Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

ubuntu installationsfel?

När jag installerat ubuntu, för tredje gången, får jag samma fel... Ubuntu hänger sig efter jag loggat in. Jag vet inte riktigt vad det är, men det kan hänga sig överallt... t.e.x. när jag ska ändra språk eller så ... vet faktist inte vad som är fel... någon som vet?

Permalänk
Medlem

jag får samma fel... men har inte orkat lägga upp en tråd... blir samma sak med fedora fast då kommer jag inte äns till inloggningsrutan...

Permalänk
Medlem

tur att ni ger dom som ska hjälpa er så mycket information! snälla, om någon ska hjälpa måste man kunna beskriva sitt problem.

Permalänk
Medlem

denna tråd är som "min bil startar inte, vad är det för fel?"

ni bör ge lite info om hårdvara samt vad ni installerade och sist men inte minst när och hur mycket datorn hänger sig, fungerar "ctrl-alt-backspace" eller numlock mm

Visa signatur

Sempron 3100+ GF3ti200 1024MB RAM WinXP
XP1600+ "A7V8X" 512MB ram FX5200(GF5) Debian Testing (Openbox)
Acer XP1800+ (bärbar)Debian Gnome

Permalänk
Medlem

ja ja vet vad felet är. Vad har ni för grafikort grabbar?

Starta ubuntu i felsäkert läge. Skriv

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Välja VESA drivrutiner istället.

Sen logga in på ubuntu och installera nvidia drivrutiner eller ATI drivisar

sen kör ni igen

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

och väljer nVidia eller fglrx som ATi drivrutinen heter

Permalänk
Medlem

HEJ

jag har nu fått för mig att försöka lägga in linux igen... (blev inte av sist )...
men denna gång ska jag testa Kubuntu... kommer det antagligen bli samma fel där?

MVH//Stefan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
HEJ

jag har nu fått för mig att försöka lägga in linux igen... (blev inte av sist )...
men denna gång ska jag testa Kubuntu... kommer det antagligen bli samma fel där?

MVH//Stefan

nej i nya ubuntu 6.06 så kommer drivrutinera funka bra med ditt 6800. Men jag rekomderar att du installerar nyaste linuxdrivarna från nvidia endå.

Permalänk
Medlem

ok...
tack så mycket för hjälpen

jag håller på att bränna ut Kubuntu nu så det blir till att spendera natten till att försöka förstå dom simplaste grunderna

MVH//Stefan

Permalänk
Medlem

för mig blir det samma sak efter installation. DÅ får man installera nvidia-drivisar:
"apt-get install nvidia-glx
nvidia-glx-config enable
o.s.v."

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower