Permalänk

Gör ett skolarbete om Grub

Hej jag går på Nacakdemin och läser just nu kursen Systemskriptning, där man skall fördjupa sig i skriptning i Linux. Vi har läst om bash-skriptning hittils och nu startade vi en projektuppgift om ett ämne vi fick välja. Jag valde grub, det finns ganska mycket information om Grub men jag skulle behöva veta mer hur skriptning fungerar i Grub, hur den använder den och så. Är det någon som kan detta eller vet en bra hemsida om detta. Jag har googlat på det men inte hittat något. Tacksam för er hjälp. Har funderat att lägga delar av arbetet på svenska sidan av Wikipedia som behandlar Grub.

Permalänk
Medlem

grubs manual är nog allt du söker. den är väldigt heltäckande.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Använder sig GRUB alls av script egentligen? Vad finns att scripta? Möjligtvis installation och generering av menu.lst, men GRUB i sig?

Permalänk

Jag tror också installationen är den enda att skripta, varför ska en bootloader ha med skripting att göra egentligen. Läraren har varit väldigt luddig, det var han som gav förslaget till mig. Så det måste ha någon användning av skripting.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simon_persson85
Jag tror också installationen är den enda att skripta, varför ska en bootloader ha med skripting att göra egentligen. Läraren har varit väldigt luddig, det var han som gav förslaget till mig. Så det måste ha någon användning av skripting.

Är du säker på att läraren har en aning om vad GRUB är? Han kanske förväxlar det med andra fyrbokstavskombinationer som bash, tcsh, Perl eller Ruby.

Du kan ju naturligtvis skriva om konfigurationsfilen och dess möjligheter, för att sedan gå in på initrd och linux-kärnan om det inte räcker.

Permalänk
Medlem

Haha, blev lite rädd där ett tag och undrade verkligen vad man kunde scripta i Grub.

Permalänk

Tack för tipsen, får se vad jag kan vaska fram. Öh hatar skolarbete hoppas bara inte jag gör allt dagen innan bara. Angående läraren så är han en riktig nörd i Linux, jag tror han vet vad han gör.