dom håller ju på att fixa sina ekonomisystem vilket jag tror kan ha orsakat detta. Jag skulle nog köpa från dem om dom hade den toshiba jag vill ha (p100-133).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bupp2
Tack för att ni smutsade ner tråden med meningslöst tjafsande...

Det är ingen här som har lyckats modda sin A6Ja? Designen är ju trots allt mer Toyota än Mercedes. Efter att ha insett att det inte går att få tag på en bra Core Duo 14.1" dator med bra grafikkort och DVI-port så blir det nog en A6Ja istället. Är den jobbig att bära med sig?

Edit: Vågar man köpa den från Dialect IT Service? De säljer ju den dyrare modellen där för endast 14 764 kr jämfört mot Webbhallen för 16 595 kr. Enligt Pricerunner så har de en skuld hos Kronofogden över 10 000 kr...

Har haft lite tråkiga erfrenheter beträffande båda varianterna av A6JA hos itservice..

Beställde den billigare varianten då dom hade 13 i lager. Leverans tid 2-3 arbetsdagar.
Efter drygt 10 dagar skriver dom till mig att den inte finns på lager och att nästa leverans skulle ske om 2 veckor. Gick in och kollade lager saldo på deras sida efter de kontaktat mig så hade dom 3 i lager.. Skumt..

Avbeställde den så fort den dyrare A6JA kom in hos dom preliminär leverans va 30/3. Har väntat sen den 7/3 och för 2 dagar sen hade dom fått 3 i lager. gick dit och kollade när den skulle komma till butiken och dom sa Torsdag ( Idag ). Gick dit och de sa att de inte fanns hos dom utan att dom 3 som fanns i deras lager fanns hos deras leverantör och att dom och slutligen jag inte får någon denna.. Än en gång skumt..

Jag va för trött för att bli arg och grabbarna i butiken var schyssta och bär nog inget ansvar i att lager saldot och deras leveranser e helt f***ed up.

Nästa leverans av denna data är den 20 april och de sa att det inte var säkert att jag skulle få en.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av <serg>
var det något problem att sätta in minnet? Gömda skruvar, plomberingar etc.
Är HDD lika lättåtkomlig?

Inga problem, det är tänkt att man ska komma åt de sakerna lätt så det är inga hemligheter där.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aer
Har haft lite tråkiga erfrenheter beträffande båda varianterna av A6JA hos itservice..

Det är självklart tråkigt men vad har det att göra med datorn, det är ju problem hos ITService

Citat:

Ursprungligen inskrivet av noir
Är skärmen av den blanka "glas" varianten?

Japp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4r0
Fint
Sedan sist men inte minst...
Jag kom just över 4000 poäng i 3DMark05 med min AJ6a, ännu bara med 512 i ram, så kanske kan det bli ännu lite bättre när jag fixar mera

Vad har du gjort för att lyckas med den bedriften. bara grafikkortet? Vad ligger temperaturen på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aer
Har haft lite tråkiga erfrenheter beträffande båda varianterna av A6JA hos itservice..

Beställde den billigare varianten då dom hade 13 i lager. Leverans tid 2-3 arbetsdagar.
Efter drygt 10 dagar skriver dom till mig att den inte finns på lager och att nästa leverans skulle ske om 2 veckor. Gick in och kollade lager saldo på deras sida efter de kontaktat mig så hade dom 3 i lager.. Skumt..

Avbeställde den så fort den dyrare A6JA kom in hos dom preliminär leverans va 30/3. Har väntat sen den 7/3 och för 2 dagar sen hade dom fått 3 i lager. gick dit och kollade när den skulle komma till butiken och dom sa Torsdag ( Idag ). Gick dit och de sa att de inte fanns hos dom utan att dom 3 som fanns i deras lager fanns hos deras leverantör och att dom och slutligen jag inte får någon denna.. Än en gång skumt..

Jag va för trött för att bli arg och grabbarna i butiken var schyssta och bär nog inget ansvar i att lager saldot och deras leveranser e helt f***ed up.

Nästa leverans av denna data är den 20 april och de sa att det inte var säkert att jag skulle få en.

Fan vad jobbigt. Om jag var i din sitts skulle jag avbeställa den och kolla på komplett.se eller datorbutiken.com

Visa signatur

Asus A7J
Intel Yonah Dual Core T2300 1.66GhZ,
1GB Ram, 100gb HDD 5400RPM, 17" Glare WXGA+, ATI X1600 256mb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Inga problem, det är tänkt att man ska komma åt de sakerna lätt så det är inga hemligheter där.

Det är självklart tråkigt men vad har det att göra med datorn, det är ju problem hos ITService

Japp

Vad har du gjort för att lyckas med den bedriften. bara grafikkortet? Vad ligger temperaturen på?

ReToX; bupp2 ställde en fråga angående beställning av denna data ifrån itservice. och jag besvarade hans fråga.

Drogo; Hittar jag den datan för ungefär samma pris och tidigare leverans tid så tar jag det. Samtidigt har jag utryckt mig till dom på itservice att en kompensation var i sin ordning så vi får se hur det blir.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aer
ReToX; bupp2 ställde en fråga angående beställning av denna data ifrån itservice. och jag besvarade hans fråga.

Såg det nu, ber om ursäkt

Förövrigt, lite mer om oblivion prestandan. Kör som sagt i 1024*768, det mesta är på förutom skuggor som är avstängda på det mesta (kör det som valdes automatiskt). HDR är på. Det går säkert tweaka lite mer, jag får 3400 poäng i 3dmark 2k5 och en annan i tråden har fått upp sin A6Ja i 4000 poäng så där finns mer att plocka. Min fps ligger inte så högt, runt 20-25 fps för det mesta men jag tycker det är rätt så bra med tanke på en otweakad laptop.

http://img87.imageshack.us/my.php?image=screenshot01wc.jpg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Vad har du gjort för att lyckas med den bedriften. bara grafikkortet? Vad ligger temperaturen på?

Det är överklockningen på grafikkortet som ger mig ca 400 extra poäng, då jag får 3635 original med Omegas drivrutiner. Hårdisktemperaturen påverkas bara, som blir några grader varmare. Sedan spinner fläkten upp lite då och då från det lägsta varvantalet, som den annars ligger på i spel. Med original spänningen spinner dock fläkten som vanligt, eftersom cpu:n då utvecklar tillräckligt med värme för att hålla igång den hela tiden. Kör dock inte med denna överklockningen till vardags, eftersom ett enstaka fel uppstod i artifakt testaren, dock var det inga visuella fel i 3DMark. Nu kör jag med 513 / 378 på grafikkortet och 10x multipliern på 0.975V, vilket är 11 timmars Prime95 stabilt och helt utan artifakter.

Godnatt!

Permalänk
Medlem

Jag är fett sugen på att köpa en A6JA - nya modellen då, med 1.8GHz CPU.

Dock är det en sak som är väldigt avgörande: Kan man köra in en 7200rpm-disk stabilt utan problem? För isåfall skulle det bli det första jag gjorde när jag fick den. Kan ju fan inte sitta med en 4200rpm.
Har sett en del som frågat, men inte sett nåt svar.
Kan nån av er grabbar testa?

Visa signatur

Laptop: Zepto 6214W, Core Duo @ 2.0 GHz, 2048 MB RAM, 100 GB 7200 rpm
Server: Asus A7N8X Deluxe 2.0, Athlon XP 2500+ Barton, 2*Corsair 1024 MB, 200 GB Seagate, 3*320 GB WD3200 varav 2*RAID Edition

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4r0
Det är överklockningen på grafikkortet som ger mig ca 400 extra poäng, då jag får 3635 original med Omegas drivrutiner. Hårdisktemperaturen påverkas bara, som blir några grader varmare. Sedan spinner fläkten upp lite då och då från det lägsta varvantalet, som den annars ligger på i spel. Med original spänningen spinner dock fläkten som vanligt, eftersom cpu:n då utvecklar tillräckligt med värme för att hålla igång den hela tiden. Kör dock inte med denna överklockningen till vardags, eftersom ett enstaka fel uppstod i artifakt testaren, dock var det inga visuella fel i 3DMark. Nu kör jag med 513 / 378 på grafikkortet och 10x multipliern på 0.975V, vilket är 11 timmars Prime95 stabilt och helt utan artifakter.

Godnatt!

Jag kör min på 1.050 V nu, funkar stabilt i spel. När jag sänkte till 1.000 V så blev det bluescreen efter någon sekund av SuperPi Jag har iaf sänkt temperaturen till ca 63-65 grader full load, detta utan någon som helst prestanda förlust! Riktigt bra. Har du lyckats klocka ner grafikkortet något nämnvärt? Jag sänkte med enbart ca. 50 MHz på minnet och GPUn och det resulterade i svart skärm direkt, det är ju grafikkortet som värmer upp datorn som tusan i idle.. Hade ju varit riktigt bra att få ner grafikkortet ordentligt i idle för batteritidens skull.

Jag får förresten också runt 3650 3DMark2k5 poäng med omega drivrutinerna, lite klock så ska jag nog också komma upp i 4000 poäng

Legogris : Det borde inte vara några problem att stoppa in en 7200 rpm hårddisk, hårddisken är lättåkomlig och såvitt jag vet innebär det max några grader mer i temperaturen och lite sämre batteritid.

Permalänk
Medlem

hittade det här på asus hemsida
http://se.asus.com/products1.aspx?l1=5&share=icon/flexstorage

kommentarer... har A6JA den, för i så fall kan det inte vara så svårt att byta HDD

Visa signatur

AMD64 2800+, radeon 9250, 512mb, Win 2000

Mathematicians is a device that turns coffee into theorys

Permalänk
Medlem

Undeklockningen av grafikkortet funkar fint bara powerplay med optimal battery är påslaget, vilket redan klockar ner det en del redan. Jag får ner mitt till 80 / 135, vilket man tjänar lite mera batteritid på, utöver underklockningen powerplay har gjort, och man kan tänkas att grafikkortet blir svalare också. Jag har till och med lyckats få batteritid mätaren att visa 4:10 när jag har kört med minimum på allt, inte för att detta är en realistisk tid för vanligt användande, men om man bara tex läser på datorn med nästlägsta brightness läget, så borde man få ca 3:45 i batteritid i alla fall.

Hmm nu till det lilla tråkiga, hittade en bugg, eller vad man ska kalla det, här om dagen. När jag stänger av bluetooth i batteriläget och har valet "Enter C4 on C3 command" påslaget i RMClock, då börjar datorn pipa i det översta högra hörnet. Det är ett ganska jobbigt ljud, så jag kan inte använda det nämnda valet i RMClock vilket jag förlorar ca 0.5w på i batteriförbrukning, men bättre det än att ha bluetooth påslaget som förbrukar ca 2w. Jag tänkte då fråga om någon av er har framkallat samma pip ljud, eller är mitt exemplar är ensam om det?

För er som inte vet så är MobileMeter ett bra program, som visar temperaturen för båda censorerna och "Charge Rate", som heter väl batteriförbrukning på svenska(?). Om ni vill testa hur mycket olika program, hårdvarudelar eller konfigurationer drar på batteriet, så är det här ett perfekt program.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4r0
Undeklockningen av grafikkortet funkar fint bara powerplay med optimal battery är påslaget, vilket redan klockar ner det en del redan. Jag får ner mitt till 80 / 135, vilket man tjänar lite mera batteritid på, utöver underklockningen powerplay har gjort, och man kan tänkas att grafikkortet blir svalare också. Jag har till och med lyckats få batteritid mätaren att visa 4:10 när jag har kört med minimum på allt, inte för att detta är en realistisk tid för vanligt användande, men om man bara tex läser på datorn med nästlägsta brightness läget, så borde man få ca 3:45 i batteritid i alla fall.

Hmm nu till det lilla tråkiga, hittade en bugg, eller vad man ska kalla det, här om dagen. När jag stänger av bluetooth i batteriläget och har valet "Enter C4 on C3 command" påslaget i RMClock, då börjar datorn pipa i det översta högra hörnet. Det är ett ganska jobbigt ljud, så jag kan inte använda det nämnda valet i RMClock vilket jag förlorar ca 0.5w på i batteriförbrukning, men bättre det än att ha bluetooth påslaget som förbrukar ca 2w. Jag tänkte då fråga om någon av er har framkallat samma pip ljud, eller är mitt exemplar är ensam om det?

För er som inte vet så är MobileMeter ett bra program, som visar temperaturen för båda censorerna och "Charge Rate", som heter väl batteriförbrukning på svenska(?). Om ni vill testa hur mycket olika program, hårdvarudelar eller konfigurationer drar på batteriet, så är det här ett perfekt program.

Jag har också haft funderingar ang detta pip-ljud. Har precis samma problem och trodde det var något med mitt specifika ex, men nu när du också får detta.....hmm...

Det hörs bara märkbart under förutsättningarna du beskriver + att det går på batteri, rajt?

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Min piper också, fast jag har inte märkt det förrän nu när ni sa det och jag fick verkligen lyssna efter det då. Inget som stör mig precis, har ändå hörlurar på mig för det mesta...

Permalänk
Medlem

Gi][Gurra: Jo, just precis i batteri mode och med cpu:n i idle så att den kan gå ner i C4 state. Jag har lyckats undvika ljudet ibland, när jag satt på och stängt av blutooth ett par gånger. Kanske man borde ta och kontakta Asus, men som sagt så handlar det bara om 0.5w, men fel är fel iofs. Jag ska nog ta och skriva en tråd i något annat forum som är mer inriktad på bärbara, i alla fall. Det kanske redan finns någon lösning.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4r0
Gi][Gurra: Jo, just precis i batteri mode och med cpu:n i idle så att den kan gå ner i C4 state. Jag har lyckats undvika ljudet ibland, när jag satt på och stängt av blutooth ett par gånger. Kanske man borde ta och kontakta Asus, men som sagt så handlar det bara om 0.5w, men fel är fel iofs. Jag ska nog ta och skriva en tråd i något annat forum som är mer inriktad på bärbara, i alla fall. Det kanske redan finns någon lösning.

Min kan ge ifrån sig lite olika ljud i c4. Enda sättet att komma ur detta är att belasta CPUn konstant med något program. mp3-spelare typ foobar ger samma resultat som att ha bluetooth igång. /Inget pip men sänkt batteritid/

Skriv gärna vilket program du använder för att styra om inte med asus eget. Gärna om du har en konfigfil för det som jag kan kopiera. Testade något program för ett tag sedan, men förstod ärligt talat inte mkt av det =). Försökte undervolta, men datorn svarade inte (iaf inte om man ska tro cpu-Z) på mina ändringar =(

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
Min kan ge ifrån sig lite olika ljud i c4. Enda sättet att komma ur detta är att belasta CPUn konstant med något program. mp3-spelare typ foobar ger samma resultat som att ha bluetooth igång. /Inget pip men sänkt batteritid/

Skriv gärna vilket program du använder för att styra om inte med asus eget. Gärna om du har en konfigfil för det som jag kan kopiera. Testade något program för ett tag sedan, men förstod ärligt talat inte mkt av det =). Försökte undervolta, men datorn svarade inte (iaf inte om man ska tro cpu-Z) på mina ändringar =(

Med RMClock så kan jag undervolta min A6Ja och välja mellan C3 eller C4 lägena. Gå in på Advanced CPU settings > Platform fliken i programmet, så har du "Enter C4 on C3 command" där, se till att allt annat är påslaget förutom just de alternativet, så får du bäst batteritid utan pip-ljuded.

http://cpu.rightmark.org/products/rmclock.shtml

Denna guide finns alltid, den är dock gammal och stämmer inte överens med användargränssnittet:

http://www.nordichardware.se/index.php?news=1&action=more&id=...

Permalänk
Medlem

Den låter ju väldigt imba.
Själv ska jag nog vänta på uppgraderingen (a6ja Q0028p)
som kommer att ha samma processor fast 1.8ghz istället för 1.66.

den skall komma nu i april har asus sagt, dock så har testarna sagt att batteritiden kunde ha varit bättre.
Så det är ju inte precis något man tar med sig på stranden eller på flyget.
Om man letar på asus hemsida så hittar man den där (sök på a6ja)
jag kan inte göra det själv för min dator klarar inte av deras hemsida
min SHGnote9000 har varit på reparation i 3månadare och kom tillbaka igår helt mördbultad med saknandes skruvar och skärmen satt löst.. SHG verkar inte gillar mig (tillbaka på reparation..)

Dem jag frågat (små hörn affärer här och där) säger att den kommer kosta runt 15k
jag kommer nog ha köpt den innan jag får tillbaka min SHG från reparation..

Visa signatur

Concept artist/illustrator looking for PAID
work. Some of my recent art: http://www.conceptart.org/forums/showthread.php?p=1576258#pos...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kurisu
Den låter ju väldigt imba.
Själv ska jag nog vänta på uppgraderingen (a6ja Q0028p)
som kommer att ha samma processor fast 1.8ghz istället för 1.66.

den skall komma nu i april har asus sagt, dock så har testarna sagt att batteritiden kunde ha varit bättre.
Så det är ju inte precis något man tar med sig på stranden eller på flyget.
Om man letar på asus hemsida så hittar man den där (sök på a6ja)
jag kan inte göra det själv för min dator klarar inte av deras hemsida
min SHGnote9000 har varit på reparation i 3månadare och kom tillbaka igår helt mördbultad med saknandes skruvar och skärmen satt löst.. SHG verkar inte gillar mig (tillbaka på reparation..)

Dem jag frågat (små hörn affärer här och där) säger att den kommer kosta runt 15k
jag kommer nog ha köpt den innan jag får tillbaka min SHG från reparation..

Det var tråkigt att höra det där med SHG.biz .. har alltid haft mina misstankar om det företaget.. hemsidan ger mig dåliga vibbar .. Nä du gör rätt i att köpa ett stort märke som asus.. dom kan inte behandla sina kunder hur som helst som SHG verkar göra.

Hoppas det löser sig!

Mvh

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!