Permalänk

H20

Beställde hem vattenkylning i början av veckan och hämtade ut det idag.
Efter att en kompis kom hem till mig och hjälpte mig sätta i det så det satt ordentligt (han är lite starkare än mig) så test körde vi allt genom att lura nätagget. Men helt plöstligt började radiatorn läcka vatten på moderkortet och grafikkortet.

Snackade med en och han sa att radiatorn ska inte läcka vatten och speciellt inte där inte slangarna är i satta alltså upptill på radiatorn om slangarna sätts in nedtill.

Plockade ut hela h20 systemet och tömde på vatten och ska in och reklamera det på måndag. Men nu är det så att när jag satt i allt som det var förut så startar inte datorn över huvudtaget. Lampan lyser på moderkortet men när man trycker på powerknappen så startas inte datorn..

Nån som vet felet?

tack på förhand

Permalänk

Skulle gissa på att felet är ett trasig moderkort eller grafikkort p.g.a. vattnet som hamnade på. Sorry

Permalänk
Medlem

lugn !!! det går att rädda sätt in moderkortet i ugnen på svaga 50 grader i en timme eller 2 och lägg den på bakpapper som skydd !!!! eller så tar du hårfrön att torka den med

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Man ska alltid använda avjoniserat vatten i systemet.
Sen låta allt torka väldigt väl innan man kör i gång och testar igen.

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Medlem

Torka allting ordentligt innan du prövar det pånytt.

Det finns en orsak till att man testkör vattenkylningen en stund utanför chassit först...

Visa signatur

|Asus P5Q-E|Q9450|4 Gb F2-6400C4|GTX 460|Raptor 150|Corsair HX750W|P180B|
|MCP655|GTZ|2xPA120.2|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MazterX
Man ska alltid använda avjoniserat vatten i systemet.
Sen låta allt torka väldigt väl innan man kör i gång och testar igen.

Det avjoniserade vattnet blir snabbt joniserat när det får kontakt med metallerna.

Det enda rätta är att låta det ligga och torka, risken är ju dock att du satte på datorn då delarna fortfarande var lite fuktiga, isf så är det mycket möjligt att det gått sönder.

Dock körde jag utan problem ett 6800GT i flera dagar även fast det låg vatten på det.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZalamanderRelic

Snackade med en och han sa att radiatorn ska inte läcka vatten och speciellt inte där inte slangarna är i satta alltså upptill på radiatorn om slangarna sätts in nedtill.

Om jag förstår dig rätt (tre stycken negationer är no-go ) så försöker du säga: "Radiatorn läcker i motsatt ända mot där nipplarna är monterade"? Vad är det för radiator, Black Ice?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordblom

Dock körde jag utan problem ett 6800GT i flera dagar även fast det låg vatten på det.

Haha. Du funderade inte på att torka bort vattnet, när du ändå såg det menar jag :).
Startade min laptop två timmar efter att jag spillt en kopp kaffe i den. Den betedde sig jättelustigt i fem minuter innan den stängde av sig själv. (efter några timmar till så fungerade den, batteriet var dock dött).

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk

Alltså jag såg inte att det var vatten på grafikkortet förren jag öppnade datorn, då hade mitt cpu block läckt i flera dagar, blev lite grafikfel i FEAR, det var därför jag upptäckte det.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk

Specifikationer:
• Radiator: Alphacool NexXxos Pro jI
• CPU-kylare: Alphacool NexXxos XP Light
• Fästen: Socket A/478/775/754/939/940
• Vattentank: Alphacool AGB2 CAPE svart
• Pump: Hydor L20 230V, inkl. adaptrar
• Slang: 1,5m transparent PCV i8/11mm
• Fläkt: 1st 120mm, i1200rpm
• Slangsocklar: 8st rostfria med skruvhatt, l8/11mml slang, j1/4"-gänga
• Värmepasta: 1st "Silmore" 2g
• Manual: JA

Ja det är motsatta sidan som det läcker på alltså samma sida som skruvarna sitter på men upptill

Permalänk

Provkör man inte systemet innan man sätter i det i datorn?:S

Permalänk
Medlem

Självklart ska man alltid provköra vattenkylningen hellst någon timma eller två innan man skruvar fast det på processor och grafikkort.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Avstängd

hur ska du kunna provköra det utan att sätta fast det i moderkort/grafikkort? döuuhh???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tokdator
hur ska du kunna provköra det utan att sätta fast det i moderkort/grafikkort? döuuhh???

Hört talas om att tjuvkoppla nätagg? ^^

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | Ryzen 9 3900X | 64 GB Corsair Vengeance RGB PRO | MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC 8GB | Corsair Graphite 760T

Permalänk

Så långt tänkte inte jag jag satte i allt i datorn men jag satte inte ner atx kabel i moderkort utan tjuvkopplade där men ändå det ska väl ändå inte vara så att radiatorn börja läcka vatten

Permalänk
Medlem

Självklart ska inte grejerna vara paj, men det hjälper ju föga i ditt fall. Det är en sådan där näslig: "man lär så länge man lever" grej. Förhoppningsvis funkar det om du låter det torka ordentligt och så. Hoppas det löser sig för dig.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk

Ska in till affären i morgon och häva att det är och var ett fabriktionsfel.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LupusRex
Hört talas om att tjuvkoppla nätagg? ^^

Hur ska du kunna testa att det inte läcker osv utan att ha allt inkopplat???

Det var så jag menade...

Permalänk
Avstängd

koppla in vattenkylningssystemet o starta pumpen.
tän lite innan du kommer med så otroligt dumma inlägg

btw,ska du till affären i morgon? beställde du inte dina saker?

Permalänk

Ska ju dit jag köpte det för att säga vad jag tycker och tänker och se om jag kan fixa det. det är ju trots allt ett frabriktionsfel. Beställde det genom en affären så dem tog hem det så var jag där och hämtade det

Permalänk
Avstängd

ok,då är jag med
var det snabbkopplingarna som började läcka på kitet?

Permalänk

Nej radiatorn var det som började läcka över hela datorn. Upp till på radiatorn och nipplarna sitter nedtill