Spänningsomvandlare. Vad kallas den, var finns den?

Permalänk

Spänningsomvandlare. Vad kallas den, var finns den?

Håller på att bygga en robot och behöver en komponent som omvandlar signalnivåer från TTL (5V) till CMOS (3,3 V). Alltså något som omvandlar den höga signalnivån från 5V till 3,3V. Behöver även tvärtom. Nån som har nån aning om vad komponenten heter och var man kan få tag på den? Har tittat på Elfa, men vet inte vad jag ska leta efter.

Permalänk
Medlem

Motstånd?

eller spänningsregulator kanske är det du letar efter.

Den här kanske

Visa signatur

CPU: Central Propulsion Unit. The CPU is the computer's engine. It consists of a hard drive, an interface card and a tiny spinning wheel that's powered by a running rodent -- a gerbil if the machine is a 286 model, a ferret if it's a 386, and a ferret on speed if it's a 486.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gunne
Motstånd?

eller spänningsregulator kanske är det du letar efter.

Den här kanske

Den där komponenten omvandlar matningsspänningen, den komponenten som jag söker ska omvandla signalspänningen och ha en separat ingång för matningsspänningen. Idéer?

Permalänk
Medlem

är det någon slags trafo du är ute efter?? eller motsvarande i/p-omvandlare?? fast i/p är ström -> tryckluft...men det stuket?? sök på reglerteknik eller något

Visa signatur

Jag tar väl en kaka, jag tar kanske två
gamertag: http://card.mygamercard.net/SV/aj203.jpg

Permalänk
Medlem

Om du sätter den på signalledaren (eller vad du nu har som signalspänningen går i) så reglerar den ju signalspänningen? Antag att du har en mojäng som ger en signal på 5V så sätter du sp-regulatorn på signalen.

_________ Signal +5V ________ +5V ---| |---------------| | Signal +3,3V | Mojäng | | SP reg |------- | | _| | --------- | -------- | | GND-------------------

Men jag hajjar inte riktigt vad du vill göra så jag kanske är ute å cyklar.

Visa signatur

CPU: Central Propulsion Unit. The CPU is the computer's engine. It consists of a hard drive, an interface card and a tiny spinning wheel that's powered by a running rodent -- a gerbil if the machine is a 286 model, a ferret if it's a 386, and a ferret on speed if it's a 486.

Permalänk
Medlem

Det heter "logic level translator" eller bara "level translator". T.ex: http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/2389

Visa signatur

- Har tråkigt utan ÖÄ!

Permalänk

transistor ? 8-)

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT