Permalänk
Medlem

Kommer det här fungera? (nybörjarfråga)

Hej, jag har funderat ganska länge på att byta ut min luftkylning till vatten.
Jag är inte ute efter extrem kylning, så länge det är normala temperaturer
så är jag nöjd, däremot skulle jag vilja ha ner ljudnivån dramatiskt (Höfläkt någon?). Så jag har alltså kommit fram till att jag vill ha en stor radiator utan fläktar, kommer det hålla vettig temperatur? eller kommer skrothögen brinna upp?

jag har suttit på Petrastechshop.com och plockat ihop lite saker, hur verkar detta?

CPU: Danger Den Maze4 - 1/2", Socket 478
GPU: Swiftech MCW55 GPU Waterblock
Pump:Danger Den CSP-MAG 12vDC Pump
Radiator:Swiftech MCR-320 "Quiet Power" Series Radiator
Ungefärligt pris: ~1500 SEK

OBS. Jag försöker även hålla priset nere lite grann, är dock öppen för förslag.

Sen så vet jag inte hur mycket slang som kommer behövas, räcker 5ft? (ungefär 1.5 meter).

just ja, datorn som ska kylas är en P4 Prescott 3.0GHz (socket 478), och ett Geforce XFX 7800GS, och ingenting ska överklockas, sen så behövs väl ingen kylning till ram-minnena? utan en fläkt vid hårddiskarna räcker väl i kombination med nätaggsfläkten?

Tacksam för förslag och ideér.

Permalänk
Medlem

Skulle inte våga köra ett sådant sustem helt utan fläckt, skulle satsat på reserator, eller annrs satt nån tyst fläkt på.

Visa signatur

ASUS A8N-E| AMD Athlon 64 3200+@2380Mhz 100% Prime stabilt (Zalman 7700-CU)| sapphire X800 256Mb @447.43Mhz/428.14Mhz(856.28Mhz DDR)(Zalman VF700-cu LED)| 1024Mb Corsair XMS3200C2| OCZ modstream 520W| 23576poäng i 3DMark 01 1337 i 06 :)
"Non violence has never solved anything!" - Homer

Permalänk
Medlem

...

kyler inte radiatorn tillräckligt uttan fläktar? jag skulle kunna köpa en dualfan radiator och sätta dit två stycken tysta 120mm fläktar och köra dom på 5v, skulle det räcka tror ni?

Permalänk

Det där med 2st tysta 120mm låter bra. Tror inte att det går helt utan fläktar. Kanske om du underklockar en hel del.

Men annars har ju zalman fläktlös radiator. Om du skaffar 2st såna så kyler det nog rätt bra ändå. Men det blir dyrt, stort och tungt, så det är nog bättre me 2st mkt tysta fläktar.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Adda är väll ganska tysta?

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 5,2Ghz || Asrock P67 Extreme 4 || MSI GeForce GTX 580 FrozrII OC ||8GB Corsair XMS3 1600mhz 320GB Samsung SpinPoint F4 || 2TB Seagate Green || 500GB WD Green || Windows 7 Ultimate 64-Bit

Permalänk
Medlem

Jopp ADDA är förbannat tysta om jag får säga det själv ^^ även på 12V

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

...

okej, tack för svaren.
det lutar åt de saker jag listade längst upp, plus två stycken adda fläktar och en fanmate. till de andra fr¨ågorna jag hade, hur mycket slang ska man räkna med att behöva köpa? Hur många och vilken typ av kopplingar behöver jag köpa till de komponenterna? en t-korsning behövs för påfyllning i kombination med en fillcap va?

Permalänk
Medlem

Re: ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av crillel
okej, tack för svaren.
det lutar åt de saker jag listade längst upp, plus två stycken adda fläktar och en fanmate. till de andra fr¨ågorna jag hade, hur mycket slang ska man räkna med att behöva köpa? Hur många och vilken typ av kopplingar behöver jag köpa till de komponenterna? en t-korsning behövs för påfyllning i kombination med en fillcap va?

jag skulle ta nexus 120mm, ca 2-3 meter slang är en bra idé så du kan ta så mycket du behöver och ha lite i reserv med.

lycka te