vad har hänt med alla bra rpgs?????

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Då blir man ju o fundera, är det spelarna som pausar mitt i striderna som helt enkelt inte vet hur man spelar. Eller är det tillverkaren som gjorde spelet för svårt och enda lösningen var att tvinga folk förstöra varenda svår strid med pauser?

Med pauser så kan man föra in lite mer taktik än om striderna bara sker i realtid. De flesta av mina rollspelsfavoriter än såna som går att pausa realtidsstriderna eller som har turbaserade strider. Pausningsfunktionen är där för att det inför fler möjligheter i spelet, den som inte uppfattat det så har nog inte förstått hur man kan utnyttja spelet till fullo.

Med realtidsstrider så blir det mest hack'n'slash och jag tröttnar oftast rätt fort, men med turbaserade strider så blir striderna mer utdragna och man hinner fatta fler beslut som gör att striderna blir mer intressanta för mig. Tex tror jag inte spel som tex Fallout, Arcanum, Wizardry 8, mfl hade varit lika bra om de hade realtidsstrider.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Med pauser så kan man föra in lite mer taktik än om striderna bara sker i realtid. De flesta av mina rollspelsfavoriter än såna som går att pausa realtidsstriderna eller som har turbaserade strider. Pausningsfunktionen är där för att det inför fler möjligheter i spelet, den som inte uppfattat det så har nog inte förstått hur man kan utnyttja spelet till fullo.

Med realtidsstrider så blir det mest hack'n'slash och jag tröttnar oftast rätt fort, men med turbaserade strider så blir striderna mer utdragna och man hinner fatta fler beslut som gör att striderna blir mer intressanta för mig. Tex tror jag inte spel som tex Fallout, Arcanum, Wizardry 8, mfl hade varit lika bra om de hade realtidsstrider.

Stämmer mycket bra!

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgt. Stinger
Jo, men då har du hypat spelet förmycket. jag fick höra ett par dagar efter releasedagen av en kompis: "du, fyfan vad fett oblivion är du måste köpa det"
efterssom denna kompis har ganska bra smak i spel så litade jag på hans omdöme o köpte spelet, o det var värt vartenda krona!
om du däremot har Hypat spelet i 1 år eller ngt så kan jag förstå att man blir less på vissa saker.

En generell regel: SPELEN LEVER ALDRIG UPP TILL HYPEN!
när man har det i baktanken blir det mycket svårare att bli besviken på spel

Har jag? Jag skrev inte något om någon hype, jag har inte varit särskilt intresserad av Oblivion och jag har knappast följt utvecklingen av spelet. Däremot så kollade jag upp spelet precis innan det släpptes på den officiella hemsidan. Där stod det uppradat allt som skulle vara nytt och bra med spelet, alltså inget som har något med en hype att göra utan löften från utvecklaren. När jag väl provade spelet så levererade det inte vad utvecklaren själv hade utlovat, vilket får anses som direkt dåligt.

Det är givetvis inte bara därför jag ogillar Oblivion, det finns mycket i spelet som stör mig, menysystemet är taffligt, karaktärskustomiseringen är jobbigt uppbyggd, spelet känns slöspelat (när man går så känns det ungefär som om man vore 80 och hade rollator). Stridssystemet var oinspirerande, levelsystemet är ett skämt, det känns inte som att det finns någon som helst anledning att levla när monstrena ändå alltid är på samma level som du. Att levla för att få lite skills och prylar anser jag inte vara nog, bättre att det finns ställen där du åker på dyngpisk om du visar dig för tidigt, som det är nu så kan man rent teoretiskt klara av spelet på level 1. Det finns massor med saker som jag ogillar och tro det eller ej, få saker har faktiskt med denna så kallade hype att göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av f97ao
Problemet låter snarare som det ligger i dina orealistiska förväntningar och inte i spelet.
Det är ytterst sällan som jag har sett ett spel vara ledande på så många områden som Oblivion är. Grafiken, displacement mappingen, AI:n, questens osv.
/A

När sa jag att jag hade orealistiska förväntningar? Det där är dina egna ord. Grafiken må vara bra, även om karaktärer rent allmänt ser ganska fula ut i förhållande till vad jag sett. AI:n är som sagt inte mycket att hänga i granen när man synar den i sömmarna osv.

Låter snarare som om du vill lägga dina "orealistiska hyllningar" på mig.

Visa signatur

2xHP w2207, Intel C2D E6750, Gigabyte P35-DS3, Corsair Twin2X2048-6400C4, XFX Geforce 8800GTS, 400GB HDD[br]
Athlon 64 3200+ "Winchester", ASUS A8N-SLI deluxe, Corsair TWINX1024-3200XL, XFX Geforce 6800GT@ULTRA, 160GB HDD

Permalänk

Zelda är ett äventyrsspel

Permalänk
Medlem

Tycker fortfarande inte att det finns något som går upp mot en riktigt bra spelsession med kompisarna och hederligt papper-och-pennarollspel. Det är ju där man verkligen får spela rollspel och vara fri att göra vad man vill (iaf om spelledaren är bra )!

Visa signatur

"If Violence doesn't solve your problem, you're not using enough"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perforated

När sa jag att jag hade orealistiska förväntningar? Det där är dina egna ord. Grafiken må vara bra, även om karaktärer rent allmänt ser ganska fula ut i förhållande till vad jag sett. AI:n är som sagt inte mycket att hänga i granen när man synar den i sömmarna osv.

Låter snarare som om du vill lägga dina "orealistiska hyllningar" på mig.

Det är naturligtvis min egen åsikt att dina förväntningar var orealistisk. Det finns saker med Oblivion som inte är perfekt, precis som du nämner. Tex levelsystemet och menyerna, och tex avsaknad av bra shortcuts. Jag tycker att AI:n levererar på ett sätt som jag aldrig har sett i något annat spel. Jag har då aldrig varit med om ett spel där tusentals personer verkligen "lever" liv och där olika händelser i spelet verkligen påverkar omgivningen.

Själv tycker jag det är underligt att folk kan gå ut och kraftigt kritisera system som faktiskt är de bästa som finns idag. Jag tycker i alla fall att O är ledande inom ett flera områden, och tekniskt är det nog möjligen det mest imponerande spel jag spelat.

/A

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f97ao
Det är naturligtvis min egen åsikt att dina förväntningar var orealistisk. Det finns saker med Oblivion som inte är perfekt, precis som du nämner. Tex levelsystemet och menyerna, och tex avsaknad av bra shortcuts. Jag tycker att AI:n levererar på ett sätt som jag aldrig har sett i något annat spel. Jag har då aldrig varit med om ett spel där tusentals personer verkligen "lever" liv och där olika händelser i spelet verkligen påverkar omgivningen.

Själv tycker jag det är underligt att folk kan gå ut och kraftigt kritisera system som faktiskt är de bästa som finns idag. Jag tycker i alla fall att O är ledande inom ett flera områden, och tekniskt är det nog möjligen det mest imponerande spel jag spelat.
/A

Du borde ta och titta lite närmre på AI:n i såna fall, visst, den är inte helt puckad men det förekommer en hel del oegentligheter. Jag tar några exempel från en recension, vilka stämmer bra in med mina egna observationer.

"I praktiken blir det inte fullt lika bra och jag har varit med om en hel del sjuka saker angående RAI. Först och främst såg jag under mitt första besök i staden Skinngrad en kvinna som klev ut mitt på den vackra stenlagda gatan framför kyrkan och började ploga. Jag höll givetvis på att dö av skratt när jag talade med henne och hon förklarade att här ute på fälten skulle hon odla tomater (mitt i centrum av staden?).

Ytterligare ett snedsteg är när jag dyrkar upp en dörr i natten och gör inbrott i ett hus. Jag genomsöker huset och är på väg ner för trapporna igen när en fattig tiggare kommer in i huset och lägger sig i sängen. Jaha, tänkte jag och skulle fortsätta ut, då en vakt kliver in. Jag tänker "hjälp, nu är det kört", men icke. Vakten kliver fram till sängen, hugger ihjäl tiggaren, säger hallå till mig där jag står med allt tjuvgods och kliver ut igen.

Ännu roligare blir det när jag kliver ut ur staden och går mot stallet, där jag ser en man som går på huk fram mot en kvinna som sitter på en bänk och äter bröd. Plötsligt ställer sig kvinnan upp och skriker att mannen är en eländig tjuv. Tjuven kastar sig upp på en häst som står vid stallet och blir jagad av två vakter samt kvinnan som med knytnävarna i högsta hugg är sugen på bråk. Tjuven snurrar upp i luften med hästen och fastnar på den lilla stugans skorsten där han kliver av hästen, trillar ned och dör. Kvinnan går fram till mannen och tar av honom byxorna – vakterna blir förbannade och slår ihjäl henne. En vakt tar av henne klänningen, den andra vakten blir arg och slår ihjäl vakten. Den överlevande vakten tar den andra vaktens rustning och går därifrån. Kvar står jag och en häst på taket och förstår inte alls vad som händer.

Detta är några av alla hysteriska saker som inträffat men rent grundläggande är RAI inte lika verklighetstrogen som Bethesda vill få oss att tro. I grund och botten kommer det vanligaste störningsmomentet vara att folk pratar med varandra, säger adjö, vänder sig om i några sekunder, vänder tillbaka mot varandra och pratar igen. Och så håller det på. Inget problem, men kanske inte den revolution man hade räknat med."

Är det så konstigt att jag kritiserar, dina egna ord "system som faktiskt är de bästa som finns idag." Att ett system har bäst teknologi och är "världsledande" gör det inte automatiskt bra. Jag kan kasta världens bästa AI, grafikmotor och fysikmotor i famnen på vem som helst och säga åt dem att göra ett spel, bara för att de har det bästa som kan köpas för pengar så innebär det ju knappast att det blir ett bra spel.

Visa signatur

2xHP w2207, Intel C2D E6750, Gigabyte P35-DS3, Corsair Twin2X2048-6400C4, XFX Geforce 8800GTS, 400GB HDD[br]
Athlon 64 3200+ "Winchester", ASUS A8N-SLI deluxe, Corsair TWINX1024-3200XL, XFX Geforce 6800GT@ULTRA, 160GB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perforated
Du borde ta och titta lite närmre på AI:n i såna fall, visst, den är inte helt puckad men det förekommer en hel del oegentligheter. Jag tar några exempel från en recension, vilka stämmer bra in med mina egna observationer.

"I praktiken blir det inte fullt lika bra och jag har varit med om en hel del sjuka saker angående RAI. Först och främst såg jag under mitt första besök i staden Skinngrad en kvinna som klev ut mitt på den vackra stenlagda gatan framför kyrkan och började ploga. Jag höll givetvis på att dö av skratt när jag talade med henne och hon förklarade att här ute på fälten skulle hon odla tomater (mitt i centrum av staden?).

Ytterligare ett snedsteg är när jag dyrkar upp en dörr i natten och gör inbrott i ett hus. Jag genomsöker huset och är på väg ner för trapporna igen när en fattig tiggare kommer in i huset och lägger sig i sängen. Jaha, tänkte jag och skulle fortsätta ut, då en vakt kliver in. Jag tänker "hjälp, nu är det kört", men icke. Vakten kliver fram till sängen, hugger ihjäl tiggaren, säger hallå till mig där jag står med allt tjuvgods och kliver ut igen.

Ännu roligare blir det när jag kliver ut ur staden och går mot stallet, där jag ser en man som går på huk fram mot en kvinna som sitter på en bänk och äter bröd. Plötsligt ställer sig kvinnan upp och skriker att mannen är en eländig tjuv. Tjuven kastar sig upp på en häst som står vid stallet och blir jagad av två vakter samt kvinnan som med knytnävarna i högsta hugg är sugen på bråk. Tjuven snurrar upp i luften med hästen och fastnar på den lilla stugans skorsten där han kliver av hästen, trillar ned och dör. Kvinnan går fram till mannen och tar av honom byxorna – vakterna blir förbannade och slår ihjäl henne. En vakt tar av henne klänningen, den andra vakten blir arg och slår ihjäl vakten. Den överlevande vakten tar den andra vaktens rustning och går därifrån. Kvar står jag och en häst på taket och förstår inte alls vad som händer.

Detta är några av alla hysteriska saker som inträffat men rent grundläggande är RAI inte lika verklighetstrogen som Bethesda vill få oss att tro. I grund och botten kommer det vanligaste störningsmomentet vara att folk pratar med varandra, säger adjö, vänder sig om i några sekunder, vänder tillbaka mot varandra och pratar igen. Och så håller det på. Inget problem, men kanske inte den revolution man hade räknat med."

Är det så konstigt att jag kritiserar, dina egna ord "system som faktiskt är de bästa som finns idag." Att ett system har bäst teknologi och är "världsledande" gör det inte automatiskt bra. Jag kan kasta världens bästa AI, grafikmotor och fysikmotor i famnen på vem som helst och säga åt dem att göra ett spel, bara för att de har det bästa som kan köpas för pengar så innebär det ju knappast att det blir ett bra spel.

vad fan, fattar inte varför alla klagar, det där är inte buggar, utan dråpliga och roliga situationer, som gör spelet mer spännande och roligare, själv ÄLSKAR jag när nåt mysko händer, tycker det är skitkul ju... tråkigt om allt skulle fungera felfritt hela tiden!! lite "buggeri" förgyller spelandet och är skitskoj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Med pauser så kan man föra in lite mer taktik än om striderna bara sker i realtid. De flesta av mina rollspelsfavoriter än såna som går att pausa realtidsstriderna eller som har turbaserade strider. Pausningsfunktionen är där för att det inför fler möjligheter i spelet, den som inte uppfattat det så har nog inte förstått hur man kan utnyttja spelet till fullo.

Med realtidsstrider så blir det mest hack'n'slash och jag tröttnar oftast rätt fort, men med turbaserade strider så blir striderna mer utdragna och man hinner fatta fler beslut som gör att striderna blir mer intressanta för mig. Tex tror jag inte spel som tex Fallout, Arcanum, Wizardry 8, mfl hade varit lika bra om de hade realtidsstrider.

Själv avskyr jag "pausstrider", turnbaserat går bra, eller Fallouts system, men realtidsstrid där du inte direkt kan styra dina gubbar utan hela tiden måste pausa för att ge dom nya order?

För att sedan titta på när dom springer in i rakt in i varann och vevar som väderkvarnar utan att försöka undvika eller parera för att det inte stöds av grafikmotorn? Nej, Detta system är anledningen att jag tröttnade på Baldurs Gate spelen och NWN. Det var roligt tills man tröttnade på att skratta åt striderna.

Konsollrollspel tröttnade jag på för många år sedan när man märkte att det enda nya dom tillfört sedan 16-bits eran är flashiga filmsekvenser, mindre kläder åt brudarna och ännu yngre huvudrollsinnehavare.

Nej, Fallout 1&2, M&M liren, Ultima spelen, Elder Scrolls Serien (Bäst!), Eye of the Beholder serien, Ishar trilogin, Vampire the Masquerade liren, Med flera Bevisar att PC är det som gäller ifall man vill spela rejäla rollspel, istället för toklinjära mangaberättelser.

Allt detta är självklart mina personliga åsikter, och självklart finns det folk som tycker annorlunda, och det är ok... Det är inte förbjudet att fel:p

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

turordningsbaserade strider kräver en nästan omåttligt stor fantasiförmåga

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gus
turordningsbaserade strider kräver en nästan omåttligt stor fantasiförmåga

Hehe aaah men det är nog ett måste tyvärr.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perforated
*massa snack*

Jag har aldrig varit med om en sådan situation som beskrivs i den recensionen! jag har på sin höjd fått den ena köpmannen i the best defence att slå ner den andra... men de hatar ju varandra från början så det är ju inget konstigt...

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Anledningen till att bra rpger inte tillverkas i nuläget beror delvis på att det ärr MMORPGr som är guldgruvan just nu och till större det att tillverkarna inte orkar bry sig om storyn utan bara, GRAFIK EFFETKER WOOOOW!!!.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: vad har hänt med alla bra rpgs?????

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Red Cat
ge mig Nox 2 för faaaan...

Word, bästa fast-action RPG:t. Älskar Nox Quest, dock så fuskar väl alla nu förtiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perforated
Du borde ta och titta lite närmre på AI:n i såna fall, visst, den är inte helt puckad men det förekommer en hel del oegentligheter. Jag tar några exempel från en recension, vilka stämmer bra in med mina egna observationer.

[i]"I praktiken blir det inte fullt lika bra och jag har varit med om en hel del sjuka saker angående RAI. Först och främst såg jag under mitt första besök i staden Skinngrad en kvinna som klev ut mitt på den vackra stenlagda gatan framför kyrkan och började ploga. Jag höll givetvis på att dö av skratt när jag talade med henne och hon förklarade att här ute på fälten skulle hon odla tomater (mitt i centrum av staden?).

Jo, fast de ovanstående exemplen är ju inte fantastiskt vanliga. Visst händer det konstiga saker, men så ofta stöter jag inte på det. Jag minns en underlig sak som hände när jag bröt mig in i ett hus, jag blev upptäckt och överfallen. Då kom det in en tjej och hon började försvara mig och slå ner den andre. Den här personen hade jag pratat med innan så hon tyckte om mig väldigt mycket så kanske var därför. Just att den här typen av händelser kan uppstå i huvud taget tycker jag är fantastiskt.

Du nämner att bara för att tekniken är bäst så behöver inte spelet vara kul. Helt rätt fast det var ju tekniken vi pratade om här.

/A

Permalänk
Medlem

Might and Magic VI: The Mandate of Heaven.
http://www.gamespot.com/pc/rpg/mightandmagic6themoh/review.ht...
Det bästa spel jag spelat, någonsin, och dessutom en stor del av mina yngre år. Blir så nostalgisk när jag tänker på de timmar man spelade det. Insåg först nu att det släpptes så sent som 1998, det känns som så länge sedan...

Visa signatur

Abit KN8-SLI, XFX 7800GT,1 x Crucial Ballistix 1024MB pc4000 (En till på ingång), A64-X2 3800+@250x10