Permalänk
Medlem

Svala grafikkort

hej!

jag har ett GeForce 6600 GT-kort som idlar mellan 55-57 grader och jag har fått för mig att det är en strömslukare...
så nu tänkte jag höra med ER om ni vet nå alternativ(AGP eller PCIe spelar ingen roll) som
1) är svalare
2) är strömsnålare, och
3) presterar likt mitt kort

budgeten är satt till 3000 kr, och det är absolut max!

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Avstängd

Tjena inte för att vara dryg lr dum men det finns hur många trådar om just samma fråga ganska skit tråkigt att se den igen...

7900gt
x1900xt

Permalänk
Hedersmedlem

6600 GT är absolut ingen strömslukare, och 55-57 är inte speciellt mycket för ett grafikkort utan extra kylning.

tok: Menar du att x1900xt är svalare och strömsnålare än 6600GT, och ungefär lika snabbt?

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

x1900xt är varken strömsnål(rek 450w elagg) eller sval(70-80grader i load,40-50 idle) men den presterar säkert ett par ggr bättre än ett 6600gt...

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tokdator
Tjena inte för att vara dryg lr dum men det finns hur många trådar om just samma fråga ganska skit tråkigt att se den igen...

7900gt
x1900xt

fast nu är det bara det att han frågar om ett kort som är ungefär lika bra som hans grafikkort, bara det att han skulle vilja att den både är strömsnålare samt svalare. Den här tråden har inte ett skit att göra med varken X1900XT/X eller 7900GT/X.

Ontopic: Ett oupplåst X800GTO idlar omkring 40-45C° och har max temp omkring 65-75C°, med originalfläkten. Samt så är ett oupplåst X800GTO i samma nivå inom prestanda som ett 6600GT, om kanske inte lite bättre? Sedan om du har tur att kunna låsa upp den så har du gjort ett ännu större kap. Dock vet jag inte hur mycket ström dessa drar, men minimum rekommenderat är väll ett 300W aggregat, med ett inte alls för dåligt märke?

6600GT = 1200-1600:-
X800GTO = 1400-1800:-

Priset varierar beroende på märket.

Permalänk
Avstängd

Att köpa ett nytt grafikkort som presterar likt ditt nuvarande så är de väl ganska dumt å köpa ett nytt. Antingen sitter du kvar med de du har och köper en ny kylare till den. En AC Silencer, Thermalright V1 Ultra eller en Zalman VF-900CU kan ja rekomendera då dom kyler bättre och är mycke tystare än original kylaren.
Eller så köper du ett 7600GT för ca: 2000 kr och vips, du har fått ungefär dubbel spelprestanda!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
fast nu är det bara det att han frågar om ett kort som är ungefär lika bra som hans grafikkort, bara det att han skulle vilja att den både är strömsnålare samt svalare. Den här tråden har inte ett skit att göra med varken X1900XT/X eller 7900GT/X.

Ontopic: Ett oupplåst X800GTO idlar omkring 40-45C° och har max temp omkring 65-75C°, med originalfläkten. Samt så är ett oupplåst X800GTO i samma nivå inom prestanda som ett 6600GT, om kanske inte lite bättre? Sedan om du har tur att kunna låsa upp den så har du gjort ett ännu större kap. Dock vet jag inte hur mycket ström dessa drar, men minimum rekommenderat är väll ett 300W aggregat, med ett inte alls för dåligt märke?

6600GT = 1200-1600:-
X800GTO = 1400-1800:-

Priset varierar beroende på märket.

budgeten är satt till 3000 kr, och det är absolut max!

därför skrev ja 7900gt x1900 xt

Permalänk
Medlem

tokdator: Men det var ju fortfarande inte ett svar på hans fråga! Han ville ha ett svalare och strömsnålare också.

Permalänk

Tokdator<=du är ute och cyklar lite här, visst är 7900GT ett strömsnålt kort, men det är absolut inte X1900XT.
7900GT ligger runt 64W under last och X1900XT runt 100-110W (Dssutom är båda dessa kort PCI-e only)

pcman<=
Ett 6600GT är inte med dagens mått mätt särskilt effektkrävande eller varmt. Hurpass varmt kortet blir i ditt chassi beror på hurpass bra luftgenomströmning du har i chassit, samt hurpass bra kylning du har.
Jag har för mig att 6600GT drar 48W under full last, det kort som drar minst och ändå presterar rejält mycket bättre är 7600GT (51-52W i load), men det finns bara till PCI-e och du verkar ha AGP.

Om du är nöjd med ditt nuvarande korts prestanda, men tycker att temperaturen är lite hög, så byt kylningen till en VF700-Cu, tänk bara på att även köpa en HSI-kylare. Du kommer märka en rejäl temperatursänkning och om du kör fläkten på 5V så kommer du få en rejäl sänkning i ljudvolym också.

Zalman VF700-Cu
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1660&session=1cedae...
HSI-kylfläns:
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1969&session=1cedae...

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

Jo men ja föreslog bra några kort visst ati's kort drar mera ström men 7900gt kortena e bra kort som e svala med ny kylare !!! tyvärr och drar mindre juice

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tokdator
Jo men ja föreslog bra några kort visst ati's kort drar mera ström men 7900gt kortena e bra kort som e svala med ny kylare !!! tyvärr och drar mindre juice

Visst är det bra kort, men om man läser hans kravspec. så ser den ut så här:
1) är svalare
2) är strömsnålare, och
3) presterar likt mitt kort

1) Om X1900XT är svalare eller inte mätt på GPU, beror ju hurpass bra kylare som sitter på, men själva kortet är garanterat inte svalare, eftersom det avger mer effekt och denna effekt avges till största delen i form av värme. Inte heller 7900GT är svalare än 6600GT eftersom 7900GT avger mer effekt, men det är ett svalare kort än X1900XT. I vilket fall som helst så spelar det mindre roll eftersom det är ett AGP-kort som killen har nu och jag antar att han inte vill behöva byta moderkort, så förmodligen är det AGP han vill ha nu också.
Att den avlästa temperaturen på kortet är hög behöver inte nödvändigtvis betyda att kortet är särskilt varmt och effektkrävande, utan bara att kylningen är otillräcklig.

2) Varken 7900GT eller X1900XT är strömsnålare än 6600GT, helt enkelt eftersom de kräver mer effekt.

3) Både X1900XT och 7900GT presterar mycket bättre än 6600GT.

Jag misstänker att kommentaren om att budgeten var max 3000kr, mest var tänkt som ett tak för att begränsa folk från att rekommendera det absolut värsta och dyraste kortet, inte ett pris som kortet skulle kosta.

De kort till AGP som drar mindre, men presterar ungefär som 6600GT är X800GT, 6800(NU) och X1600Pro (de två förstnämnda presterar lite bättre och det sistnämnda lite sämre)
Skillnaden i effektförbrukning jämfört med 6600GT är inte så stor, 6-9W.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

man kan ju även klocka ner ett kort för att få det att gå lite svalare.
jag kör mitt 9700 (pro) i 250/250 just därför... (spelprestanda är ganska oviktigt för mig då, givetvis.)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Hej igen och tack för alla svar!

anledningen till att jag är nyfiken på svala grafikkort är att jag ska köpa ny dator om ungefär en månad. Min tanke är att prioritera energisnåla komponenter så att man har möjligheten att få ett så tyst och svalt system som möjligt utan att behöva ta till vatten/kompressor-kylning.

I dagens läge ser det ju ut som att AGP blir mindre och mindre vanligt på moderkorten och jag vill ju inte behöva dra till med nåt halvdant moderkort sen när nya ddelarna ska skaffas. därför spelar det kanske ingen roll om det bästa svala kortet är PCIe även om det så klart vore trevligt att kunna återanvända mitt nuvarande, som mycket riktigt är AGP.
Med andra ord: finns det svalare PCIe-kort <3000:- kan jag tänka mig att byta, annars får det nog vara. Det känns lite fel att slänga ut pengar på saker som är på utgång liksom.

Jag är varken ute efter BÄTTRE ELLER SÄMRE PRESTANDA! däremot kan jag tänka mig att BETALA FÖR MINDRE VÄRME
-- så, nu är det väl tydligt nog?

Så mitt grafikkort avger inte så myket värme trots allt? att det inte är så varmt nu beror på att jag satt dit en sån zalmankylare - den gjorde verkligen underverk temperaturmässigt! men jag undrar fortfarande om det inte finns kort som är svalare med motsvarande eller bättre prestanda(även om prestandaökningen inte är vad jag är ute efter skadar det ju inte!).

luftgenomströmningen i min låda är idag ganska kass skulle jag tro. men det blir ändring på det om en månad när jag köper den nya datorn, chassi etc

men dessförinnan måste man ju veta vad man ska ha för komponenter

ps. jag har noterat 7600GT. de finns ju i passivt kylda varianter också.. om jag ska gå över till PCIe ligger den modellen bäst till.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk

Vill bara påpeka att 7900GT inte drar 64W under load, iaf inte enl X-bit labs. Enligt deras mätningar så drar den endast 48W load och 32 idle.

Därmed kan man tom kyla 7900GT passivt, iaf om man har någon sorts luftflöde.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trefeneder
Vill bara påpeka att 7900GT inte drar 64W under load, iaf inte enl X-bit labs. Enligt deras mätningar så drar den endast 48W load och 32 idle.

Därmed kan man tom kyla 7900GT passivt, iaf om man har någon sorts luftflöde.

Jo, jag har sett den artikeln också, men VR-Zone hade en stor och bra jämförelse på effektförbrukninga av ett antal olika kort och enligt dem så drar det 64W. I vilket fall som helst så föredrog jag deras undersökning eftersom man kunde rangordna kortens effektåtgång, då de använder samma metod för att mäta på alla korten och bör ju rimligtvis få en korrekt inbördes rangordning av korten även om inte effektvärdet är absolut korrekt.

pcman: Aha, det kan vara ett PCI-e kort, ja då har du ju 7600GS som presterar bättre än 6600GT, men avger runt 10W mindre effekt och dessutom ofta finns i passivt kylt utförande, kortet kostar från 1150kr ungefär.
7600GT ligger ju ganska nära 6600GT i effektförbrukning, men presterar rejält mycket bättre, 7600GT kostar från 1700kr ungefär.
Om du skall bygga en dator och vill ha ett kort med hyfsad prestanda och låg effektåtgång, så skulle jag valt ett av dem.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Ett X800 GT/GTO med en Zalman kylning är både tyst och sval.
Annars har du ju te.x X1600PRO/XT med passiv kylning.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

load me mitt graffa x1900xt 512 har vart uppe i 62 som max så load 80 grader är bara bs

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bale
load me mitt graffa x1900xt 512 har vart uppe i 62 som max så load 80 grader är bara bs

Det spelar ju inte så stor roll i och för sig, den totala värmemängden som kortet avger är lika stor vid samma belastning oavsett om kortets GPU är 60 eller 80 grader. Det enda som skiljer är ju kylarens förmåga att transportera värmen till omgivande luft (kylarens kontakt med GPU spelar ju också in), samt hur mycket värme som kan ventileras bort från chassit (omsättning av omgivande luft).
I ett välventilerat chassi med bra luftcirkulation, en kylare som har bra kontakt med GPU och en låg omgivningstemperatur får man helt andra temperaturvärden än om du har ett dåligt ventilerat chassi, dålig kontakt mellan GPU och kylare och hög omgivningstemperatur. Men den totala effekten som kortet har utvecklat (förutsatt att belastningen är densamma) är oförändrad.

En varm grafikkorts-GPU behöver inte vara speciellt effektkrävande, det kan ju bero på att kylningen är dålig. Omvänt kan man säga att ett kort med en sval GPU inte behöver vara effektsnål, bara vara bra kyld.
Men däremot behövs det bättre kylning för ett kort som alstrar mycket effekt, jämfört med för ett som alstrar lite effekt. 6600GT till exempel alstrar inte så mycket effekt, men pga att originalkylaren är väldigt klent dimensionerad så tenderar den att bli varm. Byter man kylare däremot, så kan man komma ned rejält i temperatur.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

hej hej igen

jag hade bestämt mig för ett MSI GeForce 7600GS 256MB, http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=319666 men sen kom jag ihåg nyheten på första sidan: http://www.sweclockers.com/news_show.php?id=4611

det tyngsta spelet jag spelar är unreal tournament 2004 och det är sällan, annars blir det mest unreal tournament (det från 1999) och diablo2

skulle ett 7300 gs kort klara det? kortet i nyhetsartikeln hade inte dvi och det vill jag ju ha... så de andra märkena, hur är det med dom? skiljer sig temperaturerna mycket?

det verkar ju perfekt för mig det där kortet. strömsnålt och antagligen också svalt som attan med rätt kylning om inte boxkylningen pallar

edit

lite guild wars blire iofs ibland hmmmmmmm
svårt val.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

varför ens byta ?, har du problem med att nättaget nu inte klarar av det eller?, byt till en tystare gpu fläkt bara skulle jag gjort iaf. slöseri med pengar känns de som..

Permalänk
Medlem

Som jag skrev tidigare: jag ska bygga ihop en ny dator och moderkortet har visat sig bara ha stöd för PCI-E, inte AGP.

Ärdet ingen som vet om GF 7300 GS skulle hålla måttet för mina relativt låga krav??

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman
Som jag skrev tidigare: jag ska bygga ihop en ny dator och moderkortet har visat sig bara ha stöd för PCI-E, inte AGP.

Ärdet ingen som vet om GF 7300 GS skulle hålla måttet för mina relativt låga krav??

För UT 2004 och Diablo duger 7300GS, men skall du lira Guild Wars skulle jag tagit 7300GT som inte är många hundra dyrare och presterar markant bättre, säskilt versionen med DDR3-minne. (7300GT verkar klocka bra också)
7300GT presterar mer likt ditt 6600GT, medan 7300GS är klart sämre.

http://www.trustedreviews.com/article.aspx?page=7294&head=0

Här är ett något högre klockat kort 400/800, istället för 350/667 som är standard.

http://www.legionhardware.com/document.php?id=571&p=4

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Skulle tagit 7600gs för att vara på den säkra sidan, ett passivt sådant.
Det ligger ju klart under taket på budgeten och den lila extra värmen det trycker ur sig jämfört med 7300gs/gt borde vara försumbar.

Permalänk

en fundering.. utan att ta till värre kylning(vatten, fläns stor som amerikan eller nåt i den stilen) så borde väl inte kort kunna va så himla mycket kallare än nvidias kort. eller har jag fel?

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem

tack så jättemycket för era svar. speciellt WrongTarget!
tyvärr har jag bestämt mig för att handla från komplett och de har inte något av de grafikkorten där: http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10488&sortBy=p&minprice=&m...

jag undrar om jag gör ett okej val med att ta MSI GeForce 7600GS 256MB? det finns ett sådant i min order men jag kanske inte valt det bästa kortet i förhållande till mitt användningsområde? jag programmerar mest och inget som kräver mycket grafikkraft.. spelar gör jag inte alls ofta. 2 timmar i snitt per vecka kanske.
Det är rena rama djungeln för en som inte har några större krav på grafiken och som därför inte heller är insatt. för en sekund sedan funderade jag på att gå upp i pris lite och ta ett 7600 gt men det känns så himla fel att betala för kraft man inte har nån nytta av! så det går bort...
Kom ihåg att jag väldigt, väldigt väldigt gärna ser att kortet är lätt att få svalt, men kylningen måste självklart kunna kyla ner kortet till hyfsat hälsosamma temperaturer också. så kort med effekt är intressant.. om ändå det där 7300gs kortet som bara drog 16W klarade lite mer!

usch va svårt det är att bestämma sig, riktigt jäkla svårt.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk

MSI GeForce 7600GS 256MB är nog ett alldeles utmärkt val för dig, det presterar snäppet bättre än ditt gamla 6600GT och drar mindre effekt.

Du bör dock ha rätt så bra ventilation i ditt chassi om du kör på ett passivt kylt kort. Men du skall ju köpa nytt chassi så då går det ju att ordna. Se till att du har en fläkt i fronten och en bak i chassit så att du får bra luftgenomströmning. Sitter det inte en i fronten redan så brukar det finnas fläktplatser förberedda för en extra fläkt där. Köp då en Nexusfläkt av lämplig storlek (de är riktigt tysta), vill du har bättre luftflöde kan du köpa en PAPST, de ger bättre flöde men är något ljudligare.

Här är en recension av just det kort som du tänkt köpa.
http://www.legionhardware.com/document.php?id=547&p=0

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Vad skönt! då kan jag lugna ner mig lite nu då.

Jag kommer att ha ett antec P180 SPCR-chassi och så har jag en extra nexus-fläkt här hemma som jag tänkte att det kunde vara bra att ha. så bra luftflöde ska det nog bli, absolut!

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.