Automatiskt identifiering är snabbare än 100Mbps Full Duplex

Permalänk

Automatiskt identifiering är snabbare än 100Mbps Full Duplex

Hej,

1. Jag har Bredbandsbolag 100 Mbit/s, vad är skillnaden mellan 100 Mbit/s och 100 Mbps?

2. Hur mycket är 1,3 Mibyte/s? Det är vad jag har fått som högst på en Bittorrent klient och jag har en fiberanslutning och jag vet inte om jag har rätt nätverkskabel eller inte...

3. Jag aktiverade just 100Mbps/Full Duplex, varför är den segare än "Automatiskt Identifiering"?

Full Duplex ska ju vara snabb, jag har startat om datorn men med samma resultat, jag undrar vad "Automatiskt Identifiering" identifierar..

Jag skulle vara mycket tacksam på svar.

Edit: Jag vet att internet sidorna laddade snabbare förr med full duplex.

Permalänk
Medlem

1) Samma sak

2) Multiplicera 1.3 med 8 så får du Mbps

3) Det är alltid bäst att låta kortet och switchen förhandla fram hastighet och dublex, man kan sätt det fast i vissa fall men jag har ytterst sällan behövt göra det.

4) Full dublex innebär att man kan skicka och ta imot paket samtidigt. Automatisk identifiering innebär en förhandling vilken hastighet och vilken duplex som skall användas.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

fortfarande upp till 100 Mbit/s

Permalänk

Jag fick bara 65.76 Mbit/s med "TPTEST5".
Men ändå, varför får jag inte högre än 10 Mbit/s med Bittorent då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bredbandsbolag
Jag fick bara 65.76 Mbit/s med "TPTEST5".
Men ändå, varför får jag inte högre än 10 Mbit/s med Bittorent då?

Antalet seeders och deras uppkopplingar kanske är mindre bra.
Vet inte vilken client du använder men testa µtorrent om du inte redan kör den.
Kör nätverksguiden i clienten, sedan ska det funka bra.

En kompis med bbb 100 / 10 Mbit fick ca 80 / 12 Mbit. Torrentspeed på 8 Mbps ned på en privat tracker.

Permalänk
Medlem

Re: Automatiskt identifiering är snabbare än 100Mbps Full Duplex

Citat:

3. Jag aktiverade just 100Mbps/Full Duplex, varför är den segare än "Automatiskt Identifiering"?

Vad man än ställer in, så måste man ställa in samma sak på båda sidor, d.v.s "100/Full" på båda, eller "auto" på båda. På fibernoden/routern/modemet/vaddetnuär kan du oftast inte själv ställa in nåt, men det kör med största säkerhet auto, och du bör därför ha det även på din dator. Om båda sidor stödjer full duplex, kommer du också få det om du ställer in auto.

Om bara ena sidan kör auto och den andra (datorn) är inställd på 100/Full, så kommer den som kör auto att landa på 100Mbit, halv duplex. Halv duplex är ingen större fara så länge båda sidor är överens om det (man kan tanka max 100Mbit totalt uppströms+nedströms, istället för 100Mbit åt vardera hållet), men om bara ena sidan har det kommer det bli massvis med kollisioner och groteskt dålig fart.
Din dator kommer då sända ut paket på kabeln samtidigt som data kommer in (eftersom den tror att det är full duplex som gäller). Den andra sidan kommer då uppfatta det som en kollision (eftersom den tror på halv duplex, då data bara får gå i en riktning samtidigt) och kassera både det ingående och det utgående paketet, vilket leder till omsändningar (som även de kan kollidera med något) och urusel fart.

Bäst är att hålla sig till "hårdkodad" hastighet (t.ex. 100/Full) överallt, eller auto överallt, och aldrig blanda dem. Eftersom de flesta hemmaprylar (switchar och routers) inte stödjer nåt annat än auto är det oftast bäst att hålla sig till det. Enda gången det egentligen finns nån anledning att göra nåt annat är i de få fall autonegotiation inte ger högsta hastighet, vilket händer rätt ofta med stora dyra routrar/switchar (som märkligt nog verkar vara sämre på auto än billiga hemmaprylar, som oftast hittar rätt).

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk

Re: Re: Automatiskt identifiering är snabbare än 100Mbps Full Duplex

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack
Vad man än ställer in, så måste man ställa in samma sak på båda sidor, d.v.s "100/Full" på båda, eller "auto" på båda. På fibernoden/routern/modemet/vaddetnuär kan du oftast inte själv ställa in nåt, men det kör med största säkerhet auto, och du bör därför ha det även på din dator. Om båda sidor stödjer full duplex, kommer du också få det om du ställer in auto.

Om bara ena sidan kör auto och den andra (datorn) är inställd på 100/Full, så kommer den som kör auto att landa på 100Mbit, halv duplex. Halv duplex är ingen större fara så länge båda sidor är överens om det (man kan tanka max 100Mbit totalt uppströms+nedströms, istället för 100Mbit åt vardera hållet), men om bara ena sidan har det kommer det bli massvis med kollisioner och groteskt dålig fart.
Din dator kommer då sända ut paket på kabeln samtidigt som data kommer in (eftersom den tror att det är full duplex som gäller). Den andra sidan kommer då uppfatta det som en kollision (eftersom den tror på halv duplex, då data bara får gå i en riktning samtidigt) och kassera både det ingående och det utgående paketet, vilket leder till omsändningar (som även de kan kollidera med något) och urusel fart.

Bäst är att hålla sig till "hårdkodad" hastighet (t.ex. 100/Full) överallt, eller auto överallt, och aldrig blanda dem. Eftersom de flesta hemmaprylar (switchar och routers) inte stödjer nåt annat än auto är det oftast bäst att hålla sig till det. Enda gången det egentligen finns nån anledning att göra nåt annat är i de få fall autonegotiation inte ger högsta hastighet, vilket händer rätt ofta med stora dyra routrar/switchar (som märkligt nog verkar vara sämre på auto än billiga hemmaprylar, som oftast hittar rätt).

Rekommenderar du 100Mbits/Full Duplex i stället för AUTO?

Permalänk
Medlem

Nej. Jag rekommenderar auto på båda sidor.

Förmodligen kan du inte ställa in nåt annat på din switch (eller var du nu är inkopplad), och då är allt annat än "auto" på datorn dumt. Om du kan ändra på båda sidor, så kan du sätta båda till 100/Full om du vill, men det är oftast onödigt krångel.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Citat:

Förmodligen kan du inte ställa in nåt annat på din switch (eller var du nu är inkopplad), och då är allt annat än "auto" på datorn dumt. Om du kan ändra på båda sidor, så kan du sätta båda till 100/Full om du vill, men det är oftast onödigt krångel.

Jag har en direktanslutning, alltså ingen router eller switch.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har en direktanslutning, alltså ingen router eller switch.

Han pratar om enheten som du är ansluten till, d.v.s. bredbandsbolagets utrustning. Du sitter förmodligen kopplad till en cisco 2950 switch eller motsvarande och den är förmodligen inställd på auto duplex.

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du Gigabitkort i datorn kan det vara ide att ställa ner det från Full-Auto till 100-Auto då en del (många?) Gbit-enheter har svårt att förhandla fram något vettigt om andra ändan inte också är Gbit.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Har du Gigabitkort i datorn kan det vara ide att ställa ner det från Full-Auto till 100-Auto då en del (många?) Gbit-enheter har svårt att förhandla fram något vettigt om andra ändan inte också är Gbit.

/H

Jag tycker att webbsurfning är seg men nedladdning snabb, vet nån hur man tweakar så webbsurfning eller snabbare i stället?