Ubuntu 6.06 LTS released 2006-06-01

Permalänk

Ubuntu 6.06 LTS released 2006-06-01

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem

Gaaamla nyheter, det läste jag redan imorse nämnligen! Höhö.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk

om man redan kör betan då? måste man installera om allt för att få en stable eller bara updatera?

Visa signatur

amd 2200+, 1024 ddr, geforce 4 4200 ti agp8x, 80+120+200+200+200 gig hdd 19" crt server: 2,66 40 gig gf 2 512 mb

Permalänk
Medlem

stromsebastian: uppdatera, så ligger du på samma nivå

Men visst, har du pulat runt i systemet och det har jävlats så kanske det är bättre att ladda ner denna version.

Permalänk

ok, tack tack... nae, jag har väl inte gjort några jätte ändringar förutom att ha installerat både kde o gnome, samt bytt till k7 kärnan...

hade hoppats på en helt ny vers, så dom kanske hade fixat så mitt wlan kort funkar som det ska..

Visa signatur

amd 2200+, 1024 ddr, geforce 4 4200 ti agp8x, 80+120+200+200+200 gig hdd 19" crt server: 2,66 40 gig gf 2 512 mb

Permalänk
Medlem

Kom inga uppdateringar idag för mig, uppdaterade senast igår eftermiddag så man borde kunna säga att den släpptes redan igår

Permalänk

Vad är det för skillnad mellan alternate och Desktop?

Permalänk
Medlem

Intressant :). Jag har Slackware installerat nu, men jag måste nog ta och prova Ubuntu 6.06 också.
Jag läste detta på Slashdot nyss och dök direkt in på SweCs forum:D.

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem

Uppgraderade tidigare idag. Märkte ingen direkt skillnad

Permalänk

Nu börjar det intressanta, nu ska dom börja jobba på Edgy Eft :). Eft ska, enligt Shuttleworth, bli en mer "experimentell" release, med alla nya, intressanta tekniker som XGL, och till och med efter release av Eft så kan det vara aktuellt att rekommendera Dapper till de som behöver en stabil och säker plattform framför allt.

Edit: jag hade blandat ihop etch och eft...

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk

Dapper äger

Jag sitter nu en på en dualbootad amd 3200+ 1 gb ram med ett nvidia 6600gt och allt flyter som smör. När jag bootar Windows XP Professional så seger datorn till rejält och spelar det ingen roll att jag har hållt den virus, spyware- och adwarefri eller defraggat den hundra miljoner gånger eller genomsökt registret efter problem, Ms kan helt enkelt inte göra ett bra OS. Varför ska jag som gamear straffas för mitt intresse för spel och tvingas använda Windows Xtreme Pain Professional?

Permalänk
Medlem

En fråga till er som vet:):) Jag sitter på 2 st Amd dual cpu maskiner,kör ubuntu 5.10-32bit på ena och ubuntu 5.10-64bit på andra.Så jag undrar om det är värt för mig att lägga in 6.06 och vad är det för skillnad mot den jag kör nu? Är detta bara nyare?Dual maskinerna går som spelservers. Mwh Henke

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem

Re: Dapper äger

Citat:

Ursprungligen inskrivet av simon_persson85
Jag sitter nu en på en dualbootad amd 3200+ 1 gb ram med ett nvidia 6600gt och allt flyter som smör. När jag bootar Windows XP Professional så seger datorn till rejält och spelar det ingen roll att jag har hållt den virus, spyware- och adwarefri eller defraggat den hundra miljoner gånger eller genomsökt registret efter problem, Ms kan helt enkelt inte göra ett bra OS. Varför ska jag som gamear straffas för mitt intresse för spel och tvingas använda Windows Xtreme Pain Professional?

jag vet inte, fråga bill

Ubuntu dapper är fint men Etch verkar lite mer spännande om jag får vara ärlig. dapper har ju inte mycket nytt egentligen

det är skönt att shuttleworth och ubuntu-teamet inte är så konservativa och återhållsamma iallfall.

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem

suck... kul att få reda på när jag fick 40 cd men ubuntu med 5.10 versionen för en 3 dagar sen :/

Permalänk
Medlem

:P:P:P:P:P:P:P:P:P
fett synd

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Tusse" Torvald
Nu börjar det intressanta, nu ska dom börja jobba på Etch :). Etch ska, enligt Shuttleworth, bli en mer "experimentell" release, med alla nya, intressanta tekniker som XGL, och till och med efter release av Etch så kan det vara aktuellt att rekommendera Dapper till de som behöver en stabil och säker plattform framför allt.

Du blandar nog ihop Etch och Edgy Eft. Debians nästa stabila utgåva kallas Etch, Ubuntus för Edgy Eft.

Permalänk

codecs

Jag har en fråga agående dapper drake och codecs på ofria format. Skulle inte det komma någon ny funktion i dapper som skulle installera alla codecs åt en efter att man försökt spela t.ex. en avi och sen frågar den "avi stöds inte vill du installera stöd för den?" Om inte det är sant finns det något enkelt sätt att installera alla codes inkl. rar support osv?

Permalänk
Medlem

Re: codecs

Citat:

Ursprungligen inskrivet av simon_persson85
Jag har en fråga agående dapper drake och codecs på ofria format. Skulle inte det komma någon ny funktion i dapper som skulle installera alla codecs åt en efter att man försökt spela t.ex. en avi och sen frågar den "avi stöds inte vill du installera stöd för den?" Om inte det är sant finns det något enkelt sätt att installera alla codes inkl. rar support osv?

Använd easyubuntu, http://easyubuntu.freecontrib.org/

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Jahapp... dapper dödade ljudet ifrån flash i firefox för mig... :/

Permalänk
Medlem

Jag har en tidigare version av ubuntu som jag installerade idag.
Jag tyckte mig sig att det fanns någon uppdateringsfunktion. stämmer detta? och räcker det med att köra den för att uppdatera till senaste versionen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xavis
Jag har en tidigare version av ubuntu som jag installerade idag.
Jag tyckte mig sig att det fanns någon uppdateringsfunktion. stämmer detta? och räcker det med att köra den för att uppdatera till senaste versionen?

Kör bara:

gksudo "update-manager -d"

(gjorde jag...)

Permalänk

Wow easyubuntu äger! Varför finns den inte som default i Ubuntu? Det kan väl inte vara så svårt att integrera en meny där man kan välja att installera codecsen eller vad det nu är man vill installera. En annan sak som jag saknar i Ubuntu är att sätta rootpassword i installationen, om man är helt nybörjare så fattar man inte att man måste sätta rootpassword med sudo passwd. Sen borde de också integrera samba bättre, använda gui:t i Swat och göra en enklare meny av den och även ha en knapp där man kan välja avancerade inställningar. Jag kan inte testa trådlösa på datorn, har hört att det varit en brist i Ubuntu. Annars är jag helnöjd!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simon_persson85
En annan sak som jag saknar i Ubuntu är att sätta rootpassword i installationen, om man är helt nybörjare så fattar man inte att man måste sätta rootpassword med sudo passwd.

Varför skulle en nybörjare aktivera root-kontot överhuvudtaget? Bättre att använda sudo.

Mvh/Nicklas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simon_persson85
Wow easyubuntu äger! Varför finns den inte som default i Ubuntu? Det kan väl inte vara så svårt att integrera en meny där man kan välja att installera codecsen eller vad det nu är man vill installera. En annan sak som jag saknar i Ubuntu är att sätta rootpassword i installationen, om man är helt nybörjare så fattar man inte att man måste sätta rootpassword med sudo passwd. Sen borde de också integrera samba bättre, använda gui:t i Swat och göra en enklare meny av den och även ha en knapp där man kan välja avancerade inställningar. Jag kan inte testa trådlösa på datorn, har hört att det varit en brist i Ubuntu. Annars är jag helnöjd!

Gör de det så skulle de plötsligt vara fångna i en värld av upphovrättslagar och patent. Det handlar inte om huruvida man kan eller inte utan om huruvida man får. Ubuntu ska inte ha rootkonto överhuvudtaget. Man ska överhuvudtaget inte skriva sudo passwd. Vad gäller trådlöst nätverk undrar jag vad det är du pratar om.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Gör de det så skulle de plötsligt vara fångna i en värld av upphovrättslagar och patent. Det handlar inte om huruvida man kan eller inte utan om huruvida man får. Ubuntu ska inte ha rootkonto överhuvudtaget. Man ska överhuvudtaget inte skriva sudo passwd. Vad gäller trådlöst nätverk undrar jag vad det är du pratar om.

Man kan ha en USA-version och en för oss andra. Tycker det är onödigt att vi drabbas när det inte finns några mjukvarupatentlagar i Sverige.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Man kan ha en USA-version och en för oss andra. Tycker det är onödigt att vi drabbas när det inte finns några mjukvarupatentlagar i Sverige.

Ännu...

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk

Mitt eth0 går alltid ner när jag bootar ubuntu, måste hela tiden köra ifup eth0 varje gång, en bugg? Jag kanske också utryckte mig fel, ville att man skulle lägga lösenord till root, eftersom den efter installation inte har ett lösenord.

Permalänk

Trådlöst nätverk buggar som sagt. Fungerade perfekt innan jag uppgraderade ifrån 5:an.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk

Har underliga problem med nätverket. Det slutar fungera efter några minuters surfning, sedan måste jag dra ur sladden och sätta i den igen. Och så funkar det en liten stund igen. Det hjälper inte att köra ifconfig eth0 down/up.

Det är inget fel på kabeln eller router m.m. Allt funkar perfekt när jag kopplar den i McBooken.

Några idéer?

EDIT: Nevermind, installerar om först...

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simon_persson85
Mitt eth0 går alltid ner när jag bootar ubuntu, måste hela tiden köra ifup eth0 varje gång, en bugg? Jag kanske också utryckte mig fel, ville att man skulle lägga lösenord till root, eftersom den efter installation inte har ett lösenord.

Varför vill man att root skall ha ett lösenord? Bara onödigt då första kontot på ubuntuinstallationen har sudo-rättigheter.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.