Liten recension utav LG 19" TFT L1970H-BF

Permalänk
Medlem

Liten recension utav LG 19" TFT L1970H-BF

Tjena!

Efter att ha använt på min trogna skärm i snart 8 år, så kände jag att det var dags att byta till något mer modernare...

Jag var väldigt tveksam precis som många andra...
Behöver jag egentligen behövde byta från en CRT till en TFT -skärm?

Denna fråga ställde jag till mig själv, eftersom det kändes som att jag skulle byta ner mig i kvalité. Dels på bildens kavlité, men jag var även orolig att det skulle kännas konstigt att spela på en helt annan skärm än den man var van med tidigare...

En dag satt jag och kollade igenom massviss med bilder från Cebit-mässan, där läste jag bland annat om LGs nya monster till skärm:

Fakta:

• Skärmtyp: Ultra Slim Flatron 19" TFT
• Betraktningsvinkel: 170/170 H°/V°
• Rek upplösning analog: 1280x1024@75Hz
• Kontrast: 1600:1
• Ljusstyrka: 300 cd/m2
• Responstid: 8 ms
• iGränssnitt analog: 15-pini mini D-sub
• Gränssnitt digital: DVI-Dj
• Certifiering: TCO-03, Energy Star, ISO 13406-2, EPA, GOST, C-TICK, UL, cUL, SEMKO, FCC_B, CE, VCCI-2, TUV-GS
• Utbytesgaranti: 3 år
• Övrigt: Flatron f-Engine, Fine Window, iHöjdjusterbar fot (dual hinge), lDDC-CI

Det var kärlek vid första ögonkastet, jag var bara tvungen att ha denna skärm! Letade på olika sidor, tillslut hittade jag den på webbhallen.com...

Nu till recensionen:

Kablar, kanske inte det mest intressanta?!

Första intrycket utav skärmen var positivt, se på den...

Visst är den läcker?!

Så här ser den ut på baksidan, här är kontakterna...

Stora skärmen som vägde bly!

Här är stora skärmen på en våg, kaxigt att ha med på LAN

Se bara på hur mycket utrymme det blev, efter att jag hade byt plats på skärmarna!!

Jag kan vara kaxig nog att påstå att denna skärm har bättre bild än min gamla, bilden är en fröjd för ögat!

Kändes som att kossan skulle titta ut genom skärmen!!

Visst är Sean William Scott och Johnny Knoxwille tjusiga på min nya skärm?!

Här lirar jag BattleField 2, kolla hur fint det ser ut!

Ska vi plocka en utav blommorna?!

Jag är supernöjd med skärmen! Som jag berättade i tidigare, så var jag jätte orolig att detta var ett "nedbyte" utav den tidigare skärmens otroliga prestanda...

Men jag var även orolig på annat håll...
Bland annat att någon pixel skulle va trasig eller att något annat problem skulle dyka upp i och med bytet utav skärmen...

Har inte stöt på något problem, ingen pixel är "kaputt"

Allt har gått långt över förväntningarna!!

Här är en sammanfattning:

Plus sidan:
+ Kontrasten och bilden!
+ 8 ms, fungerar otroligt bra! Jag är otroligt nojjig när det gäller ms och fps, men det fungerade mycket bättre än vad jag
hade tänkt mig!
+ Kontrasten på 1600:1 gör sig bra, väldigt fina färger!
+ Inga eftersläpningar.
+ Vinkeln från sidorna och ovanifrån är toppen!
+ Priset, till slutkund ca 4 tusen kronor.

Minus sidan:
- Hade velat kunna vinkla den mer, kanske höja skärmen något...
Men detta kan vara en vanesak...

Denna skärm får 5/5 poäng:

Eftersom den överraskade mina förväntningar, den är helt klart bättre än min äldre skärm...

Vill bara tillägga att bilderna jag tog ligger på 7.2 mp, var tvungen att minska storleken på varje bild och därav blev bilderna sämre i kvalité...

Alltid, ska det vara någonting som strular...

Visa signatur

.: iPad :: iPhone 4 :: iFan :.

Permalänk
Medlem

Grattis till den gryma skärmen och kanon recension!

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seda
Grattis till den gryma skärmen och kanon recension!

Tack, Seda!!

Visa signatur

.: iPad :: iPhone 4 :: iFan :.

Permalänk

Toppen! Tack för recensionen. Kul att du är nöjd med skärmen, jag är själv så sugen på den här skärmen. Den är ju så jefla sexig! Viewsonic & Samsung är ju som gamla kärringar jämfört med LG elegans.

Permalänk
Medlem

Gamla kärringar, säger du

Gör så här, vänta och se vad Samsung och Viewsonic kan kontra med...

Visa signatur

.: iPad :: iPhone 4 :: iFan :.

Permalänk
Medlem

Fin recension.

Gillade speciellt inzoomningen på kossan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Fin recension.

Gillade speciellt inzoomningen på kossan.

Tack Zeroqp!!

Tyvärr så visar inte bilden exakt hur det såg ut efter att ha startat windows, då man insåg hur läskigt fin bilden på skärmen egentligen var...

Kändes som att kossan skulle ta sig ut ur skärmen, och ge mig en puss med sin tunga...

Visa signatur

.: iPad :: iPhone 4 :: iFan :.

Permalänk

är det 16,7 miljoner färger på denna?

Permalänk

nice!

riktigt sugen på denna... skulle vara kul att se den live men de får aldrig in den på den lokala butiken verkar det som så lägg gärna upp lite fler bilder från fler vinklar

fick man dvi kabel med?

Permalänk
Medlem

Man fick välja mellan om man ville använda enbart DVI eller den Analoga kabeln...

Tror att det är 16,7 miljoner färger, vet ej om jag kan räkna dom alla

Visa signatur

.: iPad :: iPhone 4 :: iFan :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blöm
Man fick välja mellan om man ville använda enbart DVI eller den Analoga kabeln...

Tror att det är 16,7 miljoner färger, vet ej om jag kan räkna dom alla

Det är en TN-panel, dvs 6-bitars. alltså 16.2 miljoner färger

Tänkte kolla på denna skärmen idag om nu den lokala datorbutiken får in den. Kollar ändå inte film på datorn så tror inte jag stör mig på lite sämre färger

Visa signatur

Amd 64 3700+ (SD), 2Gb PC3200, Epox EP-9NPA+ Ultra, Gainward 7800GT, Seasonic S12-500W, Samsung 940Fn + HP 8510p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hoff
Det är en TN-panel, dvs 6-bitars. alltså 16.2 miljoner färger

Tänkte kolla på denna skärmen idag om nu den lokala datorbutiken får in den. Kollar ändå inte film på datorn så tror inte jag stör mig på lite sämre färger

500 tusen färger mindre spelar ingen roll, inte för mig iaf

Visa signatur

.: iPad :: iPhone 4 :: iFan :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blöm
500 tusen färger mindre spelar ingen roll, inte för mig iaf

Det är inte bara "500 tusen färger", utan dom ger extra färgerna kan få bilden att se väldigt annorlunda ut. Mycket mer än så vet jag inte, men jag vet att det kan vara stor skillnad. Kanske detta i sig har fått mig att ändra mig...

Permalänk
Medlem

Som jag sade, vänta och se vad dom andra skärmtillverkarna har att komma med...

Visa signatur

.: iPad :: iPhone 4 :: iFan :.

Permalänk
Medlem

Härligt med en recension!
Jag är väldigt spekulant själv. Men LG ska släppa denna skärm fast en 2ms variant i juni. Är det värt att vänta 2-3 månader på att få 4 gånger snabbare responstid?

Permalänk
Medlem

Jadå!

Om jag inte haft så bråttom så hade det blivit en sådan skärm...

Visa signatur

.: iPad :: iPhone 4 :: iFan :.

Permalänk

äh, de hade fått in några skärmar på den lokala butiken nu, dock ville de inte packa upp dem...

så kom gärna med några mer kommentarer, bilder och recensioner av den

går det att vika ner/lägga den mot bordet?

Permalänk
Avstängd

Den e säkert helt bra, borde ha varit svart bara...e så jäkla trött på silverskärmar

Visa signatur

E8200@3,3ghz |G.Skill F2-8000CL5 2x2gb |Gigabyte EP35-DS3| XFX HD5770| Samsung F3 500gb| Seagate 7200.7 200gb |Antec Sonata 1|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fo'shizzle
Den e säkert helt bra, borde ha varit svart bara...e så jäkla trött på silverskärmar

håller med där faktiskt... svart skulle vara jäkligt snyggt... kommer den att komma i svart utförande tro?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snovvebovve
håller med där faktiskt... svart skulle vara jäkligt snyggt... kommer den att komma i svart utförande tro?

Med tanke på att den har TCO-03 märkning så tvivlar jag starkt på att den kommer att komma i svart. Ett av TCO-03 kraven är nämnligen att skärmen inte får vara svart. Det tillåter dock kraven för TCO-99, och jag tror inte att de skulle "nedgradera" TCO-märkningen och då ha olika märkningar på samma modell.

Detta är även anledningen till att storebror till denna skärmen, L1980Q med pivotfunktion, har märkningen TCO-99 då denna modell är svart.

Permalänk
Medlem

damet syns mer på en svart skärm, kolla bara på en gammal svart teve

Visa signatur

.: iPad :: iPhone 4 :: iFan :.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xade
Med tanke på att den har TCO-03 märkning så tvivlar jag starkt på att den kommer att komma i svart. Ett av TCO-03 kraven är nämnligen att skärmen inte får vara svart. Det tillåter dock kraven för TCO-99, och jag tror inte att de skulle "nedgradera" TCO-märkningen och då ha olika märkningar på samma modell.

Detta är även anledningen till att storebror till denna skärmen, L1980Q med pivotfunktion, har märkningen TCO-99 då denna modell är svart.

aha! är det så det ligger till alltså...

cheers dude

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xade
Härligt med en recension!
Jag är väldigt spekulant själv. Men LG ska släppa denna skärm fast en 2ms variant i juni. Är det värt att vänta 2-3 månader på att få 4 gånger snabbare responstid?

Var har du läst det?? Kan du länka till det...Hade köpt en sån direkt om den kommit med 2ms

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZtyLe
Var har du läst det?? Kan du länka till det...Hade köpt en sån direkt om den kommit med 2ms

Jag mailade LG och frågade om de inte har planer på att släppa nån skärm med lägre responstid snart. Då fick jag till svar att de ska släppa en L1970HR med 2ms. Samma skärm som L1970H fast med 2ms istället för 8ms. Denna skärm sa han kommer gå att köpa i juni eller juli. På LGs amerikanska sida finns med med bland deras produkter, dock inte på den svenska sidan.

Här är länken:
http://us.lge.com/products/model/detail/computer%20products_l...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hoff
Det är en TN-panel, dvs 6-bitars. alltså 16.2 miljoner färger

Hur räknar du då?
6 bitar per fägrkanal ger:
2^6 = 64 färger per kanal.
2^18 = 64^3 = 262 144 unika färger totalt.

Att det är 16.2 miljoner färger kan inte bero på bit-antalet. Då det skulle krävas ln(16 200 000)/ln(2) ~= 23.95 bitar för det. 24 bitar ger 16.7 milljoner, 23 bitar ger 8.4 miljoner färger.

Misstänksam som jag blev googlade jag på det* tydligen är det så att 16.2 miljoner faktiskt betyder att det handlar om 6-bit per kanal(18 bit totalt), vilket betyder att sådana skärmar faktiskt bara har 262 tusen färger. De använder dock "dithering". Har ni jobbat med 256-färgers grafik bör ni känna till vad det handlar om, annars kan ni kolla wikipedias artikel om Dither.
Mao. så är det inte konstigt att man ser skillnad på 16.2 och 16.7, det är egentligen 0.2 vs 16.7!

* http://compreviews.about.com/od/multimedia/a/LCDColor.htm

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

http://www.flatpanels.dk/l1770h.php

ett test på 17" motsvarigheten.

Visa signatur

Amd 64 3700+ (SD), 2Gb PC3200, Epox EP-9NPA+ Ultra, Gainward 7800GT, Seasonic S12-500W, Samsung 940Fn + HP 8510p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hoff
http://www.flatpanels.dk/l1770h.php

ett test på 17" motsvarigheten.

Vem har lust att översätta hela testet?

Permalänk
Medlem

Äsch, så svårt var det väl inte att läsa?

Visa signatur

.: iPad :: iPhone 4 :: iFan :.

Permalänk

Tack som få för minirecensionen 8).

Permalänk
Medlem

@ blöm

Nu när du har haft skärmen i ett par veckor. Är du fortfarande supernöjd? Har du upptäckt några nackdelar osv.? Inga döda pixlar heller?