Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Skillnad på ubuntu och ubuntu server?

Permalänk
Medlem

Skillnad på ubuntu och ubuntu server?

Tjena.
Jag laddade nyligen hem ubuntu server för att köra det på min server.
Installation gick bra, men när den var klar såg ja att den inte verkar ha något gränssnitt.
Är det så?

Vad är skillnaden på server versionen och "vanliga"?

Jag vill ha det på min server, men jag måste nog ha grafiskt då jag aldrig användt linux innan.

Snabbt svar tack

Om man tar den "vanliga" kan man då bara ladda hem något färdigt LAMP och köra in?

Tack på förhand

Visa signatur

xciso

Permalänk

*

Permalänk
Medlem

Re: Skillnad på ubuntu och ubuntu server?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xciso
Tjena.
Jag laddade nyligen hem ubuntu server för att köra det på min server.
Installation gick bra, men när den var klar såg ja att den inte verkar ha något gränssnitt.
Är det så?

Vad är skillnaden på server versionen och "vanliga"?

att den inte har något gränssnitt. (inget grafiskt iaf)

skriv bara apt-get install ubuntu-desktop (tror det var så) eller gnome-desktop kanske..

sen var det väll förinstallerade serverprylar med på serverversionen med.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

så jag kan ha server version och sen bara skriva något i form som:
apt-get install ubuntu-desktop så installeras det ett grafiskt..eller?

Ska jag först köra en vanlig installation utav server och sen lamp eller ska jag välja lamp direkt?

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem

just det, om du redan har server så får du skrivbordsmiljö så. annars kan du installera den vanliga och fixa servergrejerna som alexandersson sa istället. (fast jag skulle ju ändå inte räkna med att kunna ställa in allt i servern grafiskt sen ändå, men nån vet säkert..)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
(fast jag skulle ju ändå inte räkna med att kunna ställa in allt i servern grafiskt sen ändå, men nån vet säkert..)

Hmmm...

Förstod inte riktigt..
Ska jag köra server versionen eller desktop versionen?
Vilket är lättast?

Om jag kör server version:
Ska jag först installera som vanligt och sedan installera LAMP eller ska jag installera LAMP direkt?

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem

1. Om du inte känner dig bekväm med det bästa gränssnittet som finns, nämligen terminalen, borde du sätta dig ner och läsa om hur man skriver in kommandon och editerar configfiler.

2. Serverversionen är som någon redan sagt, en version av ubuntu utan något grafiskt gränssnitt där du kan leka med mus och dialoger. Känner du dig dålig på linux är ett förslag att du sätter dig ner och läser manualer, då du kommer att hamna så du får skriva saker för hand förr eller senare om du hade tänkt dig att ha en server.

3. ubuntu-desktop lägger till en grafisk miljö till en installation utan. LAMP kan du välja att installera från scratch om du inte känner dig helt hemma på hur du sätter upp en miljö med apache, php, mysql och linux. Annars kan du som i andra posten göra det helt själv.

Sedan tänker jag slå ett slag för det du kommer få höra om. Läs manualer och readme-filer tills du dör.

www.ubuntulinux.com är en bra början. Där står även vad skillnadena är samt att det finns manualer för installation av de olika versionerna och övrig programvara till dem.

Sedan kan jag även rekommendera deras forum, där du kan läsa en massa matnyttigt.

Permalänk

Det är ingen skillnad om du ska köra server egentligen. Detta eftersom det inte finns (afaik) några grafiska verktyg för administrera exempelvis Apache. ubuntu-desktop kommer bara att sno en jäkla massa hårddiskutrymme utan någon egentlig nytta på en server.

Att installera apache, php och mysql är busenkelt med hjälp av apt. Läs på lite om hur linux fungerar i textläge och du kommer bli en mycket lyckligare serveradministratör

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Jag har i alla fall installerat unbuntu ser ver. eftersom det är den jag har hemma.

Jag provade att köra apt-get install unbuntu-desktop, men jag får som svar att jag inte är root.

Jag loggade in med accountet jag skapade för mig.
Vad har rott för pass standard?
Kan inte logga in som root iaf..

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem

Tror inte root har något password i Ubuntu. Väldigt skumt imo. "sudo passwd root" för att ändra root-password.

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem

ubuntu server ska ha en speciell server kärna har jag hört

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Jag kan i alla fall inte logga in som "root" och för att kunna instalera desktop så måste jag vara root

EDIT:
Jag ger nog upp det här...får väl återgå till windows
Trodde att man kunde utvecklas och lära sig något nytt, men jag verkar inte ha det tålamodet..

jag läste lite i en manual och körde:
sudo apt-get install unbuntu-desktop men då hittar han inte det
Trodde det fanns med direkt på skivan..

Antingen så behöver jag extrem nybörjarhjälp med allt detta från grunden annars får det bli windows

Jag ska i alla fall ha burken som server. Har tidigare haft en lokal på mitt windows med Apache2, php, MySQL.

Satte upp en server på jobbet häromdagen med Windows 2003 Server (Web edition) och det gick ju lätt som en plätt, men jag tycker inte om IIS. Känns dumt att använda Apache på windows när IIS redan är installerat..

Visa signatur

xciso

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xciso
Jag kan i alla fall inte logga in som "root" och för att kunna instalera desktop så måste jag vara root

Kör du "sudo" i början av kommandot?

Permalänk
Medlem

Först och främst ska du inte lyssna på dom som säger att du ska sätta ett lösen på root-kontot i din installation. Du ska _inte_ sätta ett lösen för root.

Däremot måste du köra saker med kommandot sudo, där du matar in ditt lösenord till ditt konto när ett program behöver root-access.

Men eftersom du inte har någon aning om vad jag pratar om ska du besöka http://doc.ubuntu.com/ubuntu/install/i386/ och när du har läst det kanske du vet lite mer.

Annars finns en risk för att du gör fel och allt går åt helvete.

Permalänk
Medlem

Nu gör jag ett sista försök.

Jag kör sudo apt-get install unbuntu-desktop

Svar:
Läser paketlistor...Färdig
Bygger beroendeträd...Färdig
E: Kunde inte hitta paketet unbuntu-desktop

Finns det inte med på skivan? Hur gör jag för att få in det?
Måste jag ladda hem det och bränna ut på ny skiva? i så fall kanske någon kan länka till filen

Tack så jättemycket alla som svarar!!

EDIT:

AHAHAHAAA faan vad dålig jag är...trodde att det hette UNBUNTU.
Läste lite mer noga nu och provade att skriva ubuntu istället...vad bra det gick

LOL!

Visa signatur

xciso

Permalänk

Hmm.. tur att det fick bra... Men jag tycker inte du ska använda ett grafiskt interface till en server... man klarar sig grymt bra med terminalen... inga svårigheter alls med det... fråga om du behöver mer hjälp...

Permalänk
Medlem

jag ska också dra in detta nu istället för gamla SuSE tror jag, blir lite tungt ibland.

vad är det minsta man kan ha /-partionen på, räcker 1GB + 500mb swap bra tro?

eller kanske skulle man köra utan swap på server, den lär väll inte behöva allla sina 256mb ändå..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Hmm... Jag skulle sätta 5gb på / bara för säkerhets skull... så det finns plats... jag är iofs bara uppe i 2.8gb och har en hel del installerat samt /home på samma disk med Swap kan vara bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Hmm... Jag skulle sätta 5gb på / bara för säkerhets skull... så det finns plats... jag är iofs bara uppe i 2.8gb och har en hel del installerat samt /home på samma disk med Swap kan vara bra

mja, jag gör den runt 5 då. plats är de ju inte ont om egentligen..

nu kom jag inte ihåg om det enkelt gick att lägga det lediga utrymmet på den befintliga /home-partonen i installeraren heller ..?

nån som vet nån bra enkel sida om sån där VNC-styrning eller vad det hette från den andra datorn förresten? antar att det går fint att logga in med dens Gnomemiljö istället då.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Alltså... Om du inte mountar /home någon annanstans så hamnar den på / disken... Om det var det du mena...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Alltså... Om du inte mountar /home någon annanstans så hamnar den på / disken... Om det var det du mena...

nejnej, så har jag redan. jag menade slå ihop /home-partionen med det lediga utrymmet om jag gör / mindere. (den är drygt 10 nu, väll mycket för en serverinstallation tycker jag)

och tips om bra ssh-sidor vore fint, ubuntuguiden hade inte mycket..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint