dvd marknaden och taiyo yuden ?

Permalänk
Medlem

dvd marknaden och taiyo yuden ?

Någon som har handlat därifrån och vet om dessa är autentiska?

http://www.dvdmarknaden.com/SE/Catalog/DVD/DVD+R/16x%20printa...

Visa signatur

"Let the children of Zion be joyful in their King. Let them praise His name in the dance...sing unto God, sing praises to His name; exolt HIM that rideth on the heavens by His name JAH, and rejoice before HIM...sing unto HIM a new song; play skillfully with a loud noise..." Selah!

Permalänk
Hedersmedlem

Varför inte köpa dessa http://www.itbutikken.se/i/102647/1.htm som jag gör, garanterat äkta och billigare. Det innebär inte att jag betvivlar äktheten (det vet jag inget om) hos dvdmarknaden, men varför betala mer än nödvändigt?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

dvd marknaden och taiyo yuden ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Varför inte köpa dessa http://www.itbutikken.se/i/102647/1.htm som jag gör, garanterat äkta och billigare. Det innebär inte att jag betvivlar äktheten (det vet jag inget om) hos dvdmarknaden, men varför betala mer än nödvändigt?

Hmmm... Är du medveten om att du jämför äpplen och Päron? Skivorna hos itbutikken är vanliga DVD+R och skivorna hos dvdmarknaden är DVD+R printable. Dessutom, ännu större skillnad: Skivorna hos itbutikken är inte är med Taiyo Yuden dye utan vanliga Plextor skivor.

Vill du ha en bra och billig skiva kan jag rekommendera RiDisc (har själv köpt dem ett par gånger från Dvd Marknaden). http://www.dvdmarknaden.com/SE/Catalog/DVD/DVD%2BR/16x/RID16X...

Men vill du absolut ha Taiyo Yuden dye så får du pröjsa extra.... De är alltid dyrare oavsett vilket fabrikat du väljer. Vet att Verbatim har en Taiyo Yuden variant men senast jag kollade på dom var dom ännu dyrare än Plextors variant.

/Peter

Permalänk
Hedersmedlem

Re: dvd marknaden och taiyo yuden ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterP
Hmmm... Är du medveten om att du jämför äpplen och Päron? Skivorna hos itbutikken är vanliga DVD+R och skivorna hos dvdmarknaden är DVD+R printable. Dessutom, ännu större skillnad: Skivorna hos itbutikken är inte är med Taiyo Yuden dye utan vanliga Plextor skivor.

Vill du ha en bra och billig skiva kan jag rekommendera RiDisc (har själv köpt dem ett par gånger från Dvd Marknaden). http://www.dvdmarknaden.com/SE/Catalog/DVD/DVD%2BR/16x/RID16X...

Men vill du absolut ha Taiyo Yuden dye så får du pröjsa extra.... De är alltid dyrare oavsett vilket fabrikat du väljer. Vet att Verbatim har en Taiyo Yuden variant men senast jag kollade på dom var dom ännu dyrare än Plextors variant.

/Peter

Undersök fakta innan du uttalar dig, tack.

Jag har, som jag skrivit, handlat Plextors skivor från Itbutikken i många år. Plextor är och förblir äkta Japan-tillverkade Taiyo Yuden av högsta kvalité.

Edit: Länk om du inte litar på mitt ord: http://www.plextor.be/products/dvdmr16x.asp?choice=16X%20DVD%...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Geeks
SweClockers

Re: Re: dvd marknaden och taiyo yuden ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Undersök fakta innan du uttalar dig, tack.

Jag har, som jag skrivit, handlat Plextors skivor från Itbutikken i många år. Plextor är och förblir äkta Japan-tillverkade Taiyo Yuden av högsta kvalité.

Edit: Länk om du inte litar på mitt ord: http://www.plextor.be/products/dvdmr16x.asp?choice=16X%20DVD%...

Helt korrekt.

Yuden är svåra att få tag på här omkring. Har nästan helt gått över till Verbatim på grund av detta. Nästan lika bra resultat med min NEC 4551.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Verbatim var ju dåliga förut. Ett budgetmärke. En rejäl uppryckning. TDK och cd tror jag funkar än. TDK är bäst. Har man alltid kört med sen kassetten. Inga problem med kassetterna eller cderna.

Permalänk
Medlem

Tydligen har dom på CDRohlinge Taiyou Yuden 16X printable på spindel med 100 st för 69:99€ här. och frakten är inte så farligt hög heller då det går på 9.99€ när du handlar för 99€ och sedan mer ju mer du handlar för.

Billiga på piratpatroner är dom också då jag hittar till min slit & slängskrivare Epson C48 patroner för 2.99€ för den svarta och 3.99€ för den kombinerade färgpatronen men sen hur kvaliten är det törs jag inte uttala mig om.

Edit: Inte billigast på TY men på en del andra skivor som man kan hitta för 20€ i 100-pack.

Permalänk

www.xmediatrade.com är rätt billiga på TY.

Permalänk
Medlem

Re: Re: dvd marknaden och taiyo yuden ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Undersök fakta innan du uttalar dig, tack.

Jag har, som jag skrivit, handlat Plextors skivor från Itbutikken i många år. Plextor är och förblir äkta Japan-tillverkade Taiyo Yuden av högsta kvalité.

Edit: Länk om du inte litar på mitt ord: http://www.plextor.be/products/dvdmr16x.asp?choice=16X%20DVD%...

I stand corrected. Fel av mig...!
Men den andra "feljämförelsen" var rätt De skivor hos itbutikken som du jämförde med var inte printable. Motsvarigheten till dem är inte länken överst utan dessa: http://www.dvdmarknaden.com/SE/Catalog/DVD/DVD+R/16x/PLEX16X+... och där är det ingen priskskillnad, dom är lika billiga vad jag kan se.

/Peter

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: dvd marknaden och taiyo yuden ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterP
I stand corrected. Fel av mig...!
Men den andra "feljämförelsen" var rätt De skivor hos itbutikken som du jämförde med var inte printable. Motsvarigheten till dem är inte länken överst utan dessa: http://www.dvdmarknaden.com/SE/Catalog/DVD/DVD+R/16x/PLEX16X+... och där är det ingen priskskillnad, dom är lika billiga vad jag kan se.

/Peter

Du jobbar på dvd marknaden, eller?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: dvd marknaden och taiyo yuden ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Du jobbar på dvd marknaden, eller?

Jag jobbar på reklambyrå. Hurså?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: dvd marknaden och taiyo yuden ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterP
Jag jobbar på reklambyrå. Hurså?

Inte ovanligt att företag reggar sig för att tala väl
om sig själva.

Nyreggad och samtliga inlägg i denna tråden fick
mig att undra bara.

Speciellt när man läser deras "fem anledningar"
att handla av dem.
Att de har lägsta pris måste de ha drömt.
Tycker de är dyrare än de andra.

Permalänk

Är det stor skillnad på plextor-skivorna och verbatim med media code mcc004?

EDIT: min brännare är en pioneer 110d

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffo2
Verbatim var ju dåliga förut. Ett budgetmärke. En rejäl uppryckning. TDK och cd tror jag funkar än. TDK är bäst. Har man alltid kört med sen kassetten. Inga problem med kassetterna eller cderna.

Det är bra att du har koll. Verbatim (Mitsubishi Chemical Corp) har aldrig varit ett budgetmärke. TDK tillverkar inga skivor själva, utan köper in från andra och rebrandar. Du vet således inte vad du får när du köper TDK.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sanosuke555
Är det stor skillnad på plextor-skivorna och verbatim med media code mcc004?

EDIT: min brännare är en pioneer 110d

Verbatim gör bra skivor, så länge du inte har riktigt anala krav kommer de duga finfint. Yuden är snäppet bättre, men skillnaden är inte så stor. Kika på www.cdfreaks.com

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

mjoo jag har mkt bra erfarenhet av verbatim, fast om plextor-skivorna nu verkligen är yuden så vore det kul att pröva dem också.. priset med frakt blir ungefär samma oavsett om jag beställer från wesellcd eller itbutikken så jag kör nog på plextorskivorna.

tdk har jag mkt dåliga erfarenheter av, skulle aldrig köpa sådana skivor igen, särskilt inte när verbatim/plextor kostar "obetydligt" mer

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: dvd marknaden och taiyo yuden ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Inte ovanligt att företag reggar sig för att tala väl
om sig själva.

Nyreggad och samtliga inlägg i denna tråden fick
mig att undra bara.

Speciellt när man läser deras "fem anledningar"
att handla av dem.
Att de har lägsta pris måste de ha drömt.
Tycker de är dyrare än de andra.

Som jag skrev tidigare så har jag handlat av dem ett par gånger tidigare och som nöjd kund så är det enda kopplingen jag har.

Jämförde med ett gäng ställen innan jag handlade första gången och då var dem billigast. Har inte kollat sen dess (ett par månader sen). Gör bl.a. reklamutskick på DVD med jämna mellanrum så har det ändrats så let me know please. Handlar främst +R 16x samt -RW och +RW till min kollega. Som egen företagare är faktura ett stort plus.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
TDK tillverkar inga skivor själva, utan köper in från andra och rebrandar.

TDK har egen produktion i Japan och tidigare även i Luxemburg men den fabriken har man stängt ner. Man "outsourcar" även produktion på skivor som man själva utvecklat, precis som Mitsubishi gör med alla SL-media idag.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jsl_80
TDK har egen produktion i Japan och tidigare även i Luxemburg men den fabriken har man stängt ner. Man "outsourcar" även produktion på skivor som man själva utvecklat, precis som Mitsubishi gör med alla SL-media idag.

Vad jag vet är det bara specialskivorna som tillverkas av någon annan än Verbatim. Dvs. lightscribe etc.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Ska man vara noga är Verbatim bara ett "märke", ingen tillverkare. Dock är det ett dotterbolag till Mitsubishi Chemical Corp. Mitsubishi tillverkar dock bara DVD DL-media i sin egna anläggning i Singapore numera och i sin anläggning i Japan gör man bara UDO-media samt att kommande Blu-ray-media ska tillverkas där.

Verbatim DVD SL-media med MCC/MKM tillverkar-id (MID-kod) är tillverkade av antingen CMC, Prodisc eller MBI, dock görs de med Mitsubishis dye/teknik/etc.

I Europa säljs även Verbatim-skivor som är tillverkade av Taiyo Yuden och med TY-dye. Här säljer även Verbatim "budget"-skivor som de kallar Pearl White och som är tillverkade av antingen CMC eller Ritek med deras resp. egna dye.

Permalänk
Medlem

Ja asså det är sånt här som med avsikt förvirrar oss konsumenter att bra/dåliga dyes dyker upp under olika märken.

Tillverkarna vill sälja oförskämt dyrt och vi konsumenter å andra sidan vill köpa billigt.

Man kan ju inte sitta och läsa tester hela dagarna och snoka reda på vilka dyes som döljer sig bakom olika märken. Därtill snoka rätt på bästa pris.

Hur gör vi då?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Ja asså det är sånt här som med avsikt förvirrar oss konsumenter att bra/dåliga dyes dyker upp under olika märken.

Tillverkarna vill sälja oförskämt dyrt och vi konsumenter å andra sidan vill köpa billigt.

Man kan ju inte sitta och läsa tester hela dagarna och snoka reda på vilka dyes som döljer sig bakom olika märken. Därtill snoka rätt på bästa pris.

Hur gör vi då?

Köper Plextor som jag, då vet man exakt vad man får: den bästa kvalitén.

När jag började köpa plextor för rätt många år sedan, kostade dem dubbelt mot verbatim och då var väl prisvärdheten tveksam. Idag när de kostar under 5.- styck och man fortfarande garanterat får Japanska Taiyo Yuden, så är valet enkelt.;)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Köper Plextor som jag, då vet man exakt vad man får: den bästa kvalitén.

När jag började köpa plextor för rätt många år sedan, kostade dem dubbelt mot verbatim och då var väl prisvärdheten tveksam. Idag när de kostar under 5.- styck och man fortfarande garanterat får Japanska Taiyo Yuden, så är valet enkelt.;)

Okkidokki - saken är klar - det blir Plextor...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffo2
Verbatim var ju dåliga förut. Ett budgetmärke. En rejäl uppryckning.

Anledningen till att jag började med Verbatim på den tiden det bara var cd som gällde var pga dom var absolut bäst speciellt om man höll på med Playstation 1 vilket är ett tag sedan. Detta är min uppfattning!! Om folk bara skriver på tråden att det och det märket är kass skulle iaf jag vilja ha en källa som det refereras till!!
MVH

Permalänk
Hedersmedlem

Verbatim var ett kvalitetsmärke redan på diskettiden. Jag köpte Verbatim 5 1/4 disketter till min Apple ][ för 25år sedan och redan då var de bland de bästa och med mycket hög kvalité. De kom i speciell hårdplastförpackning som man kunde vika ut ock göra ett fint ställ av.

Idag är det fortfarande hög kvalité, men jag tycker att Taiyo Yuden är bäst. Jag prövade ett par hundra Verbatim för ett år sedan och det var för många repiga, fläckiga och antalet felbränningar var för högt i jämförelse med TY. Något budgetmärke är det däremot definitivt inte.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ska inte låta en sån här intressant tråd bara dö ut.
Någon som har koll på vad det är för Taiyo Yuden-skivor www.discsonline.se erbjuder?
Tycker ju själv att 499:- för 100 printbara är i billigaste laget.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bart
Ska inte låta en sån här intressant tråd bara dö ut.
Någon som har koll på vad det är för Taiyo Yuden-skivor www.discsonline.se erbjuder?
Tycker ju själv att 499:- för 100 printbara är i billigaste laget.

Att Discsonline skulle sälja Taiyo Yuden är nytt för mig (kanske inte tittat ordentligt). Svårt att säga om det är fake eller genuint förrens man har fått de i handen men det låter lite för billigt. Vad jag har hört så ska man akta sig för billiga TY då dessa ofta är fakes. Jag skulle inte chansa utan snarare beställa från Cdrohlinge. De är garanterat original. Har även hört väldigt dålig kritik angående Discsonline. De verkar inte ha så bra rykte heller;

http://se.pricerunner.com/retailer/21787/reviews

För fakade Taiyo Yudens, se här;

http://club.cdfreaks.com/showthread.php?t=178622
http://club.cdfreaks.com/showthread.php?t=178363
http://www.supermediastore.com/taiyo-yuden-how-to-tell-fake-o...

Så för att du ska vara helt säker på att det är äkta måste du kontrollera serienr på skivan, förpackningen, etiketten, mediakod, brännprestanda mm.

Någon annan kanske har handlat de där skivorna därifrån dock.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Hedersmedlem

Än en gång, varför inte köpa garanterade Taiyo Yuden i form av Plextors märke för 192.-/50st på IT Butikken? http://www.itbutikken.se/i/102647/1.htm

Jag begriper inte varför det ska letas runt efter TY-skivor när dessa finns och har funnits länge hos IT Butikken.

Detta har jag skrivit om länge nu, men ändå ska det letas runt efter skumma skivor från diverse olika håll.

Varför?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Lysande - Tack för infon
Det som står på skivorna är TH000021 samt 0504, så som det diskuteras i länkarna -
Ska köra en fullständig scan i plextools så fort tillfälle ges.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Än en gång, varför inte köpa garanterade Taiyo Yuden i form av Plextors märke för 192.-/50st på IT Butikken? http://www.itbutikken.se/i/102647/1.htm

Jag begriper inte varför det ska letas runt efter TY-skivor när dessa finns och har funnits länge hos IT Butikken.

Detta har jag skrivit om länge nu, men ändå ska det letas runt efter skumma skivor från diverse olika håll.

Varför?

För min del använder jag enbart DVD-R.

Permalänk
Medlem

Och även här kan tydligen se lite info om olika media, vem som tillverkar vad och kvalitèn på dom olika media koderna

http://www.digitalfaq.com/media/dvdmedia.htm