Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ubuntu installation som inte vill.

Permalänk
Medlem

Ubuntu installation som inte vill.

Tjenare alla klockare.

Jag tänkte installera Ubuntu 6.06 på min Acer Travelmate 8100 men gick på mina nästan direkt.

Efter att man bootar upp skivan kommer man till menyn där man antingen kan installera Ubuntu eller köra testversion.

Jag trycker på install och den börjar beta av grejer i en rasande takt.

Snart blir skärmen svart och en ruta dyker upp på blå bakgrund:

Citat:

Failed to start the x server. It is likely that it is not set up correcly. Would you like to view the x server output to diagnose the problem? YES NO

(EE) VESA(0):Set VBE mode failed.
Fatal server error:
ADDSCREEN/SCREENINIT failed for driver 0

Citat:

Would you like to view the detailed x server output as well? YES NO

Här visas spaltmeter med text som jag inte förstår mycket av.

Antar att felet har något att göra med grafikkortet. ATI Radeon mobile X700.

Började söka på forum och google och hittade några intressanta grejer. Folk hade lyckats installera genom en kombination av följande:

acpi=off
noapic
nolapic
vga=771

Beroende på vilka jag kombinerar får jag olika resultat. Det längsta jag kommit är att man hör ett "chime"-ljud. Sedan hör man en trumma spela på mycket låg volum. Sen kan man inte göra mycket förrutom att trycka CTRL+ALT+BSPACE. Här ser jag en kommand prompt. Genom att trycka enter så tas jag till en svart skärm. Nu börjar det trummas som fan och fler och fler trummor stämmer in. CTRL+ALT+DEL gör att allt verkar unmountas och sedan startas datorn om.

Någon som har förslag på vad man ska göra för att få detta att fungera?

Tack på förhand!

//Gurra

Permalänk
Medlem

testa att byta uppl'o'sning. Satte min pá 1024x768 direkt f'o'r jag vet att det fungerar pá min sj'a'rm.
Tror att man ska trycka f3, stár l'a'ngst ner pá sk'a'rmen.
F'or att Ubuntu ska inte v'a'lja VESA utan vga eller ati drivrutiner redan vid start, sá var det f'o'r mig.
Enda jag inte fátt till 'a'r á 'a' och 'o'. Fungerar i xterm och innan man loggar in i gnome, mysko

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Tack för svaret.

Testade att byta upplösning men det gjorde tyvärr ingen skillnad.

Grejen är den att jag har sett andra runtom på nätet som har samma modell på min laptop som jag har och de har lyckats starta.

https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupportMachinesLaptopsAcer
Acer
Travelmate 8100
Boot with 'noapic'. Modify xorg.conf as in model 1694. Patch the DSDT to have battery level detected.

https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam/AcerTravelMate8103W...
The install locks up if "linux noapic" is not entered at the boot prompt

http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=18701
It required the acpi=off parameter before it would install.

Säger informationen på ovansående sidor er något?

Permalänk
Medlem

Har du testat att k'o'ra med live cd f'o'rst?
Man kan sedan i live-cd Ubuntu installera d'a'r ifrán, om man vill.
Ska gá lite snabbare att installera pá det settet enligt dom som gjort Ubuntu.
Annars vet jag inte, háller pá att fá hj'a'lp med mitt problem med á 'a' och 'o' XD.
F'o'r detta med att skriva in kommandon i "prompten" innan man ska installera e jag inte bra pá. Har inte testat heller om jag ska vara 'a'rlig.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Kruxet är att jag aldrig kommer till LiveCD. Ubuntu crappar ur innan jag kommit så långt. Frågar runt på lite olika forum men får inga svar alls. Folk verkar inte ha en aning alls hur man ska göra.

Permalänk
Medlem

För det konstiga är att jag inte kan installera Ubuntu direkt när jag startar från skivan.
Jag måste starta live-cd och sedan i Ubuntu installera därifrån.
Men det finns någon f knapp (f1-f12) som gör att man kan skriva in ett kommando,när cd laddas upp.
Som jag fattar det så ska du lägga till linux noapic efter alla kommandon som finns. Kollade vad som stog i den när jag startade upp, blev nyfiken.
Sedan så vet jag inte. E bara glad att alla mina distar fungerar efter en installation. Men jag kanske enbart har tur också.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Har testat lägga till noapic, nolapic, acpi=off, VGA=771 i olika ordning via F6.
Resultatet är alltid olika men kontentan är att skärmen blir svart och laddningen av Ubuntu slutar helt. Den hänger sig inte utan jag kommer till en prompt därman kan skriva grejer om man kan syntaxen. Efter ett tag trycker jag CTRL+ALT+DEL och installationen laddas ur och jag ombeds ta ut skivan och starta om.

Frågar runt på olika forum men får inga svar alls. Vet inte om problemet är helt mind boggeling eller om folk bara är allmänt osugna på att hjälpa till.

Permalänk
Medlem

Du får väl göra en textbaserad installation med server eller "alternate"-varianten:
http://se.releases.ubuntu.com/6.06/ubuntu-6.06-alternate-i386...
http://se.releases.ubuntu.com/6.06/ubuntu-6.06-server-i386.is...
Och lägga till eventuella drivrutiner/speciella inställningar som krävs för att få igång X efter installationen.

Permalänk
Medlem

Testar med alternate så fort jag dragit ner den, tack för tipset!